ایران رمان

نسخه‌ی کامل: چهره «مارکز» روی اسکناس و هواپیما
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
26 آذر 93

خبرگزاری ایسنا: مجلس کلمبیا لایحه‌ای را تصویب کرده که طبق آن تصویر چهره «گابریل گارسیا مارکز»، نویسنده فقید برنده نوبل، روی سکه‌ها، اسکناس‌ها و هواپیماهای این کشور حک شود.

وزارتخانه‌ها و آژانس‌های دولتی کلمبیا طبق قانون جدیدی که به تصویب دولت این کشور رسیده، یاد مارکز را با حک تصویر او روی اسکناس‌، سکه و هواپیماهای خطوط هوایی گرامی می‌دارند.

هدف از این اقدام، شناساندن خالق «صد سال تنهایی» به نسل‌های آینده عنوان شده است. به گفته یکی از اعضای کنگره کلمبیا‌، نسل‌های آینده باید بدانند مارکز یک کلمبیایی بزرگ، انسان‌دوست اهل ادبیات و دموکرات بود.

به گزارش ال ناسیونال‌، مجلس این کشور، این نویسنده برنده نوبل را بین‌المللی‌ترین چهره کلمبیا خواند.

طبق این قانون، بانک مرکزی کلمبیا موظف است اسکناس‌ها و سکه‌هایی چاپ و ضرب کنند که به تصویر «گابو» منقش باشند.

گابریل گارسیا مارکز در آوریل سال جاری میلادی در سن 87 سالگی در بیمارستان شهر مکزیکوسیتی درگذشت. او از بزرگ‌ترین چهره‌های ادبیات اسپانیولی‌زبان و آمریکای لاتین بود که در سال 1982 به جایزه‌ نوبل ادبیات دست یافت. گابو به ‌عنوان پیشتاز سبک «رئالیسم جادویی» شهرت داشت.

«صد سال تنهایی» که نمونه‌ بارز رئالیسم جادویی است، معروف‌ترین اثر مارکز محسوب می‌شود. «پاییز پدرسالار»، «عشق سال‌های وبا»، «خاطره دلبرکان غمگین من» و «گزارش یک مرگ» از دیگر رمان‌های معروف این نویسنده‌ برجسته هستند که آثارش تا کنون به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده‌اند.