۱۱-۱۱-۹۶، ۰۸:۲۰ ب.ظ
هر شغلی اسرار خودش را دارد که نباید با کسی خارج از جمع به اصطلاح خودمانی ها مطرحشان کرد. حرفه ی خلبانی هم رازهای زیادی دارد و همین موضوع باعث می شود برایمان جالب باشد تا از این حوزه بیشتر بدانیم.
در ادامه خلبان های خطوط هواپیمایی مختلف از قوانین و توصیه های مربوط به سفر با هواپیما می گویند.
۱- گذاشتن ریش برای خلبان ها ممنوع است
بعضی از خطوط هواپیمایی خلبان هایشان را از گذاشتن ریش منع کرده اند. علت این کار به استفاده از ماسک اکسیژن برای مواقع ضروری بر می گردد. در حقیقت ماسک باید کاملا به صورت بچسبد (خلبان ها هم مثل مسافران یک ماسک اکسیژن دارند) و ریش مانع از این می شود.
۲- سرمای هوای داخل هواپیما برای حفظ سلامت مسافران است
بر اساس یک پژوهش، میان دما، فشار وارد بر هواپیما و هوشیاری پایین ناشی از هیپوکسی (کاهش اکسیژن رسانی به ارگانیسم ها و بافت های بدن) رابطه وجود دارد. مورد آخر می تواند بر اثر هوای بسیار گرم در کابین به وجود بیاید. به همین خاطر دمای هوا پایین نگه داشته می شود. پس در هواپیما لباس گرم به تن داشته باشید.
۳- هواپیماها هرگز در مسیرهای مستقیم پرواز نمی کنند
در بعضی پروازهای طولانی، نقشه ای به مسافران نشان می شود که مسیر هواپیما را در آن مشخص کرده اند. در این نقشه می ببینید که هواپیما نه در یک مسیر مستقیم، بلکه در مسیری منحنی حرکت می کند. گاهی اوقات نیز مسیر حرکت هواپیما به شکل زیگزاگ است. دلیل آن این است که کره ی زمین یک سطح صاف نیست اما نقشه ی روی صفحه تخت و تک بعدی است. دلیل دوم مربوط به مقررات ویژه ی پرواز است که بر اساس آن، تمامی مسیرها همیشه باید در نزدیکی فرودگاه ها باشد تا در صورت فرود اجباری، زمان کافی برای رسیدن به یک فرودگاه را داشته باشند. شرایط آب و هوایی نیز بر مسیر هواپیما تأثیر می گذارد.
۴- در هواپیما بهتر است کفش های محکم به پا داشته باشیم
کفشی به پا کنید که قسمت زیرین آن محکم باشد چون در زمان تخلیه ی اضطراری ممکن است مجبور شوید با دمپایی لاانگشتی روی آسفالت داغ یا با پای برهنه در میان علف ها راه بروید.
۵- مکالمات خلبان ها و دیسپچرها همیشه رسمی نیست
سنتی وجود دارد که دیسپچرها (شخصی که از طرف شرکت هواپیمایی مربوطه برای کنترل و نظارت بر عملیات پرواز انتخاب می شود) تعطیلات مذهبی را به خلبان ها تبریک می گویند. تصورش را کنید، یک خلبان قبل از کریسمس، هر روز حدود چهار پرواز دارد و در طول این مدت حدود دو هزار نفر کریسمس را به او تبریک می گویند. آنتجه شپرا خلبان هواپیمایی لوفتانزا می گوید: «وقتی تیم فوتبال آلمان قهرمان شد، تمام دیسپچرهای دنیا به کادر پرواز ما تبریک می گفتند!»
۶- یک فرد عادی هرگز اجازه ی فرود آوردن هواپیما را ندارد
در فیلم ها اغلب می بینیم با حضور افراد شرور، خلبان ها امکان فرود هواپیما را از دست می دهند و در اینجا است که شخصیت اصلی فیلم که بسیار هم ماهر است کارش را شروع می کند! متأسفانه تقریبا غیر ممکن است چنین شرایطی در زندگی واقعی اتفاق بیفتد. حتی اگر شخصی نابغه و علاقمند به شبیه سازهای کامپیوتری باشد که تطابق صد در صدی با یک هواپیما دارند و آمادگی انجام همه ی دستورات ارسالی از زمین را داشته باشد، احتمالا او به یک دلیل ساده موفق به انجام این کار نخواهد شد: استرس!
۷- تأخیر هواپیماها نه تنها برای مسافران بلکه برای خدمه ی هواپیما هم مشکل ساز است
دستمزد مهمانداران هواپیما بر اساس ساعات پرواز محاسبه می شود و زمانی که آن ها روی زمین می گذرانند حساب نمی شود. شرکت های هواپیمایی تنها هزینه ی بسیار کمی برای ساعات حضور در فرودگاه پرداخت می کنند. بنابراین، وقتی حرکت هواپیما به دلایلی تأخیر دارد لزومی ندارد عصبانیت خود را به مهمانداران هواپیما نشان دهیم.
۸- خلبان ها به نوبت از سرویس بهداشتی استفاده می کنند
اگر یکی از خلبان ها نیاز به استفاده از دستشویی داشته باشد یکی از مهمانداران هواپیما به کابین خلبان می رود و تا بازگشت خلبان آنجا می ماند. این کار برای آن است تا در صورتی که خلبان دوم در این فاصله دچار بیهوشی ناگهانی شد، درِ کابین خلبان قفل نشود.
۹- غذای هواپیما مزه ندارد اما کسی مقصر آن نیست
در مورد طعم ناخوشایند غذای هواپیما کسی مقصر نیست. علت این موضوع آن است که در ارتفاع بسیار زیاد حس چشایی و بویایی ما دچار اشتباه می شود. عدم وجود رطوبت کافی هوا، سر و صدای هواپیما و فشار پایین هوا هم از دلایل دیگر این مسأله هستند.
در ادامه خلبان های خطوط هواپیمایی مختلف از قوانین و توصیه های مربوط به سفر با هواپیما می گویند.
۱- گذاشتن ریش برای خلبان ها ممنوع است
بعضی از خطوط هواپیمایی خلبان هایشان را از گذاشتن ریش منع کرده اند. علت این کار به استفاده از ماسک اکسیژن برای مواقع ضروری بر می گردد. در حقیقت ماسک باید کاملا به صورت بچسبد (خلبان ها هم مثل مسافران یک ماسک اکسیژن دارند) و ریش مانع از این می شود.
۲- سرمای هوای داخل هواپیما برای حفظ سلامت مسافران است
بر اساس یک پژوهش، میان دما، فشار وارد بر هواپیما و هوشیاری پایین ناشی از هیپوکسی (کاهش اکسیژن رسانی به ارگانیسم ها و بافت های بدن) رابطه وجود دارد. مورد آخر می تواند بر اثر هوای بسیار گرم در کابین به وجود بیاید. به همین خاطر دمای هوا پایین نگه داشته می شود. پس در هواپیما لباس گرم به تن داشته باشید.
۳- هواپیماها هرگز در مسیرهای مستقیم پرواز نمی کنند
در بعضی پروازهای طولانی، نقشه ای به مسافران نشان می شود که مسیر هواپیما را در آن مشخص کرده اند. در این نقشه می ببینید که هواپیما نه در یک مسیر مستقیم، بلکه در مسیری منحنی حرکت می کند. گاهی اوقات نیز مسیر حرکت هواپیما به شکل زیگزاگ است. دلیل آن این است که کره ی زمین یک سطح صاف نیست اما نقشه ی روی صفحه تخت و تک بعدی است. دلیل دوم مربوط به مقررات ویژه ی پرواز است که بر اساس آن، تمامی مسیرها همیشه باید در نزدیکی فرودگاه ها باشد تا در صورت فرود اجباری، زمان کافی برای رسیدن به یک فرودگاه را داشته باشند. شرایط آب و هوایی نیز بر مسیر هواپیما تأثیر می گذارد.
۴- در هواپیما بهتر است کفش های محکم به پا داشته باشیم
کفشی به پا کنید که قسمت زیرین آن محکم باشد چون در زمان تخلیه ی اضطراری ممکن است مجبور شوید با دمپایی لاانگشتی روی آسفالت داغ یا با پای برهنه در میان علف ها راه بروید.
۵- مکالمات خلبان ها و دیسپچرها همیشه رسمی نیست
سنتی وجود دارد که دیسپچرها (شخصی که از طرف شرکت هواپیمایی مربوطه برای کنترل و نظارت بر عملیات پرواز انتخاب می شود) تعطیلات مذهبی را به خلبان ها تبریک می گویند. تصورش را کنید، یک خلبان قبل از کریسمس، هر روز حدود چهار پرواز دارد و در طول این مدت حدود دو هزار نفر کریسمس را به او تبریک می گویند. آنتجه شپرا خلبان هواپیمایی لوفتانزا می گوید: «وقتی تیم فوتبال آلمان قهرمان شد، تمام دیسپچرهای دنیا به کادر پرواز ما تبریک می گفتند!»
۶- یک فرد عادی هرگز اجازه ی فرود آوردن هواپیما را ندارد
در فیلم ها اغلب می بینیم با حضور افراد شرور، خلبان ها امکان فرود هواپیما را از دست می دهند و در اینجا است که شخصیت اصلی فیلم که بسیار هم ماهر است کارش را شروع می کند! متأسفانه تقریبا غیر ممکن است چنین شرایطی در زندگی واقعی اتفاق بیفتد. حتی اگر شخصی نابغه و علاقمند به شبیه سازهای کامپیوتری باشد که تطابق صد در صدی با یک هواپیما دارند و آمادگی انجام همه ی دستورات ارسالی از زمین را داشته باشد، احتمالا او به یک دلیل ساده موفق به انجام این کار نخواهد شد: استرس!
۷- تأخیر هواپیماها نه تنها برای مسافران بلکه برای خدمه ی هواپیما هم مشکل ساز است
دستمزد مهمانداران هواپیما بر اساس ساعات پرواز محاسبه می شود و زمانی که آن ها روی زمین می گذرانند حساب نمی شود. شرکت های هواپیمایی تنها هزینه ی بسیار کمی برای ساعات حضور در فرودگاه پرداخت می کنند. بنابراین، وقتی حرکت هواپیما به دلایلی تأخیر دارد لزومی ندارد عصبانیت خود را به مهمانداران هواپیما نشان دهیم.
۸- خلبان ها به نوبت از سرویس بهداشتی استفاده می کنند
اگر یکی از خلبان ها نیاز به استفاده از دستشویی داشته باشد یکی از مهمانداران هواپیما به کابین خلبان می رود و تا بازگشت خلبان آنجا می ماند. این کار برای آن است تا در صورتی که خلبان دوم در این فاصله دچار بیهوشی ناگهانی شد، درِ کابین خلبان قفل نشود.
۹- غذای هواپیما مزه ندارد اما کسی مقصر آن نیست
در مورد طعم ناخوشایند غذای هواپیما کسی مقصر نیست. علت این موضوع آن است که در ارتفاع بسیار زیاد حس چشایی و بویایی ما دچار اشتباه می شود. عدم وجود رطوبت کافی هوا، سر و صدای هواپیما و فشار پایین هوا هم از دلایل دیگر این مسأله هستند.