ایران رمان

نسخه‌ی کامل: برترين هاي پست چهار آسيا در مسير فيليپين؛ ارسلان كاظمي در ميان برت
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
در سومين بخش از گزارش هاي برترين بازيكنان پنج پست بسكتبال، پست فوروارد قدرتي مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران؛ در گزارش هاي قبلي"آسيا بسكت" به برترين هاي دو پست سنتر و فوروارد كوچك پرداخته شد اما در اين مطلب به يكي از خاصترين پستهاي بسكتبال يعني قوروارد قدرتي رسيديم.

پستي كه بازي در آن شايد كمي گيج كننده به نظر برسد. يك فوروارد قدرتي در شكل سنتي آن كوچكتر از بازيكن سنترو كمي بزرگتر از فوروارد كوچك است.

بازيكن پست چهار مجبور به اداره بازي در زير حلقه نيست اما بايد در محوطه داخلي بازي كند. اين بازيكنان معمولا اولين گزينه پست پايين نيستند اما در عين حال نبايد چندان هم به شوتهاي راه دور روي بياورند. به طور خلاصه فوروارد قدرتي نه در داخل و نه بيرون بازي مي كند.
بازيكنان مشهور اين پست كارل مالون، چارلز باركلي، كوين مك هيل و كوين گارنت هستند.

در هر حال پست چهار يكي از سختترين پستهاي بسكتبال براي بازي است چون از يك فوروارد قدرتي انتظار مي رود كه مهارتهاي هر دو پست سنتر و فوروارد كوچك را بدون اينكه زياد شبيه بازيكنان يكي از اين دو پست شود، داشته باشد.

در اينجا پنج فوروارد قدرتي برتر آسيا معرفي مي شوند كه اگر برخي از آنها در باشگاههاي خود در پست سه يا پنج بازي كنند نبايد چندان تعجب كرد.

** علي جمال ذقاب- اردن،25 سال

آمار جام ملتهاي 2011: 5/6 امتياز، 5/4 ريباند و 1/7 بلاك شات

نقاط قوت: ذقاب مثل اندرسون وارجائو يا جوكيم نواه در اردن است، اين بازيكن امتيازآور فوق العاده اي نيست اما ذقاب يك جنگجو است كه به قلب دفاع حريف رفته و همه چيز را به هم مي ريزد.
وي حركات پست عالي اي ندارد اما هر چيزي كه در حملات وي كم است را در دفاع با قدرت بدني و بازي هوشيارانه خود جبران مي كند. با وجود اينكه وي يك مدافع پر جنب و جوش است كمتر دچار مشكل خطاهاي بالا مي شود.

نقاط ضعف: با وجود مهارتهاي بالا ذقاب بازيكني نيست كه بتواند در بازي بسكتبال غالب باشد.
در پرتابهاي پنالتي هم با ميانگين 50 درصد در تيم ملي اردن دچار مشكل است. ضمن اينكه چندان بازيكن انعطاف پذيري مثل زيد الخاص يا آيمان ايدايس نيست.

** ارسلان كاظمي _ايران، 23 سال

آمار در جام ملتهاي 2011: 12 امتياز، 8/9 ريباند، 1/3 توپربايي، 66/1 گل هاي منطقه اي
نقاط قوت: كاظمي يك فوروارد قدرتي انفجاري است که مکمل خوبی برای حامد حدادی در مسابقات جام ملتهای 2011 بود.

ارسلان با وجود جابجایی از تیم رایس به اورگان و با وجود سطح بالاتر رقابت هنوز هم میانگین دبل دبل در بازیها دارد، وی با تنها 23 سال سن بازیکنی با کارایی بالاست.
نقاط ضعف: ارسلان مشکل بزرگی در پرتاب های پنالتی دارد و درصد شوتهای این بازیکن در آسیا زیر 60 و در تیم باشگاهی کمی بالاتر از این بود.

برای بازیکن با استعدادی در این سايز و قدرت، تلاش ها برای بلاک شات در زیر حلقه هم کم به نظر می رسد هر چند با وجود حامد حدادی نیاز چندانی به این کار در تیم ملی ایران حس نمی شود.

**سنگ ون تينگ، 29 ساله، تایوان

ميانگين جام ملتهاي 2011 آسيا: 10/6 امتياز، 5/3 ريباند، 3/1 پاس گل

نقاط قوت: تینگ یک بازیکن کلاسیک پست است که در زیر حلقه عالی کار می کند و شوت های بسیار خوبی هم دارد، وي مثل تیم دانکن کشور تایوان است و با شوت های عالی و تحرک بالای خود، سالها به تایوان کمک کرد.

نقاط ضعف: " سنگ " در بازیهای ووهان چین درصد شوت های پایینی زیر 40 درصد داشت اما بعد از آن در مسابقات ویلیام جونز به 60 درصد رسید مشکل همیشگی ستاره تایوان این است که در خط پنالتی ثبات ندارد و حدود 60 درصد پنالتی می زند، در کنترل توپ وي هم ضعفهایی وجود دارد و مانند ارسلان کاظمی بلاک شاتر قدرتمندی نیست ضمن اینکه در انتهای دهه ی 20 زندگی خود قرار دارد.

**کاسوکه تاکوچی، 28 ساله- ژاپن

آمار كاپ آسيا 2012: 13 امتياز و 9/7 ريباند

توانایی ها: تاکوچی همیشه به عنوان یک بازیکن پست بالای پر تحرک شناخته می شده و قادر به بازی در پست پایین هم هست، سرعت وی در بازگشت به دفاع هم خوب است تاکوچی مثل " سنگ" پرش های بلندی دارد و پاس های خوبی می دهد.

نقاط ضعف: مشکل بزرگ تاکوچی نرم بازی کردن وی است.این بازیکن قدرت کافی برای ریباند و بلاک شات دارد اما بازیکنی نیست که قدرت خود را در 2 سوی زمین به کار ببرد.
همچنین اگر بازی کمی فیزیکی شود در زمین ناپدید می شود و در پرتاب های پنالتی با یک بار آمار 90 درصد و بار دیگر 52 درصد، بی ثبات است.

***اوه سی کن، 26 ساله کره جنوبی

آمار جام ملتهاي 2011: 9/2 امتياز و 5/4 ريباند

نقاط قوت: سی کن بازیکن بسیار با استعدادی است شاید وی خطرناکترین بازیکن کره نباشد و یکی ازکوچکترین بازیکنان این پست محسوب شود اما به خوبی از سرعت خود، توانایی تغییر شرایط بازی و زمانبندی خوب در زمین بهره می گیرد و شاید در این زمینه ها بهتر از سایر فورواردهای آسیا باشد.

نقاط ضعف: فوروارد قدرتی کره، به جز مشکل پنالتی ضعف آماری دیگری ندارد چیزی که تا حدودی جلوی این بازیکن را می گیرد مشکل مصدومیت زانو است که باعث از دست رفتن کل فصل 13-2012 هم شد.

به طور کلی در سطح آسیا 2 نوع فوروارد قدرتی داریم، بازیکنان فیزیکی و کسانی که دیوانه وار در زیر حلقه می جنگند و آنهایی که ترجیح می دهند از سرعت و بازی میانه زمین استفاده کنند البته نوعی فوروارد قدرتی هم هست که ترکیبی از دو مدل قبلی هستند مثل او سی کن که خطرناکترین بازیکن این پست به حساب می آید.

در کنار تمام این ها مشکل سایز هم در آسیا وجود دارد، بازیکنان پست چهار منطقه در ابعاد فورواردهای کوچک اروپا و آمریکا هستند و برای آینده ی بهتر باید بازیکنانی با ابعادی بزرگتر این پست را در آسیا پوشش دهند./مح