ایران رمان

نسخه‌ی کامل: اشک‌های بهاره رهنما در یک «دورهمی»
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
13 مرداد ماه 93

خبرگزاری ایسنا: تهمینه میلانی زنگ آغاز اجرای نمایش «دورهمی زنان شکسپیر» به کارگردانی بهاره رهنما را به صدا درآورد.

تهمینه میلانی گفت:اعتقاد من بر این است که چند نوع بازیگر داریم، اما می‌دانم بازیگرانی موفق هستند که هم‌توان و استعداد دارند و هم پرتلاش هستند. من فکر می‌کنم رهنما نمونه واقعی این نوع افراد است و علاوه بر استعداد و توانایی که دارد، واقعا برای تئاتر، سینم ا و تلویزیون زحمت می‌کشد.

کارگردان «آتش بس» همچنین گفت: من قلبا بهاره را دوست دارم و افتخار می‌کنم که دوست جوان من است.

بهاره رهنما نیز در افتتاحیه نمایش‌اش «دورهمی زنان شکسپیر» که شامگاه 12 مرداد ماه در تماشاخانه «ایرانشهر» برپا شد، درباره لباس‌هایی که گروه بر تن داشت، بیان کرد: به دلیل آنکه تهیه کننده و من فروش بلیت در شب اول اجرای‌مان را به کودکان غزه اختصاص داده‌ایم، لباس سفیدی که برتن ماست را دوختیم تا عکس‌های ما به عنوان پنج هنرمند در هر جایی که به نمایش گذاشته می‌شود، صلح و دوستی برای کودکان و زنان جهان را یادآوری کند.

این هنرمند در پاسخ به یکی از حاضران که بلند اعلام کرد؛ شش هنرمند نه پنج نفر، گفت: من در حال حاضر هنرمند نیستم و یک منیجر بیچاره هستم.

او ادامه داد: با وجود آنکه عُرف نیست، بازیگر قبل از آنکه به روی صحنه برود، دیده شود، این قاعده را شکستیم و تنها با این کار خواستیم، بگوییم این کار تا چه اندازه با عشق همراه است.

رهنما با اشاره به نمایش «دور همی زنان شکسپیر» یادآور شد: دو سال پیش این طرح را فرستادیم و علاقه‌مند بودیم حتما در این سالن اجرا کنیم، خدا را شکر که این کار عملی شد.

نظر بهاره رهنما درباره بازیگرانش

این کارگردان سپس از حضور کمند امیرسلیمانی در نمایشش یاد کرد و گفت: او با کمترین تمرین به گروه پیوست.برای این نمایش به یک سری ویژگی‌های خاص همچون صورت و نجابت او نیاز داشتیم. یادم می‌آید زمانی که "کمند" هنرپیشه بود، من هنوز هنرپیشه نشده بودم! یکبار یکی به من گفت؛ این حرف را نزن چون همه فکر می‌کنند، "کمند" از تو بزرگتر است اما منظور من به سابقه کار است.

این بازیگر همچنین درباره بهنوش بختیاری دیگر بازیگر این نمایش، مطرح کرد: گذشت، مهربانی و مردانگی را از بهنوش یاد گرفتم و در برنامه کاری‌ام بود که او را به تئاتر معرفی کنم. خواهید دید که او حتما یکی از بازیگران ثابت تئاتر می‌شود.

رهنما همچنین درباره مهناز افشار بیان کرد: او در بدترین شرایط روحی و فشار های مختلف به گروه پیوست و به خاطر این نمایش یک پروژه بسیار مهم سینم ایی را کنسل کرد و همیشه به من روحیه داده و یکی از مطیع‌ترین آدمهای کار بوده است.

او در حالی که سحر دولتشاهی را معرفی می‌کرد، گریه کرد و گفت: به "سحر" گفته بودم، هنگامی که من به عنوان یک کمدین زن کارش را می‌بینم به او غبطه می‌خورم و فکر می‌کنم که سینم ای کمدی ما چقدر چنین بازیگری را کم داشته است.او خواهر و دوست خوب من است.

کارگردان نمایش «این تابستان فراموشت کردم» با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر اینکه چرا سالن‌های تئاتر پشت سر هم به بهاره رهنما اختصاص داده شده است؟گفت: باید به جوان‌هایی که نسبت به این موضوع معترض هستند بگویم، من تنبل نیستم. بسیاری از آدمهایی که اینجا هستند، می‌دانند من هر روز صبح به دنبال یک حرکت مفید برای گروه یا خودم هستم.

رهنما افزود: فکر می‌کنم اگر دغدغه من را هر کس دیگری داشته باشد، می‌تواند سالی، دو تئاتر را روی صحنه ببرد. من متوجه اینکه یک کاری پانزده سال، پشت سالن تئاتر مانده است، نمی‌شوم. اگر نمایش و کارگردانی فوق العاده است، چرا نباید روی صحنه برود.

او اضافه کرد: سعی کرده‌ام نسبت به تئاتر خصوصی توجه بیشتری داشته باشم و شرایط امنیتی را برای هنرمندانی که حداقل در گروه من کار می‌کنند، از طریق پشتیبان‌های مالی یا تهیه‌کنندگان تامین کنم.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش در عین حال مطرح کرد: شاید در کارگردانی حرف تازه‌ای نداشته باشم و سبک نوشتار خودم را دنبال کرده‌ام و حتما کارگردان بسیار کم تجربه‌ای هستم اما تنها چیزی که می‌خواهم به آن توجه شود همان سخت کوشی است و من برای دو کاری که انجام داده‌ام روزی 9الی 11 ساعت تمرین داشته‌ام و مجبور شدم طراحی صحنه را هم خودم در کنار دوست دیگری انجام بدهم، دوخت لباس‌ها هم سه ماه زمان برد.

[عکس: 335113_772.jpg]

ضد مرد نیستم

رهنما با بیان اینکه «اصلا ضد مرد نیست» ادامه داد:در کنار مردان خوبی از جمله پدرم و برادرم زندگی کرده‌ام. بین زنانه نوشتن، زنانه نگاه کردن و ضد مرد یا فمنیست بودن با مفهوم تعریف شده‌اش در ایران که درست هم نیست، فاصله هست. کارهایم فمنیستی نیست. من همیشه آقای حاتمی کیا را مثال می‌زنم، چون او جنگ را می شناسد و وقتی کارهای جنگ را می‌نویسد یا می سازد، بیشتر از کارهای دیگر به دل می‌نشیند.

در ادامه این مراسم مجید سرسنگی (مدیر عامل خانه هنرمندان) در سخنانی مطرح کرد: این اتفاق را که هنرمندان سینم ا و تلویزیون به سمت تئاتر می‌آیند را به فال نیک می‌گیرم و به کسانی که در برخی موارد غُر می‌زنند که تئاتر جای سینم ایی‌ها نیست، می‌گویم همان طور که زمانی سینم ا و تلویزیون ما توانست تئاتری‌های خوب ما را به خودش جلب کند، تئاتری‌ها نیز باید خوشحال باشند که شرایطی فراهم شده تا برجستگان تلویزیون به سمت آن می‌آیند.

در ادامه این مراسم سحر دولتشاهی نیز در پی اظهارات بهاره رهنما گفت: بدون زحمت‌های بهاره رهنمای عزیز این کار امکان‌پذیر نبود و بارها برایش دعا کردم تا بتواند با همین میزان انرژی راهی که می‌رود را ادامه بدهد. او یک تنه بیشترین تلاش را کرد که این کار اجرا شود و من بیشترین تبریک را هم به خودش می‌گویم.

به گزارش ایسنا، مسعود فروتن که اجرای این مراسم را بر عهده داشت نیز بیان کرد: من بهاره رهنما را مثل دخترم دوست دارم. از هر انگشت او یک هنر می‌ریزد. خوب می نویسد، خوب بازی می‌کند. هفته‌ای یکبار در یکی از این روزنامه‌ها و در یک ستون مقاله می‌نویسد. او بسیار پر انرژی هست و پیمان قاسم خانی اینجا نیست که از او بپرسیم آیا زن خانه‌داری هم هست یا نه؟ اما سابقه 18 سال زندگی و دختری که تربیت کرده است نشان می‌دهد که زن خانه دار و مادر خوبی هست.

بهاره رهنما با بیان اینکه تهمینه میلانی سرمشق او به عنوان یک زن موفق است، دلیل‌اش را همین موضوع برای حضور این هنرمند برای به صدا درآوردن، زنگ آغاز این نمایش دانست.

سپس هنرمندان حاضر در این مراسم پوستر این نمایش را امضا کردند.

نمایش «دورهمی زنان شکسپیر » که عصر روز یکشنبه(12 مرداد ماه ) در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهربه روی صحنه رفت با استقبال بسیاری مواجه شد به طوری که کارمندان سالن مجبور شدند یک ردیف صندلی جلوی ردیف اصلی بچینند تا همه تماشاگران بتوانند بنشینند؛ این کار موجب دلخوری مسعود فروتن شد که در نهایت سالن را ترک کرد.

بهاره رهنما این اجرا را به مجید سرسنگی و آقای هدایتی تقدیم کرد.

به نظر می‌رسید برخی دیالوگ‌های این نمایش، حاشیه‌هایی که اخیرا برای مهناز افشار بوجود آمده بود را در بر می‌گرفت.

سعید امیرسلیمانی، لاله و ستاره اسکندری، کامران تفتی، لیلا زارع، یاسین رامین (همسر مهناز افشار ) و نسرین ستوده به همراه همسر و دخترش از جمله مهمانان این نمایش بودند.

[عکس: 335114_158.jpg]