ایران رمان

نسخه‌ی کامل: مشعل‌ های گاز ایران خاموش می‌ شوند
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
به گزارش سه نسل به نقل از مهر، قطر از چند سال گذشته تاکنون به طور پنهانی استخراج و برداشت از ذخایر هلیوم میدان مشترک پارس جنوبی را آغاز کرده و در شرایط فعلی یکی از بزرگترین تولید و صادرکنندگان گاز هلیوم در سطح جهان است.
آمارهای غیر رسمی نشان می دهد در حال حاضر طرف قطری برداشت حدود 20 میلیون متر مکعب گاز هلیوم در پارس جنوبی را آغاز کرده است که پیش بینی می‌شود با راه اندازی یک واحد جدید ظرفیت تولید این محصول گازی افزایش یابد.

هم اکنون بین 26 تا 28 درصد ذخایر هلیوم جهان در میدان پارس جنوبی بین ایران و قطر مشترک بوده و پس از پارس جنوبی، بیشترین ذخایر هلیم جهان در اختیار کشورهای آمریکا و روسیه است.

بر این اساس از دو سال گذشته فاز اول مطالعات جامع ذخایر هلیم پارس جنوبی با مشارکت یک شرکت خارجی آغاز شده است و با تکمیل این مطالعات راهبردی، رستم قاسمی وزیر نفت با ابلاغ بخشنامه جدیدی ماموریت و مسئولیت طرح توسعه و تولید هلیوم از پارس جنوبی را به شرکت نفت و گاز پارس واگذار کرد.

این ابلاغ در راستای انجام برنامه ریزی سیستمی و طراحی چارچوب های اجرایی توسعه و بهره برداری از ذخایر هلیوم موجود در میدان مشترک پارس جنوبی و به منظور ارتقای زنجیره ارزش نفت و گاز مطابق با اهداف برنامه پنجم توسعه صادر شده است.

با ابلاغ این ماموریت جدید تدوین سند راهبردی توسعه و تولید گاز هلیوم از میادین مشترک و غیر مشترک گازی کشور در خلیج فارس شامل اهداف، راهبردها، برنامه و نقشه راه در قالب طرح جامع توسعه و تولید هلیوم و پیگیری اخذ مصوبات و مجوزهای لازم به این شرکت نفتی واگذار شده است.

همچنین وزیر نفت در بخشنامه ابلاغی خود نسبت به انجام مطالعات امکان سنجی و بررسی فنی و اقتصادی توسعه و تولید، مطالعه جامع راهکارهای فرایندی و فناوری‌های توسعه و تولید، به‌کارگیری مناسب ترین شیوه تولید از نظر زمان، هزینه و کیفیت با استفاده حداکثری از تاسیسات و امکانات موجود، بسترسازی و برنامه ریزی برای انتقال، بومی سازی و توسعه دانش فنی و فناوری‌ها، مطالعه جامع و برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای طراحی و اجرای اقتصادی تولید هلیوم از پارس جنوبی تاکید کرده است.

40 مشعل گاز در عسلویه خاموش می‌شود

به گزارش سه نسل، در حال حاضر به طور متوسط روزانه معادل 10 میلیون مترمکعب گازهای همراه در مشعل پالایشگاه‌ها، سکوها و برخی از تاسیسات موجود در بخش ساحل و دریای عسلویه می سوزد.

اتلاف این حجم گاز و ضرورت جمع آوری آنها پیش از این در سفر نوروزی سال گذشته مقام معظم رهبری به پارس جنوبی مورد تاکید قرار گرفته بود و از این رو وزیر نفت با صدور و ابلاغ بخشنامه دیگری نسبت به برنامه‌ریزی برای جمع آوری گازهای همراه در عسلویه دستورات جدیدی را صادر کرده است.

مطابق با این بخشنامه جدید، تمامی شرکت‌های تابعه صنعت نفت ملزم به همکاری و تعامل با شرکت نفت و گاز پارس در راستای ساماندهی و مدیریت یکپارچه فعالیتهای پژوهشی و اجرایی طرح مهار و پالایش آلاینده‌های پارس جنوبی شده‌اند.

وزیر نفت این پروژه جدید گازی را در قالب طرح توسعه پایدار منطقه پارس ابلاغ کرده و تاکید کرده نتایج تمامی طرح‌های پژوهشی اجرا شده در تمام شرکت‌ها و موسسات تابعه وزارت نفت حداکثر تا یکماه آینده به شرکت نفت وگاز پارس ارائه شود.

همچنین وزیر نفت به شرکت نفت وگاز پارس ماموریت داده در گزارش‌های ماهانه طرح‌های توسعه پارس جنوبی، گزارش پیشرفت طرح مهار و پالایش آلاینده‌ها را به همراه چالش‌ها و پیشنهادهای اجرایی برای تسهیل و تسریع در انجام کار را ارائه کنند.

دستورات جدید برای راه‌اندازی 9 فاز جدید پارس جنوبی

به گزارش سه نسل، بر اساس برنامه زمان بندی تا پایان اسفند ماه سالجاری باید تولید زودهنگام گاز از 5 فاز 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی آغاز شود همجنین باید فازهای 13، 22 تا 24 این میدان مشترک گازی هم تا خرداد ماه سال‌اینده امکان تولید گاز را پیدا کنند.

بر این اساس وزیر نفت با صدور سومین بخشنامه گازی تشکیل ستاد ویژه راه‌اندازی طرح‌های توسعه جدید پارس جنوبی را به تمامی مدیرانٰ معاونان و مسئولان ارشد صنعت نفت ابلاغ کرد.

یکی از مهمترین مراحل بهره برداری از فازهای پارس جنوبی انجام مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی سکوهای گازی در خلیج فارس است، از این رو در راه اندازی فازهای 10 گانه یک تا 10 پارس جنوبی همراه شرکتهای بزرگ خارجی، عملیات راه اندازی و پیش راه اندازی سکوهای گازی فازهای این میدان مشترک گازی را با قطر بر عهده اشتند.

در طرح توسعه فاز 6 تا 8 پارس جنوبی شرکت استات اویل هیدروی نروژ، در فاز 9 و 10 پارس جنوبی شرکت جی ال کره جنوبی و در بخش راه اندازی سکوهای گازی فاز 4 و 5 پارس جنوبی هم کنسرسیومی متشکل از شرکتهای اروپایی مشارکت داشتند.

با خروج شرکتهای بزرگ اروپایی از فازهای پارس جنوبی، راه اندازی و پیش راه اندازی سکوهای دریایی با گاز ترش به یکی از مشکلات پیش روی توسعه این میدان مشترک گازی تبدیل شده است.

در بخشی از این ابلاغیه آمده است: برای اجرا و راه اندازی هرچه زودتر طرح های توسعه و افزایش تولید از پارس جنوبی به عنوان اولویت اول صنعت نفت، به‌ویژه راه‌اندازی فازهای 12، 13، 15 و16، 17 ، 18، 22 و 24 و لایه های نفتی پارس جنوبی ستاد ویژه راه‌اندازی تشکیل شود.

همچنین تشکیل و توسعه فوری گروه‌های راه اندازی جداگانه، تقویت و توسعه ستاد ویژه تامین کالا و تشکیل گروه‌های تخصصی مشترک، متشکل از کارفرما و پیمانکاران به عنوان بخشی از وظایف و مسئولیت‌های شرکت نفت وگاز پارس مشخص شده است.

درب انبارها روی پارس‌ جنوبی باز شد

وزیر نفت در این بخشنامه تاکید کرده است: اعزام همرمان گروه‌های تخصصی برای بازدید و تامین کالاهای مورد نیازاز همه انبارهای شرکت‌های تابعه 4 شرکت اصلی وزارت نفت، تامین موازی کالاهای عمومی و عمده همچون اتصالات، شیرآلات و لوله از دیگر ماموریت‌های شرکت نفت و گاز پارس است.

در این ابلاغ وظایف شرکت‌های تابعه وزارت نفت برای پشتیبانی از عملیات راه‌اندازی طرح‌های پارس جنوبی شامل معرفی و اعزام فوری گروه‌های راه اندازی با استفاده از نیروهای با تجربه بالا در راه اندازی پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفت و گاز و پتروشیمی برای حضور و مشارکت فعال در راه اندازی طرح‌های این میدان مشترک گازی تعیین شده است.

انجام هماهنگی‌های لازم برای مبادله اطلاعات، تنظیم بازیدها و تامین و حمل کالا از انبارهای شرکت‌ها، تامین فوری اعتبارات ارزی و ریالی برای تهیه کالاهای مورد نیاز راه اندازی پروژه‌های پارس جنوبی توسط شرکت ملی نفت حسب مورد و نیاز در داخل و یا خارج از کشور از دیگر وظایف پشتیبانی از عملیات راه‌اندازی طرح‌های توسعه این میدان گازی است.