امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شفاعت حضرت زهرا(س)
#1
سوال :
ایا خانم فاطمه الزهرا(ُس) شفاعت کننده افرار گناه کار امت حضرت محمد (ص) هستند؟
در چه صورتی شفاعت میکنند؟
ایا شفاعتشون در گناهی که حق الناس عملیه؟



پاسخ :
در ابتدا باید گفت : مسأله شفاعت، چيزى است كه ريشه‏ ى قرآنى و حديثى داشته و ضرورت مذهب به حساب مى‏آيد. بنابراين، يكى از شفاعت کنندگان روز قيامت- آن هم در حد وسيع- حضرت فاطمه‏ زهرا
(عليهاالسلام) مى‏باشد كه در اينجا توجه شما را به مضمون دو حديث كه از طريق حضرت سلمان و جابر جعفى آمده است جلب مى‏كنم:
روزى سلمان به پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) خدا گفت: اى مولاى من! تو را سوگند به خدا، از عظمت فاطمه (عليه‏السلام) در روز قيامت تعريفى بفرماييد.
پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه و آله) با تبسم رو به سلمان كرد و فرمود: سوگند به آن آفريدگارى كه جانم در دست اوست، فاطمه (عليهاالسلام) را در آن روز بر ناقه‏ اى از ناقه‏ هاى بهشت سوار مى‏كنند، جبرئيل و ميكائيل به ترتيب از راست و چپ او حركت مى‏نمايند. اميرالمؤمنين پيشاپيش و حسن و حسين از پشت سر، وى را همراهى مى‏كنند، تا بدين طريق فاطمه (عليهاالسلام) از پل‏ صراط مى‏گذرد و پس از گفتگوهاى زياد، آنگاه خطاب مى‏رسد: فاطمه! هرچه مى‏خواهى بخواه. دخترم عرض مى‏كند:

اسالك ان لاتعذب محبى، و محبى عترتى بالنار، فيوحى اللَّه اليها: يا فاطمه! و عزتى و جلالى و ارتفاع مكانى، لقد آليت على نفسى من قبل ان اخلق السموات و الارض بالفى عام ان لااعذب محبيك و محبى عترتك بالنار. (1)

بار الهى! از تو مى‏خواهم علاقه‏مندان خود و فرزندانم حسن و حسين را در آتش مسوزان. خطاب مى‏رسد: يا فاطمه! سوگند به عزت و جلالم، دو هزار سال پيش از خلق آسمانها و زمين، بر خودم لازم كرده‏ام كه اين حاجت تو را برآورم

جابر جعفى نيز به حضور امام باقر (عليه ‏السلام) رسيده، عرض كرد: فدايت شوم، حديثى در مورد فاطمه (عليهاالسلام) بفرماييد، كه با نقل آن، شيعيان را خوشحال كنم.
حضرت فرمودند: در روز رستاخيز منابرى از نور براى پيامبران نصب مى‏گردد، كه منبر رسول خدا از همه مجلل‏ تر است و همچنين منبرهايى براى اوصيا در نظر مى‏گيرند كه جايگاه على (عليه ‏السلام) از همه بالاتر مى‏باشد آنگاه نوبت به فرزندان انبيا مى‏رسد كه مقام حسن و حسين (عليهماالسلام) بس منيع‏تر است. سپس نوبت فاطمه (عليهاالسلام) فرامى‏رسد و او را با تجليل و شكوه بى‏نظير به محشر آورند و كنار در بهشت قرار مى‏گيرد، ولى داخل آن نمى‏شود و مى‏گويد: خدايا! از تو مسالت مى‏دارم كه مقام مرا در همچو روزى براى اهل محشر معلوم كنى.

از جانب خدا ندا مى‏رسد: اى دختر پيامبر! برگرد به سوى اهل محشر و هر كه را از علاقه‏مندان خود يافتى شفاعت كن.
امام باقر (عليه‏ السلام) مى‏فرمايند: به خدا سوگند، فاطمه (عليهاالسلام) شيعيان خويش را يكى پس از ديگرى انتخاب نموده و داخل بهشت مى‏نمايد، همان طورى كه پرنده‏ ها دانه‏ ها را برمى گزينند، و سپس شيعه‏ هاى آن حضرت نيز، خود شفاعت نموده و علاقه‏ مندان فاطمه (عليهاالسلام) را به بهشت داخل مى‏كنند...
در دنباله اين حديث امام پنجم مى‏فرمايند:


واللَّه لايبقى فى الناس الا شاك او كافر او منافق. (2)
سوگند به خدا، از امت اسلامى كسى باقى نمى‏ماند مگر افراد مذبذب و كافر و منافق و ساير مردم مشمول شفاعت فاطمه مى‏گردن د.
در پايان اين فصل، براى توضيح مطلب، تذكرى را لازم مى‏دانم و آن اينكه: شفاعت شوندگان بايد واجد شرايط باشند. ايمانشان را در دنيا تباه نسازند. حقوق و آبروى مردم را تضييع ننمايند.

در عمل به واجبات دينى كوتاهى نكنند. از نظر اخلاقى و عملى مشابهت و سنخيت با فاطمه (عليهاالسلام) و ساير شفاعت‏ كنندگان داشته باشند، و گرنه به طور مطلق مشمول شفاعت نمى‏شوند، بلكه هر جرم و تخلف دينى و تجاوز به حقوق ديگران، كيفر مناسبى را به دنبال خواهد داشت و چنين افرادى به طور محدود و موقت كيفر مى‏بينند و سپس مشمول شفاعت مى‏شوند...


اگر سوال شود که چطور باید گریه کن ایشون شد؟
روایتی برا گریه برمعصومین داریم؟
در پاسخ میگوئیم
گرچه حق الناس مسله اش کمی دشوار است وباید حق مردم را اداء ویا حلالیت گرفت ویا از طرف صاحب حق مالی اورا صدقه داد .
چون حق الناس اگر مربوطه به مال باشد به هر ترتیبی باشد باید به صاحبش برگشت داده شود گرچه از طریق پست وانداختن درخانه ومانند آن .اگر مربوط به غیر مال باشد مانند غیبت وتهمت در صورت امکان لازم است حلالیت طلبیده شود ولی اگر حلالیت خواهی مفسده داشته باشد مثلا باعث کدورت وناراحتی بیشتر شود لازم نیست حلالیت خواهی شود بلکه باید انسان توبه کند وبرای صاحب حق دعا واستغفار کند . بهتر است کاری انجام دهد وثوابش رابه او هدیه نماید.
ولی در عین حال نباید نا امید بود چون ممکن است حضرت زهرا(عليهاالسلام) از شیعیانش بخواهد تا از حق خود گذشت کنند .
گفتنی است که بخشیدن حق دیگری از جانب خدا بدون این که جلب رضایت او بشود ، از عدالت خداوند به دور است . خداوند که عدل مطلق است حقوق بندگان را که بر عهده ما است نمی بخشد وما در برزخ و قیامت با آن دست به گریبانیم؛ به خصوص در محکمه قیامت خداوند به بندگان اعلام می کند برای گرفتن حقوق خود از دیگران اقدام کنند و بدانند که خدا پشتیبان آنان است.این مضمون اعلامی است که در قیامت از طرف خدا صادر می شود:
من خدایی هستم که جز من خدایی نیست ،حاکم عادلی که ستم نمی کنم . امروز به عدل و قسط بین بندگان حکم می کنم و در پیشگاه من کسی نمی تواند به دیگری ظلم کند. امروز حق ضعیف را از قوی می ستانم و صاحب حق اجازه دارد به اندازه حقش از نیکویی های بدهکار بردارد ( و در صورت نداشتن حسنه) یا به اندازه طلبش از گناه خود بر دوش او می گذارد و اگر کسی هم ببخشد ،بر بخشش او جزا می دهم.(3)

بنا بر روایت دیگری از امام علی (عليه السلام)،گناهان برسه دسته اند:
گناهان آمرزیده شده که، در دنیا خدا فرد را بر آن عذاب کرده و بزرگوار تر از آن است که دوباره او را عذاب کند.
گناهانی که آمرزیده نمی شوند، یعنی ظلم هایی که بندگان نسبت به هم مرتکب می گردن د.
گناهانی که فرد مرتکب شده و توبه کرده و خدا پوشانده است ،بنده در مورد این گناهان هم امید بخشش دارد هم خوف عذاب.(4)
در ادامه همان روایت اول آمده :خدا بندگان را به حق خواهی اجازه می دهد و خلایق همدیگر را شناسایی کرده و به مطالبه حق خود اقدام می کنند .در این میان از کثرت ازدحام و مراجعات چنان تنگی وهول و هراس و ... پیش می آید که همه آرزو می کنند کاش با بخشیدن یکدیگر از این مهلکه نجات یابند .پس منادی خداوند آنان را به بخشیدن یکدیگر و نجات یافتن از این مرحله دعوت می کند . بسیاری برای نجات از مهلکه از هم راضی می شوند ولی بعضی اعلام می کنند :خداوندا طلب ما بزرگتر از آن است که از آن چشم پوشی کنیم. در این موقع به اذن خدا ،کلیددار بهشت قصری بهشتی با متعلقات آن را در افق محشر نمایان می سازد و منادی ندا می دهد: این قصر به کسی داده می شود که از حق برادر دینی اش در گذرد . در اینجا بقیه طلبکاران از حقوق برادران خود با رضایت در می گذرند.
بنا بر این خداوند حق الناس را به ترتیبی که گفته شد ، می آمرزد. در طول عمر خود باید سعی کنیم تا ممکن است به بندگان ظلم نکنیم و اگر ظلمی از ما بر بنده ای واقع شد قبل از آنکه فرصت بگذرد با ادای حق او، از او رضایت بطلبیم . چنانچه رضایت طلبی به دلایل مختلف ممکن نبود یا با مشقت فراوان همراه بود ، کارهای صالح انجام دهیم و ثواب آن را به طلبکاران خود اهدا کنیم ،بدان امید که قیامت از ما بگذرند . در دعا ها هم از خدا بخواهیم کسانی را که بر گردن ما حقی دارند با بخشیدن از دریای بیکران فضل خود ،از ما راضی گرداند. دعای امام سجاد(عليه السلام)در روز دوشنبه حاوی چنین مضمونی است.(5)

اما درباره این که در مصائب اهل بیت باید عزاداری وگریه نمود ،روایات بسیاری است از آن جمله این حدیث نورانی از امام صادق (عليه السلام) : «نفس المهموم لظلمنا تسبیح و همه لنا عباده؛ (6) کسی که برای مصیبت ما اهل بیت اندوهگین است، نفس های او تسبیح و حزن او برای ما عبادت است».

امام رضا فرمود: «من تذکر مصابنا و بکی لما ارتکب مناکان معنا یوم القیامه؛ (7) هر کسی یاد مصیبت ما کند و بگرید بد آنچه در حق ما کردند ،روز قیامت با ماست».
از این روایات که به طور مطلق آمده و اختصاص به مصیبت امام خاص مطرح نیست، معلوم می شود که عزاداری برای همه ائمه پسندیده و ارزشمند است. سیره علمای بزرگوار شیعه همواره بر این بوده که در مصائب همه ائمه عزاداری می کرده و می‌کنند.

اما در خصوص این که آیا حضرات معصومین (ع) از گریه ها و عزاداری ها باخبر می‌شوند یا نه؟ باید گفت به دلیل آن که قرآن کریم به صراحت فرموده شهدا زنده‌اند و آن ها را نباید مرده تصور نمود (8) معلوم می‌شود روح نورانی ائمه از عزاداری‌هایی که شیعیان آن ها برای شان انجام می‌دهند ، آگاه می‌شوند، و ناظر بر اظهار محبت‌های شان هستند.

چه این که بر اساس روایات تمام اعمال ما از جمله عزاداری‌های ما در هر پنج شنبه به پیامبر و ائمه عرضه می‌شود و آن ها از اعمال ما باخبر می‌شوند. (9)
حضرت مهدی فرمود: «فانا یحیطه علمان بابنائکم ولا یغرب عنا شی من اخبارکم؛(10) ما به اخبار شما علم و احاطه داریم . هیچ چیزی از اخبار شما ازما پوشیده نیست».

طبق این گونه آموزه‌های متعالی معلوم می‌شود که ائمه از راه مختلف از عزاداری‌ها و اظهار محبت‌های شیعیان خود آگاه می‌شوند.





پی نوشت ها:

1ـ سفينه البحار، ج 2، ص 375.
2ـ عوالم، ج 11، ص 150- بحارالانوار، ج 43، ص 64، ح
3- بحار الانوار،ج7،ص268.
4-همان ،ص265.
5-مفاتیح الجنان،دعاهای روز های هفته.
6.امالی، شیخ مفید ،ص 386.
7.همان ،ص 73.
8.آل عمران (3) آیه 169.
9.بحار الانوار، ج 23، ص 346.
10 .همان ،ج 53، ص 175.
تصویرقشنگیست که در صحنه ی محشر مادورحسینیم(ع) و بهشت است که مات است!
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  چرا حضرت علی (ع) قاتل خود را مورد عفو و بخشش قرار ندادند؟ nza3380 0 240 ۲۹-۰۳-۹۶، ۱۲:۰۷ ق.ظ
آخرین ارسال: nza3380
  ابعاد الگو بودن حضرت زهرا سلام الله علیها nza3380 3 259 ۰۱-۰۱-۹۶، ۰۵:۱۰ ب.ظ
آخرین ارسال: nza3380
  یک هدیه بسیار عالی از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برای شما nza3380 2 294 ۰۱-۰۱-۹۶، ۰۴:۲۲ ب.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
3 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
نويد (۰۱-۰۱-۹۶, ۰۵:۰۸ ب.ظ)، nza3380 (۰۱-۰۱-۹۶, ۰۷:۰۳ ب.ظ)، ستاره ی احساس (۰۲-۰۱-۹۶, ۱۲:۲۴ ق.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان