ایران رمان

نسخه‌ی کامل: 40 درصد از دانشجویان برنامه منظم خواب ندارند
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
27 خرداد ماه 93


تهران- ایرنا- سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: نتایج ارزیابی وضعیت سلامت 85 هزار دانشجوی 71 دانشگاه کشور حاکی از آن است که 40 درصد از آنها برنامه منظم خواب ندارند و این امر سلامتی آنها را در دراز مدت به خطر می اندازد.
[عکس: 81204538-5766752.jpg]
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر «حمید یعقوبی» روز سه شنبه در دومین گردهمایی روسای بهداشت و درمان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی با ارائه گزارشی در مورد کارنامه سلامت جسم دانشجویان 71 دانشگاه در سال تحصیلی 93-92 گفت: نتایج نشانی می دهد که برخی از شاخص های سلامتی در دانشجویان نگران کننده است.

یعقوبی با بیان این که در سال گذشته 85 هزار دانشجوی جدیدالورود در این طرح مورد ارزیابی قرار گرفتند، افزود: براساس نتایج این طرح میزان تحرک بدنی دانشجویان بسیار پایین بود و این شاخص در مورد دانشجویان دختر کمتر از دانشجویان پسر قرار داشت.

وی با بیان اینکه وضعیت بهداشت دهان و دندان دانشجویان به ویژه دانشجویان پسر نیز چندان مورد توجه نبوده است افزود: با بررسی الگوی خواب دانشجویان مشخص شد که 40 درصد از دانشجویان برنامه منظم برای خواب ندارند و در این میان وضعیت دانشجویان پسر از دانشجویان دختر بدتر بود.

وی در مورد صرف وعده کامل صبحانه نیز اظهار داشت: نیمی از دانشجویان تقریبا صبحانه نمی خورند و دانشجویان پسر در این زمینه وضعیت بدتری دارند.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان همچنین گفت: از مجموع 106 دانشگاه دولتی کشور تنها 71 دانشگاه دارای مرکز بهداشت است.

وی افزود: از مجموع 71 دانشگاه تنها 38 دانشگاه دارای مرکز مشاوره مستقل از مرکز بهداشت است. 32 دانشگاه دارای مرکز مشاوره و مرکز بهداشت ادغام شده و 35 دانشگاه نیز تنها مرکز بهداشت دارد و فاقد مرکز مشاوره است.

به گفته ویˈ هدف از تشکیل مراکز بهداشت و درمان حفظ، تامین و ارتقای سطح بهداشت و سلامت دانشگاه ها است.ˈ

یعقوبی ادامه داد: ارتقای سطح دانش دانشگاهیان در زمینه نیازها و مسایل مرتبط با بهداشت و سلامت جسمانی، ارتقای بهداشت محیط، نظارت بر فعالیت ها و خدمات مرتبط با سلامت، ارایه خدمات درمانی و مشارکت در اجرای امور تحقیقاتی در دانشگاه ها از دیگر اهداف تشکیل مراکز بهداشت به شمار می رود.

وی اظهار داشت: 39 دانشگاه در سال گذشته در مورد ساختار و نیروی انسانی مراکز بهداشتی خود گزارش ارایه کرده اند که براساس آن هر مرکز بهداشت به طور متوسط 10 نیروی انسانی داشت.

یعقوبی توضیح داد: یک سوم این نیروها(100 نفر پزشک عمومی)، 64 نفر کارشناس درمان، 50 نفر پرستار، 39 نفر دندانپزشک، 16 نفر پزشک متخصص و تنها 21 نفر کارشناس بهداشت بودند.

وی ادامه داد: تعداد اندک کارشناسان بهداشت (21 نفر) نشان دهنده آن است که تنها 5 درصد نیروهای بهداشتی این مراکز از کارشناسان بهداشتی هستند که نسبت به جمعیت دانشجویان بسیار محدود است.

یعقوبی با بیان اینکه 28 دانشگاه از تعداد 39 دانشگاه نیز فاقد کارشناس بهداشتی بودند افزود: برای رفع این مشکل باید به مراکز بهداشتی در ازای جذب کارشناسان بهداشت امتیازی اعطا کرد تا به این طریق برای جذب و بکارگیری این کارشناسان تشویق شوند.

وی با بیان اینکه مراکز بهداشتی و مشاوره ای در دانشگاه ها با کمک کارشناسان بهداشت می تواند از بروز بسیاری از مسایل برای دانشجویان پیشگیری کند اظهار کرد: به طور کلی پیشگیری اولیه در مراکز بهداشت و درمان دانشگاه ها مغفول مانده است.
بابا ما پامون هنو ب دانشگا نرسیده اینیم!!!ببین برسه چی میشه!