ایران رمان

نسخه‌ی کامل: امروز همه «عباس علمدار» را فریاد می زنند
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
خبرگزاری مهر: صدها هزار نفر عزادار حسینی امروز در اجتماع باشکوه حسینیه اعظم زنجان جلوه های باشکوه از منطق شیعه را به نمایش گذاشته اند تا تاکیدی بر حقانیت راه سرخ قیام عاشورایی اباعبدالله حسین(ع) داشته باشند.

آری امروز زنجان نقطه ثقل عزاداریها برای شهدای کربلا است، عزداریهای با شور که با شعور همراه است تا منطق و اقتدار شیعه را به جهانیان تاکید کند.

شهر زنجان از روزها قبل در تکاپوی تدارک یک حرکت عظیم و ماندگار است که سالهاست عاشقان اباعبدالله نگاهایشان به آنجا معطوف است گویی امروز حکایت از فردای غمناک عاشورا دارد.

عشق اینجاست، شوری عظیم و پاک که تنها عباس و حسین سرداران خونین بال کربلا را فریاد می زنند. عباسی که علمدار لشکر عشق بود و مردانه در برابر دنیای قدرت تزویر ایستاد. ایستاد تا بگوید عشق را منطقی جز وصل معشوق نیست، حتی اگر وصل در دریای خون باشد.

شهر زنجان را شهر شور و شعور حسینی می نامند شهری که هنوز محرم نرسیده ویژه برنامه های آماده سازی برای عزاداریهای باشکوهش شروع شده و هر کس به نحوی در این امر مشارکت می کند زنجانیها که از یک ماه مانده به ایام عزاداری ماه محرم تدراکات این ماه را دیده اند این روزها در مساجد، تکایا و حسینیه های شهر به عزاداری می پردازند.

[عکس: 387140_223.jpg]

روز ها و شب های دهه اول محرم، روزها و شب های تفسیر عشق و عاشقی مردم زنجان است، مردمی که هم میهمانند و هم میزبان میهمانان مجلس عزای حسین(ع) و میزبان عاشقانی که اباعبدالله حسین(ع) به شهر شور و شعور حسینی سفر می کنند عزادارانی که طی سال گذشته از بیش ۱۸ استان کشور مهمان شهر شور و شعور حسینی بودند.

شب ها و روز های محرم لحظاتی ناب و مغتنمی برای جداکردن زنگارها از سینه ها است، وقتی در کوچه پس کوچه های شهر زنجان قدم می زنی نوای یا ابوالفضل از هر کوی و برزنی در خلوتگاه وجودت تلنگری می زند که میهمان عزای حسین هستی و باید حسین وار باشی و ابوالفضل وار وفادار.

هر سال شاه بیت های مخصوص و ویژه به زبان ترکی در طی اجتماع باشکوه عزاداران حسینی شهر زنجان بیان می شود که بر شکوه و شور عزداری ها در این اجتماع می افزاید شاه بیت های که دارای مفاهیم خاص و عمیق است.

اجتماع باشکوه عزاداران حسینیه اعظم زنجان از محل مسجد حسینیه اعظم واقع در خیابان فردوسی آغاز شده و پس از طی مسیر خیابان امام خمینی(ره) حد فاصل سبزمیدان به سمت امامزاده سید ابراهیم(ع) شهر زنجان حرکت می کند این روند حرکتی دسته عزادران در حالی صورت می گیرید که به رغم رسیدن ابتدای دسته عزادران به امامزاده سید ابراهیم(ع) هنوز بخش انتهایی دسته مابین مسجد تا محدوه سبزمیدان در حال عزاداری هستند و خیابانها و مسیرهای منتهی به مسیر حرکت دسته نیز مملو از مردم عزادار است.

حاشیه خیابانهای مسیر دسته عزداری حسینیه مملو از انبوه مسافرانی است که از شهرها و روستاهای اطراف و بسیاری از استانهای دور به زنجان آمده اند تا در کنگره بزرگ عاشقان حسین(ع) شرکت کنند. هر کسی به عشقی و به طلب حاجتی آمده یکی آمده برای تشکر از کرامت آقا امام حسین(ع) و یکی آمده غم خود را تنها و تنها در انبوه اشکهای عاشقانه اش برای غم شهیدان صحرای کربلا جستجو کند.

رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه امسال اجتماع عزاداران حسینیه اعظم زنجان دارای جلوه های خاص خواهد بود گفت: شهرت جهانی مسجد حسینیه اعظم زنجان به واسطه عزاداری باشکوهی است که عصر روز هشتم ماه محرم به یاد حضرت ابوالفضل(ع) و رشادتهای ایشان در واقعه کربلا برگزار میشود.

محمدجواد غم پرور افزود: برای شکوه و معنویت بیشتر اجتماع عزاداران حسینی زنجان هر سال یک بیت به زبان ترکی به عنوان شاهبیت دسته در مقام حضرت ابوالفضل(ع) سروده شده و توسط مادحین و مردم به صورت جمعی خوانده میشود.

وی ادامه داد: امسال نوای "من ابوالفضلم علمدار قیام / پیرو خط حسینم والسلام/ هیهات منالذله" برای مطلع اجتماع عزاداران حسینی شهر شور و شعور حسینی زنجان تعین شده است و هماهنگی ها برای همنوایی این شاه بیت صورت گرفته است.

غم پرور با بیان اینکه مهمانان زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی برخی کشورهای جهان برای حضور در اجتماع باشکوه حسینیه اعظم زنجان به این شهر سفر می کنند، افزود: میلیونها نفر نیز از طریق شبکه های مختلف تلویزیونی که این اجتماع جهانی را پوشش می دهند بینده عزدارای عاشقان اباعبدالله حسین(ع) خواهند بود.

رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان افزود: مراسم عزاداری که از چندین سال گذشته شکل جهانی به خود گرفته و هر سال از چندین شبکه داخلی و خارجی به صورت زنده پخش میشود.

همچنین به گفته غم پرور امسال قرار است ۴۵ شهید گمنام دوران دفاع مقدس نیز در اجتماع باشکوه عزاداران حسینی شهر زنجان تشیع شود.

ثبت دسته عزاداری هشتم محرم برابر با شب تاسوعای حسینی به عنوان دهمین میراث معنوی ایران، دلیل منحصر به فرد بودن این برنامه و آستان مقدس و صد البته توجهات خاصه حضرت سید الشهداء (ع) به این مکان مذهبی است که شهرت و آوازه آن را به برکت معنویت خاص این مسجد و اعتقاد قلبی ارادتمندان جهانی کرده است.

همه ساله عاشقان و عزاداران اباعبدالله حسین(ع) و شهدای کربلا نذورات نقدی و غیر نقدی و همچنین احشام فراوان به این مکان مقدس و دسته عزادای حسینیه اعظم زنجان تقدیم می کنند و مسجد حسینیه اعظم زنجان به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا، مرکز پایتخت شور و شعور حسینی در ایران شناخته شده است.

بنا به شواهد تاریخی در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی برای اولین بار چهار رأس گوسفند در مسیر دسته حسینیه ذبح می شود. این تعداد در سال ۱۳۴۱ به هفت رأس می رسد. از همان سال تعداد قربانی های مسیر دسته حسینیه افزایش می یابد بطوریکه در سال ۱۳۵۲ به ۳۵۰ رأس، ۱۳۵۳ به ۶۵۰ رأس، ۱۳۸۳ به ۶۴۰۰ رأس و در نهایت در سال ۱۳۸۹ به بیش از ۱۲۰۰۰ رأس رسیده است که بعد از قربانگاه منا در مکه معظمه، اولین رتبه را در زیادت قربانی در جهان اسلام دارد.