ایران رمان

نسخه‌ی کامل: راه‌اندازی بازار مشترک کشورهای اسلامی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
خبرگزاری مهر: محمدرضا نعمت زاده در حاشیه سمینار اتحادیه بیمه گران اعتبار و سرمایه گذاری کشورهای اسلامی (امان) گفت: ۲۵ درصد از سرزمین های جهانی در اختیار کشورهای اسلامی است که ۱۲ درصد تجارت جهانی را در خود جای داده و این در شرایط است که بخش عمده ای از منابع انرژی و هیدروکربنی دنیا در این کشورها مستقر است ولی متاسفانه حجم تجارت اندکی میان این کشورها رد و بدل می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: فضا و ظرفیت‌های زیادی برای همکاری کشورهای اسلامی وجود دارد و البته یک خواست سیاسی نیاز است که روابط این کشورها روز به روز با دنیا روان تر شود.

وی تصریح کرد: ضوابط تجارت خارجی همچون تعرفه ها و مقررات باید میان کشورهای اسلامی تسهیل و تجارت ترجیحی میان آنها انجام شود، این در شرایطی است که ایران در حال حاضر با کشورهای منطقه همچون پاکستان و ترکیه تعرفه‌های ترجیحی وجود دارد.

نعمت زاده خواستار تشکیل بازارهای مشترک کشورهای اسلامی شد و خاطرنشان کرد: لازمه دیگر افزایش تجارت کشورهای اسلامی این است که بتوان توانمندی‌های تکنولوژیکی را بالا برد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: سازمان های بیمه صادرات برای پذیرش های ریسک هایی به وجود آمده اند که بانک ها و بیمه ها آن را نمی پذیرند و بنابراین باید برای بالا بردن کارایی کنسرسیوم هایی در جهت پوشش ریسک های بالاتر تشکیل شود.

وی با بیان اینکه ایران علاقه مندی بسیاری برای حضور چشمگیر در اتحادیه امان دارد، خاطرنشان کرد: امان در سال ۲۰۰۹ پایه گذاری شده و موسسات بیمه صادراتی کشورهای مختلف عضو آن هستند، ضمن اینکه ایران می تواند از پتانسیل این کشورها نهایت استفاده را صورت دهد.

نعمت زاده با اشاره به موافقت‌ها و مخالفت‌های تجارت جهانی خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی بعد از جنگ جهانی اول و دوم تصمیم به راه اندازی اتحادیه اروپا گرفتند و البته این کار بسیار سختی بود اما به نظر می رسد چنانچه عزم جدی بدون تعارف و شعار میان کشورهای اسلامی صورت گیرد، می توان بازار کشورهای اسلامی را راه اندازی کرد.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، کشورهای اسلامی باید به رشدی برسند که بتوانند با یکدیگر در اتحادیه های اقتصادی و تجاری زیر یک چتر گردهم آیند.