۰۸-۱۱-۹۵، ۰۴:۱۳ ب.ظ
هفته نامه همشهری شش و هفت - رامین حاجیان فرد: مسلمانان در سراسر دنیا نه تنها از فرهنگهای بومی گوناگون بهره جستهاند؛ بلکه به بهترین شیوه آنها را با فرهنگ غنی اسلامی آمیخته و آثاری بدیع در حوزه معماری از خود برجای گذاشتهاند. این آثار همچون گوهری درخشان بر تارک تمدن انسانی راهگشای نسلهای متمادی در خلق زیبایی و فراهم آوردن مکانهای عبادی، عمومی و خصوصی بوده است. حکمت نهفته در این زیباییها که ریشه در زیبایی مقدس ازلی و ابدی داشته از لابهلای نقشها، آجرها و سایر عناصر ساختمانی خودنمایی میکند.
+5
هنگام گذر از خیابانها و کوچههای قدیمی شهر قاهره گاهی میتوان به گذشتههای دور سفر کرد. چنانچه در این سفر خستگی راه بر ما غلبه كرد میتوان در گوشهای دنج به نوای خوش عود گوش سپرد و با نوشیدن یک فنجان چای داغ جانی دوباره گرفت و سفر به دوردستهای تاریخ را از سرگرفت. اگر در این هنگام در خیابان الازهر گذر كنیم، بد نیست از این هتل بیش از پنج ستاره دیدن کنیم! بیش از پنج قرن پیش و در زمانی که هتلها را با ستارههایشان طبقهبندی نمیکردند، کاروانسرای الغوری ساخته شد تا امکاناتی بالا در اختیار مسافران به این شهر بگذارد. کاروانسراها در سراسر کشورهای اسلامی نه تنها در بین راهها بلکه در داخل و مجاورت شهرها نقش مهمی در توسعه تجارت و انتقال فرهنگ و ارائه خدمات به مسافران و تاجران برعهده داشتند.
هنگام گذر از خیابانها و کوچههای قدیمی شهر قاهره گاهی میتوان به گذشتههای دور سفر کرد. چنانچه در این سفر خستگی راه بر ما غلبه كرد میتوان در گوشهای دنج به نوای خوش عود گوش سپرد و با نوشیدن یک فنجان چای داغ جانی دوباره گرفت و سفر به دوردستهای تاریخ را از سرگرفت. اگر در این هنگام در خیابان الازهر گذر كنیم، بد نیست از این هتل بیش از پنج ستاره دیدن کنیم! بیش از پنج قرن پیش و در زمانی که هتلها را با ستارههایشان طبقهبندی نمیکردند، کاروانسرای الغوری ساخته شد تا امکاناتی بالا در اختیار مسافران به این شهر بگذارد. کاروانسراها در سراسر کشورهای اسلامی نه تنها در بین راهها بلکه در داخل و مجاورت شهرها نقش مهمی در توسعه تجارت و انتقال فرهنگ و ارائه خدمات به مسافران و تاجران برعهده داشتند.
در این کاروانسراها امکانات گوناگونی برای مسافران و چهارپایان و همچنین نگاهبانی از بار و بنه بازرگانان فراهم شده بود. این کاروانسرای کهن که به خوبی نگاهداری و مرمّت شده امروزه نقش موزهای را دارد که عناصر معماری اسلامی زمان خود را به زیبایی تمام در اختیار بازدیدکنندگان قرار میدهد. پنجرههای مشبک و بیرون زده از دیوار که از عناصر برجسته معماری اسلامی این دیار در دوران گذشته بوده و همچنین ستونهای سنگی و قوسهای آن، گوشههایی از زیباییهای این اقامتگاه را که تعداد ستارگانش یقیناً بیش از پنج بوده در معرض نمایش گذاشته است. نهادهای فرهنگی و دولتی در اینجا به برگزاری نمایشگاههایی از آثار صنایع دستی مصر و اجراهای سنتی مبادرت ورزیده و حتی در بخشی از آن میتوان با آثار هنرمندان معاصر نیز روبهرو شد که ما را به سفر از دوران کهن تا عصر حاضر رهنمون میشود.
مسجد صورتی
منطقه ماگوئیندانائو با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر در منطقه مسلماننشین کشور فیلیپین مکانی است که فرهنگ غنی اسلامی را همراه با فرهنگ کهن و بومی همچون آمیزهای جداناشدنی به زیبایی و در جلوههای گوناگون در خود جای داده است. از موسیقی سنتی این منطقه که آمیزهای از دو فرهنگ مذکور بوده تا آیینها و برخی از سازههای معماری جلوهگاه این زیباییهاست، اما آنچه در نگاه نخست توجه بیشتری را به خود جلب میکند، سازهای منحصر به فرد و بسیار زیباست که عمر چندانی نداشته و در سال 2014 این مرکز، این منطقه را زینت بخشیده است.
مسجد دیماکوئوم نمونهای ویژه و جذاب از معماری اسلامی بوده که ویژگی برجستهاش رنگ صورتی تندی است که در سراسر آن بهکار رفته است. سازندگان این مسجد زیبا، از این رنگ ملایم برای اشاره به فرهنگ تسامح و صلح بین مسلمانان و مسیحیان این منطقه بهره جستهاند. همنشینی سایه تیره و روشن صورتی بین گنبد و نمای ساختمان جذابیت ظاهر مسجد را بیش از پیش به رخ میکشد. در داخل مسجد علاوه بر این سایه و روشنهای بدیع، حضور ستونهای طلایی رنگ و جلوهای ویژه به این زیبایی افزوده و مکانی ممتاز برای عبادت و دعا فراهم آوردهاست.
در فراق یار
نزدیک به 233 کیلومتر از دهلی به سمت جنوب دور میشویم تا به شهر آگرا برسیم. این جادهای کوتاه با چندین پیچ و خم، شاید در یک صبح مهآلود صحنهای شگفتانگیز بر ما آشکار سازد. اگر این بخت را داشته باشیم که گنبد سر بر آسمان کشیده تاج محل را از میان مه به تماشا بنشینیم یقیناً به یکی از تجربههای ماندگار زندگی دست یافتهایم. شاه جهان كه روزهای پیاپی در اندوه همسر محبوبش ممتاز محل به سوگواری و دوریگزیدن از مردم پرداخت،به ساخت بنایی برای یادبود همسرش فرمان داد .همین فرمان بود که به خلق یکی از زیباترین سازههای معماری تمامی طول تاریخ بشریت انجامید. تاج محل که به درستی همچون تاجی گرانبها و نگینی درخشان بر تارک معماری جهان اسلام و حتی معماری بشری ایستاده، غمی بزرگ را در درون خود نهان دارد.
نزدیک به 233 کیلومتر از دهلی به سمت جنوب دور میشویم تا به شهر آگرا برسیم. این جادهای کوتاه با چندین پیچ و خم، شاید در یک صبح مهآلود صحنهای شگفتانگیز بر ما آشکار سازد. اگر این بخت را داشته باشیم که گنبد سر بر آسمان کشیده تاج محل را از میان مه به تماشا بنشینیم یقیناً به یکی از تجربههای ماندگار زندگی دست یافتهایم. شاه جهان كه روزهای پیاپی در اندوه همسر محبوبش ممتاز محل به سوگواری و دوریگزیدن از مردم پرداخت،به ساخت بنایی برای یادبود همسرش فرمان داد .همین فرمان بود که به خلق یکی از زیباترین سازههای معماری تمامی طول تاریخ بشریت انجامید. تاج محل که به درستی همچون تاجی گرانبها و نگینی درخشان بر تارک معماری جهان اسلام و حتی معماری بشری ایستاده، غمی بزرگ را در درون خود نهان دارد.
در زیر گنبد اصلی پیکر شاه جهان نیز در کنار همسرش آرمیده است. چند سال پیش از مرگ، او که روزگاری بر شبه قاره هند حکمرانی میکرد توسط پسرش اورنگ زیب در قلعهای در همان نزدیکی زندانی شد و شاید هر روز که این بنا را از دور در کنار رود یمنا مینگریست در این آرزو بود که هر چه زودتر به همسرش بپیوندد. در ساخت تاج محل که طرح اصلی آن از زیر دستان هنرمند معماران ایرانی برون آمده، سنگهای مرمر به بهترین شیوه ممکن تزئین یافتهاند. در جای جای دیوارهها و بخشهای دیگر بنا شاهد به کارگیری ظریف و خلاقانه سنگهای تزئینی و رنگین در میان سنگهای مرمر سفید هستیم که زیبایی و شکوه
این بنا را دو چندان میکند. هر سال نزدیک به هشت میلیون جهانگرد از سراسر دنیا از این بنای یگانه دیدن کرده و شاید هر دیداری از هندوستان بدون دیدار از تاج محل کاری ناتمام به حساب آید.
از دیار مغولان
اینجا در مغولستانِ چین که منطقهای خودمختار در شمال چین و هم مرز با کشور مغولستان است، تاریخ و گذر اقوام گوناگون چهرهای ویژه از خود برجای گذاشته است. پایتخت این منطقه شهر هوهوت است که در حدود سه میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است. بخش قابل توجهی از مردمان این دیار را مسلمانان تشکیل داده که در این ناحیه دورافتاده آداب و مناسک دینی خود را با شور و شوقی مثالزدنی به جای میآورند. در گذر از خیابانهای این شهر چشممان به بنایی عجیب میافتد که هنگام اذان صدایی آشنا از فراز آن به گوش میرسد. با نخستین نگاه به این ساختمان با دیوارههای آبی ، سردر ورودی قرمزو سقفی همچون سازههای سنتی شرق آسیا، شاید گمان ببریم که معبدی در اینجا قرار گرفته است.
از دیار مغولان
اینجا در مغولستانِ چین که منطقهای خودمختار در شمال چین و هم مرز با کشور مغولستان است، تاریخ و گذر اقوام گوناگون چهرهای ویژه از خود برجای گذاشته است. پایتخت این منطقه شهر هوهوت است که در حدود سه میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است. بخش قابل توجهی از مردمان این دیار را مسلمانان تشکیل داده که در این ناحیه دورافتاده آداب و مناسک دینی خود را با شور و شوقی مثالزدنی به جای میآورند. در گذر از خیابانهای این شهر چشممان به بنایی عجیب میافتد که هنگام اذان صدایی آشنا از فراز آن به گوش میرسد. با نخستین نگاه به این ساختمان با دیوارههای آبی ، سردر ورودی قرمزو سقفی همچون سازههای سنتی شرق آسیا، شاید گمان ببریم که معبدی در اینجا قرار گرفته است.
با کمی دقت با نگاه به قوسهای بالای درهای شبستان و منارهای که در کنار بنا سربرافراشته دچار تردید خواهیم شد. این تردید در نهایت به آنجا میانجامد که در برابرمان مسجدی واقعاً یگانه را مییابیم. آمیزش سنتهای معماری پاگوداها یا معابد چینی با رویکردهای اسلامی به شیوهای بدیع و نادر در اینجا خودنمایی کرده و باعث شده تا مسجد بزرگ هوهوت مکانی خاص باشد. در اطراف این مسجد فروشگاهها و رستورانهای زیادی را میتوان یافت که خوراک پاک اسلامی را در خدمت مسلمانان و سایر مشتریان و جهانگردان قرار میدهند. جهانگردان میتوانند از این مکان زیبا دیدن کرده و از بالای مناره آن چشماندازی زیبا از محله و شهر را تجربه كنند.
ایستاده در کوهستان
بیش از هشت سده در میان راهی کوهستانی همچون کوه ایستاده و میراثی گرانبها از ذوق و سلیقه پیشینیان بر اندامش نقش بسته است. برج جام در ولایت غور افغانستان با آجر پخته شده به بلندی 62متر سر بر آسمان ساییده است. بر اندام آن آجرها همچون تار و پود یک بافتنی ظریف به زیبایی هر چه تمام در هم تنیده و در میان آنها خطوطی از کاشیهای آبی رنگ، شهادتین و آیههایی از قرآن کریم را به نمایش گذاشته است.
ایستاده در کوهستان
بیش از هشت سده در میان راهی کوهستانی همچون کوه ایستاده و میراثی گرانبها از ذوق و سلیقه پیشینیان بر اندامش نقش بسته است. برج جام در ولایت غور افغانستان با آجر پخته شده به بلندی 62متر سر بر آسمان ساییده است. بر اندام آن آجرها همچون تار و پود یک بافتنی ظریف به زیبایی هر چه تمام در هم تنیده و در میان آنها خطوطی از کاشیهای آبی رنگ، شهادتین و آیههایی از قرآن کریم را به نمایش گذاشته است.
این مناره بلند که الگویی برای ساخت مناره بلندتر موجود در شهر دهلی با عنوان منار قطب بود، نشانهای از شکوه و پیروزی اسلام به شمار میآمد. در نگارهای کهن که به روایت فتح دهلی توسط بابر؛ بنیانگذار دودمان مغولان اعظم یا گورکانیان میپردازد، گذر این فاتح مسلمان از کنار این برج در اوایل سده شانزدهم میلادی به تصویر کشیده شده است. این سازه معماری منحصر به فرد در سال 2002 میلادی از سوی سازمان فرهنگی و هنری ملل متحد به عنوان میراث بشری ثبت شد.
آسمانخراشهایی از خشت
مردمان سرزمین یمن در گذر قرنها آموختهاند که چگونه با توجه به شرایط اقلیمی و مصالح موجود بهترین راهکار را برای ساخت خانههایشان به اجرا گذارند. این سرزمین کهن سنت معماری گرانبهایی داشته که حفظ و تداوم آن میتواند الهامبخش و آموزنده باشد. در وادی حضرموت در شرق این کشور که منطقهای بسیار گرم و خشک و پوشیده از بیابان خشک و بی آب و علف بوده قصبهای به نام شیبام قرارگرفته که به خاطر معماری ویژهاش در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. در برخی از محافل به این شهر کوچک، منهتن صحرا لقب دادهاند که اشاره به منطقهای پر از آسمانخراشهای بلند بدین نام در نیویورك است. این سازههای بلند از خشت ساخته شده و برخی از آنها شامل 10 طبقه است.
آسمانخراشهایی از خشت
مردمان سرزمین یمن در گذر قرنها آموختهاند که چگونه با توجه به شرایط اقلیمی و مصالح موجود بهترین راهکار را برای ساخت خانههایشان به اجرا گذارند. این سرزمین کهن سنت معماری گرانبهایی داشته که حفظ و تداوم آن میتواند الهامبخش و آموزنده باشد. در وادی حضرموت در شرق این کشور که منطقهای بسیار گرم و خشک و پوشیده از بیابان خشک و بی آب و علف بوده قصبهای به نام شیبام قرارگرفته که به خاطر معماری ویژهاش در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. در برخی از محافل به این شهر کوچک، منهتن صحرا لقب دادهاند که اشاره به منطقهای پر از آسمانخراشهای بلند بدین نام در نیویورك است. این سازههای بلند از خشت ساخته شده و برخی از آنها شامل 10 طبقه است.
از طبقات همکف معمولاً برای نگاهداری آذوقه و سایر نیازمندیها استفاده شده و واحدهای مسکونی در طبقات بالاتر در نظر گرفته شدهاند. در بالاترین طبقه مکانی برای گردهمایی و برگزاری مهمانی و نشستهای عمومی تعبیه شده که اصطلاحاً بدان «مجلس» گفته میشود. تمام ساختمانهای این شهر از جمله مسجد ، مکانهای عمومی و همچنین سازههای مسکونی از خشت خام دستسازی كه در آفتاب خشک شده، ساخته شده است. این سنت همچنان ادامه دارد و در گوشه و کنار شهر میتوان بناهایی قدیمی را مشاهده كرد که در حال مرمت بوده یا ساختمانهایی نو که به همین شیوه سنتی و با همین مصالح در حال ساخته شدن است. دیوارههای ستبر این ساختمانها و پنجرههای کوچک و پوشیده از جدارههای چوبی مشبک آنها، نقش مهمی در خنک نگاه داشتن درون خانه و تهویه هوای درون آن ایفا میكنند. نزدیک بودن این ساختمانهای بلند به یکدیگر، عاملی مهم در ایجاد سایه توسط آنها روی هم و همچنین کوچههای میان آنهاست.