ایران رمان

نسخه‌ی کامل: آخوندی که کاهوهای پلاسیده مغازهدار را میخرید!
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
زندگی روحانیت راستین شیعه همواره مملو از درسهای اخلاق و آداب ناب مسلمانی بوده است.

به گزارش ایسنا در روایتی از زندگی آیتالله آقا سیدعلی آقای قاضی در کتاب "مهر تابان" آمده است:

«مرحوم حاج میرزا علی آقای قاضی، استاد عرفان علامه طباطبائی از نقطه نظر عمل، آیتی عجیب بود، اهل نجف و بالاخص اهل علم از او روایتهای ناب اخلاقی دارند. یکی از اهل نجف که از اعلام نجف است میگفت: " من یک روز به دکان سبزی فروشی رفته بودم، دیدم مرحوم قاضی خم شده و مشغول کاهو سوا کردن است؛ ولی به عکس همه کاهوهای پلاسیده و آنهایی را که دارای برگهای خشن و بزرگ هستند بر میدارد.
[عکس: 138415.jpg]
من کاملا متوجه بودم تا مرحوم قاضی کاهوها را به صاحب دکان داد و ترازو کرد و زیر عبا گرفت و روانه شد. من که در آن وقت طلبه جوانی بودم و مرحوم قاضی مرد مسن و پیرمردی بود به دنبالش رفتم و عرض کردم: " آقا من سوالی دارم! شما بعکس همه چرا کاهوهای غیر مرغوب را سوا کردید!؟

مرحوم قاضی فرمودند: " آقاجان من! این مرد فروشنده ، شخص بیبضاعت و فقیری است و من گاهگاهی به او کمک میکنم، و نمیخواهم به او مبلغی بلاعوض داده باشم تا اولا آن عزت و شرف آبرو از بین برود، و ثانیا خدای ناخواسته عادت کند به پول گرفتن و در کسب هم ضعیف شود. برای ما فرقی ندارد کاهوی لطیف و نازک بخوریم یا از این کاهوها. من میدانستم اینها بالاخره خریداری ندارد. وقتی میخواهد دکان خود را ببندد و اینها را بیرون بریزد، برای جلوگیری از خسارت و ضرر کردن او اینها را میخرم».