ایران رمان

نسخه‌ی کامل: پاسخی به چرایی تغییر یک نام ۵۰ساله!!
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
پاسخی به چرایی تغییر یک نام ۵۰ساله!!
مدیرکل روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی مهمترین دلایل تغییر نام راه آهن شمال شرق به راه آهن ثامن را توسعه راه آهن کشور و ایجاد ادارات کل راه آهن در استان‌های شمالی و شرقی در محدوده شمال‌شرق و خارج از محدوده راه آهن شمال شرق پیشین ذکر کرد.






[عکس: 79.jpg]
صادق سکری در گفت‌وگو با خبرنگار ‌خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه سمنان، اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از خطوط ریلی راه آهن که به خراسان رضوی و مشهد مقدس ختم می‌شود در محدوده استان سمنان قرار دارد و زائران رضوی از آن می‌گذرند، نام زیبای “ثامن” مناسب ترین نام برای محدوده راه آهن سابق شمال‌شرق بوده است.
وی ادامه داد: راه آهن شمال شرق در زمانی نامگذاری شده بود که راه آهن استان گلستان وجود نداشت و راه آهن شمال شرق سابق، در حقیقت شمالی ترین اداره کل راه آهن جمهوری اسلامی بود، لذا با توجه به شکل گیری راه‌آهن گرگان(اترک) و متعاقب آن راه آهن بجنورد،خراسان و… به ناچار راه آهن گرگان به راه آهن شمال شرق کشور تغییر نام یافته و راه آهن شمال شرق کشور که در استان سمنان و با مرکزیت شاهرود فعالیت می‌کرد به راه‌آهن ثامن تغییر نام یافته است.
مدیر کل روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی افزود: تنها دلیل این تغییر نام شرایط جغرافیایی و توسعه خطوط ریلی کشور بوده و هیچ دلیل دیگری نداشته است.
وی با اشاره به تحلیل برخی رسانه‌های محلی در خصوص اینکه این تغییر نام، زمینه چینی برای تغییر نام این راه‌آهن به نام استان و یا تغییر احتمالی در مرکزیت این اداره کل است، به خبرنگار ایسنا گفت: این برداشت‌ها سطحی و غیرواقعی است و قطعا راه آهن سابق شمال شرق با نام راه آهن ثامن به فعالیت خود ادامه خواهد داد و هیچگونه تغییر دیگری در این اداره کل ایجاد نخواهد شد.
سکری با بیان اینکه راه آهن این محدوده به نام حضرت امام رضا(ع)مزین شده، اضافه کرد: ان‌شاءالله این راه آهن همچنان به مسافران و زوار حضرت ثامن الائمه خدمات دهی می‌کند و خبرهای خوشی از آن خواهیم شنید.
به گزارش خبرنگار ایسنا، با وجود اینکه بیش از نیم قرن است که راه آهن شمالشرق سابق که در استان سمنان با مرکزیت شاهرود با همین نام فعالیت می کند به تازگی نام راه آهن شمالشرق کشور به راه آهن ثامن و نام راه آهن اترک(استان گلستان با مرکزیت گرگان)به راه آهن شمالشرق تغییر یافت.
‌اولین خطی که پس از خط سراسری راه آهن کشورمان، ساخت آن آغاز شد، خط گرمسار مشهد بود. ساخت این خط از سال ۱۳۶ آغاز و زیرسازی و ریل گذاری آن تا ایستگاه شاهرود به طول ۳۱۵ کیلومتر تا سال ۱۳۲۰ پایان و به بهره برداری رسید. بعدها به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم ادامه خط برای چندین سال متوقف شد.‌ این خط در آغاز زیر نظر راه آهن تهران فعالیت می‌کرد، اما پس از مدتی این راه آهن مستقل و به نام راه آهن شمال شرق کشور نامگذاری شد تا اینکه هفته گذشته این راه آهن که بیش از نیم قرن به این نام شناخته می‌شد، تغییر نام یافت.
مگه چه اشکالی داره ؟dfgh