ایران رمان

نسخه‌ی کامل: روح «شهلا جاهد» به صحنه می رود
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
6 اردیبهشت 93

مهناز دلبری فر، همسر شهید عباس دوران، لیلا اسفندیاری، کوهنوردی که در یکی از صعودهای خود دچار سانحه سقوط شد و شهلا جاهد (متهم به قتل همسر ناصر محمدخانی) سه شخصیتی هستند که این روزها موضوع یک نمایش به نام «هم هوایی» شده اند.
روزنامه هفت صبح: مهناز دلبری فر، همسر شهید عباس دوران، لیلا اسفندیاری، کوهنوردی که در یکی از صعودهای خود دچار سانحه سقوط شد و شهلا جاهد (متهم به قتل همسر ناصر محمدخانی) سه شخصیتی هستند که این روزها موضوع یک نمایش به نام «هم هوایی» شده اند.

نمایش «هم هوایی» نوشته مهین صدری و کار افسانه ماهیان که با بازی ستاره اسکندری (برگرفته از شخصیت شهلا جاهد)، الهام کردا (برگرفته از شخصیت همسر عباس دوران) و سارا بهرامی (برگرفته از شخصیت لیلا اسفندیاری) این روزها روی صحنه است، اثری است که داستان آن با نگاهی به زندگی سه شخصیت واقعی کل گرفته است.

از این منظر و به دلیل مستند و واقعی بودن آدم ها و البته شکل اجرایی و مونولوگ بود این کار، «هم هوایی» تجربه خاص و متفاوتی برای بازیگرانش به حساب می آید.

ستاره اسکندری که پس از چند سال دوری از تئاتر بار دیگر با این نمایش به صحنه بازگشته است، در گفتگویی با ایسنا، درباره دلایل حضورش در «هم هوایی»، گفت: «من بعد از نمایش «شکار روباه» چندین سال بود که کار تئاتر نکرده بودم و در این فاصله یک تجربه ابتر به نام «عشق و عالیجناب» را داشتم که در حد اجرا در جشنواره باقی ماند؛ برای همین خیلی اشتیاق داشتم که با یک نقش خوب به صحنه برگردم.

اسکندری که در این نمایش نقشی را بازی می کند که براساس زندگی شهلا جاهد نوشته شده است، ادامه می دهد: «زمانی که صحبت از اجرای این متن شد، هیچ کار دیگری را نپذیرفتم چون منتظر بودم که «هم هوایی» روی صحنه بیاید.»

این بازیگر در ادامه درباره چگونگی نزدیک شدن به شخصیت اش در این نمایش عنوان کرد: «شخصیتی که من در این کار بازی می کنم برگرفته از زندگی شهلا جاهد است. به هر حال بازی چنین نقشی برای هر بازیگری به دلیل فراز و فرودهایی که دارد، جذاب است. من باید از مهین صدری نویسنده این نمایش تشکر کنم چرا که زمان زیادی را برای نوشتن هر سه کاراکتر این نمایش گذاشتند و همه چیز را همراه با جزییات و به شکل مستند نوشته اند. اساسا نکته مهمی که در این متن وجود دارد این است که به قضاوت نمی نشیند. بلکه فقط بیان سه نوع عشق است، در واقع این متن به جای قضاوت کردن، به عمق و کنه زندگی این آدم ها وارد شده است و همین موضوع برایم بسیار جذاب است.»

اسکندری درباره نگاه خود به نقشی که آن را ایفا می کند، اظهار کرد: «طبیعتا من نه می توانم و نه می خواستم که آنچه شهلا جاهد بوده را به صحنه بیاورم. مسئله من زنی است که دچار عشقی می شود و پای این عشق می ایستد، البته روح این متن آنقدر قوی است که خواهی نخواهی بازیگر شبیه آن شخصیت می شود.»

اسکندری درباره سبک اجرای «هم هوایی» و بیان سه روایت کنار یکدیگر روی صحنه، گفت: «این کار اولین مونولوگی است که من کار می کنم، یعنی اولین باری است که به شکل فردی حکایت خودم را تعریف می کنم اما به نظرم نکته جذاب این نمایش تداخل این سه شخصیت است. شخصیت هایی که مطلقا به هم ارتباطی ندارد اما در یک بستر و احساسات زنانه حلقه هایشان به هم وصل می شود.»

او ادامه داد: «انگار یک روح زنانه ای که سه بُعد مختلف دارد، در این زن ها متبلور است و روی صحنه به خصوص با الهام کردا، این انرژی ما را به شدت به هم وصل می کند.»
مرسیmaramaramara