ایران رمان

نسخه‌ی کامل: معرفی برترین مستندهای تاریخ [color=#ff0000]سینم[/color] ا
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
11 مرداد ماه 93

خبرگزاری ایسنا: نشریه معتبر سینم ایی «سایت اند ساوند» با نظرسنجی از 200 منتقد سینم ایی و فیلمساز اقدام به معرفی برترین ساخته‌های مستند تاریخ سینم ا کرده است.

مستند صامت «مردی با دوربین فیلمبرداری» ساخته «ژیگا ورتوف» محصول 1929 از سوی نشریه معتبر سینم ایی «سایت اند ساوند» در میان 10 ساخته مستند تاریخ سینم ا در مکان نخست قرار گرفت.

مستند سورئال و کلاسیک «مردی با دوربین فیلمبرداری» درباره مردی است که با سفر به شهرهای «اودسا»، «کیف» و «خادلیف» زندگی شهری را در این مناطق با دوربینش ثبت می‌کند.

در این نظرسنجی که 10 مستند برتر تاریخ سینم ا از سوی 200 منتقد و 100 فیلمساز از میان هزار فیلم نامزد انتخاب شدند، فیلم «شاه» ساخته معروف «کلود لانزمن» محصول سال 1958 فرانسه در مکان دوم قرار گرفت و پس از آن مستند «بدون خورشید» به کارگردانی «کریس مارکر» (1982، فرانسه) جایگاه سوم را از آن خود کرد.

در مکان‌های چهارم تا دهم برترین ساخته‌های مستند تاریخ سینم ا نیز به ترتیب «شب و مه» ساخته «آلن رنه» (1955، فرانسه)، «خط باریک آبی» از «ارول موریس» (1989، آمریکا)، «خاطرات تابستان» به کارگردانی «ژان روش» و «الگار مورین» (فرانسه، 1961)، «نانوک شمال» ساخته «رابرت فلاهرتی» (آمریکا، 1922)، «خوشه چین‌ها و من» ساخته «آنیس واردا» (فرانسه، 2000)، «به عقب نگاه نکن» به کارگردانی «دی.ای پنبکر» (آمریکا، 1967) و «باغ‌های خاکستری» از «آلبرت و دیوید مایلز»، «الن هود» و «مافی میر» (آمریکا، 1975) قرار گرفته‌اند.

همچنین در این نظرسنجی برترین مستندساز برتر تاریخ سینم ا نیز از نگاه منتقدین معرفی شدند که بر این اساس «ژیگا ورتوف»، «کریس مارکر» و «کلود لانزمن» در مکان‌های اول تا سوم قرار گرفتند و پس از آن‌ها «آلن رنه»، «ارول موریس» و «ورنر هرتزوگ» جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.