ایران رمان

نسخه‌ی کامل: مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست: ۴۰ تالاب کشور در آستانه
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
به گزارش خبرنگار جامعه فارس، ناصر مقدسی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان اینکه هم اکنون حدود 850 هزار هکتار منطقه به دبیرخانه شورای عالی محیط زیست برای افزایش وسعت مناطق حفاظت شده کشور پیشنهاد شده است، اظهار داشت: متأسفانه دستگاه‌های اجرایی با افزوده شدن این مقدار به مناطق حفاظت شده کشور مخالفت کردند.

مدیر کل دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست افزود: هم اکنون بسیاری از مناطق آزاد در کشور وجود دارد که از لحاظ تنوع زیستی در مقایسه با مناطق حفاظت شده موجود ارجحیت بیشتری دارند بر همین اساس هم اکنون درصدد اضافه کردن مناطقی که دارای تنوع زیستی منحصر به فرد هستند به مناطق حفاظت شده هستیم.

به گفته وی در دهه‌های 40 و 50 مناطقی بوده است که دارای تنوع طبیعی و زیستی منحصر به فردی بودند اما هم اکنون این مناطق به اماکن مسکونی تبدیل شده‌اند.

مقدسی در ادامه درباره وضعیت تالاب‌های کشور بیان داشت: در حال حاضر برخی از تالاب‌های کشور از طریق آب‌های تحت ارضی، سطحی و همچنین از طریق آب‌های ورودی رودخانه‌ها تغذیه می‌شوند.

وی با بیان اینکه شدت خشکی تالاب‌ها بستگی به بهره‌برداری آب در حوزه‌های بالادست آنها دارد، گفت: هم اکنون 40 تالاب کشور با روند خشکی 20 تا 70 درصد روبرو است.

مقدسی اضافه کرد: بر همین اساس یکی از اهداف اساسی ما احیای این تالاب‌ها است که این امر در برنامه پنجم توسعه به اجرا درخواهد آمد.

وی با اعلام اینکه تالاب گاوخونی جزء تالاب‌هایی است که با بیشترین درصد خشکی روبرو است، ادامه داد: در رابطه با احیای این تالاب جلسات متعددی با مقامات استانی و وزارت نیرو برگزار شد و در مورد سناریوهایی که برای مرطوب کردن این تالاب وجود داشت بحث و تبادل نظر شد.

مدیر کل دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست با بیان اینکه منابع مالی تکاپوی حفاظت و صیانت از تالاب‌های کشور را نمی‌دهد، افزود: از سال گذشته تا پایان تیر ماه سال جاری اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال در اختیار 20 استان کشور به منظور احیای تالاب‌ها تخصیص داده شد.

مقدسی اعلام کرد: میزان خشکی تالاب‌های گاوخونی و پریشان به ترتیب برابر 90 و 80 درصد است که می‌توان گفت این تالاب‌ها جزء تالاب‌های قربانی کشور هستند.

انتهای پیام/