ایران رمان

نسخه‌ی کامل: چه کسانی در ترک اعتیاد موفق ترند؟ /ابداع تکنیک جدید تعیین زمان عود
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
محققان با ابداع تکنیک جدیدی موفق به اندازهگیری فعالیت مغزی از طریق استفاده از تصویربرداری نورونی (عصبی) شده و به شواهد مقدماتی از احتمال عود یا بهبود اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دست یافتند که به اتخاذ تدابیر مؤثرتر درمان منجر میشود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «جاشوآ بروان» استادیار دپارتمان دانشگاه علوم مغز و روان در دانشگاه ایندیانا تأکید کرد: با استفاده از تکنیک تصویربرداری عصبی (نورونی) می توان تغییرات فعالیت مغز در مرحله ترک اعتیاد را مشاهده کرد.

با توجه به احتمال عود مزمن در زمان درمان های ترک اعتیاد، باید روش های درمانی پیشگیرانه توسعه پیدا کنند.

یکی از علت های بالقوه عود اعتیاد، کمبود کنترل خود نظارتی بر روی رفتار و تصمیم گیری است؛ عدم توانایی خود نظارتی بویژه در افراد معتاد با اختلال بخش مزولیمبیک فرونتال شبکه مغز مرتبط است.

نقش کاهش فعالیت در شبکه خود نظارتی مغز در عود اعتیاد در تحقیقات قبلی مشخص شده بود، اما هنوز ارتباط خاص بین این شبکه، توانایی خود نظارتی و بهبود درک نشده است.

در این روش، فیزیولوژی عصبی و شاخصهای شناختی توانایی خود نظارتی در نمونههای مبتنی بر افراد معتاد در سه ماه نخست درمان ترک اعتیاد مورد بررسی قرار گرفت و میزان احتمال عود اعتیاد در آزمونی تحت عنوان خطر آنالوگ بادکنک (Balloon Analog Risk Task) ارزیابی شد.

در این آزمایش افراد برای دریافت پاداش بیشتر، میتوانستند بادکنک را تا جای ممکن باد کنند. افرادی که در این آزمون بیشتر خطر می کردند، با کاهش فعالیت مغزی مواجه بودند و افراد کمتر ریسک پذیر با افزایش فعالیت مغزی مواجه بودند.

پس از گذشت سه ماه افرادی در ترک اعتیاد موفق بودند که از قدرت ریسک پذیری کمتر و فعالیت مغزی بیشتر برخوردار بودند و بر عکس افرادی که با بازگشت اعتیاد مواجه شدند، دارای خطر پذیری بیشتر و محدود شدن فعالیت در یک بخش خاص مغز بودند.