امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آن روزها که خودرو ژیان محبوب جوانان بود +تصاویر
#1
ژیان خودروی فرانسوی کوچک و ارزان قیمتی بود که تولید آن از اواخر دهه 1340 در ایران آغاز شد.
سیتروئن ژیان توسط فرانسوی ها و در جریان رقابت با فولکس واگن آلمان ساخته شد. تولید ژیان در اروپا از دهه 30 میلادی آغاز و تولید مدل های ارتقاء یافته آن سرانجام در سال 1999 میلادی متوقف شد.
ژیان خودروی کوچکی بود که متناسب با ترددهای درون شهری و برای تامین نیاز یک خانواده کم جمعیت با حداقل قیمت و هزینه نگهداری طراحی شده بود. محبوبیت زیاد این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود.
تولید این خودرو در ایران از اواخر دهه 1340 در شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) آغاز شد. ژیان برای سال ها در یک مدل و به صورت سواری هاچ بک تولید می شد اما پس از سال 1353 بر تنوع مدل ژیان های تولیدی افزوده شده و مدل وانت این خودرو با نام "ژیان مهاری" و "ژیان پیکاپ" (وانت اتاق دار) تولید شد
این خودرو به نوعی رقیب "پیکان" تولیدی در شرکت ایران خودرو بود. البته ژیان کوچک تر از پیکان بوده و به دلیل حجم موتور پایین تر، قیمت کمتری نیز نسبت به پیکان داشت. در اوایل تولید این خودروها در ایران، پیکان به قیمت حدود 17 هزار تومان و ژیان به قیمت حدود 12 هزار تومان به فروش می رسید.
پایین بودن حجم (قدرت) موتور ژیان موجب شده بود که این خودرو از توان لازم برای حرکت در خیابان های سربالایی برخوردار نباشد به همین دلیل خانواده هایی که از وضع مالی مناسب تری برخوردار بودند پیکان را به ژیان ترجیح می دانند به ویژه آنکه ژیان چندان مناسب تردد در جاده های بین شهری نبود.
البته یکی از ویژگی های مثبت ژیان، سیستم تعلیق منحصر به فرد این خودرو در مقایسه با تکنولوژی روز آن زمان بود. سیستم تعلیق این خودرو بصورت دو استوانه است که در زیر خودرو قرار دارد. درواقع این دو استوانه حکم نوعی کمک فنر را داشت که در طول خودرو قرار گرفته و هر کدام از استوانه ها به یکی از چرخ ها متصل می شود.
بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق، سواری ژیان در موانع و دست اندازها تا حد زیادی نرم و راحت بود و از تکانه های شدید خودرو در جاده های ناهموار خبری نبود. ویژگی منحصر به فردی که البته در پیکان تولیدی آن زمان وجود نداشت.
با وجود مزایای ژیان تولید این خودرو پس از سال 1357 به تدریج متوقف شد به گونه ای که شرکت سایپا رنو 5 را که به نوعی تغییر شکل یافته ژیان بود جایگزین این خودرو کرد. پس از آن نیز پراید جایگزین رنو 5 شد.
گفته می شود که در آن زمان مجموعا 5 میلیون دستگاه از مدل های مختلف ژیان در جهان تولید شده است.
[عکس: ef85b643d7.jpg]
[عکس: cb64180167.jpg]
[عکس: e3cf6d873c.jpg]
[عکس: dbe1612ad2.jpg]
[عکس: cb889de6e1.jpg]
پاسخ
سپاس شده توسط: v.a.y
#2
فك كنم يه زماني اند كلاس بود،...Tongue
دیشب خوابت را دیدم..
صبح،
شمعداني باغچه مان گل از گلش شکفته بود...
پاسخ
سپاس شده توسط:
#3
Heart 
خیلی باکلاس بود.
زندگی به من آموخت چگونه اشک بریزم ولی اشک نیاموخت چگونه زندگی کنم تو به من آموختی چگونه دوستت بدارم ولی نیاموختی چگونه فراموشت کنم.
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مرسدس بنز با رونماییِ این خودرو به نهایت رسید صنم بانو 3 710 ۱۶-۱۱-۱، ۱۲:۲۸ ب.ظ
آخرین ارسال: زینب سلطان
  رنگ بدنه این خودرو با یک دکمه عوض می‌شود! صنم بانو 1 187 ۱۶-۱۱-۱، ۱۲:۲۶ ب.ظ
آخرین ارسال: زینب سلطان
  تصاویر؛ بازسازی خودرو‌های تاریخی صنم بانو 1 211 ۲۹-۰۳-۰، ۰۴:۵۴ ب.ظ
آخرین ارسال: دخترشب

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان