۱۱-۱۱-۹۶، ۱۰:۰۲ ق.ظ
خیلی ها روز خود را با «حالا خورشید» شروع می کنند؛ برنامه «تاک شو»ای که هر روز، ساعت هفت صبح روی آنتن می رود و بیشتر از دو ساعت هم طول می کشد. این برنامه با اجرای رضا رشیدپور از بهار پارسال روی آنتن رفته و حالا بعد از یک سال و نیم تبدیل به یکی از پربیننده ترین برنامه های گفت و گو محور شده است.
هفته نامه همشهری شش و هفت - سعیده نیک اختر: خیلی ها روز خود را با «حالا خورشید» شروع می کنند؛ برنامه «تاک شو»ای که هر روز، ساعت هفت صبح روی آنتن می رود و بیشتر از دو ساعت هم طول می کشد. این برنامه با اجرای رضا رشیدپور از بهار پارسال روی آنتن رفته و حالا بعد از یک سال و نیم تبدیل به یکی از پربیننده ترین برنامه های گفت و گو محور شده است. آنچه این برنامه را به پرمخاطب ترین برنامه روز تبدیل کرده اعتبار و تجربه رشیدپور در کنار عوامل متعدد دیگری است که قصد داریم آنها را بررسی کنیم. نظیر موفقیت این برنامه صبحگاهی گفت و گومحور را حدود 10 سال قبل، در برنامه ای مثل «مردم ایران سلام» با اجرای محمدرضا شهیدی فرد هم شاهد بودیم.
حالا خورشید بعد از یک دوره فترت برنامه های صبحگاهی توانسته جایگاهش را بین مردم باز کند. نکته عمده این محبوبیت همراه شدن مجری با افکار عمومی و حفظ احترام مهمان است که رشیدپور در هر دو مورد تبحر دارد. طبعا موفقیت یک برنامه نتیجه موفقیت و همکاری تیمی از عوامل همسو و همفکر است که برای دیده شدن تلاش می کنند. بیایید ببینیم موفقیت حالا خورشید به چه عواملی وابسته است.
به مهمان احترام بگذار
رضا رشیدپور 42 ساله مجری حالا خورشید است. او که اصالتا آذری است، دانش آموخته دو رشته عمران و کارگردانی است و از سیمای تبریز کارش را آغاز کرد. 33 ساله بود که کارش را در شبکه تهران آغاز کرد و در یک سال، برنامه های گفت و گو محور مثلث، شب شیشه ای، عبور شیشه ای و مثلث شیشه ای را اجرا کرد که به خاطر گفت و گوهای چالشی با مهمانانش، مورد استقبال مردم واقع شد. او بعدها در شبکه اصفهانی زنده رود اجرا کرد. دید در شب و صفر- صفر از دیگر برنامه های اجرا شده توسط اوست. سال 93 عینک آفتابی را در شبکه تازه تاسیس نسیم، کارگردانی و اجرا کرد و سال 95 با برنامه حالا خورشید پرتوان وارد شبکه سه شد.
برنامه ای که به سرعت مورد توجه قرار گرفت. طوری که برنامه های دیگر صبحگاهی کنار زده شده و صبح شبکه سه را پربیننده کرد. رمز محبوبیت رشیدپور، تجربه و دانش او از مسائل روز است. به خاطر تجربه ای که در شیوه گفتارش دارد متین و سنجیده حرف می زند و از کلمات تند و تیز، شتاب زده استفاده نمی کند. در کنار همه اینها با مردم و افکار عمومی همراه شده و از هیجانات آنی دوری می کند. درواقع به نوعی خودکنترلی در کلام و رفتار رشیدپور وجود دارد که او را از دیگر مجری های بی تجربه جدا می کند.
نکته ای که در برنامه تاک شو بسیار اهمیت دارد، احترام به مهمان است که عمدتا مجری های جوان از پس آن بر نمی آیند. رشیدپور برای مهمانانش احترام خاصی قائل است و می داند هنگامی که مهمان مستاصل می شود چطور از او دفاع کرده و بحث را جمع و جور کند و نتیجه دلخواه را از گفت و گو بگیرد. ضمن این که رشیدپور سعی می کند بحث را به سمتی هدایت کند که از هر نوع قضاوت و پیش داوری به دور بوده و نتیجه گیری را به خود مردم بسپارد. با این روش هم مهمان را به چالش می کشد هم به او احترام می گذارد و چند پله به شخصیت و حضورش اعتبار می دهد. به همین خاطر است که کسی ابایی ندارد جلوی دوربین رشیدپور بنشیند و پاسخگو باشد. درواقع اجرای سنجیده و حساب شده رشیدپور از نکات مهم دیده شدن حالا خورشید است.
تنوع موضوعات
حالا خورشید در اصل یک مجله خبری- فرهنگی است که با هدف بالابردن سطح آگاهی مردم ساخته شده. نگاه ژورنالیستی تیم اتاق فکر حالا خورشید باعث شده برنامه بخش های قابل توجه و متنوعی داشته باشد؛ به طوری که در طول 130 دقیقه برنامه، مخاطب منتظر بخش بعدی برنامه بماند. در بخش روزنامه ها، علاوه بر خواندن تیترهای مهم روزنامه های همان روز، بعضی از اخبار مهم هم تحلیل کوتاه می شوند. هر روز یک مهمان به برنامه دعوت می شود که درباره موضوع همان روز با او صحبت می شود. بخش چراغ زرد هم به خاطر بررسی خبرهای حاشیه ای و پیگیری تلفنی از مسئولان مورد توجه مردم است. درواقع مخاطب منتظر جواب دهی مسئول مربوط به مشکلات است و همین برایش جذاب است.
بخش بیلبورد برنامه، افراد خبرساز را در 24 ساعت گذشته معرفی و مقداری درباره رویدادها صحبت می کند. بورس ایده یکی از بخش هایی است که در آن ایده های نو مطرح شده و منتظر سرمایه گذار می مانند. کارنامه هم هر روز به یک شخصیت سیاسی می پردازد و به آنها نمره می دهد. بخش هنری ورزشی هم طرفدار زیادی دارد و اغلب به اخبار و حواشی چهره های معروف این دو حوزه می پردازد. بخش پیشخوان هم از بخش های طنز حالا خورشید است که رشیدپور با اخبار داغ روز شوخی می کند.
سوالات چالشی؛ آنچه مخاطب می خواهد
سوالات چالشی؛ آنچه مخاطب می خواهد
این بخش در حوزه تخصصی مجری است. رشیدپور می تواند محترمانه مهمانش را به چالش بکشد. درواقع رشیدپور اول بحث خودمانی و به زبان عامه مردم موضوع روز را مطرح می کند و سپس با زیرکی، مهمان یا فرد مسئول را مورد خطاب قرار می دهد و نرم نرمک با سلاح دانش که از قبل آماده کرده به مهمان یورش می برد. مردم هم که منتظر این لحظه هستند، از این حمله حساب شده لذت می برند و منتظر پاسخگویی مهمان یا مسئول مربوطه می مانند.
اغلب با مسئولان ارتباط تلفنی برقرار می شود و رشیدپور تلفنی مواضع خود را مطرح می کند. حتی اگر پاسخگویی وجود نداشته باشد رشیدپور سوالاتش را رو به دوربین مطرح می کند. مثالش سوالاتی درباره تاخیر پروازهای فرودگاه های مهرآباد و خرید و فروش تجهیزات باندهای پرواز بود که هفته گذشته آنها را رو به دوربین مطرح کرد و از مسئولان سوال کرد؛ چرا این مسائل را برای مردم شفاف سازی نمی کنند؟
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !