ایران رمان

نسخه‌ی کامل: "شازده كوچولو" هفتاد ساله شد
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
کتاب "شازده کوچولو" نوشته نويسنده سرشناس فرانسوي آنتوان دو سنت اگزوپري هفتاد ساله شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از خبرگزاري فرانسه،
کتاب " شازده کوچولو" نوشته نويسنده سرشناس فرانسوي آنتوان دو سنت اگزوپري هفتاد ساله شد.
اين کتاب به ظاهر براي کودکان نوشته شده اما به خاطر حکمت عميقي که در آن نهفته است در ميان تمامي گروه هاي سني خواننده دارد.
" شازده کوچولو" از داستان ساده شاهزاده اي با موهاي طلايي که از سياره اي دور دست کوچ مي کند فراتر رفته و به شخصيتي جهاني بدل شده است.
اين كتاب که کتابي نه چندان پر ورق است در سال هزار و نهصد و چهل و سه ميلادي يعني درست هفتاد سال پيش در نيويورک منتشر شد، شهري که نويسنده آن که خلبان جنگي روزهاي جنگ جهاني دوم بود در آنجا زندگي مي کرد.
[عکس: 1000363_147.jpg]
شازده کوچولو داستاني مبتکرانه و در عين حال فلسفي است و سرنوشت فوق العاده اي داشته است.
اين داستان به بيش از دويست و هفتاد زبان زنده دنيا ترجمه شده و تا کنون يکصد و چهل و پنج ميليون نسخه از آن به فروش رفته است.
شازده کوچولو عنوان پرفروش ترين کتاب ادبي جهان را در اختيار دارد و بعد از انجيل دومين کتابي است که به ساير زبان ها ترجمه شده است.
به مناسبت هفتادمين سال انتشار " شازده کوچولو " دهها کنفرانس و نمايش در فرانسه، آمريکا و در سراسر اروپا تدارک ديده شده و کتاب هاي جامعي در اين زمينه منتشر شده است.
نمايشگاهي نيز از دست نوشته ها و اصل نقاشي هاي کتاب " شازده کوچولو " از اول ژانويه دو هزار و چهارده ميلادي در کتابخانه مورگان نيويورک به نمايش در خواهد آمد و در سال دو هزار و پانزده اين نمايشگاه در پاريس برپا خواهد شد.
نقاشي هاي ديواري بزرگي نيز قرار است در نيويورک، بارسلون و ايتاليا به شازده کوچولو اختصاص يابد و مجسمه اي از شازده کوچولو در مونترال کانادا پرده برداري خواهد شد.
گفته مي شود " شازده کوچولو" خود سنت اگزوپري است.
اوليويه داگه، نوه گابريل، خواهر کوچک سنت اگزوپري و تنها بازمانده نسل اين نويسنده شهير مي گويد: آنتوان حتي پيش از نوشتن داستان " شازده کوچولو " عادت داشت اين شاهزاده کوچک مو بور با شال طلايي را نقاشي کند. او حتي روباه و مار و ساير شخصيت هاي کتاب را نقاشي مي کرد.
[عکس: 1000364_401.jpg]
عده اي نيز شخصيت شازده کوچولو را برگرفته از برادر کوچک آنتوان، فرانسوا مي دانند که در سال هزار و نهصد و هفده ميلادي درگذشت. نوجوان چهارده ساله هنگام مرگ به او گفته بود: بدن آدميزاد پوسته اي بيش نيست. "
آنتوان دو سنت اگزوپري در سال هزار و نهصد و چهل به نيويورک پناهنده شد و به يمن کتاب هايي نظير " سرزمين آدميان " و " پرواز شبانه " همين طور داستان هاي حماسي که در زمينه خلباني به رشته تحرير درآورد لقب سرشناس ترين فرانسوي آمريکا را از آن خود کرد.
" شازده کوچولو " ششم آوريل هزار و نهصد و چهل و سه ميلادي به زبان انگليسي و بيستم آوريل همان سال به زبان فرانسه در نيويورک منتشر شد و بعد از جنگ بود که در سال هزار و نهصد و چهل و شش ميلادي براي نخستين بار انتشارات گاليمار فرانسه موفق شد آن را منتشر کند.
سنت اگزوپري سي و يک ژوئيه هزار و نهصد و چهل و چهار در سن چهل و چهار سالگي بر فراز درياي مديترانه در حال انجام ماموريت هوايي بود که هواپيمايش سقوط کرد./ي