ایران رمان

نسخه‌ی کامل: ایمپلنت [color=#ff0000]سینه[/color] (پروتز [color=#ff0000]سینه[/color] )
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
[highlight=#f3fae9]پروتز سینه [/highlight][highlight=#f3fae9]
در میان اعمال جراحی پلاستیک شایع عمل ایمپلنت سینه (پروتز سینه ) از جمله موفق ترین جراحی هاست که تاثیر زیادی در بهبود اعتماد به نفس در روابط خانوادگی و اجتماعی فرد دارد. باید توجه داشت که بیش از 40 سال است که ایمپلنت سینه (پروتز سینه ) استفاده می شود . با پیشرفت تکنولوژی به طور مرتب نسل های جدیدتر و با کیفیت بهتر این ایمپلنت سینه (پروتز سینه ) ها وارد بازار می شود به قسمی که شاید هیچ وسیله ی پزشکی به اندازه ی ایمپلنت سینه (پروتز های سینه ) مورد نقد و بررسی قرار نگرفته باشد
به طور کلی کاندیداهای پروتز سینه را می توان به 2 دسته تقسیم کرد:
1- افرادی که بافت سینه شان رشد کافی نداشته است که این عدم رشد می تواند دو طرفه (متقارن) یا یک طرفه (غیر متقارن و با تفاوت زیاد سایز دو سینه با هم ) باشد. همچنین کسانیکه عدم تناسب سایز موجود سینه با پهنای قفسه ی سینه و باسن دارند و گذشته از بحث مسائل ظاهری به علت مشکل در پیدا کردن لباس مناسب در بسیاری از موارد انگیزه انجام عمل جراحی ایمپلنت سینه (پروتز سینه ) را پیدا می کند.
2- افرادی که پس از زایمان کاهش وزن شدید افزایش سن یا عمل جراحی سرطان سینه بافت طبیعی سینه را از دست داده اند.این دسته افراد معمولا بیش از 30 سال دارند . به طور کلی سازمان دارویی آمریکاFDA در افراد بالای 22 سال اجازه ی گذاشتن ایمپلنت سینه ( پروتز سینه ) با کاربردهای زیبایی و در هر سنی اجازه ی گذاشتن ایمپلنت سینه (پروتز سینه ) با کاربردهای ترمیمی (مثلا متعاقب برداشتن سینه به علت سرطان ) را داده است
ایمپلنت سینه (پروتز سینه ) در چه مواردی کاربرد دارد؟
1- افزایش اندازه در کسانی که بافت سینه در آن ها رشد نکرده است یا به دنبال کاهش وزن شدید یا شیردهی تحلیل یافته است.
2- بهبود افتادگی خفیف سینه یا کمک به ترمیم افتادگی های متوسط یا شدید سینه ضمن عمل لیفت
3- بهبود عدم تقارن های مادرزادی سینه
4- ترمیم محل سینه به دنبال برداشته شدن به علت سرطان
5- کمک به ایجاد تناسب با عرض قفسه ی سینه
چند نوع ایمپلنت سینه (پروتز سینه ) وجود دارد و چه تفاوت هایی با هم دارند؟
ایمپلنت سینه (پروتز سینه ) ها را بر اساس جنس محتویات داخل، نوع، سطح، مقدار برجستگی و شکل می توان تقسیم بندی کرد که به توضیح هر کدام می پردازیم:
1-جنس محتویات داخلی: تمام ایمپلنت سینه ( پروتز سینه ) ها پوششی از جنس سیلیکون سخت دارند. اما ممکن است داخل این پوشش از سرم نمکی (سالین) یا ژل سیلیکون پر شده باشد که بنابراین ایمپلنت سینه (پروتز سینه ) ها بر این اساس به دو دسته تقسیم می شوند.البته اخیرا انواع مخلوطی از ایمپلنت سینه (پروتز سینه ) ها که داخلشان هم سرم نمکی و هم ژل سیلیکونی وجود دارد، ساخته شده است که کاربردهای خاص خود را دارند.
2-نوع سطح :هر کدام از ایمپلنت سینه (پروتز سینه ) های سالین یا ژل ممکن است دارای پوششی صاف (smooth ) یا زبر (textured )از جنس سیلیکون باشد که هدف از پیدایش (پروتز سینه ) های زبر کاهش عارضه ی انقباض کپسولی است. هر کدام از این دو نوع ایمپلنت سینه (پروتز سینه ) طرفداران خاص خود را دارند . اما ایمپلنت سینه (پروتز سینه ) های زبر پرطرفدار تر هستند.
3-شکل: ایمپلنت سینه (پروتز سینه ) ها را بر اساس شکل می توان به دو دسته تقسیم کرد:1- گرد.2- قطره اشکی یا آناتومیکال. در ایمپلنت (پروتز سینه ) های گرد در نمای رخ و نیم رخ پروتز متقارن و شبیه نیمکره است. اما در شکل قطره اشکی قسمت بالای ایمپلنت (پروتز سینه ) کم ضخامت تر از قسمت پایین آن است.پروتز های قطره اشکی با هدف ایجاد نمای طبیعی تر سینه که قسمت بالا خالی تر از قسمت پایین است ساخته شدند و طرفداران خاص خود را دارند.
[عکس: asli.JPG]
نوع سطح :هر کدام از (پروتز سینه ) های سالین یا ژل ممکن است دارای پوششی صاف (smooth ) یا زبر (textured )از جنس سیلیکون باشد که هدف از پیدایش (پروتز سینه ) های زبر کاهش عارضه ی انقباض کپسولی است. هر کدام از این دو نوع (پروتز سینه ) طرفداران خاص خود را دارند . اما (پروتز) های زبر پرطرفدار تر هستند-نوع سطح :هر کدام از (پروتز سینه ) های سالین یا ژل ممکن است دارای پوششی صاف (smooth ) یا زبر (textured )از جنس سیلیکون باشد که هدف از پیدایش (پروتز سینه ) های زبر کاهش عارضه ی انقباض کپسولی است. هر کدام از این دو نوع (پروتز) طرفداران خاص خود را دارند . اما (پروتز سینه ) های زبر پرطرفدار تر هستند.
[عکس: protesi2s.JPG]
(پروتز سینه ) ها را بر اساس شکل می توان به دو دسته تقسیم کرد:1- گرد.2- قطره اشکی یا آناتومیکال. در (پروتز) های گرد در نمای رخ و نیم رخ (پروتز سینه ) متقارن و شبیه نیمکره است. اما در شکل قطره اشکی قسمت بالای (پروتز) کم ضخامت تر از قسمت پایین آن است.(پروتز سینه ) های قطره اشکی با هدف ایجاد نمای طبیعی تر سینه که قسمت بالا خالی تر از قسمت پایین است ساخته شدند.
[عکس: protes3is.JPG]

[عکس: protesis4.JPG]
مقدار برجستگی profile :بر این اساس (پروتز) ها را می توان به 3 دسته :1-با برجستگی کم یا استاندارد low profile - 2 با برجستگی زیاد high profile -3برجستگی خیلی زیاد (ultra high profile ) تقسیم می کنند. منظور اینست که اگر شعاع دایره قاعده (پروتز) را ثابت در نظر بگیریم. هر چه از پروفیل یا برجستگی کمتر به سمت برجستگی بیشتر و خیلی زیاد برویم، در نمای نیم رخ مقدار برجستگی (پروتز) بیشتر می شود. این تفاوت برجستگی ها به جراح کمک می کند که متناسب با اشکال مختلف سینه اشکال مختلف (پروتز) ها را به کار برده و نتیجه ی بهتری بگیرد.
[عکس: dghj.jpg]
در پروتز سینه آیا پروتز های ژلی و سالین)سرم نمكی( نسبت به هم ارجعیت خاصی دارند؟
باید توجه داشت كه جرا حان مختلف سلایق مختلفی هم دارند. از سال 2006 كه پروتزهای ژلی مجددا به بازار آمریكا آمدند، مصرف آنها بسیار بیشتر شده است، و در حال حاضر در آمریكا مصرف این دونوع پروتز با هم برابراست.اما به طور كلی میتواند این مزایا را برای هر یك از پروتزهای ژلی یا سالین برشمرد:
1- پروتزهای ژلی دارای قوام طبیعی تری بوده و در لمس به بافت طبیعی سینه شباهت بیشتری دارند
2- پروتزهای ژلی در نمای نیمرخ منظره طبیعی تری دارند یعنی در آنها بالای سینه كمی خالی تر از پایین سینه است.
3- پروتزهای سالین از برش كوچك تری گذاشته می شوند.
4- در پروتزهای) سالین( آب نمك چون برخلاف پروتزهای ژلی كیسه پروتز خالی بوده و پس از گذاشته شدن در محل سینه با آب نمك پر می شود، امكان تطبیق و تغییر حجم سرم نمكی تزریقی جهت تصحیح عدسی تقارن های خفیف بین دوطرف )كه معمولا هم این تفاوت ها وجود دارد( هست، یعنی مثلا در یك پروتز سالین با حجم اسمی 250 سانتی متر مكعب می توان از 225 تا 275 سانتی متر مكعب سرم نمكی تزریق كرد. پس می توان در سینه ای كه كوچك تر است آب نمك بیشتر و سینه بزرگ تر آب نمك كمتر تزریق كرد و باعث تقارن بیشتر شد همچنین در بعضی از انواع پروتزهای سالین دریچه ای در زیر پوست كاشته می شود كه امكان تغییرات حجم سالین تزریق شده را پس از عمل، هم می دهد و می توان پس از عمل بسته به شرایط پروتز را كوچك تر یا بزرگ تر كرد.
سیل از نظر محل قرار گرفتن پروتز نسبت به بافت، چند نوع روش وجود دارد؟
1)روش زیرغد ه ای: كه پروتز مستقیما زیر بافت و روی عضله قرار میگیرد.
2) روش زیر عضلانی: كه پروتز زیرعضله سینه ای قرار میگیرد كه ا لبته حتی در روش دوم هم قسمت پایین پروتزمستقیما زیر بافت قرار میگیرد. هر كدام از این دو روش طرفداران خاص خود را دارد، اما بهتر است برای طبیعیتر بودن منظره پروتز و داشتن لمس طبیعیتر، پروتز حتی الامكان زیر عضله گذاشته شود.
3) .روش دوگانه: DUAL كه پروتز زیر عضلات،ا ما قسمت زیربافتی آن را با تكنیكهای خاص بیشتر میكنیم و برای سینه های دچارا فتادگی مناسب ا ست.
4) .روش سابفاشیال: كه پروتز زیر لایه پوشاننده عضله قرار میگیرد و اخیرا درمان خاص خود را پیدا كرده است و در بیمارن دچارا فتادگی و ورزشكاران، بعضی طرفدار آن هستند
[عکس: xsADW.JPG]
در پروتز سینه چند نوع برش برای گذاشتن پروتز وجود دارد و چه تفاو تهایی با هم دارند؟
1) برش در چین زیر سینه ای
2) برش در اطرا ف هاله
3)برش زیر بغل
ا لبته ا مكان گذاشتن پروتزا ز راه ناف هم وجود دارد )فقط در مورد پروتزهای سالین.
1- شایعترین برش به خصوص در دختران جوان برش در چین زیر است كه دسترسی آسان به بافت سینه را امكانپذیر میكند و در دید هم نیست.
2- برش دور هاله كه مورد علاقه بعضی جراحان ا ست به خصوص در مواردی كه قرار است همزمان با گذاشتن پروتز عمل لیفت) بالا كشیدن و رفع افتادگی سینه ( هم صورت گیرد برش بسیار مناسبی ا ست.
3- برش زیربغل به طور عمده به علت علاقه بعضی ا ز بیماران در عدم وجود برش روی بافت سینه كاربرد دارد،ا ماا شكال آن ا ین ا ست كه به راحتی نمیتوان حد پایین سینه را تنظیم كرد و در بسیاری ا ز موارد درا ین برش پروتز بالاترا ز جایی ا ست كه باید باشد.
4- برش نافی در مورد پروتزهای سالین كاربرد دارد و به علت سختی ا نجام ا ین عمل و عدم توانایی تنظیم دقیق محل پروتز روش شایعی نیست. باید توجه داشت كه در میان بر شهای ذكر شده، از جهت كم بودن تغییرات حس بهترین برش، برش زیر سینه ای است
[عکس: fvyukg.JPG]
در پروتز سینه چگونه سایز پروتز تعیین می شود؟
قدم اول: عرض سینه اندازه گرفته می شود.)فاصله حد داخلی و خارجی آن را با استفاده از خط كش اندازه بگیرید.
قدم دوم: ضخامت بافت اندازه گرفته می شود )بافت قسمت داخل را بین 2 انگشت گرفته و ضخامت آن را با خط كش اندازه بگیرید.
قدم سوم: توسط فرمول مقابل، حداكثر قطر پروتز را به دست آورید.
ضخامت بافتی - عرض سینه = حداكثر قطر پروتز
قدم چهارم: هنگامی كه قطر پروتزمشخص شد ،برای مشخص كردن برجستگی وسایز آن دوراه داریم: راه دقیق تر آن است كه ببینیم جراح چه مارك پروتزی استفاده می كند )كه دركشورمان عمدتا از 2 مارك معروف Nagor و Mentorاستفاده می شود( بعد به سراغ جدول كارخانه سازنده كه برجستگی های مختلف و ابعاد پروتزها را نشان می دهد، برویم. درمنتور پنج نوع برجستگی )كم، متوسط، متوسط بزرگ، زیاد، خیلی زیاد( و در Nagor سه نوع برجستگی (استاندارد، زیاد، خیلی زیاد( وجود دارد كه چنانچه بعدا هم ذكر میشود، چون برجستگی بیشتر میتواند باعث تحلیل و لاغرشدن بیشتر بافت سینه شود و لذا معمولا تمایل بیشتر به استفاده از انواع پروتز با برجستگی متوسط)در هر مارك یعنی در ناگور برجستگی زیاد و در منتور متوسط بزرگ و متو سط( وجود دارد كه درنهایت جراح راجع به این مسئله تصمیم میگیرد
راه دوم استفاده از جدول Tebbets است ،كه آسان تر است.
[عکس: tebbes.jpg]
قدم پنجم: اتساع پذیری بافت را می سنجیم اگربافت كمتر از 2 cm به سمت جلو كشیده شود، 30 cc از حجم پروتز كم میكنیم؛ اما اگر بیش از 3 cm به جلو كشیده شود ، 30 cc و درصورتی كه بیش از 4 cm به سمت جلو كشیده شد ، 60 cc به حجم پروتز اضافه می كنیم.
قدم ششم: فاصله جلو تا چین زیر را )درحالی كه تا حد امكان موضع را بالا كشیده اید.( اندازه می گیریم اگر بیش از 5/ 9 با شد، 30 cc به حجم پروتز اضافه می کنیم.
[عکس: rtt5t5.JPG]
بهترین روش انجام جراحی عمل پروتز سینه :
هنگام عمل پروتز، به علت آ نكه از برش محدود باید عمل آماده سازی حفره پروتز را انجام داد، لذا بسیاری از مراحل آن به طور معمول به صورت كور و بدون دید انجام می شود و حتی استفاده از دستگاه های تامین كننده نور و دید مستقیم هم در عمق حفره، دقت جراح را به اندازه كافی افزایش نمیدهد، لذا همان گونه كه در اعمال جراحی مختلف مثل عمل كیسه صفرا به تدریج جراحی آندوسكوپیك به صورت استاندارد طلایی درآمده است كه در آن،به كمك چند سوراخ كوچك، میتوان با دقت زیاد عمل جراحی را انجام داد.

درجراحی پروتز سینه هم، ا ستفاده از ویدئو آندوسكوپ، فواید متعددی دارد:

با توجه به بزر گنمایی ویدئو آندوسكوپ، می توان عمل آماده سازی حفره پروتز را درسریعترین زمان ممكن، با كمترین صدمه به بافتها و با بیشترین دقت و دردورترین نقاط انجام داد. به علت آ نكه ویدئو آندوسكوپ دید را تامین میكند، لذا برای دسترسی دقیق به تمامی نقاط حفره، نیازی به بزر گ كردن برش نیست و میتوان ا ز كوچكترین برش ممكن استفاده كرد. در روش گذاشتن پروتز به وسیله برش زیربغل در روش معمول چون دسترسی به چین زیرسینه مشكل است.

احتمال بالا قرار گرفتن پروتز و عدم امكان فرم دهی دقیق چین زیر زیاد ا ست؛ اما در روش ویدئو آندوسكوپ، می توان به دقیق ترین شكل ممكن توسط برش كوچك زیربغل بدون آن كه برش روی محل ایجاد شود، پروتز را دقیقا جاگذاری كرد.
به علت دید دقیق تر، امكان حفظ عروق و اعصاب در اطراف حفره پروتز بیش تر بوده و بنابراین مقدار خونریزی، درد و دوره نقاهت كوتا هتر است.

به علت امكان عمل روی نقاط دوردست با كمترین برش، میتوان در بیمار مناسب، ضمن عمل جراحی پلاستیك شکم )تامیتاك یا آبدومینوپلاستی( به طور همزمان از همان برش شكمی بدون نیاز به برش سینه ای، پروتز را كار گذاشت. با توضیحات متوجه میشویم كه به نظر می رسد مهم ترین فاكتورهایی كه از نظر جراحی در نتیجه تاثیرگذارند، به حداقل رساندن برش لازم، دقت در ایجاد حفر ه پروتز، به حداقل رساندن صدمه بافتی و به حداقل رساندن خونریزی است.
تا زمانیكه از رو ش های معمولی استفاده می شود باز كردن قسمت های مختلف حفره به خصوص دوردست ترین نقاط بسیار مشكل تر از زمانی است كه از ویدئو آندوسكوپ استفاده میشود؛ زیرا بزر گنمایی ویدئو آندوسكوپ و مشاهده تصویر روی یك مانیتور بزرگ درست مانند یك ذره بین پرنور، وضوح و روشنایی به عمل جراحی می دهد كه با هیچ روش دیگری قابل مقایسه نیست و امكان مشاهده دقیق عروق ، سوزاندن آ نها از قبل و پیشگیری از خونریزی را مهیا می سازد در ضمن در برش زیربغل نقطه ضعف روش معمول را كه عدم توانایی برش قسمت تحتانی عضله سینه ای برای نتیجه بهتر است، كاملا مرتفع میسازد. به قسمی كه اكنون در سرا سر دنیا جراحان صاحب نام تنها به وسیله ویدئو آندوسكوپ ا قدام به ا نجام عمل پروتز سینه از راه برش زیر بغل میكنند.
[عکس: tebbes.jpg]
پس هیچ گاه قطر پروتز از قطر سینه فرد بیش تر نباید باشد و ترجیحا پروتز باید زیرعضله گذاشته شود. هرچند تمایل و اعتقادات جرا حان مختلف،متفاوت است؛اما باید بدانیم كه پروتزهای زبر Tex tured، بیش از انواع صاف (smooth) و پروتزهای گرد، بیش تر از پروتزهای آناتومیكال )قطره اشكیاستفاده می شوند.
هرچند پروتز آناتومیكال درافرادی كه قسمت پایین سینه هایشان به خوبی تشكیل نشده است و درافرادی كه نمیخواهند قسمت بالای این ناحیه پس از پروتز گرد و برجسته با شد و خواهان منظر طبیعی هستند، ارجح است. درمورد استفاده از پروتزهای ژلی یا سالین (آب نمك( هم، باید توجه داشت كه هرچند پس از تایید دوباره پروتزهای ژلی درسال 2006 توسط سازمان دارویی آمریكا(FDA) تمایل به گذاشتن ا ین پروتزها بیشتر شده است، چون قوام و نمای طبیعیتری دارند؛ اما درآخرین آمار انجمن جراحان پلاستیك آمریكا، مقدار استفاده از آنها میان جراحان تقریبا یكسان ا ست.
[عکس: njkk.jpg]
آیا پروتزهای سینه خطر سرطان زایی دارند؟
خیر. در مورد پروتزهای ژلی هم علت آنكه بین سال های - 2006 1992 از بازار آمریكا بیرون كشیده شدند آن بود كه این شك وجود داشت كه آیا این پروتزها احتمال بیمار یهای خود ایمنی را افزایش میدهند یا خیركه سرانجام پس از سال ها بررسی، این مساله رد شد. باید توجه داشت در تمام طول این مدت پروتزهای ژلی در 60 كشور دنیا از جمله اروپا و آمریكای جنوبی به طور وسیع و بدون هیچ عارضه خاصی استفاده می شدند.
آیا پروتزهای سینه مانع از حاملگی و شیردهی میشوند؟
خیر.

آیا پروتزهای سینه مانع از انجام روش های تشخیص زودرس سرطان سینه مانند ماموگرافی میشوند؟
امروزه با رواج دستگاههای ماموگرافی دیجیتال و به خصوص استفاده از MRI عملا مشكلی در تشخیص سرطان سینه در خصوص پروتزها وجود ندارد.
مدت ماندگاری نتیجه عمل پروتز سینه چقدر است؟
سال های طولانی.به طور متوسط در پروتز های ژلی احتمال تعویض پروتز ظرف 5 سال 12 – 21 درصد ودر 10 سال 33 درصد است كه نصف این آمار به علت خواسته خود بیمار جهت داشتن پروتز بزرگ تر در عمل بعدی انجام می شود.

آیا پروتزهای سینه را لزوما باید پس از مدتی تعویض كرد؟
خیر. پروتزها مانند هر وسیله دیگری مادام العمر نیستند، اما جهت تعویض آنها باید علتی وجود داشته باشدوطول عمر متوسط یك پروتز 20 – 10 سال است.

چه مدت پس از عمل جراحی پروتز سینه می توان فعالیت روزمره را شروع كرد؟
فعالیتهای سبك را چند روز بعد و فعالیتهای سنگین و ورزش را چند هفته بعد میتوان شروع كرد. سیلیكون پر شده باشد كه بنابراین پروتزها بر این اساس به دو دسته پروتزهای ژلی و سالین تقسیم می شود.

آمادگی های قبل از عمل پروتز سینه چیست؟
پس از گرفتن شرح حال و معاینه در افراد بالای 35سال یك ماموگرافی و در افراد زیر 35 سال بسته به نظر جراح و نتیجه معاینه گاهی سونوگرافی درخواست می شود. همچنین به بیمار توصیه می شود مصرف سیـ ـگار، آسپرین و سایر مسكن های غیراستامینوفن را قطع كند.

آیا بیمار میتواند هر سایز پروتزی كه تمایل داشته باشد بگذارد؟
خیر. برای داشتن یك نتیجه خوب باید بافت كافی روی پروتز را بپوشاند پس قطر پروتز نمیتواند بسیار زیاد باشد و در نهایت بیمار و پزشك با بررسی خصوصیات آناتومیك و نظرات بیمار راجع به این مساله تصمیم میگیرند.

شایع ترین علت تعویض پروتز سینه چیست؟
درخواست بیمار برای بزرگ تر شدن پروتز
[/highlight]