۰۱-۰۱-۹۶، ۰۵:۰۳ ب.ظ
الگوپذیری از حضرت فاطمه
(سلام الله علیها)
به دو صورت میتواند مستقیم و غیر مستقیم می باشد:
الگوپذیری مستقیم:
آن است که گفتار و کردار آن حضرت
را عیناً برنامه و راه و رسم زندگانی خویش قرار دهیم در بسیاری از موارد گفتاری خاص یا رفتاری مشخصی از ایشان با همان شکل و قالب رفتاری میتواند اسوه و الگوی ما قرار گیرد. برای نمونه میشنویم که حضرت فاطمه زهرا
در پی هر نماز واجب ذکر مخصوصی داشتند (34 مرتبه الله اکبر، 33 مرتبه الحمدلله، 33 مرتبه سبحان الله) ذکری که دستور آن را به عنوان هدیهای عظیم از پدر بزرگوارشان دریافت کردند(11)و همواره بر آن مداومت میورزیدند و به شیعیان خویش توصیه میفرمودند؛ از این روی، ما نیز به آن حضرت
اقتدا مینماییم و همان ذکر را با همان ترتیب بعد از هر نماز واجب میگوئیم. چنین اقتدایی به آن بزرگوار، اسوهپذیری مستقیم خواهد بود.
اما الگوپذیری غیرمستقیم
:
آن است که روح و حقیقت گفتار یا کردار آن اسوه را درک نماییم و با تجلیل و استنباط از سیره علمی و عملی ایشان، وظیفه خویش را در ابعاد زندگی (فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، و....) دریابیم. بسیاری از شکلها و قالبهای رفتاری حضرت، ویژه همان عصر و زمان خودشان بوده است؛ از این روی منظور از اسوهپذیری از آن رفتارها این نیست که همان قالب و شکل رفتاری خاص را اقتباس کنیم؛ بلکه مطلوب و مقصود این است که روح و محتوای آن سیره رفتاری را درک نماییم و آن را در شکلها و کالبدهایی نوین، طبق اقتضای شرایط زمانی و مکانی خویش بدمیم.
برای نمونه در روایات میبینیم که حضرت زهرا
و امام علی
در یک چهار دیوارری کوچک و گلین زندگی میکردند، حضرت زهرا
(سلام الله علیها)
از لیف خرما، چادری میبافد و از آن استفاده میکند؛ اما آنچه ارزشمند و قابل تأسی است حقیقت، محتوا و روح این رفتارها است. اسوه پذیران حقیقی آنانند که روح این رفتارها را درک و اقتباس نمایند و در کالبد زندگانی خویش بدمانند:
- روح بیاعتنایی به دنیا،
- حقیر شماردن مظاهر فریبنده آن،
- روح پارسایی و رستگی از حبّ دنیا،
- روح ساده زیستی و پرهیز شدید از تجملگرایی و...
در قیام سیاسی – فرهنگی و در جریان محاکمه و رسوا سازی عاملان گمراهی مردم با خطبهای در اوج فصاحت و بلاغت نیز آنچه بیشتر قابل اقتدا میباشد، روح و پیام این سیره رفتاری است:
- ضرورت دفاع از حق،
- اهمیت دفاع از حریم ولایت،
- مقابله با توطئههای فرهنگی – سیاسی داخلی،
- رسوا سازی عاملان ضلالت و گمراهی،
- شناساندن حقایق و معارف الهی و....
این روح جان فزا میتواند در جامعه در قالبها و شکلهای نوین دمیده شود.(2)
منابع:
1.مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، تهران، المکتبه الاسلامیه، 1362ش، دوم، ج 43، ص 82.
2.مصباح یزدی، محمدتقی، جامی از زلال کوثر، قم، مؤسسه آموزشی – پژوهشی امام خمینی (ره)، 1385ش، ششم، ص 80. ص 94 – 92.
❤تصویرقشنگیست که در صحنه ی محشر❤ مادورحسینیم(ع) و بهشت است که مات است!❤