ایران رمان

نسخه‌ی کامل: از جدیدترین اخراجی VOA تا کلاهبرداری میلیاردی یک فوتبالیست!
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
استارت عبور از موسوي و كروبي در انتخابات 92 ،رازگشايي شيمون پرز از اسم رمز «انتخابات آزاد»،خاتمی اطاعت را برای کاندیداتوری پیشنهاد کرد،ملاقات عناصر جریان مکی با سران فتنه در تهران،احضار نقويان به دادگاه ويژه روحانیت،ایرنا دبیر شورای نگهبان را سانسور کرد،ایران، «شمال» رابه نام «اسفندیار» سند زد،آزادی فائزه ‌هاشمی در 30 اسفند،اول نوروز؛ شب قدر اصلاح‌طلبان ،سوال كنايه‌آميز يك روزنامه از آيت‌الله جنتي ،نگراني خبرگان درباره گوشت‌هاي وارداتي،ادامه انتقادات از آل خليفه نسبت به بي‌حرمتي های اخیر،از مهمترین اخبار روزنامه های امروز هستند
به گزارش

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،





اخبار ویژه روزنامه های امروز را

می توانید

در اینجا بخوانید.




*کیهان:

استارت عبور از موسوي و كروبي در انتخابات 92

عضو حزب اعتماد ملي مي گويد جبهه اصلاحات درباره نوع تعامل با حاكميت در تناقض به سر مي برد و حالت رفت و برگشتي دارند.
محمدجواد حق شناس در مصاحبه با روزنامه زنجيره اي بهار، شامل شدن جبهه اصلاح طلبان از گوگوش تا سروش(!) را موجب از هم گسستگي در اين جبهه و فاقد نمره مثبت عنوان كرد و گفت: من با اين از هم گسستگي مشكل دارم.

وي درباره تقديم نامه به دفتر رهبر معظم انقلاب و درخواست وقت ملاقات، تصريح كرد «با چهره هاي شاخص جريان اصلاح طلب مشورت كرديم. نگاه يكي از اينها (هاشمي يا خاتمي و موسوي خوئيني ها) به شدت مثبت بود و حتي گفتند كه مي توانيد اين كار را در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات هم مطرح كنيد. ما نامه را سه هفته عقب انداختيم كه با دوستان شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات كار مشتركي انجام دهيم. اعضاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات هم گفتند ايده خوب است و مشورت كنيم ولي بعد گفتند از امضاي نامه معذورند. سه جلسه با آنان مذاكره كرديم. گفتند اين ايده خوب است، ما هم پيگيري مي كنيم، اما بعد عذرخواهي كردند.»

مشاور كروبي با انتقاد از تحريم انتخابات مجلس مي گويد: آن زماني كه اعلام كردم اصلاح طلبان بايد در انتخابات مجلس حاضر شوند، بسياري به من فحش دادند. چند نفر از دوستانم كه از مديران سابق وزارت كشورند، يقه ام را گرفتند گفتند اگر تو را نمي شناختيم حتماً تو را عامل آن طرف مي دانستيم؛ گفتند ادامه نده.حرفشان اين بود كه شما حرف طرف مقابل را مي زني.

وي درباره رأي مخفيانه خاتمي در يكي از روستاهاي اطراف دماوند گفته است: آقاي خاتمي بايد مي گفت من در انتخابات شركت مي كنم، بعد مي آمد در حسينيه ارشاد رأي مي داد (خبرنگار: از اين طرف و آن طرف فحش مي خورد) بله، خوب فحش بخورد. خاتمي به محبوبيت راحت الحلقوم عادت كرده است. اين محبوبيت به چه دردي مي خورد؟

وي در بخش ديگري از مصاحبه ضمن دفاع مجدد از ملاقات چندي پيش 3 تن از اصلاح طلبان با رهبر معظم انقلاب گفته است: نبود ارتباطي كه در اين سه سال و نيم اخير حاكم بوده، يكي از مشكلات جريان اصلاح طلبي است.

حق شناس در پاسخ اين سؤال كه «چطور يك انتخابات شفاف برگزار مي شود در حالي كه دو نامزد اصلي انتخابات قبلي همچنان در حصرند؟ اين چالش است» مي گويد: حتماً هست و واقعيتي است كه نمي شود ناديده گرفت. معتقدم براي ورود به انتخابات 92 بايد يك خط بكشيم بين 88 تا 92؛ 88 پروژه خودش را دارد كه بايد به هر حال به سمت حل و فصل آن پيش رفت.

وي مي گويد: آقاي خاتمي دير مذاكره را دنبال مي كند. بخشي از جريان اصلاح طلب بايد تا الان براي كم كردن هزينه فعاليت سياسي اقدام مي كرد؛ اگر كروبي بود حتماً اين كار را مي كرد، كما اين كه يادمان مي آيد آقاي كروبي براي آزاد كردن زندانيان ملي-مذهبي چگونه تلاشي موفق را به سرانجام رساند. جنس آقاي كروبي جنس چانه زني و مذاكره است. به نظر من يكي از هزينه هاي بالايي كه اصلاح طلبان دادند حصر آقاي كروبي بود.ما بايد به سمتي برويم كه انتخابات 92 را از وقايع 88 به بعد، منفك ببينيم.

وي همچنين به سخنان چندي پيش عبداله نوري استناد كرده كه مي شود ميان انتخابات و حصر موسوي و كروبي و بازداشت شماري از اصلاح طلبان خط كشي كرد. اين در حالي است كه مدعيان اصلاح طلبي در انتخابات مجلس براي اين موضوع شرط قائل شده بودند.
حق شناس اين را هم خبر داده كه «شوراي هماهنگي اصلاحات فعلاً قائل به گفت وگو نيست. آن سه نفري كه به آن ديدار [با رهبري] رفتند با خاتمي مرتبطند اما درباره شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات اين گونه نيست».

يادآور مي شود علت عملكرد متناقض مدعيان اصلاح طلبي در آلودگي آنها به طيفي از ضد انقلاب -به اصطلاح از گوگوش تا سروش- است كه همين باعث مي شود در برابر گروهك هاي ورشكسته منفعل عمل كنند. در عين حال آلودگي برخي از آنها به خيانت هاي بزرگ در فتنه، مانع حقيقي بر سر توبه و بازگشت به آغوش جمهوري اسلامي است.

با همان منطق حمايت از اصلاح طلبان از حلقه انحرافي حمايت مي كنيم!

يك شبكه ضد انقلاب مي گويد وقتي بشود از امثال مشايي حمايت كرد چرا بايد منحصرا از خاتمي حمايت كرد؟
بالاترين به نقل از ارگان گروهك سلطنت طلب مشروطه (ليبرال دموكرات) نوشت: اگر هدف، يك رفتار عملگرايانه است و اگر تصميم بر راي دادن باشد، حمايت از كسي همچون مشايي به عنوان يك تاكتيك در مقطع فعلي- و نه بيشتر- به گواه آنچه گفته خواهد شد گام بسيار موثرتري از انتخاب خاتمي است كه كارنامه 8 ساله اش را ديده ايم.

حرف اين است؛ ما انتخاباتي نداريم كه در آن شركت كنيم، اين ادامه انتصابات شوراي نگهبان است، تازه آن هم اگر سالم باشد! در اين شرايط شانس ما فقط شايد اين باشد كه شكاف بين تيم حاكم را تقويت كنيم.

بالاترين مي افزايد حرف آخر را اول بزنم؛ چه كسي سند ششدانگ جنبش را به اسم اصلاح طلبان زده است؟ چه كسي مي گويد همواره اصلاح طلبان را بايد انتخاب كرد؟! اگر گزينه اي غير از تحريم مدنظر ما باشد، كدام قانون نانوشته مي گويد انتخاب خاتمي گزينه بديهي است؟ آيا راهي غير از تحريم يا انتخاب خاتمي نيست؟

اين رسانه ضدانقلابي با بيان اينكه هدف اصلي هجمه به رهبري، روحانيت و سپاه است، مي نويسد: اصولا تقليل انتخابات به پيروزي يك شخص در مختصات امروز ايران سودي به ما نخواهد رساند. شايد بشود بهره هاي ديگري برد. در مثل مناقشه نيست اما گيريم بر فرض محال تضمين شود به شرط آن كه در روز انتخابات به جاي راي دادن، آفتابه به گردن برويم پاي صندوق و بدون راي دادن يك اردنگي نوش جان كنيم و برگرديم اين سه مسئله و مشكل حل مي شود، بايد با افتخار آفتابه به گردن بيندازيم و پاي صندوق برويم و اردنگي را بخوريم و بازگرديم.هدف ما بايد تضعيف آن سه محور باشد.

بالاترين به رغم ادعاي اينكه «8سال آشفتگي و بي برنامگي دوران احمدي نژاد، به سختي جايي براي دفاع معنادار از عملكرد او باقي گذاشته و او پوپوليستي رفتار كرده»، مي افزايد: با اين وجود مسئله ما تهديد و كاهش قدرت رهبري، روحانيت و سپاه است. با اين مقدمه چرا اگر گزينه اي غير از تحريم انتخابات مدنظر باشد، انتخاب مشايي بر خاتمي ارجحيت دارد؟

امروز پس از ماجراي عزل مشايي و خانه نشيني 11روزه و جنجال بر سر جوانفكر و نامه نگاري با صادق لاريجاني و پخش فيلم فاضلشان و دهن به دهن شدن چاله ميداني و... ديگر براي يك ناظر معمولي هم محرز شده است كه احمدي نژاد ديگر در قامت اطاعت مانند يك اصول گرا يا اصول گراي افراطي عمل نمي كند. بسياري از ما حرف هايي را كه حسرت شنيدن چند بار ملايم ترش را از زبان خاتمي داشتيم از زبان او شنيديم- گيرم به قصد دفاع از يارانش يا فريب مردم- و بارها مقايسه كرديم شجاعت اين دو را.

اين شبكه در ادامه با بيان اينكه حلقه انحرافي «بيشترين اصطكاك را با حاكميت داشته و بيشترين هزينه را تحميل كرده» مي افزايد: تعارض با روحانيت و مرجعيت چيزي نيست كه بشود انكارش كرد. اين تيم بسيار قاطع تر از اصلاح طلبان رفتار كرد.

نويسنده سلطنت ادامه مي دهد: نمي توان راجع به انتخابات 92 نوشت و در مورد صحت يا عدم سلامت انتخابات 88 ساكت بود. اگر انتخابات 88 بدون تقلب بود؛ پس بايد پذيرفت اين تيم احمدي نژاد و همراهانش مي توانند با غافلگيري هايي همچون مناظره 13 خرداد88 و هزاران حربه پوپوليستي ديگر بهتر از خاتمي عمل كنند اما اگر انتخابات 88 با تقلب همراه بود؛ بزرگترين پارادوكس حاميان بازگشت خاتمي همين جا شكل مي گيرد.

شمايي كه حامي حضور او هستيد جدا از بحث هاي اخلاقي مربوط به خون هاي ريخته شده يا زندانيان دربند و غيره چه تضميني مي دهيد كه اين بار انتخاباتي كه همان دولت برگزار مي كند و همان شوراي نگهبان، نگهبانش است اين بار تقلب رخ ندهد؟ چه تضميني مي دهيد كه بتوانيد در فرصت باقي مانده موج لازم را براي آمدن خاتمي امتحان پس داده فراهم كنيد؟ اصولا اگر موج ايجاد شد با چه تضميني اين بار انتخابات سالم است؟

اتفاقا در اين زمين بازي تيم مورد اشاره كه برگزاركننده انتخابات است بسيار بهتر عمل خواهد كرد.
بالاترين مجددا در ادامه تصريح كرده است: در اينجا لازم به ذكر است كه بده بستان سياسي و نوعي حمايت مشروط ( يا حمايت به قصدي ديگر) از مشايي نه به عنوان پذيرفتن برنامه هاي او و تيم احمدي نژاد مثل يك نقشه راه، بلكه صرفا به عنوان تاكتيكي براي غلبه بر مشكلات فعلي مطرح مي شود.

مشخص است كه بسياري از خواسته هاي جنبش اعتراضي فعلي، حتي با راديكال ترين شعارهاي احمدي نژاد و تيمش نه تنها همپوشاني ندارد بلكه در تعارض نيز هست. اما جالب اينجاست كه با كمي شيطنت و آسان گيري مي توان ادعا كرد اگر يك بار ديگر به صورت تيتر وار برخي از شعارهاي اصلاح طلبان و خواسته هاي ما حاميانشان را مرور كنيم مي بينيم كه در عرصه عمل در بسياري موارد كارنامه احمدي نژاد چندان هم سياه نيست. گيرم كه او و مشايي اين موارد را براي عوامفريبي اجرا كردند اما عمل عوامفريبانه هم ارزش و هم ارجحيت دارد بر شعار عوام فريبانه.

نويسنده ارتباط گيري با عناصر مخالف مقيم خارج كشور، طرح ادعاي رفتن زنان به ورزشگاه ها، پيش كشيدن رابطه با آمريكا و معارضه با روحانيت را مورد استناد قرار داده و مي افزايد: « در موقعيت كنوني بولد شدن و جدي گرفتن نامزدي مشايي و حتي حمايت از او به عنوان يك تاكتيك نه تنها براي زمان تاييد صلاحيت ها حتي بعدتر در كارزار انتخابات نيز مزيت هاي فراوان دارد.

خلق و خوي مخصوص احمدي نژاد و رفتارهاي غيرقابل پيش بيني او از طرفي و علني شدن نظر او بر كانديداتوري مشايي از طرف ديگر فرصتي است تا فشار بر شوراي نگهبان افزايش بيايد، با توجه به تنها ماندن او در ماههاي پاياني دولتش و نياز مبرم به پايگاه اجتماعي ( كه با توجه به وضعيت اقتصادي شايد قسمتي از آن را از دست رفته مي بيند) اگر سيگنالهايي از طرف معترضان 88 مبني بر حمايت مشروط دريافت كند مطمئنا مي توان بر روي وعده هاي متقابل او تا حدي حساب باز كرد. تحريك نيمه حاشيه دوست و جنجال برانگيز او مي تواند نتايج عجيب و حتي غيرقابل باوري داشته باشد».

نويسنده در عين حال با حمله به سياست خارجي اصولگرايانه احمدي نژاد به ويژه در دوره اول رياست وي مي نويسد: در اين كه مواضع راديكال احمدي نژاد در چهار سال اول در زمينه سياست خارجي هزينه بسياري به ما تحميل كرد شكي نيست اما از طرفي امروز مي بينيم كه سكان هدايت اين مساله از دست او خارج شده است و مواضع سياست خارجي او به مراتب ملايم تر شده و در مورد كسي مثل مشايي حتي مي توان به درنورديدن خط قرمزهاي جدي تري نيز اميدوار بود.

حرف و حديث ها در مورد ارتباط امثال هوشنگ اميراحمدي با مشايي و اظهارنظرهايي از جنس دوستي با مردم اسرائيل مي تواند نويدبخش رويه اي كاملا تنش زدايانه باشد. خصوصا اينكه اگر براي تقويت موضع خود در مقابل حاكميت، نيازمند بدست آوردن دل غرب باشد. از طرفي رويكرد اجتماعي و فرهنگي شخص مشايي به كرات نشان داده است كه به هيچ وجه مقيد به خط قرمزهاي ساخته انقلاب نيست؛ از حضور در مراسم رقص در تركيه گرفته تا حمل قرآن همراه دختركان دف نواز و نشست هاي رنگارنگ با سوپراستارهاي سينما و بسياري حواشي ديگر.

شبكه بالاترين در ادامه خاصيت تحريك كنندگي اصلاح طلبان به تندروي از سوي حلقه انحرافي را مورد توجه قرار داده و مي نويسد: اصلاح طلبان اگر يك رقيب جدي مانند مشايي-كه سخن از سبزبهاري مي گويد- در سبد راي خود ببينند ناچار مي شوند كمي فعالانه تر و رقابتي تر امتيازات بيشتري از حاكميت بخواهند و ديگر با وجود فرصت سوزي هايشان هميشه طلبكارانه راي نخواهند. حرف آخر اينكه به جد يا به طنز به حق يا ناحق، ما بارها براي اين تيم لطيفه ها ساختيم. اما دست روزگار و چرخش قدرت و بي عرضگي بسياري مدعيان شايد ما را وادار كند كه اين بار هم آفتابه را به گردن انداخته و پاي صندوق برويم.

يادلين: درگير شدن سوريه تحول استراتژيك براي اسرائيل است

مقامات اسرائيل مي گويند جنگ در سوريه تحول استراتژيك مثبت براي تل آويو است.
عاموس يادلين رئيس سابق شعبه اطلاعات نظامي اسرائيل گفت: آنچه در سوريه جريان دارد، يك تحول راهبردي مثبت براي اسرائيل تلقي مي شود.

وي افزود: تهديد نظامي سوريه براي اسرائيل به دليل رويدادهاي دو سال اخير كاهش يافته است.به گزارش شبكه الميادين يادلين گفت: محور راديكال در خاورميانه از تهران تا دمشق، بيروت و غزه با خروج سوريه از اين محور به شكل ملموسي تضعيف مي شود.

سخن يادلين تنها بخشي از مجموعه اظهارنظرهاي مقام هاي اسرائيلي مبني بر كاهش تهديد سوريه عليه اسرائيل به دليل ادامه بحران داخلي اين كشور است.بني گانتس رئيس ستاد ارتش رژيم صهيونيستي هم صراحتاً اعلام كرد منفعت اسرائيلي در گروي سرگرم شدن ارتش سوريه در نبردهاي داخلي است. در گذشته 7 لشكر نظامي سوريه آماده رويارويي با اسرائيل بودند اما اكنون ارتش سوريه به خود حمله مي كند.

رازگشايي شيمون پرز از اسم رمز «انتخابات آزاد»

رئيس رژيم صهيونيستي گفت بايد بر آزاد بودن انتخابات تأكيد شود.وي در توضيح منظور خود از آزاد بودن تصريح كرد كه از ميان مذهبي ها يكي انتخاب نشود.

شيمون پرز رئيس رژيم اشغالگر صهيونيستي در مصاحبه با يورونيوز گفت: اكنون با توجه به نزديك شدن به زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري ايران، زمان آن فرا رسيده كه درخواست رعايت حقوق بشر مطرح شود.

وي اضافه كرد: بايد بر آزاد بودن اين انتخابات كه مذهبيون، يكي را از خودشان به عنوان رئيس جمهوري انتخاب نكنند، تأكيد شود.پرز در بخشي از اين گفتگو اظهار داشت: برنامه هسته اي ايران فقط خطري بزرگ براي اسرائيل نيست و بر اين باورم كه جامعه بين المللي بايد تمام تلاش خود را براي متوقف كردن برنامه هاي هسته اي ايران بگيرد.

رئيس رژيم كودك كش صهيونيست در اين مصاحبه مدعي نقض حقوق بشر در ايران شد و تأكيد كرد كه اين موضوع، مهمتر از مسئله هسته اي اين كشور است.پرز اظهار داشت: تصور مي كنم آنچه كه درباره ايران فراموش شده است، موضوع حقوق بشر در ايران است. آنچه بيش از پيش اكنون در ايران مطرح هست نقض حقوق بشر است.

پرز بدون اشاره به فشار رژيم اسرائيل به غرب براي اعمال و تشديد تحريم ها گفت: مردم ايران در رنج هستند، آنها به اندازه كافي غذا براي خوردن ندارند، نمي توانند بيماران خود و از جمله بيماران سرطاني را درمان كنند و تمام اين مشكلات فقط به اين علت است كه يك گروه كوچك از سران مذهبي، جاه طلب شده اند و مي خواهند يك امپراتوري مذهبي به راه بيندازند.

نوع سفسطه شيمون پرز بي شباهت بر مغالطه معاويه و عمرو عاص در جنگ صفين نيست كه پس از به شهادت رساندن عمار ياسر- و شنيدن اين حديث پيامبر(ص) كه عمار! تو را گروه ستمكار به شهادت مي رسانند- مدعي شدند متهم ماجرا علي بن ابيطالب(ع) است چون او بود كه عمار را همراه خود آورد!

پرز درباره تحولات جاري در سوريه هم گفت: از نظر اسرائيل، بشار اسد كه تحصيلات دانشگاهي خود را در انگليس انجام داده، مردي منطقي است اما حيرت آور است زماني كه مي بينم اين مرد براي ساخت يك راكتور هسته اي تلاش مي كند[!؟] فكر مي كنم اكنون همه به اين نتيجه رسيده اند گزينه هسته اي بايد متوقف شود.پرز گفت: تصور كنيد روزي اسد به بمب اتمي دست يابد. واقعاً چه اتفاقي خواهد افتاد؟

*وطن امروز:

خاتمی اطاعت را برای کاندیداتوری پیشنهاد کرد

جواد اطاعت گفت خاتمی در شورای راهبردی اصلاح‌طلبان پیشنهاد کاندیداتوری وی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده مطرح کرده است. جواد اطاعت، نماینده اسبق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به فارس گفت: آقای خاتمی در شورای راهبردی اصلاح‌طلبان پیشنهاد کاندیداتوری بنده را در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده مطرح کرده‌اند.

این فعال سیاسی یادآور شد: برخی دیگر از افراد نیز از جمله دکتر نجفی و جهانگیری در این شورا از قبل مطرح بوده‌اند. اطاعت ادامه داد: تمرکز شورای راهبردی اصلاح‌طلبان روی شخص خاتمی است. گفتنی است، شورای راهبردی اصلاح‌طلبان از چندی پیش با محوریت محمد خاتمی تشکیل شده و نشست‌هایی نیز در دفتر وی برگزار کرده‌ است. اطاعت در پاسخ به اینکه آیا شخص او نیز عضو این شوراست یا خیر، گفت در جلسات این شورا کمتر شرکت کرده است.

ملاقات عناصر جریان مکی با سران فتنه در تهران

تعدادی از عناصر وابسته به جریان وهابی مکی و طرفداران معدوم مالک ریگی ملاقاتی با سران فتنه در تهران داشتند. به گزارش بولتن‌نیوز، محتوای خبر به دست آمده حاکی از اتخاذ تصمیم برای رسیدن به توافقاتی درباره مطالبات حوزه وهابی مکی (که افراطی‌ترین طیف اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان هستند) در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آتی است.

قرار است مولوی احمدنارویی (فرد افغانی‌الاصل بسیار ثروتمند که داماد و معاون اصلی مولوی عبدالحمید است) همراه چند تن از افراد تندرو وابسته به حوزه مکی در اين ملاقات حضور پیدا کرده و درباره مطالبات و برنامه‌های آینده تبادل نظر کنند.

هاشمي: آمادگي جسمي ندارم

به تازگی 10 تن از اعضای مجمع روحانیون مشهد با محمد خاتمی و‌ هاشمی‌رفسنجانی دیدار کرده‌اند. خاتمی در پاسخ به دعوت آنان برای نامزدی ریاست‌جمهوری گفته است: شرایط برای نامزدی من مهیا نیست، سراغ ‌هاشمی‌رفسنجانی بروید. هاشمی هم در پاسخ گفته باید به جوان‌ها میدان داد. من از نظر جسمی آمادگی لازم را ندارم.

در عین حال مشرق‌ نوشته ‌است، محمد خاتمی در دیدار جمعی از اصلاح‌طلبان و در پاسخ به این سوال که استراتژی انتخاباتی شما چیست، گفته است: ما منتظر شب قدر خود هستیم. شب قدر ما روز اول نوروز است که رهبری در مشهد سخنرانی دارند. در آن سخنرانی تکلیف ما برای آمدن یا نیامدن معلوم می‌شود.

باطبی؛ جدیدترین اخراجی VOA

احمد باطبی، از برنامه‌سازان صدای آمریکا نیز به قطار اخراجی‌های صدای آمریکا پیوست. سایت رادیوکوچه نوشت: در ادامه پایان همکاری چند روزنامه‌نگار در ماه‌های گذشته با صدای آمریکا، احمد باطبی، روزنامه‌نگار و برنامه‌ساز این رسانه نیز روز پنجشنبه 14 مارس به همکاری خود با صدای آمریکا پایان داد. این سایت ادامه داد: «وی طی نامه‌ای رسمی به خانم درخشش و آقای اوتول از مدیران بخش فارسی به این همکاری خاتمه داد».

پیرو استعفای این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، رادیوکوچه طی تماس با وی علت این استعفا را جویا شد اما باطبی ضمن تایید این خبر درباره علت استعفا اشاره کرد: به دلیل رعایت مسائل حرفه‌ای مایل به هیچ اظهاری درباره محل کار سابقم نیستم اما در صورت ضرورت و درخواست حاضر به توضیح به کنگره درباره دلیل‌های استعفا از این رسانه خواهم بود. پیش از این رودابه بختیار و همچنین کاوه باسمنجی، سردبیر صدای آمریکا به همکاری خود با این رسانه پایان داده بودند. در تازه‌ترین رخداد نیز همکاری محمدرضا شاهید، خبرنگار صدای آمریکا در فرانسه با این رسانه قطع شد.

جهان در انتظار سخنرانی نوروزی آیت‌الله خامنه‌ای

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در تشریح مهم‌ترین رویدادهای خبری هفته آینده، سخنرانی رهبر انقلاب در آغاز سال نو در مشهد مقدس را پس از سفر اوباما به سرزمین‌های اشغالی، به عنوان دومین اتفاق مهم هفته پیش‌رو نام برده است. اندیشکده تحت ریاست چاک هگل می‌نویسد: آیت‌الله خامنه‌ای در روز 21 مارس و در نخستین ‌روز از سال نو ایرانیان در حرم امام رضا(ع) سخنرانی خواهد کرد و همزمان به 5 زبان به‌صورت زنده پخش خواهد شد.

این اندیشکده آمریکایی درباره سخنرانی اول فروردین رهبر انقلاب نوشته است: آیت‌الله خامنه‌ای در روز 21 مارس و در نخستین روز از سال نو ایرانیان در حرم امام رضا(ع) سخنرانی خواهد کرد و همزمان به 5 زبان بصورت زنده پخش خواهد شد. شورای روابط خارجی در تحلیل خود از سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری از آن به عنوان سنت ایرانیان نام برده است که معمولا به رهنمودهای رهبر انقلاب برای مردم ایران اختصاص می‌یابد.

تحلیلگر این اندیشکده با اشاره به اهمیت و تفاوت سخنرانی اول فروردین امسال تصریح می‌کند: جهان در انتظار سخنرانی رهبر ایران در سال جدید خواهد بود تا از مواضع ایشان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری و برنامه هسته‌ای این کشور با‌خبر شوند.

*آرمان:

فتحی‌پور کاندیدا می‌شود؟!

شنیده شد که جمعی از نمایندگان اقتصادی مجلس خواستار کاندیداتوری ارسلان فتحی‌پور شدند، این درحالی است که ارسلان فتحی پور درحال حاضر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس است. تابناک نوشت؛ دکتر حسن‌نژاد گفت: اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و برخی از نمایندگان مجلس خواهان کاندیداتوری فتحی‌پور برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. این نماینده افزود: در شرایط کنونی که جامعه دچار مشکل اقتصادی است فردی که بتواند این اوضاع را سازماندهی کند باید در زمینه اقتصادی فردی توانمند باشد و فتحی‌پور این توانایی را دارد.

احضار نقويان به دادگاه ويژه روحانیت

شنیده شد که یک روحانی منتقد دولت به دادگاه احضار شد. عتیق نوشت؛ حجت‌الاسلام والمسلمين نقويان درباره احضارش به دادگاه ویژه روحانیت گفت: ما به خاطر شكايتی به دادگاه ویژه روحانيت احضار شدم و قاضی محترم سوالاتی را پرسید و جواب‌هایی دادم. نقويان در گفت‌وگو با ماهنامه خیمه درباره شرايط منبر و منبري گفته است: اگر می‌خواهیم مردم پای منبر ما بنشینند باید به چند نکته دقت کنیم.

وی افزوده بود: انبیاء با زبان قوم صحبت می‌کردند که من جایی به لطیفه گفتم که ما طلبه‌ها به‌جای استفاده از زبان قوم از زبان قم استفاده می‌کنیم. ما امروز باید بتوانیم مثل عموپورنگ با کودکان حرف بزنیم بدون اینکه به انواع موسیقی‌های مهیّج متوسل بشویم و من این را خودم تجربه كردم. بعضی‌ها را دیدم که برای کودکان سروصدا و شلوغ می‌کردند و من اینها را نشاندم و بدون آهنگ و کار مطربی و فقط از روی صندلی براي‌شان برنامه اجرا كردم و گفتم اگر شما این هنر را داشته باشید می‌توانید با بچه‌ها ارتباط برقرار کنید.

صدا وسیما در آلمان فیلتر شد

شنیده شد که صداوسیمای ایران در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا فیلتر شد. تسنیم نوشت؛ گویا کشور آلمان در اقدامی عجیب سایت اینترنتی صداوسیما در آلمان را فیلتر کرده است و امکان دسترسی به بیش از 30 رادیو و تلویزیون برون‏‌مرزی ایران از طریق اینترنت در این کشور وجود ندارد. این اقدام از شب جمعه آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و کاربران با فیلترشکن به این صفحات دسترسی پیدا می‌کنند.

ایرنا دبیر شورای نگهبان را سانسور کرد

شنیده شد که ایرنا دبیر شورای نگهبان را سانسور کرد. سانسور انتقادات دبیر شورای نگهبان درحالی صورت گرفته که چندی پیش محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال انتقادی یک خبرگزاری گفته بود: شما یک بیانیه خواندید اشکالی هم ندارد. من تحمل می‌کنم، اما مطمئنا شما پیش هیچ مسئول دیگری نمی‌توانید چنین بیانیه‌ای بخوانید.

فقط پیش احمدی‌نژاد می‌توانید. فردا نوشت؛ خبرگزاری دولت انتقادات خطیب جمعه تهران از پیام تسلیت محمود احمدی‌نژاد را سانسور کرد. در خبر منتشرشده توسط ایرنا سخنان آیت‌ا... جنتی در انتقاد از پیام تسلیت محمود احمدی‌نژاد که به‌مناسبت درگذشت هوگو چاوز صادر شده بود، به‌طور کامل حذف شده است.

ایران، «شمال» رابه نام «اسفندیار» سند زد

شنیده شد که روزنامه حامی دولت شمال کشور را به نام کوچک مشائی خطاب کرد. فردا نوشت؛ اقدام عجیب روزنامه ایران، مردمی که هر روز پای دکه‌های روزنامه‌فروشی می‌روند را شوکه کرد. ارگان رسمی دولت، تیتر نخست خود را به بازگشایی بخشی از آزادراه تهران- شمال اختصاص داده و نوشته است: «تحقق افسانه تهران- شمال در سرزمین اسفندیار.» نامیدن خطه شمال کشور با نام «سرزمین اسفندیار» و تشابه آن با نام اسفندیار رحیم‌مشایی، نشان می‌دهد که برخی از جریانات حاشیه‌ای در دولت به دنبال طرح موضوعات جنجالی در رسانه‌ها هستند.

شکایت میرتاج‌الدینی از دو سایت

شنیده شد که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از دو پایگاه اینترنتی شکایت کرد. شکایت معاون رئیس‌جمهور از سایت‌‌های عصر ایران و انتخاب با واکنش‌‌ این دو سایت خبری روبه‌رو شد. سایت شبکه ایران (وابسته به دولت) از شکایت معاون رئیس‌جمهور از سایت عصر ایران، انتخاب و روزنامه مردمسالاری به دلیل انتشار مقاله‌ای با عنوان «تصاویر چاوز و انکار میرتاج‌الدینی» خبر داد.

بنابراین گزارش، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون اجرای قانون اساسی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه ایران، گفت: بنده برای دفاع از جایگاه روحانیت و جلوگیری از رواج بد اخلاقی در عرصه رسانه‌های عمومی علیه این سایت‌ها شکایت کرده‌ام.

آزادی فائزه ‌هاشمی در 30 اسفند

شنیده شد که نماینده اسبق مجلس تا پایان سال از زندان آزاد می‌شود. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ وكيل فائزه‌ هاشمي گفت: روز 30 اسفند محكوميت 6 ماهه فائزه‌ هاشمي به اتمام مي‌رسد، از اين‌رو وي در اين روز آزاد خواهد شد. غلامعلي رياحي درباره آخرين جزئيات زمان آزادي فائزه‌ هاشمي اظهار کرد: روز 30 اسفند محكوميت 6 ماهه فائزه‌هاشمي به اتمام مي‌رسد، از اين رو وي در اين روز آزاد خواهد شد.

وكيل فائزه‌هاشمي با اشاره به عنوان اتهامي جديد فائزه‌هاشمي ادامه داد: عنوان اتهامي جديد موكلم اخلال در نظم زندان است و قرار بازداشت براي وي صادر شده بود كه با اعتراض بنده اين قرار، تبديل به قرار وثيقه 100 ميليون توماني شده است. وي گفت: در حال حاضر زمان دادگاه اين اتهام موكلم مشخص نشده است و پس از تعيين وقت دادگاه، اين اتهام وي بررسي خواهد شد.

کلاهبرداری میلیاردی یک فوتبالیست

شنیده شد که ملی‌پوش اسبق فوتبال کشورمان این روزها به کمک برادرش اقدام به کلاهبرداری می‌کند. این بازیکن ملی‌پوش که سابقه پوشیدن پیراهن یکی از تیم‌های مطرح کشور را دارد با استفاده از رابطه‌هایی که با برخی دارد اقدام به خرید‌های کلان مصالح ساختمانی و لوازم منزل می‌کند و پس از این خریدها از پرداخت مبالغ چک‌هایش که با نام برادرش است، خودداری می‌کند. گفته می‌شود که او تاکنون مبلغی حدود یک میلیارد از همین طریق کلاهبرداری کرده است.

اصلاح‌طلبان به اجماع ‌رسیده‌اند

شنیده شد که محمدرضا خاتمی ضمن سکوت درباره احتمال کاندیداتوری رئیس دولت اصلاحات در انتخابات آتی گفت: اصلاح طلبان به اجماع رسیده‌اند. فارس نوشت؛ محمد‌رضا خاتمی دیروزدر حاشیه مراسم ختم آیت‌ا... سید‌مجتبی موسوی لاری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اصلاح‌طلبان برای انتخابات به اجماع ‌رسیده‌اند درباره حضور یا عدم حضور برادرش در انتخابات ریاست جمهوری 92 سکوت کرد و از خبرنگاران خداحافظی کرد. همچنین عبدا... نوری وزیر کشور دولت اصلاحات نیز از احتمال کاندیداتوری خاتمی در انتخابات اظهار بی‌اطلاعی کرد.

نماینده ‌دولت مستند بنی‌صدر را تایید کرده‌ بود!

شنیده شد که نماینده دولت در هیات نظارت بر صداوسیما مستند مورد اعتراض دولت را قبل از پخش دیده و تأیید کرده است. شفاف نوشت؛ در ارزیابی‌های صورت‌گرفته توسط کارشناسان سیاسی و فرهنگی، اقدام صداوسیما در پخش مستند «فرجام نامبارک» که به‌مناسبت 14 اسفند و اقدامات براندازانه ابوالحسن بنی‌صدر اختصاص داشت، جزء بهترین برنامه‌های تبیینی صداوسیما در ماه‌های اخیر بوده است. هاشمی‌ثمره نیز که نماینده دولت در هیات نظارت بر صداوسیماست این برنامه را قبل از پخش دیده و تأیید کرده بود.

*تهران امروز:

مجلس در تنگناي شديد مالي

عبدالرضا مصري سخنگوي هيات رئيسه مجلس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به لغو اردوي راهيان نور مجلس گفت: آنچه مسلم است، امسال مجلس در تنگناي شديد مالي قرار داشت و حتي براي پرداخت هزينه‌هاي جاري نيز با مشكل مواجه بود.در حال حاضر وجهي موجود نيست كه بخواهد صرف هزينه اردوي راهيان نور مجلس شود.

مصري با بيان اينكه مجلس امسال سخت‌ترين سال مالي را به همراه داشته است، خاطرنشان كرد: به دليل مشكلات مالي و كاهش هزينه‌ها، مجلس بسياري از فعاليت‌هاي خود را تعطيل كرد.عضو هيات رئيسه مجلس تصريح كرد: مجلس هر سال در چهار روز ابتدايي سال نو كارمندان و نمايندگان را به مناطق دفاع‌مقدس جنوب اعزام مي‌كرد كه امسال به دليل صرفه‌جويي اردوي راهيان نور را لغو كرد.مجلس در سال‌جاري حتي از خريدهاي واجب كه 37 مورد بود به دليل صرفه‌جويي هم صرف‌نظر كرده است.

يك روزنامه دولتي ديگر منتشر شد

دولت اقدام به تاسيس يك روزنامه ديگر كرد. روزنامه شهروند در شماره نخستين خودبا غلامحسين كرباسچي دبيركل حزب اصلاح‌طلب كارگزاران سازندگي گفت‌وگو كرد. مديرمسئول اين روزنامه يعني عبدالرضا داوري از چهره‌هاي نزديك به اسفنديار مشايي است. به نظر مي‌رسد مشي اين روزنامه در ادامه سياست‌هاي روزنامه ايران و به عنوان نماينده جريان انحرافي در كشور باشد.

اول نوروز؛ شب قدر اصلاح‌طلبان

جهان نيوزنوشت، محمد خاتمي در ديدار جمعي از اصلاح‌طلبان و در پاسخ به اين سوال كه استراتژي انتخاباتي شما چيست، گفته است: «ما منتظر شب قدر خود هستيم. شب قدر ما روز اول نوروز است كه رهبري در مشهد سخنراني دارند. در آن سخنراني تكليف ما براي آمدن يا نيامدن معلوم مي‌شود.»

سوال كنايه‌آميز يك روزنامه از آيت‌الله جنتي

روزنامه جمهوري اسلامي در ستون جهت اطلاع خود نوشت:آيت‌الله جنتي، ديروز در خطبه نماز جمعه تهران گفت: «تخريب، خلاف شرع، قانون و اخلاق است و كسي كه اين كارها را بكند صلاحيت هيچ پستي را ندارد.» وي همچنين گفت: «بحث رجعت چاوز بدعت بود و اي‌كاش كساني كه اين حرف‌ها را زدند چهار روز در حوزه علميه درس مي‌خواندند. اين مسئله موجب ناراحتي علما و مراجع شد.» امام جمعه موقت تهران به اين سوال پاسخ نداد كه پس چگونه شوراي نگهبان اين قبيل افراد را براي بالاترين پست‌ها تاييد صلاحيت كرده است؟

احمدي‌نژاد شعار داد وعمل نكرد

حسين فدايي دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با تاكيد براينكه بيش از 90 درصد مسائل كشور در اختيار رئيس‌جمهور است، گفت: كسي كه مدعي مبارزه با مفساد اقتصادي است براي جابه‌جا شدن ميلياردها تومان اهميت قائل نمي‌شود.فدايي در گفت‌وگو با مهر گفت: پس از آنكه رهبر معظم انقلاب در سال 1380، فرمان 8 ماده‌اي مبارزه با مفاسد اقتصادي را ابلاغ فرمودند، ستادي با عنوان ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي با حضور سران قوا و مسئولين ذي‌ربط تشكيل شد و بر اين اساس، جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي هر 3 ماه يك‌بار برگزار مي‌شد؛ اما جلسات خيلي تشريفاتي بود و اصلا هيچ خروجي نداشت.به عنوان مثال مي‌گفتند كه امروز در مورد چه موضوعي صحبت كنيم و سپس در مورد آن موضوع صحبت مي‌كرديم.

به دليل اينكه خبرنگاران پشت در جمع شده بودند، مي‌گفتند كه بايد مطالبي را براي خبرنگاران آماده كنيم كه به صورت نمادين به خبرنگاران ارائه دهيم. اين جلسات مفتضح بود.دبيركل جمعيت ايثارگران، افزود: قرار شد جلساتي به منظور هماهنگي بين مسئولان قوا در نظر گرفته شود تا در آن جلسات دستاوردي داشته باشيم ولي تا الان كه قريب به 8 سال از رياست‌جمهوري آقاي احمدي‌نژاد مي‌گذرد، ايشان به تعداد انگشتان دست در جلسه ستاد شركت نكردند.فدايي تصريح كرد: با توجه به گزارش‌ها مشاهده مي‌شود سرنخي از مفاسد اقتصادي در بانك‌ها وجود داشت، لذا سامان دادن به بانك‌ها يك امر تقريبا قابل قبول و مشترك براي همه است.

در طرح تحول اقتصادي، سامان دادن به وضعيت اقتصاد كشور كه تغيير و تحول اقتصادي بود، يكي از محورهاي ساماندهي نظام بانكي در نظر گرفته شد.احمدي‌نژاد شعار داد ولي نظام بانكي را اصلاح نكرد.فدايي گفت: بالاخره بعد از مدتي بنده به آقاي احمدي‌نژاد گفتم كه شما مي‌دانيد بانك‌ها چه وضعيتي دارند؟ آقاي احمدي‌نژاد گفت «بله، مي‌دانم.» گفتم پس چرا وضعيت موجود را درست نمي‌كنيد.

آقاي احمدي‌نژاد گفت «من اختيار ندارم.» من به آقاي احمدي‌نژاد گفتم كه اين حرف را نزنيد؛ زيرا اكثر بانك‌ها دولتي هستند يا اينكه اگر خصوصي‌ نيز باشند توسط شركت‌هاي دولتي اداره مي‌شود. اين بدترين جواب ممكن آقاي احمدي‌نژاد در رابطه به اين مسئله بود. بعد آقاي احمدي‌نژاد گفت كه اگر به من اختيارات لازم را بدهند، من يكماهه معضلات بانكي را حل مي‌كنم.

چرا رهبري مي‌گويد آرام باشيد؟!

عباس سليمي نمين مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران در باره اين سخن رهبر معظم انقلاب كه پس از حواد ث پيش آمده در ماه‌هاي اخير توصيه به آرامش كردند، به مهرگفت:آرام باشيد به اين معني نيست كه كسي خطا نمي‌كند. آرام باشيد تا مردم خطا و اعمال غيرقانوني را تشخيص دهند. آرام بودن به اين معنا نيست كه نسبت به اعمال غيرشرعي و غيرقانوني بي‌تفاوت باشيم. آرام بودن يعني اينكه اجازه دهيم غبارها فرونشيند و جامعه در اين قضيه به رشد و تشخيص برسد.

لذا آنچه كه در قم اتفاق افتاد جامعه را به تشخيص نمي‌رساند بلكه بيشتر فضا را احساسي‌تر مي‌كند. بنابراين اينجا مي‌توان فهميد كه حادثه قم كاري در مسير منويات رهبري است يا نه؟ حتي اگر رهبري هم موضع نمي‌گرفتند و گوش بعضي از نيروهاي جبهه پايداري را نمي‌كشيدند، مي‌شد فهميد كه اين كار در مسيري نيست كه منجر به رشد جامعه شود و خواسته رهبري باشد و در اين زمينه شاخص داريم و مي‌توانيم از تجربيات تاريخي استفاده كنيم.

بدون اينكه آقاي ايكس را برداريم و جاي آن آقاي ديگري بگذاريم اما مي‌توانيم با استفاده از تجربه‌هاي تاريخي به رشد مردم و جامعه كمك كنيم. مثلا بعضي‌ها به رهبري انتقاد مي‌كنند كه چرا بعضي از كارهاي غيرقانوني بعضي رئيس‌جمهورها را تحمل مي‌كنيد و به رئيس‌جمهوري‌اش پايان نمي‌دهيد. اين موجب رشد نمي‌شود،كساني كه اين پيشنهاد را مي‌دهند از تاريخ درس لازم را نگرفته‌اند.

*ابتکار:

نگراني خبرگان درباره گوشت‌هاي وارداتي

به نوشته مشرق برخي اعضاي مجلس خبرگان در ديدار با آيت الله مهدوي کني نسبت به عدم نظارت کافي در واردات گوشت به کشور اظهار نگراني کرده و از ايشان خواسته اند بحث نظارت کافي و لازم در ذبح شرعي گوشت‌هاي وارداتي را به مسؤولان مربوطه متذکر شوند تا دغدغه اي نسبت به احتمال واردات گوشت حرام در کشور وجود نداشته باشد.

واکنش جواد لاريجاني به نوار مرتضوي و برادرش

خبرآنلاين نوشت: انتشار فيلم مذاکرات سعيد مرتضوي با فاضل لاريجاني در جلسه استيضاح شيخ الاسلامي وزير کار هم از ديگر رفتارهاي حاشيه ساز رئيس جمهور در يک ماه اخير بود که از چشم خبرنگاران خارجي دور نماند.چه آنکه رويترز در سوالي از جواد لاريجاني، نظر وي را در اينباره پرسيد. دبير ستاد حقوق بشر ايران نيز پاسخ داد: آدم انتظار اين جور کارها را از يک رئيسجمهور ندارد. مثلا ميشد اين کار را يک روزنامه نگار بکند. انتظار اين نوع کارها از ويکي ليکس ميرفت نه از يک رئيس جمهور!

رايزني براي نشان دادن چهره همسر پيامبر(ص)

مشرق نوشت: داوود ميرباقري با يکي از مراجع عظام تقليد ديدار داشته و نظر ايشان را درباره نمايش چهره حضرت خديجه(س) در سريالي که به زندگي ايشان مي‌پردازد جويا شده است. اين مرجع تقليد از جايگاه زن در سينماي ايران اظهار نگراني کرده و گفته است چرا بايد جايگاه زن در سينماي ايران بيشتر در دلبري‌ها و جذابيت‌هاي زنانه خلاصه شود.

*جمهوری:

ادامه انتقادات از آل خليفه نسبت به بي‌حرمتي های اخیر

گروه الوفاق از مخالفان اصلي بحرين ضمن مذمت بي‌حرمتي دولت اين كشور به مساجد اعلام كرد رژيم آل خليفه از نظر اخلاقي رو به انحطاط است.

به گزارش پرس تي وي، الوفاق اين انتقادها را روز جمعه (25 اسفند) اندكي پس از آن طرح كرد كه نيروهاي بحريني با گازهاي اشك آور به يك مسجد در روستاي ديه در شمال اين كشور حمله كردند و مانع برگزاري نماز در اين مسجد شدند.

نيروهاي امنيتي بحرين همچنين به مدارس و صدها خانه حمله كرده‌اند و چند تن نيز در اثر خفگي حاصل از استنشاق گازهاي اشك آور شليك شده جان خود را از دست داده‌اند از زمان آغاز انقلاب بحرين تاكنون ده‌ها تن از معترضان كشته و صدها تن ديگر نيز دستگير شده‌اند.

طبق اعلام انجمن پزشكان طرفدار حقوق بشر، پزشكان و پرستاران بحريني به علت اين كه "مدارك و شواهدي مبني بر جنايات مقامات، نيروهاي امنيتي و پليس ضد شورش" در سركوب معترضان ضد دولتي در اختيار دارند بازداشت، شكنجه و يا ناپديد شده‌اند.