۰۲-۱۲-۹۶، ۰۸:۱۸ ب.ظ
۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶
ابهام جدید سقوط ATR آسمان
در حالی به گفته برخی نمایندگان مجلس سیستم موقعیت یاب (ELT) هواپیمای آسمان عمل نکرده که معاون آخوندی در جدیدترین اظهارنظر از ارسال سیگنال توسط این سیستم و عدم دریافت آن توسط ماهواره خبر داده است.
خبرگزاری تسنیم: هیئت کارشناسی سازمان هواشناسی فرانسه و نمایندگان کارخانه تولیدکننده هواپیماهای ATR شب گذشته وارد تهران شدند. قرار است این تیم دربررسی تخصصی دلایل سقوط هواپیمای آسمان با تیم کارشناسی ایرانی همکاری کرده و جعبه سیاه هواپیمای مذکور را بازخوانی کنند. یکی از ابهامات بزرگ سقوط مرگبار صبح یکشنبه فعال نشدن سیستم موقعیت یاب هواپیما موسوم به ELT بوده است.
عملکرد این سیستم بهگونه است که بلافاصله پس از برخورد هواپیما با مانع یا بروز حادثهای برای آن با ارسال سیگنالهایی موقعیت جغرافیایی هواپیما را اعلام میکند. اما در هواپیمای ATR آسمان این سیستم عمل نکرد تا علاوه بر طولانی شدن روند یافتن لاشه آن، گمانهزنیها متعددی درباره دلایل فعال نشدن ELT از جمله عدم پرداخت هزینههای مربوط به شارژ این سیستم مطرح شود.
صبح دوشنبه و به فاصله 24 ساعت پس از محو شدن هواپیمای آسمان از رادار عضو کمیسیون عمران مجلس درباره سیستم مذکور به تسنیم گفته بود: باید سیستم ELT هواپیما ATR فعال میشد. این سیستم بلافاصله پس از برخورد با مانع بایستی فعال میشد تا موقعیت جغرافیایی هواپیما را ارسال میکرد، اما سیستم مذکور عمل نکرده و هیچ سیگنالی را تا الآن ارسال نکرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که گفته میشود سیستم مذکور در هواپیمای آسمان فعال نبوده است، تصریح کرد: بعید میدانم چنین مسئلهای اتفاق افتاده باشد، این موضوع با جان انسانها ارتباط دارد و نمیتوان با این مسئله بازی کرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه احتمالاً این سیستم از کار افتاده یا حساسیت آن کم شده است، ابراز کرد: موضوع عدمفعال بودن سیستم ELT در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار میگیرد.
علوی با تصریح به اینکه خیلی از مسائل سقوط هواپیمای ایتیآر در هالهای از ابهام قرار دارد، افزود: با توجه به شرایط جوی منطقه، دید بسیار کم و فشار ابرهای متراکم نباید پرواز با این هواپیما انجام میشد.
این در حالی است که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بعدازظهر دیروز اظهارات جدید و عجیبی درباره سیستم ELT بیان کرد. عابدزاده در اینباره گفت: براساس آنکس 6 ایکائو داشتن و فعال بودن سیستم ELT جزء الزامات است.
وی بیان کرد: در صورت بروز سانحه برای هواپیما این سیستم محل سانحه را در دو فرکانس 406 مگاهرتز (مخصوص ماهواره) و فرکانس 121.5 منطقهای ارسال میکند.
وی با تاکید بر اینکه هواپیمای ATR آسمان یک دستگاه ELT سوکاتای فرانسوی بود که اعتبار کارکرد آن تا 2021 میلادی بوده است، گفت: تمام ناوگان هوایی سبک و سنگین زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری به سیستم ELT مجهزند و هر سال در زمان مجوز صلاحیت پرواز این سیستم مورد بررسی قرار میگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دنیا توجه ویژهای به ELT دارد و در هر پرواز ELT باید شرایط خاصی برای ارسال سیگنال داشته باشد، افزود: هنوز این سیستم به صورت 100 درصد راندمان ندارد و بر اساس گزارشهای جهانی 40 تا 50 درصد در شرایط مختلف پاسخگو نیست.
به گفته عابدزاده ELT هواپیمای سقوط کرده آسمان فعال بوده اما فرکانس آنها را ماهوارهها دریافت نکردند.
ابهام جدید سقوط ATR آسمان
در حالی به گفته برخی نمایندگان مجلس سیستم موقعیت یاب (ELT) هواپیمای آسمان عمل نکرده که معاون آخوندی در جدیدترین اظهارنظر از ارسال سیگنال توسط این سیستم و عدم دریافت آن توسط ماهواره خبر داده است.
خبرگزاری تسنیم: هیئت کارشناسی سازمان هواشناسی فرانسه و نمایندگان کارخانه تولیدکننده هواپیماهای ATR شب گذشته وارد تهران شدند. قرار است این تیم دربررسی تخصصی دلایل سقوط هواپیمای آسمان با تیم کارشناسی ایرانی همکاری کرده و جعبه سیاه هواپیمای مذکور را بازخوانی کنند. یکی از ابهامات بزرگ سقوط مرگبار صبح یکشنبه فعال نشدن سیستم موقعیت یاب هواپیما موسوم به ELT بوده است.
عملکرد این سیستم بهگونه است که بلافاصله پس از برخورد هواپیما با مانع یا بروز حادثهای برای آن با ارسال سیگنالهایی موقعیت جغرافیایی هواپیما را اعلام میکند. اما در هواپیمای ATR آسمان این سیستم عمل نکرد تا علاوه بر طولانی شدن روند یافتن لاشه آن، گمانهزنیها متعددی درباره دلایل فعال نشدن ELT از جمله عدم پرداخت هزینههای مربوط به شارژ این سیستم مطرح شود.
صبح دوشنبه و به فاصله 24 ساعت پس از محو شدن هواپیمای آسمان از رادار عضو کمیسیون عمران مجلس درباره سیستم مذکور به تسنیم گفته بود: باید سیستم ELT هواپیما ATR فعال میشد. این سیستم بلافاصله پس از برخورد با مانع بایستی فعال میشد تا موقعیت جغرافیایی هواپیما را ارسال میکرد، اما سیستم مذکور عمل نکرده و هیچ سیگنالی را تا الآن ارسال نکرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که گفته میشود سیستم مذکور در هواپیمای آسمان فعال نبوده است، تصریح کرد: بعید میدانم چنین مسئلهای اتفاق افتاده باشد، این موضوع با جان انسانها ارتباط دارد و نمیتوان با این مسئله بازی کرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه احتمالاً این سیستم از کار افتاده یا حساسیت آن کم شده است، ابراز کرد: موضوع عدمفعال بودن سیستم ELT در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار میگیرد.
علوی با تصریح به اینکه خیلی از مسائل سقوط هواپیمای ایتیآر در هالهای از ابهام قرار دارد، افزود: با توجه به شرایط جوی منطقه، دید بسیار کم و فشار ابرهای متراکم نباید پرواز با این هواپیما انجام میشد.
این در حالی است که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بعدازظهر دیروز اظهارات جدید و عجیبی درباره سیستم ELT بیان کرد. عابدزاده در اینباره گفت: براساس آنکس 6 ایکائو داشتن و فعال بودن سیستم ELT جزء الزامات است.
وی بیان کرد: در صورت بروز سانحه برای هواپیما این سیستم محل سانحه را در دو فرکانس 406 مگاهرتز (مخصوص ماهواره) و فرکانس 121.5 منطقهای ارسال میکند.
وی با تاکید بر اینکه هواپیمای ATR آسمان یک دستگاه ELT سوکاتای فرانسوی بود که اعتبار کارکرد آن تا 2021 میلادی بوده است، گفت: تمام ناوگان هوایی سبک و سنگین زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری به سیستم ELT مجهزند و هر سال در زمان مجوز صلاحیت پرواز این سیستم مورد بررسی قرار میگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دنیا توجه ویژهای به ELT دارد و در هر پرواز ELT باید شرایط خاصی برای ارسال سیگنال داشته باشد، افزود: هنوز این سیستم به صورت 100 درصد راندمان ندارد و بر اساس گزارشهای جهانی 40 تا 50 درصد در شرایط مختلف پاسخگو نیست.
به گفته عابدزاده ELT هواپیمای سقوط کرده آسمان فعال بوده اما فرکانس آنها را ماهوارهها دریافت نکردند.
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !