۱۲-۱۱-۹۶، ۱۱:۰۹ ق.ظ
اغلب صاحبان سایت به افزایش فروش سایتشان علاقه دارند، ولی دوست ندارند بر افزایش ترافیک کار کنند. در این مقاله می خواهم شما را با علمی به نام «افزایش نرخ تبدیل» آشنا کنم که کمک می کند بدون افزایش ترافیک، فروشتان را افزایش دهید!
مجله پنجره خلاقیت: اغلب صاحبان سایت به افزایش فروش سایتشان علاقه دارند، ولی دوست ندارند بر افزایش ترافیک کار کنند. در این مقاله می خواهم شما را با علمی به نام «افزایش نرخ تبدیل» آشنا کنم که کمک می کند بدون افزایش ترافیک، فروشتان را افزایش دهید!
نرخ تبدیل چیست؟
نرخ تبدیل که معمولا با درصد بیان می شود، نشان می دهد در سایت چند نفر از هر 100 نفر، اقدام دلخواه ما را انجام می دهند. این اقدام می تواند وارد کردن ایمیل، عضویت در سایت، خرید از سایت و... باشد. اگر از هر 100 نفری که صفحه محصول ما را بازدید می کنند، سه نفر خرید کنند، نرخ تبدیل سه درصد است. چرا بسیاری از وب سایت ها در تبدیل به اندازه کافی موفق نیستند؟ مشکل اغلب آن است که ما مثل بازدیدکنندگانمان فکر نمی کنیم و همین طور مثل بازدیدکنندگان سایتمان تصمیم نمی گیریم. پس اگر در دفترمان بنشینیم و تصمیم های مربوط به سایت را با سلیقه خودمان بگیریم، نمی توانیم به موفقیت های بزرگ برسیم؛ پس راه حل چیست؟
آزمون دو گزینه ای
تنها راه کاربردی افزایش نرخ تبدیل آن است که در سایت خود آزمایش هایی انجام دهیم و ببینیم در دنیای واقعی چه مواردی باعث افزایش نرخ تبدیل سایت می شوند. یکی از ساده ترین و معروف ترین تست ها، «آزمون دوگزینه ای» نام دارد. در «آزمون دوگزینه ای» از یک صفحه سایتمان، دو نسخه متفاوت درست می کنیم که تفاوت های بسیار کمی با یکدیگر دارند و کاری می کنیم که برخی از بازدیدکنندگان نسخه اول را ببینند و برخی دیگر نسخه دوم را! سپس به وسیله ابزارهای آنلاین خاص می سنجیم و بررسی می کنیم که کدام یک از این دو نسخه موفق تر عمل می کند.
تغییرات این دو نسخه می تواند در یک یا چند پارامتر باشد. مثلا رنگ دکمه ها می تواند متفاوت باشد، عنوان صفحه محصول عوض شود، عکس محصول عوض شود یا هر مورد دیگری که فکر می کنیم اثرگذار است. پس در «آزمون دو گزینه ای»، به وسیله ابزارهایی که توضیح خواهم داد، دو نسخه متفاوت از یک صفحه درست می کنیم و اثربخشی هرکدام را می سنجیم تا ببینیم کدام موفق تر است و بعد از مدت مشخصی از نسخه ای استفاده می کنیم که موفق تر عمل می کند. به همین سادگی می توانیم نرخ تبدیل سایت را افزایش دهیم!
چهار قدم برای اجرای آزمون دو گزینه ای
چهار قدم برای اجرای آزمون دو گزینه ای
1. انتخاب صفحه
نخستین قدم، انتخاب صفحه ای است که می خواهیم آزمون را روی آن اجرا کنیم. مسلما همه صفحات سایت این ارزش را ندارند که وقت زیادی را به آنها اختصاص دهیم و سعی کنیم که آنها را بهینه کنیم. شاید بهترین گزینه این باشد که صفحه های پرفروش ترین محصولاتمان و شاید یک یا دو صفحه فروش را هم انتخاب کنیم و آزمون را فقط روی این صفحات اجرا کنیم و سعی کنیم این صفحات را بهبود دهیم. بنابراین نخستین و مهمترین قدم در برگزاری آزمون دو گزینه ای، انتخاب صفحات کلیدی و اثرگذار سایت است.
2. انتخاب اجزای آزمون
2. انتخاب اجزای آزمون
دومین قدم، انتخاب اجزای روی صفحه است. منظور از اجزای روی صفحه، دکمه ها، عکس های روی صفحه، عنوان مطالب، رنگ هایی که استفاده کردیم و هر المان یا موردی است که امکان تغییر آن وجود دارد. بنابراین می آییم حدس می زنیم که چه اجزایی شاید در افزایش فروش اثرگذار باشند و یکی از آن اجزا را انتخاب می کنیم و تغییرش می دهیم. شاید برای شروع بهتر باشد که عنوان صفحات محصول یا حتی نوشته روی دکمه های خرید را تغییر دهیم. این موارد اغلب بر میزان روش تاثیر می گذارد.
3. انتخاب نتیجه
3. انتخاب نتیجه
قدم سوم، تعیین کردن نتیجه مورد نظر است. فرض کنیم یکی از اجزای صفحه محصول را تغییر داده ایم، مثلا عنوان صفحه محصول را تغییر داده ایم، چه انتظاری از این تغییر داریم؟ آیا انتظار داریم که دکمه های خرید بیشتر کلیک شود؟ پس نتیجه مورد نظر ما تعداد کلیک های دکمه خرید است؛ اگر انتظار داریم بازدیدکنندگان در صفحه محصول، ویدئوی خاصی را مشاهده کنند، نتیجه مورد نظر ما تعداد مشاهده آن ویدئو است.
4. بررسی نتایج
4. بررسی نتایج
پس از پایان آزمون که می تواند چند روز یا حتی یک ماه باشد، تصمیم می گیریم که کدام نسخه موفق تر است و از کدام نسخه استفاده کنیم. شاید با توضیحاتی که تا اینجا داده شد، به این فکر افتاده باشید که پیاده سازی چنین چیزی چطور ممکن است؟ چطور می توانیم کاری کنیم که از یک صفحه سایت، دو نسخه متفاوت داشته باشیم و نتایج را بررسی کنیم؟
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !