۱۷-۰۸-۹۱، ۰۴:۵۵ ب.ظ
به گزارش سه نسل، به دنبال بروز نوسانات اخیر ارزی و ایجاد چالشهای فراوان برای شرکتهای هواپیمایی که درآمدشان ریالی اما هزینههاشان ارزی بود، دولت تصمیم گرفت برای بار دیگر نرخ بلیتها را واقعیتر کند تا مردم و ایرلاینها یک گام دیگر به آزادسازی کامل نزدیکتر شوند.
به دنبال افزایش نرخ سوخت و نوسانات در نرخ ارز، شورای عالی هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری که متولی تغییرات قیمت در بلیت پروازهای داخلی است، جلسات مختلفی تشکیل داد.
پس از بررسیهای گوناگون براساس برنامهریزیهای این جلسه، مصوبهای خارج شد که به استناد آن بلیت پروازهای داخلی بین 60 تا 70 درصد از روز گذشته افزایش قیمت یافت؛ از 16 آبانماه نرخ بلیت همه پروازهای داخلی به طور متوسط 65 درصد افزایش یافت تا شاید کمی از گلایههای ایرلاینها در مورد تکلیفی بودن نرخها کاهش یابد البته هنوز نرخها نکلیفی است.
بنا به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اگر هزینه شرکتها براساس قیمتها و ملاکهای سال 90 بود نیازی به افزایش نرخ بلیت هواپیما نبود اما با افزایش قیمت ارز، نرخگذاری جدید بلیت هواپیما ضروری به نظر میرسید.
پهلوانی قبل از این گفته بود اگر نرخ سوخت ثابت و مصوب همین رقم فعلی (400 تومان) باشد، شاهد افزایش حداکثر 50 درصدی نرخ بلیت هواپیما خواهیم بود.
وی همچنین درباره نرخ سوخت ارائه شده به ایرلاینها گفته بود: سیاست سازمان هواپیمایی بر این است که ایرلاینها قیمت سوخت دریافتی خود را تا انتهای سال 90 برمبنای هر لیتر 200 تومان از ابتدای سال جاری بر مبنای هر لیتر 400 تومان پرداخت کنند.
به گزارش فارس این در حالی است که از روز گذشته مصوب شد نرخ سوخت برای هواپیماهای ایرلاینهای داخلی از سوی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی هر لیتر 700 تومان در نظر گرفته شود.
همچنین نحوه پرداخت قیمت سوخت توسط شرکتهای هواپیمایی به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بدین صورت است که براساس مصوبه هیئت دولت که به تأیید معاون اول رئیسجمهور رسیده است، ایرلاینها باید با تعیین تاریخی مشخص و انعقاد قرارداد با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بدهی خود را تسویه و پرداخت کنند.
سپس براساس توافقی که بین ایرلاینها و شرکت ملی پخش ایجاد میشود، پرداخت قیمتهای سوخت با قیمت لیتری 700 تومان انجام خواهد شد.
البته ظاهراً برخی شرکتهای هواپیمایی در نظر دارند ذخیره پولی نزد شرکت ملی پخش به ودیعه بگذارند تا دریافت سوخت برای آنها تسهیل شود ضمن آنکه توافق پرداخت سوخت بین آنها و شرکت ملی پخش ایجاد شود.
البته شنیدهها حاکی از آن است که نرخ سوخت برای شرکتهای هواپیماهای خارجی نیز به زودی در جلسات سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی به تصویب خواهد رسید.
گزارش از: سعید موذنی
فارس
به دنبال افزایش نرخ سوخت و نوسانات در نرخ ارز، شورای عالی هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری که متولی تغییرات قیمت در بلیت پروازهای داخلی است، جلسات مختلفی تشکیل داد.
پس از بررسیهای گوناگون براساس برنامهریزیهای این جلسه، مصوبهای خارج شد که به استناد آن بلیت پروازهای داخلی بین 60 تا 70 درصد از روز گذشته افزایش قیمت یافت؛ از 16 آبانماه نرخ بلیت همه پروازهای داخلی به طور متوسط 65 درصد افزایش یافت تا شاید کمی از گلایههای ایرلاینها در مورد تکلیفی بودن نرخها کاهش یابد البته هنوز نرخها نکلیفی است.
بنا به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اگر هزینه شرکتها براساس قیمتها و ملاکهای سال 90 بود نیازی به افزایش نرخ بلیت هواپیما نبود اما با افزایش قیمت ارز، نرخگذاری جدید بلیت هواپیما ضروری به نظر میرسید.
پهلوانی قبل از این گفته بود اگر نرخ سوخت ثابت و مصوب همین رقم فعلی (400 تومان) باشد، شاهد افزایش حداکثر 50 درصدی نرخ بلیت هواپیما خواهیم بود.
وی همچنین درباره نرخ سوخت ارائه شده به ایرلاینها گفته بود: سیاست سازمان هواپیمایی بر این است که ایرلاینها قیمت سوخت دریافتی خود را تا انتهای سال 90 برمبنای هر لیتر 200 تومان از ابتدای سال جاری بر مبنای هر لیتر 400 تومان پرداخت کنند.
به گزارش فارس این در حالی است که از روز گذشته مصوب شد نرخ سوخت برای هواپیماهای ایرلاینهای داخلی از سوی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی هر لیتر 700 تومان در نظر گرفته شود.
همچنین نحوه پرداخت قیمت سوخت توسط شرکتهای هواپیمایی به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بدین صورت است که براساس مصوبه هیئت دولت که به تأیید معاون اول رئیسجمهور رسیده است، ایرلاینها باید با تعیین تاریخی مشخص و انعقاد قرارداد با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بدهی خود را تسویه و پرداخت کنند.
سپس براساس توافقی که بین ایرلاینها و شرکت ملی پخش ایجاد میشود، پرداخت قیمتهای سوخت با قیمت لیتری 700 تومان انجام خواهد شد.
البته ظاهراً برخی شرکتهای هواپیمایی در نظر دارند ذخیره پولی نزد شرکت ملی پخش به ودیعه بگذارند تا دریافت سوخت برای آنها تسهیل شود ضمن آنکه توافق پرداخت سوخت بین آنها و شرکت ملی پخش ایجاد شود.
البته شنیدهها حاکی از آن است که نرخ سوخت برای شرکتهای هواپیماهای خارجی نیز به زودی در جلسات سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی به تصویب خواهد رسید.
گزارش از: سعید موذنی
فارس