ایران رمان

نسخه‌ی کامل: سيل سبب خير شد
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
آغاز بازسازي واحدهاي تخريب شده در درح
سيل سبب خير شد

خراسان جنوبي - مورخ چهارشنبه 1392/01/28 شماره انتشار 18380
نويسنده: محمدي
[عکس: NewsImage.aspx?id=993578&filename=Amoodi_3s5.jpg]



«تا همين چند وقت پيش در خانه هاي خشت و گلي زندگي مي کرديم و با وقوع هر بارندگي يا زلزله خفيف با ترس از خانه هايمان بيرون مي آمديم و به منزل اقوام در شهر مي رفتيم تا از خطر در امان باشيم. وقوع سيل و به دنبال آن تخريب اين خانه هاي بدون استحکام باعث شد عزم خود را جزم و حتي شبانه روزي کار کنيم تا خودمان سرپناهي بسازيم.» يکي از اهالي شهرک عشايري نازدشت اين جملات را مي گويد. خانه او در سيل سال گذشته تخريب شد و به همراه جمع ديگري از اهالي اين روستا که واحدهاي مسکوني آن ها سال گذشته تخريب شد و عده اي هم که در سيل هفته گذشته خانه هايشان آسيب ديد مشغول بازسازي سرپناهي براي خود هستند. وقوع سيل در سربيشه به ويژه بخش درح طي هفته گذشته علاوه بر خسارت قابل توجه به قنات ها، باغ ها، مزارع کشاورزي، بخش هاي دامي و...، چند باب واحد مسکوني را نيز در روستاهاي توت و نازدشت به عنوان کانون وقوع سيل در منطقه از 50 تا 100 درصد تخريب کرد. «ملکي»، بخشدار درح گفته بود اين سيل با سيلي که اواخر فروردين سال گذشته در اين بخش به وقوع پيوست در مجموع 135 ميليارد ريال خسارت به بخش هاي مختلف وارد کرده است. آن روي سکه را هم بايد در نظر گرفت و آن عزم روستاييان براي مقاوم سازي و بازسازي منازلشان در برابر تهديدهاي مشابه آينده است. دوشنبه گذشته همراه مهندس «گل محمدي»، رئيس بنياد مسکن سربيشه به روستاهاي نازدشت و توت درح، دو روستاي شاخص خسارت ديده از سيل اخير رفتيم تا روند بازسازي و پرداخت تسهيلات بانکي و همچنين مشکلات مردم را در اين زمينه جويا شويم.
«حسيني» يکي از اهالي شهرک عشايري نازدشت که در حال گچ کاري و مقاوم سازي منزل تازه سازش بود، گفت: تا همين چند وقت پيش در خانه هاي خشت و گلي زندگي مي کرديم که با هر باران يا زلزله خفيفي با ترس از خانه بيرون مي آمديم و به منزل اقوام در شهر مي رفتيم تا از خطرات در امان باشيم. وي افزود: اما خوشحالم که توانستم با دريافت وام و مقداري آورده شخصي منزل 60 متري بسازم و شبانه روزي کار کنم تا آن را به اتمام برسانم و سرپناه ايمني را براي خود و خانواده ام مهيا کنم.
فردي هم که خود را «کريم» معرفي کرد با نشان دادن سقف فرو ريخته منزلش گفت: بر اثر بارندگي هاي اخير سقف منزلم فرو ريخت و خدا را شکر مي کنم که کسي داخل منزل نبود. وقتي از او پرسيدم چرا مثل همسايه ها براي مقاوم سازي منزل اقدام نکرده است با اظهار تاسف، افزود: چند فرزند دارم که ازدواج کرده اند و حالا تنها شده ام. با پول اندکي که داشتم خانه پسرانم را ساختم و ديگر توان مالي ندارم که براي خودم خانه اي بسازم، حتي قادر به پرداخت اقساط وام هم نيستم. پيرزني نيز که شنيده بود خبرنگار هستم به بيان مشکلش پرداخت و با ناراحتي گفت: باران و سيل، ديوار منزلم را فرو ريخته است. شوهر ناتوان و فرزند مريضم قادر به نوسازي منزل فرسوده مان نيستند، چه کسي بايد به ما کمک کند؟ دهيار روستا هم براي تسکين دل پيرزن گفت: نگران نباش، اهالي آماده اند و کمک مي کنند به شرط اين که بتواني تسهيلات بانکي را دريافت کني.يکي ديگر از اهالي روستا نيز به وضعيت مشابه تعداد زيادي از اهالي با اين پيرزن تنها اشاره و پيشنهاد کرد: اعزام افراد در قالب اردوهاي جهادي پس از وقوع چنين حوادثي مي تواند در کمک رساني به آسيب ديدگان موثر باشد و اهالي نيز به عنوان نيروهاي انساني مشارکت خواهند داشت تا بسياري از مشکلات و تبعات وقوع اين گونه حوادث رفع شود.


نبض کند بازسازي منازل در روستاي توت
اما در روستاي توت بخش درح نبض بازسازي و مقاوم سازي منازل آسيب ديده کند مي زند. خانمي که منزلش بر اثر سيل هفته قبل ويران شده بود در اين باره به خبرنگار ما گفت: جهيزيه اي که براي دخترم با مشقت فراوان تهيه کرده بودم زير آوار از بين رفت. وقتي خانه مقاوم سازي شده کنار ويرانه هاي منزلش را به او نشان مي دهم با اظهار تاسف، بي سوادي و دوري راه را دليلي براي پيگير نشدن دريافت تسهيلات براي ساخت و ساز اعلام کرد. روستاي حسين آباد غيناب هم از ويراني سيل در امان نماند.رئيس بنياد مسکن سربيشه پس از بازديد از اين روستاهاي سيل زده در پاسخ به تبعات ناشي از وقوع سيل اخير در بخش درح گفت: وقوع سيل در روستاهاي توت و نازدشت به 7 واحد مسکوني خسارت زد که 3 منزل به طور کامل و 4 منزل تا 50 درصد خسارت ديد. براي مقاوم سازي و احداث اين واحدها پرونده تشکيل شده و خسارت ديدگان در مرحله دريافت تسهيلات هستند. مسجد روستاي حسين آباد غيناب هم زير آب رفت. «گل محمدي» افزود: آمار خسارت ديدگان به مديريت بحران استانداري ابلاغ شده تا از محل کمک هاي بلاعوض از متقاضيان حمايت شود. 125 ميليون ريال وام با نرخ 5 درصد و بازپرداخت 20 ساله نيز به خسارت ديدگان و متقاضيان نوسازي منازل در اين روستاها پرداخت مي شود. وي با بيان اين که فعاليت هاي عمراني در روستاها و بازسازي و نوسازي مناطق آسيب ديده از سوانح طبيعي به عهده بنياد مسکن است، گفت: بعد از وقوع سيل سال گذشته در درح 598 پروانه ساختماني صادر و 15 ميليارد و 375 ميليون ريال تسهيلات به 128 متقاضي براي بهسازي و نوسازي منازل پرداخت شده و بقيه براي دريافت تسهيلات اقدام نکرده اند. وي ادامه داد: در اين زمينه 60 سازه اسکلت کامل پيچ و مهره در ابعاد 43، 60 و 85 متري با قيمت مناسب بين روستاييان واجد شرايط توزيع شد.وي به تملک 15 هکتار زمين در روستاهاي درح، حاجي آباد مود، ماهيرود، زيدر، شورستان، سلم آباد، نيک و علي آباد اشاره و اضافه کرد: 325 قطعه زمين به اهالي اين روستاها واگذار شده است تا با دريافت تسهيلات، منازل خود را در مکاني مناسب در همان روستا بسازند. همچنين ساماندهي و خدمات رساني به فضاي عمومي طرح هادي در 19 روستاي سربيشه با اعتبار 5/12 ميليارد ريال طي سال گذشته انجام و براي 7 روستاي ديگر هم اجراي اين طرح تصويب شد. وي از روستاييان خواست با مشارکت خود، هر چه سريع تر منازل فرسوده را مقاوم سازي کنند تا کمتر شاهد خسارت و ضررهاي مالي باشند.