ایران رمان

نسخه‌ی کامل: نظافت فر و انواع کفپوش
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
تبيان/
تميز کننده ارزان فر
براي تميز کردن فرگاز مي‌توانيد در منزل يک پاک کننده ي ارزان بسازيد. يک قاشق چايخوري مايع ظرفشويي، يک قاشق چاي‌خوري آب ليموترش و يک و نيم قاشق چايخوري مايع سفيد کننده را در يک ليوان آب گرم حل کنيد. محلول را با اسفنج به ديواره‌هاي داخل فر بماليد و بگذاريد 45 دقيقه بماند. سپس با دستمال مرطوب چند بار سطوح را تميز کنيد. اين پاک کننده، مواد خشک شده و چربي‌هاي سوخته را از ديواره‌ها جدا مي‌کند...

تميز کردن فر

در يک ظرف پلاستيکي، مقداري آمونياک بريزيد. ظرف را داخل فر بگذاريد و اجازه دهيد شب آنجا بماند. سپس از فر بيرون آوريد. با پنج قاشق جوش‌شيرين، سه قطره مايع ظرف‌شويي و چهار قاشق سرکه، خميري درست کنيد. اين خمير يک تميزکننده ي طبيعي است آن را با اسنفج روي ديواره‌هاي داخل فر بماليد و با دستمالي مناسب چند بار سطح را پاک کنيد. از اين خمير مي‌توان براي تميز کردن روي اسفنج و مسواک کهنه استفاده کرد.

برطرف کردن جرم اجاق گاز

مخلوط چهار قاشق جوش شيرين و چهار قاشق آب داغ را با استفاده از يک مسواک نرم و کهنه روي جرم‌هاي اجاق گاز بماليد و بعد از ده دقيقه با اسفنج پاک کنيد.

آسانتر تميز کردن فر
پيش از تميز کردن فر بهتر است پنج دقيقه آن را گرم کنيد.مي‌توان ابتدا فر را با آب و اسفنج مرطوب و سپس دستگاه را روشن کرد. اين کار به بهتر و راحت تميز شدن فر کمک مي‌کند.

يک نکته
پاک کردن فر از مواد شوينده و شيميايي در پايان کار نکته ي مهمي است. آثار موادّ تميز کننده را با دستمال مرطوب چند بار پاک کنيد.

جرم‌گير اجاق گاز
پنج قاشق جوش‌شيرين، سه قطره مايع ظرفشويي و چهار قاشق سرکه را با هم مخلوط کنيد تا خميري به دست آيد. اين خمير يک جرم‌گير خانگي است که براي تميز کردن اجاق‌گاز وکف قابلمه توصيه مي‌شود. خمير را روي محل مورد نظر بماليد و بعد از ده دقيقه با دستمال پاک کنيد.

شيوه‌اي آسان و ارزان براي داشتن فر تميز
براي تميز کردن فرگاز مي‌توانيد در منزل، پاک‌کننده ارزان بسازيد. يک قاشق چاي‌خوري مايع ظرف‌شويي، يک قاشق چاي‌خوري ليموترش و يک ونيم قاشق چاي‌خوري مايع سفيدکننده را در يک ليوان آب گرم حل کنيد. محلول را با اسفنج به ديوارهاي داخل فر بماليد و بگذاريد 45 دقيقه بماند. سپس با دستمال مرطوب چند بار سطوح را تميز کنيد. اين پاک کننده مواد خشک شده و چربي‌هاي سوخته را از ديوارها جدا مي‌کند.


حفظ دوام و زيبايي سراميک
براي دوام و حفظ زيبايي سراميک‌ها بهتر است آنها را به طور مرتب با اسفنج مرطوب تميز کنيد و بعد با استفاده از پارچه‌اي نرم يا اسنفجي خشک، رطوبت آنها را بگيريد. چنانچه به‌طور مرتب سراميک‌ها را تميز کنيد، از تجمع لکّه‌ها و به وجود آمدن لکّه‌هاي پايداري که به سختي پاک مي‌شوند، جلوگيري خواهيد کرد.

تميز کردن خطوط ميان سراميک
هر زمان که متوجه شديد خطوط ميان سراميک‌ها کدر و بد رنگ شده است، مقدار کمي ماده شوينده به يک ليتر آب بيفزاييد. سپس با استفاده از اسفنج آغشته به اين محلول، با دقت خطوط سراميک‌ها را پاک کنيد سپس با استفاده از همان محلول يا حتي آب خالص سطح سراميک‌ها را تميز کنيد. مراقب باشيد که از مواد شوينده غليظ و قوي براي سراميک استفاده نکنيد؛ زيرا ممکن است روي سطح آنها خط بيفتد و آسيب جدي ببيند. هميشه پيش از استفاده از هر نوع ماده پاک کننده، بر چسب روي آن را مطالعه کنيد تا با اطمينان کافي آن را به کار ببريد.

بهترين راه تميز کردن هر نوع کفپوش
بهتر است براي تميز کردن هر نوع کفپوش، کار را از قسمت انتهايي سالن يا اتاق و جايي که از در و راهرو دور است شروع کنيد. تکه تکه کف را تميز کنيد و جلو بياييد تا به در نزديک شويد. به اين ترتيب، شما پايتان را روي قسمت‌هاي تميز شده نمي‌گذاريد و از دوباره کاري جلوگيري مي‌شود.

تميز کردن سراميک‌هاي خيلي کثيف
چنانچه سراميک‌ها خيلي کثيف‌اند از روش‌ها و فرمول‌هايي که براي تميز کردن گفته شده استفاده کنيد. البته حتماً پيش از استفاده از اين محلول، هواکش را روشن يا حداقل پنجره‌اي را باز کنيد و براي جلوگيري از ايجاد هر گونه حساسيت، دستکش بپوشيد. محلول را حدود بيست دقيقه کنار بگذاريد. سپس با استفاده از اسفنج به تدريج، همه قسمت‌ها را با آن بپوشانيد. حدود ده تا بيست دقيقه بعد، تمام قسمت‌ها را به ‌طور کامل با دستمال خيس پاک کنيد. براي از بين بردن اثر ماده سفيد کننده، در مرحله بعد از يک ماده شوينده ملايم استفاده کنيد و دوباره تمام کف را با دستمال خيس پاک کنيد. سپس همه بخش‌ها را با پارچه‌اي نرم خشک کنيد.

پاک کننده کاشي و سراميک
مخلوط يک چهارم جوش‌شيرين، نصف پيمانه سرکه و يک پيمانه آمونياک در يک سطل آب گرم، براي پاک‌کردن و زدودن رسوبات و آلودگي و سراميک فوق‌العاده است.