۱۲-۰۵-۹۴، ۱۲:۴۳ ب.ظ
تاثیر فرهنگ بر روابط بین الملل
(با تاکید بر اندیشه حقوق بشر)، پایان نامه (دکتری)
حسین سلیمی
به راهنمایی: هوشنگ مقتدر
چکیده: با ظهور اندیشه های نوین در دهه 1990 میلادی و همزمان با اعتراض روششناختی به علوم انسانی و اجتماعی کلاسیک ، این پرسش بیش از هر زمان مطرح گشت که آیا میتوان چارچوبهای جدیدی برای شناخت و یا فهم بهتر زندگی اجتماعی انسان به دست آورد؟ آیا میتوان با در هم شکستن قواعد سنتی علوم کلاسیک اجتماعی و با گریز از شناختشناسی رفتارگرایانهء آنها راهی برای فهم زندگی اجتماعی یافت ؟ این سؤال که کمابیش در همهء حیطههای علوم انسانی مطرح است ، در روابط بینالملل نیز مطرح گشته است . گذشته از نظریههای کلاسیکی که درباره توجه به عامل فرهنگ در مطالعات بینالمللی، ارائه شده است ، بسیاری از نظریهپردازان فرهنگگرا از جمله متفکرانی هستند که علوم رفتاری و روشهای رفتارشناختی را به زیر سؤال بردهاند. فرهنگگرایی به طور عمده زائیده جریان تحول در اندیشه و تفکر در عصر جدید است . این تحول نتیجه بحران در اندیشه مدرنیستی و نیز توجه متفکران به بعد معنایی بشر است . در حقیقت تفکر علمی در دوران غلبه مدرنیته، حاصل منفعتگرایی و منافع محوری بشر جدید بود که در عرصه روابط بینالملل خود را به شکل مفاهیمی چون منافع ملی، قدرت و ... متجلی میکرد. اما در سالهای پایانی قرن بیستم این سؤال مطرح شده است که آیا نمیتوان فرهنگ را به عنوان بعد معنایی زندگی انسان، مبنا و بستر اصلی حیات او در عرصهء بینالمللی دانست ؟ برای پاسخ به این سؤال نخست تعاریف بیشماری که تاکنون درباره فرهنگ ارائه شده، اما تعاریفی که فرهنگ را حاصل و تجلی نمادسازی انسان میدانند و آن را کلیتی میشمرند که از مجموعه نمادهای خلق شده در یک جامعه تشکیل شده است . حاوی درک عمیقتری از مفهوم فرهنگ هستند. اما ما میتوانیم با تعیین عنصر اصلی و مفهوم محوری فرهنگ ، آن را در عرصه تحقیقات بینالمللی تحقیقپذیرتر بنمائیم. در حقیقت تعبیر و برداشتی که در هر دوره تاریخی و یا در هر جامعه از انسان وجود دارد، اصل و مبنای فرهنگ آن جامعه است و مابقی نمادهای خلق شده تحت تاثیر آن قرار میگیرند. تجربه تاریخی نشان میدهد که زمانی یک تمدن امکان و قابلیت گسترش و اشاعه یافته است ، که یک تعبیر و مفهوم ماندگار و قابل اتکاء از انسان در آن شکل گرفته است .
کلمه های کلیدی:
• فرهنگ
• حقوق بشر
• اندیشه سیاسی
• رابطه بینالمللی
پیوست(ها):
دانلود
(نوع: PDF حجم: 308KB)
منابع:
دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی
(با تاکید بر اندیشه حقوق بشر)، پایان نامه (دکتری)
حسین سلیمی
به راهنمایی: هوشنگ مقتدر
چکیده: با ظهور اندیشه های نوین در دهه 1990 میلادی و همزمان با اعتراض روششناختی به علوم انسانی و اجتماعی کلاسیک ، این پرسش بیش از هر زمان مطرح گشت که آیا میتوان چارچوبهای جدیدی برای شناخت و یا فهم بهتر زندگی اجتماعی انسان به دست آورد؟ آیا میتوان با در هم شکستن قواعد سنتی علوم کلاسیک اجتماعی و با گریز از شناختشناسی رفتارگرایانهء آنها راهی برای فهم زندگی اجتماعی یافت ؟ این سؤال که کمابیش در همهء حیطههای علوم انسانی مطرح است ، در روابط بینالملل نیز مطرح گشته است . گذشته از نظریههای کلاسیکی که درباره توجه به عامل فرهنگ در مطالعات بینالمللی، ارائه شده است ، بسیاری از نظریهپردازان فرهنگگرا از جمله متفکرانی هستند که علوم رفتاری و روشهای رفتارشناختی را به زیر سؤال بردهاند. فرهنگگرایی به طور عمده زائیده جریان تحول در اندیشه و تفکر در عصر جدید است . این تحول نتیجه بحران در اندیشه مدرنیستی و نیز توجه متفکران به بعد معنایی بشر است . در حقیقت تفکر علمی در دوران غلبه مدرنیته، حاصل منفعتگرایی و منافع محوری بشر جدید بود که در عرصه روابط بینالملل خود را به شکل مفاهیمی چون منافع ملی، قدرت و ... متجلی میکرد. اما در سالهای پایانی قرن بیستم این سؤال مطرح شده است که آیا نمیتوان فرهنگ را به عنوان بعد معنایی زندگی انسان، مبنا و بستر اصلی حیات او در عرصهء بینالمللی دانست ؟ برای پاسخ به این سؤال نخست تعاریف بیشماری که تاکنون درباره فرهنگ ارائه شده، اما تعاریفی که فرهنگ را حاصل و تجلی نمادسازی انسان میدانند و آن را کلیتی میشمرند که از مجموعه نمادهای خلق شده در یک جامعه تشکیل شده است . حاوی درک عمیقتری از مفهوم فرهنگ هستند. اما ما میتوانیم با تعیین عنصر اصلی و مفهوم محوری فرهنگ ، آن را در عرصه تحقیقات بینالمللی تحقیقپذیرتر بنمائیم. در حقیقت تعبیر و برداشتی که در هر دوره تاریخی و یا در هر جامعه از انسان وجود دارد، اصل و مبنای فرهنگ آن جامعه است و مابقی نمادهای خلق شده تحت تاثیر آن قرار میگیرند. تجربه تاریخی نشان میدهد که زمانی یک تمدن امکان و قابلیت گسترش و اشاعه یافته است ، که یک تعبیر و مفهوم ماندگار و قابل اتکاء از انسان در آن شکل گرفته است .
کلمه های کلیدی:
• فرهنگ
• حقوق بشر
• اندیشه سیاسی
• رابطه بینالمللی
پیوست(ها):
دانلود
(نوع: PDF حجم: 308KB)
منابع:
دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...!
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...!