ایران رمان

نسخه‌ی کامل: عجایبی درباره صدای‌ گریه نوزاد
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
به گزارش سه نسل به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه آکسفورد در مطالعات خود دریافته‌اند که صدای گریه نوزاد کاملا متفاوت از انواع دیگر گریه بوده و باعث ایجاد یک پاسخ احساسی خاص در مغز افراد می‌شود؛ به همین دلیل حتی افراد فاقد فرزند نیز نمی‌توانند این صدا را نادیده بگیرند.

این مطالعه بر روی 28 مرد و زن داوطلب فاقد فرزند و بدون تجربه نگهداری از نوزادان انجام شده و مغز افراد در زمان شنیدن انواع مختلف گریه و صداهای مختلف اسکن شد.

درحالیکه پیش از این تصور می شد که مغز قدرت پردازش جنبه‌های پیچیده صدا در زمان کوتاه را ندارد، یافته‌های این تحقیق نشان می دهد که ظرف چند هزارم ثانیه پس از شنیدن صدای گریه نوزاد، ‌مراکز احساسی مغز انسان بشدت فعال می‌شوند.

بر این اساس تنها پس از 100 میلی ثانیه (زمانی معادل یک پلک زدن)، دو منطقه از مغز که مسؤول پاسخ به احساسات هستند بطور همزمان فعال می‌شوند.

دکتر «کریستین پارسونز» اظهار کرد: گفته می‌شود که واکنش احساسی مردان در برابر نوزادان چندان زیاد نیست، اما نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که هر دو بخش مغز در مردان و زنان، حتی افراد فاقد فرزند ظرف تنها 100 میلی ثانیه فعال می‌شوند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد، پاسخ مغز در مواجهه با انواع دیگر گریه از جمله گریه بزرگسالان یا صدای حیوانات گرفتار و زخمی، به هیچ عنوان مشابه شنیدن صدای گریه نوزاد نیست.

همچنین توانایی افراد بزرگسال برای انجام بازی هایی که نیاز به سرعت، دقت و مهارت دارند، پس از شنیدن صدای گریه نوزادان بطور قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

این محققان پیش از این نیز دریافته بودند که سرعت واکنش انسان همزمان با شنیدن صدای گریه نوزاد افزایش می یابد.

نتایج این مطالعه می‌تواند به درک بهتر افسردگی پس از زایمان و نحوه واکنش مغز مادر به صدای گریه نوزاد و مبارزه با افسردگی کمک کند.