امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حدود حجاب شرعی به استناد روایات اهل بیت (ع)
#1



سوال:
احادیث شیعه در مورد حدود شرعی حجاب و به خصوص میزان پوشاندن موی سر را بیان کنید؟


[عکس: 236x236_1478115131280099.jpg]



پاسخ:

در پاسخ باید گفت که روشن ترین و صریحترین دلیل بر حدود حجاب آیه ۳۱ سوره نور است:«و لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِن‏»؛ «و زينت خود را- جز آن مقدار كه نمايان است- آشكار ننمايند .»اکثر روایات شیعه در ذیل این آیه حدود شرعی حجاب را وجه و کفین ذکر کرده اند.(2)
اما در مورد خاص سوال در مورد میزان مشخص بودن مو به چند روایت اشاره می شود:
«عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِي قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يَحِلُّ لَهُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى شَعْرِ أُخْتِ امْرَأَتِهِ فَقَالَ لَا إِلَّا أَنْ تَكُونَ مِنَ الْقَوَاعِدِ قُلْتُ لَهُ أُخْتُ امْرَأَتِهِ وَ الْغَرِيبَةُ سَوَاءٌ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَمَا لِي‏ مِنَ‏ النَّظَرِ إِلَيْهِ مِنْهَا فَقَالَ شَعْرُهَا وَ ذِرَاعُهَا»(3)
«احمدبن ابی نصر بزنطی از اصحاب عالیقدر امام رضا علیه السلام می گوید: از حضرت رضا علیه السلام سوال کردم آیا برای مرد جایز است که به موی خواهر زنش نگاه کند؟ فرمود نه مگر این که از زنان سالخورده باشد. گفتم خواهر زن و بیگانه یکی است با این حساب؟ فرمود بلی . گفتم ( در مورد سالخورده) چقدر برای من جایز است که نگاه کنم؟ فرمود به موی او ذراع ( از انگشت تا آرنج) او می توانی نگاه کنی».
به نظر می رسد استنتاج از این روایت به این شکل است که اولا درست است که سوال در مورد خواهر زن بوده است اما در جواب امام علیه السلام خواهر زن را در شمار سایر زنان غریبه مطرح کرده اند و بنابراین مورد سوال برای تمام زنان نامحرم جاری است.
نکته بعد این که حال که حکم خواهر زن مثل سایر زن هاست بنابراین نگاه به موی تمام زن ها غریبه جایز نیست مگر استثنایی که امام در روایت بیان کرده اند.
کلمه «شعر» که در فارسی به مو گفته می شود یعنی تمام مو. نمی توان گفت که مثلا چند تار مو نه اما بقیه مو را شامل می شود. اگر امام علیه السلام می خواستند بگویند بخشی از موهای زن نامحرم می فرمودند بعض شعرها یعنی برخی از قسمت های موی او. دقیقا مانند سایر نهی ها در زبان قرآن و روایات . چظور وقتی که خداوند متعال می فرمایند ربا نخورید و یا شراب نخورید نمی توان گفت نه من یک ته لیوان مشروب می خورم اشکالی ندارد یا نه من یک مقدار کمی ربا می گیرم اشکال ندارد ِ خب این مساله هم در دامنه ی همین نهی های الهی است و فرقی ندارد .
در ادامه به روایت صحیح دیگری از امام رضا علیه السلام اشاره می کنیم:
«رَوَى أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: يُؤْخَذُ الْغُلَامُ‏ بِالصَّلَاةِ وَ هُوَ ابْنُ سَبْعِ سِنِينَ وَ لَا تُغَطِّي الْمَرْأَةُ شَعْرَهَا مِنْهُ حَتَّى يَحْتَلِمَ»(۴)
حضرت رضا علیه السلام به احمدبن ابی نصر بزنطی فرمود: وقتی پسر بچه به هفت سال رسید باید به نماز خواندن وادار کرده شود ولی تا وقتی که بالغ نشده است بر زن لازم نیست موی خود را از او بپوشاند.
در این روایت امام رضا علیه السلام به صراحت بیان می دارند که زن باید تمام موی خود را از نامحرم بپوشاند. در این روایت نیز همان گونه که مشاهده می شود مانند روایت قبل امام از لفظ «شعرها» یعنی تمام موهایش در مورد پسری که به حد بلوغ رسیده است استفاده نموده است. و همان طور که بیان شد اگر ایشان از «بعض شعرها» یعنی قسمتی از موهایش استفاده می کرد؛ زن می توانست بخشی از موهای خود را به مرد نامحرم نشان دهد.
اما روایت دیگری که اشاره به تاکید به پوشش موی سر بانوان در حضور نامحرم دارد؛ البته به دستور پیامبر اکرم صلی لله علیه و آله؛ روایتی که از سیره و منش حضرت زهرا سلام الله علیها گزارش دارد :
«...عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ بْنِ شُرَيْحٍ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ:- خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُرِيدُ فَاطِمَةَ ع وَ أَنَا مَعَهُ فَلَمَّا انْتَهَيْتُ إِلَى الْبَابِ وَضَعَ يَدَهُ عَلَيْهِ فَدَفَعَهُ‏ ثُمَّ قَالَ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ فَقَالَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْكَ السَّلَامُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَدْخُلُ قَالَتْ ادْخُلْ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَدْخُلُ أَنَا وَ مَنْ‏ مَعِي‏ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ لَيْسَ عَلَيَّ قِنَاعٌ فَقَالَ يَا فَاطِمَةُ خُذِي فَضْلَ مِلْحَفَتِكِ فَقَنِّعِي بِهِ رَأْسَكِ فَفَعَلَتْ ثُمَّ قَالَ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ فَقَالَتْ فَاطِمَةُ وَ عَلَيْكَ السَّلَامُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَدْخُلُ قَالَتْ نَعَمْ يَا رَسُول‏اللَّهِ قَالَ أَنَا وَ مَنْ مَعِي قَالَتْ وَ مَنْ مَعَكَ قَالَ جَابِرٌ فَدَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ دَخَلْتُ وَ إِذَا وَجْهُ فَاطِمَةَ ع أَصْفَرُ كَأَنَّهُ بَطْنُ جَرَادَةٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا لِي أَرَى وَجْهَكِ أَصْفَرَ قَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْجُوعُ فَقَالَ ص اللَّهُمَّ مُشْبِعَ الْجَوْعَةِ وَ دَافِعَ الضَّيْعَةِ أَشْبِعْ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ قَالَ جَابِرٌ فَوَ اللَّهِ لَنَظَرْتُ إِلَى الدَّمِ يَنْحَدِرُ مِنْ قُصَاصِهَا حَتَّى عَادَ وَجْهُهَا أَحْمَرَ فَمَا جَاعَتْ بَعْدَ ذَلِكَ الْيَوْمِ»(۵)
مضمون این حدیث به اختصار این است که جابر می گوید: در خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله به در خانه فاطمه سلام الله علیها آمدیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله سلام کردند و اجازه ورود خواستند. فاطمه سلام الله علیها اجازه ورود دادند. پیغمبر صلی الله علیها و آله با کسی که همراه من است وارد شوم؟ زهرا سلام الله علیها فرمود: پدرجان! چیزی برسر ندارم . فرمود: با اضافه­ی روپوش خودت سرت را بپوشان. سپس مجددا استعلام کرد که آیا داخل خانه شویم؟ پاسخ شنیدیم؛ بفرمایید. وقتی وارد شدیم چهره حضرت زهرا سلام الله علیها آن چنان زرد بود ......
منابع:
۱.مكارم شيرازى، ناصر، ترجمه قرآن (مكارم)، 1جلد، دفتر مطالعات تاريخ و معارف اسلامى - ايران - قم، چاپ: 2، 1373 ه.ش.
2. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق ، ص232.
۳.شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة - قم، چاپ: اول، 1409 ق/ج۲۰/ص۱۹۹.
۴.شیخ صدوق؛ من لا یحضره الفقیه؛ ج۳؛ ص۴۳۶.
5. محمدبن یعقوب کلینی؛ الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏5 ؛ ص528.
تصویرقشنگیست که در صحنه ی محشر مادورحسینیم(ع) و بهشت است که مات است!
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  لزوم رجوع به اهل‌بيت(عليهم السلام) در يافتن راه صحيح عرفان !!Tina!! 0 201 ۱۳-۰۸-۹۶، ۰۹:۰۳ ب.ظ
آخرین ارسال: !!Tina!!
  ₪ نظر امام جمعه اهل تسنن درباره امام صادق(علیه‎السلام) ₪ nza3380 1 222 ۲۶-۰۴-۹۶، ۱۲:۲۴ ق.ظ
آخرین ارسال: nza3380
  فلسفه حجاب در نماز nza3380 0 111 ۱۵-۰۴-۹۶، ۰۴:۵۰ ب.ظ
آخرین ارسال: nza3380

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
4 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
نويد (۱۵-۰۴-۹۶, ۰۵:۱۴ ب.ظ)، nza3380 (۱۵-۰۴-۹۶, ۰۴:۴۳ ب.ظ)، صنم بانو (۱۵-۰۴-۹۶, ۰۵:۱۲ ب.ظ)، taranomi (۱۵-۰۴-۹۶, ۰۴:۴۸ ب.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان