ایران رمان

نسخه‌ی کامل: لوکیشن را دست کم نگیریم location
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
واقعیت این است آنچه بیش از هر چیز از یک سریال تلویزیونی در ذهن مخاطب می ماند، بازیگران و قصه آن است و عناصر و ابزارهای دیگر مثل گریم، طراحی لباس و صحنه یا دکوراسیون و لوکیشن آن کمتر مورد توجه قرار می گیرد




.

این مسأله در تلویزیون به دو دلیل بیش از سینم ا مشهود است. یکی این که مانیتور تلویزیون و اندازه قاب دوربین برای سریال سازی در تلویزیون کوچک تر است، برعکس سینم ا که همه چیز روی پرده خود را نشان می دهد و دوم، کم توجهی سازندگان سریال های تلویزیونی به این عناصر و مؤلفه های ضمنی آن




.

کاری به سریال های تاریخی نداریم که به اقتضای ساختار و مضمونشان، تمهیداتی مثل گریم یا طراحی صحنه و انتخاب لوکیشن اهمیت بیشتری دارد، اما متاسفانه در سریال های روتین و به روز تلویزیون، به انتخاب لوکیشن کمتر توجه می شود




.

این کم توجهی صرفا کارگردان یا تهیه کنندگان یک سریال تلویزیونی را در برنمی گیرد، بلکه منتقدان و نویسندگان سینم ایی نیز در نقد و تحلیل های خود کمتر به این ویژگی های اثر می پردازند. شاید غالب بودن تحلیل مضمونی بر نقادی فیلم در کشور ما و توجه کمتر به سویه فنی و تکنیکی کار باعث می شود به این عناصر سینم ایی تا حد زیادی بی توجه باشیم و میزان اثرگذاری آن را در یک اثر سینم ایی یا تلویزیونی نادیده بگیریم. لوکیشن فارغ از نسبت دراماتیک اش با قصه و روایت، به عنوان بنیان و بستر فیزیکی هر اثر تصویری واجد اهمیت است؛ مکان و فضایی که به عنوان کالبد یک فیلم یا سریال تلویزیونی، بستری می شود تا کارگردان قصه خویش را روایت کند و بازیگر به نقش آفرینی در آن بپردازد




.
میزانسن و دکوپاژ اثر نیز در زمینه همین عنصر است که شکل می گیرد و معنا پیدا می کند




.