ایران رمان

نسخه‌ی کامل: رواج دود کردن مواد اعتیاد آور در بین افراد جامعه
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
رواج دود کردن مواد اعتیاد آور در بین افراد جامعه
[عکس: ep2y_sig.jpg]
متاسفانه علاقه به دود کردن و رواج آن در بین افراد جامعه مانند یک مد به طور چشمگیری رو به افزایش است و این ناهنجاری روز به روز در بین جوانان طرفداران بیشتری پیدا می کند.

«زهرا همتی» در مورد علت گرایش نوجوانان به‌سوی مصرف دخانیات، اظهار کرد: نوجوانی سن حساس و خاصی است و در این سن باید به‌صورت جدی مراقبت لازم صورت گیرد تا از دچار شدن نوجوانان به آسیب و مصرف دخانیات جلوگیری شود.
وی بابیان اینکه نوجوان تنوع‌طلب، کنجکاو، دارای هیجان و نیازمند سرگرمی هستند، افزود: ایجاد زمینه‌های مناسب برای رفع نیازها و آگاهی‌بخشی درست در این سن بسیار کارساز است و تأثیرگذارترین افراد در این زمینه، والدین هستند.
همتی ادامه داد: همه نهادها باید برای نجات جوانان از دخانیات پای‌کار بیایند و در امور نوجوانان دخالت کنند تا از گرایش آن‌ها به‌سوی مصرف دخانیات جلوگیری شود و اگر این مهم انجام نشود، بعد از مصرف سیـ ـگار نوبت مواد مخدر می‌شود و آسیب آن دامن جامعه را می‌گیرد.
این کارشناس اجتماعی با اشاره به اینکه دادن مجوز فعالیت برای قلیـ ـانی‌ها اصلاً به صلاح نیست، خاطرنشان کرد: دادن مجوز فعالیت قلیـ ـانی موجب شکسته شدن قبح “دود و دم” در جامعه می‌شود و آسیب آن هم گسترش پیدا می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه والدین اولین و تأثیرگذارترین الگو رفتاری برای فرزندان هستند، تصریح کرد: وقتی والدین دخانیات و مواد مخدر مصرف می‌کنند، قبح آن در داخل خانواده شکسته می‌شود و باید انتظار داشت که فرزند از آن‌ها الگو بگیرد و به‌سوی کشیدن سیـ ـگار سوق پیدا کند.
همتی تأکید کرد: با توجه به جایگاه حساس و تأثیرگذار والدین در رفتار و شکل‌گیری شخصیت فرزندان، باید آگاهی‌بخشی کنند و رفتار خودشان را کنترل و مراقبت کنند و الگوهایی موفق برای فرزندان باشند.
وی بابیان اینکه کشیدن سیـ ـگار یا مصرف مواد مخدر، ظلم در حق همه اعضای خانواده است، خاطرنشان کرد: باید به بحث پیشگیری که کارآمدتر از دیگر مباحث است، توجه جدی شود و پیشگیری در خانواده از همه مراحل بهتر و مؤثرتر است.
این کارشناسی اجتماعی با اشاره به اینکه متأسفانه در سطح شهر از پیامد منفی مصرف دخانیات به مردم آگاهی‌بخشی نشده است، افزود: متأسفانه در مکان‌های عمومی به‌راحتی دخانیات دود می‌شود و باید قوانین در این راستا عملی و جدی گرفته شود، چراکه مصرف دخانیات در مکان‌های عمومی تجاوز به‌حق دیگران است، چون سلامت جسمی و روانی مردم را به خطر می‌اندازد.
وی با تأکید بر اینکه اضطراب و افسردگی افراد را به‌سوی مصرف دخانیات و مواد مخدر سوق می‌دهد، تصریح کرد: اگر ما در این حوزه‌ها پیشگیری کنیم، هم از گرایش به‌سوی مصرف مواد مخدر و دخانیات جلوگیری کرده‌ایم، هم جامعه سالم خواهد ماند.
این کارشناس اجتماعی بابیان اینکه آموزش‌وپرورش در این زمینه رسالت خطیری بر عهده دارد، افزود: ضروری است که تمهیداتی اندیشیده شود تا مربیان و معلمان درزمینهٔ پیشگیری از مصرف دخانیات در بین دانش‌آموزان آگاهی‌بخشی کنند.