امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی نقش خلبان در سقوط به دلیل کفایت یک موتور برای پرواز!
#1
در حالی که تاکنون هیچ مسئول دولتی به خاطر سقوط هواپیما عذرخواهی هم نکرده، رئیس سازمان هواپیمایی باز هم از مسئولیت «مرحوم خلبان» سخن گفته است. از سخنان دیروز رئیس جمهور در باره منتقدان دولت با عناوینی چون «پاسخ قاطع» و «رونمایی از گفتمان اعتدال» استقبال شده است. سیروس ناصری هم معتقد است توافق هسته‌ای به راحتی قبل از آذرماه به دست می‌آید.



بررسی نقش خلبان در سقوط به دلیل کفایت یک موتور برای پرواز!
روزنامه خراسان ضمن اشاره به این که تاکنون هیچ مقام دولتی در ماجرای سقوط هواپیمای ایران 140 حتی عذرخواهی هم نکرده در سرمقاله خود با عنوان «پرواز مرگبار آنتونف ۱۴۰ و چند نکته» نوشته: پرواز مرگبار آنتونف ۱۴۰ تنها ۴ دقيقه پس از بلند شدن از زمين در نزديکي فرودگاه مهرآباد تهران سقوط کرد و ۳۹ تن از چهل و هشت سرنشين خود را به کام مرگ کشانيد. حادثه تلخي که دو روز پيش اتفاق افتاد نه تنها خانواده هاي بسياري را داغدار کرد بلکه موجب تأثر و تأسف همه هموطنانمان شد. حادثه مرگباري که اگر مسئولان ذيربط در مراحل ساخت، تکميل تمامي مراحل و جزئيات تست پرواز، رعايت استانداردهاي بين المللي و دادن اجازه پرواز به اين نوع هواپيما تمامي مسئوليت خود را به بهترين شکل و در نهايت دقت ممکن انجام مي دادند شايد هيچ وقت شاهد اين حادثه تلخ نمي بوديم، و اما چند نکته درباره آنتونف ۱۴۰:
۱ - گر چه هنوز بايد منتظر رمزگشايي جعبه سياه هواپيما و اعلام نظر کارشناسان درباره علت سقوط اين هواپيما بمانيم اما آنچه تاکنون اعلام شده از وجود نقص فني در اين هواپيما حکايت مي کند.
۲ - خبرهاي منتشر شده و تاکنون تکذيب نشده درباره اين مدل هواپيما بايد حساسيت مسئولان را بيشتر مي کرد. سقوط يک هواپيماي آنتونف ۱۴۰ در نزديکي اردستان در سال ۲۰۰۲ موجب کشته شدن تعدادي از کارشناسان هوافضاي اوکرايني و روسي که براي افتتاح خط توليد نمونه مشابه به ايران مي آمدند شد. همين خبرها به سقوط يکي ديگر از اين نوع هواپيما متعلق به خطوط هوايي جمهوري آذربايجان در سال ۲۰۰۵ اشاره دارد که سقوط آن در سواحل خزر به کشته شدن تمامي ۲۳ مسافر اين هواپيما منجر شد. در سال ۱۳۸۷ نيز سقوط يک فروند آنتونف ۱۴۰ در منطقه شاهين شهر اصفهان جان يک استاد خلبان و چهار خلبان در حال آموزش را گرفت و بدين ترتيب تمامي سرنشينان اين هواپيما نيز جان باختند.
۳ - اين حوادث خود به اندازه کافي بايد حساسيت مسئولان مربوطه را برمي انگيخت تا اولاً درباره پروژه ساخت مشترک اين هواپيما با شرکت اوکرايني تجديدنظر جدي مي کردند و ثانياً در زمينه پيوستن آنتونف ۱۴۰ به ناوگان هوايي کشورمان تأمل و دقت ويژه و فوق العاده مي داشتند، نه اينکه برخي مسئولان در دولت گذشته اصرار ويژه بر ادامه اين پروژه مي کردند خصوصاً اين که پيش از اين توپولوف هاي روسي به دلايل مختلف در کشور ما دچار حادثه مي شدند و تعداد قابل توجهي از هموطنانمان در پروازهاي اين مدل هواپيما جان خود را از دست دادند که سرانجام پس از حوادث متعدد و جان باختن عده زيادي مسئولان بالاخره عزم خود را براي جمع آوري توپولوف هاي روسي از خطوط هوايي کشورمان جزم کردند و گر چه اقدام مسئولان بسيار ديرهنگام و پس از جان باختن تعدادي از هموطنانمان بود اما تراژدي تلخ حوادث توپولوف هاي روسي پس از جمع آوري از خطوط هوايي سرانجام به پايان رسيد و همين تجربه بايد باعث مي شد که براي اضافه کردن هر نوع هواپيماي ديگري خصوصاً از نوع روسي و اوکرايني به خطوط هوايي کشورمان دقت نظر بسيار جدي تري اعمال مي شد. باز هم خانه رئيس جمهور روحاني، آباد که بلافاصله پس از حادثه دلخراش سقوط آنتونف ۱۴۰ که به کشته شدن ۳۹ تن از هموطنانمان منجر شد علاوه بر دادن مأموريت ويژه به مسئولان براي پيگيري علت حادثه دستور توقف پرواز اين نوع هواپيما را رأساً و سريعاً ابلاغ کرد و اگر چه مردم ايران و خصوصاً مردم مهربان و خونگرم طبس داغدار اين حادثه اند و اگر چه تا اين لحظه هنوز هيچ مسئولي نه استعفا داده و نه عذرخواهي کرده اما مردم اميدوارند که قصه تلخ آنتونف ۱۴۰ به ماجرا و تراژدي توپولوف هاي روسي گره نخورد.
۴ - اما حالا مردم منتظرند که علت بروز اين حادثه تلخ و اين پرواز مرگبار که اگر در يکي از نقاط مسکوني تهران يعني کمي آن طرف تر از جايي که اين هواپيما به زمين خورده سقوط مي کرد فاجعه اي تلخ تر مي آفريد روشن شود و چنان چه خلبان مقصر اين حادثه شناخته نشد تمام کساني که نقش و سهمي در سقوط اين هواپيما داشته اند اولاً به مردم معرفي، ثانياً بر اساس قانون به اشد مجازات محکوم شوند.
به هر صورت عقد قرارداد با کارخانه ساخت هواپيما، تشخيص مسائل دقيق فني، موتوري و بدنه هواپيما، سازگاري با دما و فشار و شرايط اقليمي منطقه پروازي، قابليت ها، استانداردهاي بين المللي، فناوري هاي به کار رفته، توان و ظرفيت پروازي هواپيما، انجام کامل تمامي تست هاي پروازي قبل از پيوستن به ناوگان و... نکاتي بس علمي، دقيق و متخصصانه است که بايد با نهايت دقت مورد توجه مسئولان قرار داشته باشد و اگر چنانچه پس از روشن شدن علت سقوط آنتونف ۱۴۰ هر مسئولي در هر رده اي در انجام مسئوليت خود درباره ساخت، آماده سازي و طي مراحل افزودن اين هواپيما به ناوگان هوايي کشورمان قصوري کرده به اندازه تقصير يا قصورش بايد در مقابل کشته شدگان و خسارت ديدگان اين سانحه هوايي پاسخگو باشد و به مجازات قانوني برسد. پر واضح است که جان آدم ها آن قدر خصوصاً نزد مکتب اسلام عزيز، ارزشمند است که کشتن يک انسان را معادل کشتن همه انسان ها مي داند بنابراين هيچ کسي در هيچ مسئوليتي نبايد به خود اجازه بدهد که جان حتي يک انسان را به خطر بيندازد.
۵ - اما نکته مهم ديگر اين که شرکت اوکرايني که سازنده اصلي آنتونف ۱۴۰ است و با کشورمان در زمينه ساخت مشترک اين هواپيما قرارداد بسته است نيز بايد خود را در مقابل اين حادثه تلخ سقوط آنتونف ۱۴۰ و کشته شدن ۳۹ نفر از هموطنانمان پاسخگو بداند و مسئولان کشورمان از همين حالا از طريق مذاکره و تعامل و اگر نشد از طريق طرح دعواي حقوقي پيگير پاسخگويي شرکت اوکرايني باشند.
در مقابل روزنامه‌های اصلاح‌طلب که در موارد مشابه خواستار استعفا و یا عذرخواهی مسئولان می‌شدند، ترجیح داده‌اند به حمایت از مدیران دولتی بپردازند. روزنامه اعتماد در یکی از مطالب خود با عنوان «هواپيما با يك موتور نيز مي توانست پرواز كند» در این باره نوشته: واكنش ها به سانحه سقوط هواپيما در حوالي فرودگاه مهرآباد ادامه دارد. سانحه يي كه 39 تن را به كام مرگ برد و 9 نفر ديگر با مرگ روي تخت بيمارستان در جدال هستند. وزارت راه به تشريح اقدامات صورت گرفته پرداخت و تلاش براي شناسايي هويت قربانيان ادامه دارد.
رييس سازمان هواپيمايي كشوري با تشريح جزييات جلسه كميته بررسي سانحه هواپيماي آنتونوف - 140، گفت: اشكال در يك موتور به معناي سقوط هواپيما نيست، ضمن اينكه اين نوع هواپيماها در كشورهاي ديگر هم وجود دارند و با استانداردهاي بين المللي در حال پرواز هستند.
جهانگيريان در خصوص اينكه آيا هواپيماي آنتونوف- 140 مطابق با استانداردهاي بين المللي بوده است، گفت: از اين نوع هواپيما 10 فروند در كشور اوكراين و 11 فروند در روسيه در حال پرواز است و در ايران هم 8 فروند از اين هواپيما وجود دارد كه فقط 4 فروند آن در حوزه غيرنظامي فعاليت مي كنند.
وي با تاكيد بر اينكه هواپيماها طوري طراحي شده اند كه حتي با وجود از دست دادن يك موتور به سلامت بر زمين مي نشينند، گفت: همه خلبانان هم آموزش مي بينند تا در زمان از دست دادن يك موتور امكان نشستن در باند هواپيما را داشته باشند، بنابراين اشكال در يك موتور به معناي سقوط هواپيما نيست.
رييس سازمان هواپيمايي كشوري تصريح كرد: ما به دنبال دلايل ديگري هستيم كه خلبان در اين موقعيت نتوانسته هواپيما را به سلامت به زمين فرود آورد.

پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دادستان شهریار دلیل فوت نسرین قادری را اعلام کرد صنم بانو 0 148 ۱۹-۰۸-۱، ۱۱:۲۹ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو
  درباره حادثه‌ای که برای مهسا امینی رخ داد صنم بانو 1 132 ۲۶-۰۶-۱، ۰۵:۰۸ ب.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو
  ماجرای رفیق‌کشی برای خُر و پف! صنم بانو 0 154 ۱۱-۰۲-۰، ۰۹:۰۹ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان