ایران رمان

نسخه‌ی کامل: بدون ویزا نمی توانید به کربلا بروید
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
خبرگزاری ایرنا: رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی گفت: امسال براساس تمهیدات اندیشه شده، به هیچوجه اجازه خروج بدون ویزا به زائران برای حضور در کربلا و ایام اربعین داده نمی شود.

سرهنگ «ابراهیم رضایی نژاد» در نشست خبری با حضور رییس سازمان حج و زیارت افزود: امسال رکورد صدور گذرنامه برای زائران در اربعین حسینی را داشته ام، بطوریکه در یک روز، 38 هزار گذرنامه برای زائران صادر شد.

وی همچنین تصریح کرد: درخواست مردم به پلیس + 10 برای صدور گذرنامه، بصورت ویژه بررسی شد.

سرهنگ رضایی نژاد گفت: زائران می توانند از سه مرز تعریف شده شامل شلمچه، چزابه و مهران خارج شوند و غیر از این مسیرها حق خروج ندارند.

وی با بیان اینکه تمامی درخواست های صدور گذرنامه به پلیس + 10 از سوی زائران اربعین حسینی تحویل اداره پست داده شده، افزود: سال گذشته تعدادی از افراد، بدون ویزا برای سفر به کربلا و حضور در مراسم اربعین اقدام کردند اما امسال فقط تشریفات خروج با استفاده از گذرنامه و ویزا معتبر امکانپذیر است.

به گفته سرهنگ رضایی نژاد، درصورتیکه افراد بدون ویزا برای شرکت در مراسم اربعین عازم و توسط ماموران کشور عراق دستگیر شوند، با مشکلاتی از جمله زندانی شدن مواجه خواهند شد.
خبرگزاری ایسنا: سال گذشته بیش از 500 هزار نفر برای اربعین پیاده به عراق رفتند، بعضیها دو روز در مرز معطل بودند و دست آخر گرفتار کلاهبرداران ویزا شدند، بعضی نتوانستند از مرز خارج شوند و اربعین را در مرز ایران گذراندند. برخی هم یک میلیون و 600 هزار تومان به هیات مذهبی دادند و نهایتا وقتی به کربلا رسیدند، جایی برای خواب نداشتند و کفشهایشان را آتش زدند تا گرم شوند!

سازمان حج و زیارت پیشبینی کرده است امسال نزدیک به 700 هزار نفر در اربعین پیاده به عراق بروند.

سعید اوحدی - رئیس سازمان حج و زیارت - در نشست خبری که صبح امروز (یکشنبه 2 آذر) به بهانه تشریح جزئیات مربوط به ساماندهی زائران اربعین در محل این سازمان برگزار شد، گفت: ستادی با حضور 26 دستگاه اثرگذار از جمله سازمان حج، وزارت کشور، راه و شهرسازی، استانداریهای ایلام، خوزستان، نیروی انتظامی، اداره گذرنامه، مرزبانیها، وزارت اطلاعات و امور خارجه تشکیل شده است که تاکنون 12 جلسه داشته و از مصوبات آن تسهیل سفر زائران اربعین بوده است.

وی یادآور شد: سال پیش حدود 500 هزار نفر پیاده به عراق رفتند که قطعا هیچ دستگاهی قادر به حل مشکلات این تعداد جمعیت نبوده است. در شهر کربلا حتی برای اقامت این جمعیت امکانات وجود ندارد. ضمن آنکه بنابر اعلام دولت عراق اربعین سال پیش 16 تا 17 میلیون زائر از سراسر دنیا به این کشور آمدند.

او با تاکید بر حفظ روح مردمی این حرکت بیان کرد: امسال با توجه به شرایط ویژه عراق و تجاوز داعش قطعا این همایش بزرگ پیام جدی برای دنیا و مجموعه تفکیری و بعثی که عراق را اشغال کرده است، دارد.

او با تاکید بر اینکه سازمان حج و زیارت دنبال ساماندهی سفر اربعین است نه سازماندهی افزود: برای تسهیل این سفر سامانهای را از طریق 1800 دفتر خدمات زیارتی راهاندازی کردهایم تا زائران متقاضی حضور در این همایش پیادهروی ثبت تقاضا کنند و ویزا بگیرند و خروجشان براساس ظرفیت مرزها صورت گیرد تا ازدهام و معطلیهای سالهای قبل اتفاق نیفتد.

به گفته اوحدی، تاکنون 75 هزار نفر برای شرکت در مراسم پیادهروی اربعین در این سامانه ثبت نام کردهاند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تراکم جمعیت در کریدورهای مرزی اظهار کرد: این کریدورها حداکثر برای دو تا سه هزار نفر ظرفیت دارد بنابراین از طریق ستاد اربعین هماهنگ شده است تا شرایطی فراهم شود این جمعیت از نقطه صفر مرزی به شهرهای اصلی هدایت شوند.

وی به هماهنگی با قرارگاه مرکزی راهیان نور برای اسکان رایگان اشخاصی که از طریق این سامانه برای سفر اربعین ثبت نام میکنند افزود: در شهرهای خرمشهر و مهران اقامت این زائران به طور رایگان انجام میشود و اردوگاههای قرارگاه مرکزی راهیان نور در اختیار آنها قرار دارد.

اوحدی اضافه کرد: اداره گذرنامه جمهوری اسلامی ایران نیز تسهیلاتی را ارائه خواهد کرد تا مُهر خروج این زائران در محل استقرار آنها زده شود و در نقطه صفر مرزی فقط تطبیق چهره صورت گیرد تا معطلی در مرز به حداقل زمان ممکن برسد.

وی افزود: سال گذشته دریافت مبالغی در مرز توقفهای طولانی را ایجاد میکرد، اما امسال هماهنگ شده است تا برخی از این مبالغ حذف شود. همچنین این زائران که پیاده به کربلا میروند 100 درصد تحت پوشش رایگان بیمه و پوشش کامل خدمات رایگان هلالاحمر قرار میگیرند. سازمان جمعیت هلال احمر نیز چادرهایی را در سه مرز خروجی و اردوگاههای محل استقرار زائران با پزشک زن و مرد و داروی کافی و رایگان مستقر خواهد کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه شهرداری تهران 150 دستگاه اتوبوس شهری برای انتقال زائران از مرز به شهر نجف اختصاص داده است، گفت: مجوز ورود این اتوبوسها به خاک عراق گرفته شده و قرار است آنها در مرزهای شلمچه، مهران و چزابه مستقر شوند تا زائرانی که امکان حمل و نقل ندارند به نجف منتقل شوند. همچنین هماهنگ میشود برگشت آنها از کربلا به مرز با این اتوبوسها صورت گیرد.

به گفته او، قرارگاه اربعین در کربلا نیز 150 اتوبوس دیگر به این منظور اختصاص داده است. از شهردار تهران نیز درخواست شده تعداد اتوبوسهای خود را اضافه کند.

اوحدی ادامه داد: با هماهنگی جمعیت هلال احمر، 25 دستگاه آمبولانس در هر پنج کیلومتر از فاصله نجف تا کربلا مستقر خواهد شد. یعنی به ازای هر یک ساعت پیادهروی یک قرارگاه امدادی وجود دارد. سه بالگرد امدادی نیز در نقاط مرزی مانور میدهند.

او با اشاره به مشکل شدید اسکان در شهر کربلا با توجه به جمعیتی که در اربعین روانه این شهر میشوند اظهار کرد: هلال احمر تعداد زیادی چادر در اختیار سازمان قرار داده است، تعدادی مدرسه و حسینیه نیز در شهر کربلا در اختیار گرفته شده است و هشت موکب به صورت رسمی توسط سازمان حج و شهرداری راهاندازی میشود.

وی افزود: به دلیل شرایط عراق بسیاری از جنگزدگان این کشور در این موکبها مستقر هستند . دولت عراق از آنها خواسته موکبها را برای اربعین تخلیه کنند و در اختیار زائران قرار دهند. جمعیت هلال احمر محبت کرد چادرهایی را در اختیار جنگزدهها قرار داد تا پشت این موکبها برپا کنند و اطمینان داشته باشند در پایان اربعین دوباره به موکبها بازخواهند گشت.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه سخنانش با ادامه به معضلهای سرویسهای بهداشتی در نقاط صفر مرزی گفت: امسال با هماهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت نفت و استان ایلام 100 چشمه سرویس بهداشتی در مرز چزابه نصب شده است. در بخش عراق نیز 20 سرویس بهداشتی توسط ستاد اربعین ایجاد شده است.

اوحدی در بخش دیگری از سخنانش به پیامکهایی که به منظور تشویق سفر به عراق در اربعین بدون ویزا رد و بدل میشود، اشاره کرد و از زائران درخواست کرد بدون ویزا به نقاط صفر مرزی مراجعه نکنند.

به گفته وی، ویزای مرزی 80 دلار و ویزایی که از داخل گرفته شود 40 دلار قیمت دارد. عزیمت بدون ویزا به مرز یعنی سردرگمی. سال گذشته بسیاری از زائران که به امید گرفتن ویزا در مرز این سفر را آغاز کرده بودند دو روز معطلی کشیدند و دست آخر گرفتار افرادی شدند که ویزای مخدوش به آنها تحویل دادند.

او همچنین به شرایط سخت اقامت در کربلا اشاره کرد و گفت: این یک سفر کاروانی نیست که همه امکانات در آن فراهم شود. ستاد اربعین آنچه که در توانش بوده تامین کرده است، اما در بخش اسکان با توجه به سفر حدود 17 میلیون نفر حتی دولت عراق هم توانایی تامین امکانات مورد نظر زائران را ندارد.

وی بیان کرد: با وجود آنکه زیارت اربعین اهمیت دارد و این مراسم یک همایش جهانی به شمار میآید، اما باید شرایط عراق را در نظر گرفت و بهتر است افراد ناتوان جسمی اطفال و مسن در این سفر همراه نباشند و حتما امکانات اولیه، پتو و داروهای خاص همراه زائران باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سوال ایسنا درباره اینکه آیا درخواست این سازمان برای لغو ویزای انفرادی در مرزها از سوی دولت عراق پذیرفته شده است؟ اظهار کرد: این درخواست حتی در سفر اخیر به عراق مطرح شد. دولت عراق فعلا برای اربعین استثنا قائل شده است، اما مصوبهای را داده است که پس از اربعین به طور کل از ورود زائران انفرادی به عراق جلوگیری کند.

او با توصیه به زائران برای ثبتنام از طریق سامانه اربعین افزود: این سامانه برای ساماندهی سفر اربعین که در سالهای گذشته با مشکلات بسیاری همراه بود راهاندازی شده است. زائران متقاضی شرکت در مراسم پیادهروی اربعین با ثبتنام از طریق این سامانه 40 دلار برای ویزا و 15 هزار تومان به عنوان هزینه خدمات دفاتر زیارتی پرداخت میکنند و جز این، هزینه دیگری از آنها گرفته نمیشود.

وی درباره هیات مذهبی که به مناسبت اربعین با دریافت هزینههای هنگفت بدون ارائه خدمات مناسب کاروان تشکیل میدهند گفت: ما به عنوان سازمان حج و هیچ دستگاه دیگری نمیتواند برای این سفر ایجاد محدودیت کند. ما میخواهیم روح مردمی در این همایش بزرگ حفظ شود، اما توصیه اکید این است که اسکان در کربلا با چالش جدی مواجه است و زائران باید این شرایط را در نظر بگیرند.

اوحدی اضافه کرد: سال گذشته مجموعهای بوده که یک میلیون و 600 هزار تومان از سه هزار و 500 زائر دریافت کرده و در شهر کربلا هیچ امکان اقامتی به آنها نداده و دست آخر آنها را در فضای بدون سقف اسکان داد. حتی برخی از آن زائران کفشهایشان را آتش زدند تا خود را گرم کنند. ما به خاطر وجود چنین مشکلاتی این سامانه را راهاندازی کردیم.

رئیس سازمان حج درباره تامین امنیت زائران در مسیر پیاده روی با توجه به تحرکات اخیر در عراق بیان کرد: با پیروزیهای اخیر مردم در عراق و همچنین آزمون این دولت در مراسم عاشورا که هیچ اتفاقی در آن رخ نداد مشخص است دولت عراق توانایی تامین کامل امنیت را دارد. البته بخشی از این امنیت به خود زائران بر میگردد که به توصیهها و مسیرهای تعیین شده توجه کنند.

وی با اعلام این پیشبینی که امسال حدود 700 هزار نفر از ایران برای شرکت در مراسم پیادهروی اربعین به عراق سفر میکنند گفت: دولت عراق متعهد شده است در هر مرز 60 گیت ویزا مستقر کند. اگر این اتفاق رخ دهد معطلی سالهای قبل پیش نمیآید.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، سردار رضانژاد - مسئول گذرنامه نیروی انتظامی - با ارائه توضیحاتی درباره روند صدور گذرنامه و خروج از کشور به سمت عراق اظهار کرد: سیر تحویل گذرنامهها به ما از طریق پلیس 10+ صورت میگیرد. ما سعی کردیم در این چند وقت هرچه دریافتی داشتیم بهروز تحویل پست دهیم و طول زمانی صدور و یا تمدید گذرنامه را تا حد ممکن کم کنیم. اگر مشکلی در این باره بوده و یا به شخص مربوط میشده و یا به پست.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که چگونه سال گذشته بدون ویزا به عراق وارد شدند و امسال نیز تحت تاثیر آن اتفاق تبلیغات دوباره برای سفر بدون ویزا به عراق صورت میگیرد؟ گفت: تشریفات خروج با کنترل گذرنامه و ویزای معتبر صورت میگیرد. ما توصیه میکنیم حتما از طریق سفارت و کنسولیهای عراق ویزا تهیه شود. سال گذشته افراد سودجو گذرنامههای زائران را جمعآوری و ویزای تقلبی صادر کرده بودند که برای مردم ایجاد مشکل کرد.

رضانژاد تاکید کرد: مردم به هیچوجه اجازه خروج بدون ویزا را از کشور ندارند و اگر غیرقانونی خارج شوند، در دو کشور پیگیری میشوند و زندانی طولانی مدت خواهند داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه این سخنان با اشاره به خروج عدهای بدون ویزا از کشور در اربعین سال گذشته بیان کرد: سال پیش تعدادی بدون ویزا وارد عراق شدند. ما یک ماه و نیم بعد، بعد از اربعین در سفری به این کشور مساله آن زائران را که زندانی شده بودند با دولت عراق مطرح کردیم و سه ماه برای آنها وقت گذاشتیم. ورود بدون ویزا به عراق شش ماه زندانی دارد. بنابراین توصیه میشود بدون ویزا از مرز خارج نشوند، چرا که اول از همه خود را به زحمت میاندازند.

اوحدی به هزینههای خروج از مرز نیز اشاره کرد و افزود: خروجی مرز شلمچه برداشته شده است. در مهران 10 هزار تومان شهرداری عوارض خروج میگیرد که ما عاجزانه از استانداری درخواست میکنیم این عوارض خروج را در اربعین حذف کند، چون یکی از دلایل معطلی در مرز به شمار میآید.