ایران رمان

نسخه‌ی کامل: مردودی از پایه اول دبیرستان حذف میشود
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
فارس: معاون دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بنا بر تصویب شورای عالی آموزش و پرورش از سال جدید تحصیلی مردودی از پایه اول دبیرستان حذف خواهد شد.

امین باشیزاده صبح امروز در جلسه مدیران متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش استان قم در مجتمع مریم، اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش برای سال جاری تحصیلی 36 مصوبه و قانون در دست اجرا داشت که در شورایعالی آموزش و پروش تصویب شده بودند.

وی ادامه داد: از این 36 مصوبه، شش مصوبه مربوط به معاونت آموزش متوسطه میشد که سه طرح مستقیما با دفتر آموزش متوسطه ارتباط داشت.

معاون دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: نخستین مصوبه که تقریبا یک انقلاب فرهنگی بود، تغییر آئیننامه پیشدانشگاهی بود که این مقطع را از دوره ترمی واحدی به وضعیت سالی واحدی تغییر داد.

وی اذعان داشت: این تصمیم در طی جلسات متعدد با مدیران، معاونین آموزش متوسطه و مدیرکلهای این اداره در سراسر کشور گرفته شد و این امکان را به ما داد که بسیاری از مشکلات مدیران در این زمینه را برطرف کنیم.

باشیزاده ادامه داد: وضعیتی که پیش از اجرای این قانون وجود داشت، بسیار برای مدیران مشکل آفرین بود چرا که تنظیم کردن مسائل دو نوع سیستم آموزشی در مدارس کار بسیار سختی است.

وی گفت: همسانسازی نظام دوره پیشدانشگاهی و دوره متوسطه سبب پیشروی در روند پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شد و نتایج مثبت این موضوع در آینده بیشتر برای همکاران فرهنگی مشخص میشود.

معاون دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مصوبه بعدی، موضوع معدلدار کردن دیپلمهای فاقد معدل بود که در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده و شیوهنامه انجام این کار هماکنون در وزارت آموزش و پرورش آماده است و به زودی در اختیار استانها قرار میگیرد.

وی افزود: مشکل بعدی که در وزارت آموزش و پرورش وجود داشت، مسئله دانشآموزان پایه اول متوسطه بود که با توجه به وجود مردودی در این پایه، مشکلات بسیاری برای نحوه ادامه تحصیل این دانشآموزان وجود داشت.

باشیزاده گفت: هماکنون یک میلیون و 50 دانشآموز متوسطه در کل کشور وجود دارد که از این تعداد 20 درصد مردودی بودند.

وی اضافه کرد: البته این مردودی در گذشته 36 درصد بود که با تلاش فرهنگیان در کل کشور به 20 درصد رسید ولی این هم رقم کمی محسوب نمیشود و حدود 200 هزار دانشآموز شامل این معضل میشوند.

معاون دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت: پس از آزمایش کردن طرحهای کیفیتبخشی مختلف در این دوره از آنجا که این مشکل به قوت خود باقی مانده بود، آئیننامه جدید این مشکل در زمینه مردودیها را رفع کرد و بنا بر این شد که بعد از این در دوره متوسطه مردودی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: دانشآموزان تجدیدی در امتحانات خرداد اول متوسطه ابتدا در تابستان دورههای آموزشی را میگذرانند و در شهریور امتحان خواهند داد.

باشیزاده افزود: اگر این دانشآموزان در شهریور موفق به کسب نمره قبولی نشوند، امتحانات جبرانی در مهر ماه فرصت دیگری در اختیارشان خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: دانشآموزانی که در مهر ماه نیز نتوانند قبولی را به دست بیاوردند، از این نظر که نمرات پائینی در دروس دارند به دورههای کار و دانش معرفی میشوند.

معاون دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سیاست وزارت آموزش و پرورش در هدایت 50 درصد دانشآموزان به فنی و حرفهای و کار و دانش، ابراز داشت: این طرح در این موضوع هم به کمک ما میآید و بسیاری از مشکلات دوره متوسطه را برطرف خواهد کرد.

وی یادآور شد: این طرح از این نظر که مردودیها را از دوره متوسطه حذف میکند و معضل پیشنیاز را از سر راه مدیران متوسطه برمیدارد، بسیاری از مداخلات آموزشی در دوره متوسطه را حذف خواهد کرد.

باشیزاده در پایان خاطرنشان کرد: دستورالعمل ساماندهی زمان آموزش، تهیه دفترچه آزمون یکسان برای مدارس نمونه دولتی و سمپاد، تغییر اساسنامه مدارس نمونه دولتی و بازدید از مدارس نمونه دولتی سراسر کشور از دیگر طرحهای اجرا شده در مجموعه آموزش متوسطه در وزارت آموزش و پرورش بود.