امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
خلاصه ای از علوم متافیزیک
#1
متافیزیك به تعبیر ابن‌سینا مجموعه‌ای از حكمت ماقبل‌الطبیعه و
مابعد‌الطبیعه می‌باشد، همچنین ابعاد غیرفیزیكی و ماورائی انسان را نیز
شامل می‌شود كه با حواس پنج‌گانه قابل احساس نمی‌باشد ولی با حواس برتر
می‌توان آن را ادراك كرد. امروزه در قرن جدید و در هزارة سوم، متافیزیك یكی
از حكمتهای مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر جهان است. در ایران نیز
مشاهده می‌شود كه افراد بخصوص جوانان به آن توجه دارند؛ استقبالفراوان از
كتابهایی كه در این زمینه منتشر می‌شود و یا سمینارهایی كه در این مقوله
برگزار می‌گردد مبین آن است. متــافیزیک پیرامون تله‌پاتی، سفرروح،
سایكومتری، هاله‌شناسی، پیشگویی، كف‌شناسی، حسس‌ششم، هیپنوتیزم، انواع
مراقبه، روح و روح‌شناسی، روح‌پزشكی، ارتباط با ارواح، مرگ، جن وجن‌شناسی،
ارتباط با جن، نیروهای غیرفیزیكی(نیروهای روانی، فراروانی و روحی)، نقش
ماده، انرژی، مكان و زمان در فیزیك و متافیزیک، مــــــی بــاشــد.

در قرآن كریم به كرات پیرامون جن، روح، مرگ، عالم ذر، عالم برزخ، معاد و
امثال آن صحبت شده است، كه همگی مقولات مربوط به متافیزیك است. اسلام ناب
محمدی در هیچ جا متافیزیك و فراروانشناسی را انكار نكرده است. فقط در برخی
موارد رفتن به سوی آن و یا استفاده از آن را نهی نموده است و آن هم به دلیل
خطراتی است كه برای فرد یا جامعه دارد:



1- تله‌پاتی: كه عبارت است از
ارتباط بین دو یا چند نفر بدون استفاده از حواس پنج‌گانه و با استفاده از
نیروی فكر.



2- سفر روح: كه عبارت است از خروج
اختیاری روح از بدن و بازگشت اختیاری آن به بدن.



3- سایكومتری: كه عبارت است از سنجش و استخراج خاطرات ثبت شده در
اشیاء بی‌جان.



۴- هاله شناسی: كه عبارت است از
بررسی انرژیهای لطیف و ظریف اطراف بدن انسان كه منشاء آن جسم، روان و روح
بوده و با حواس پنج‌گانه قابل احساس و ادراك نمی‌باشد و همچنین چگونگی
انتقال و تبادل این انرژیها بین افراد(ارسال و دریافت آن).



5ـ هالة نورانی: كه عبارت است از
انرژیهای لطیف و ظریف اطراف بدن انسان كه منشاء آن جسم، روان و روح بوده و
با حواس پنج‌گانه و در حالت عادی قابل احساس و ادراك نمی‌باشد، همچنین
ارتباط هالة نورانی با بهداشت و سلامت جسم و روان.



6- پیشگویی: كه عبارت است از تلاش
جهت كسب اطلاعات و اخبار در مورد آینده با استفاده از روشهای مختلف.



7ـ كف شناسی: كه عبارت است از
بررسی و مطالعه خطوط كف دست و ارتباط آنها با خصوصیات جسمی، روانی و روحی
فرد و ارتباط این خطوط با سلامت انسان و بعضاً ارتباط آن با برخی از وقایع
آینده.



8ـ حس ششم: كه عبارت است از
دریافت برخی اطلاعات و احساس برخی چیزها بدون استفاده از حواس پنج‌گانه.



9ـ هیپنوتیزم: كه عبارت است از
قرار گرفتن فرد در وضعیت خاصی كه ناخودآگاه او فعال شده و در حالت تمركز
ذهن قرار می‌گیرد



10ـ خود هیپنوتیزم: كه عبارت است
از قرار گرفتن در حالت خاصی از تمركز به منظور خود تلقینی برای تقویت محاسن
و تضعیف معایب.



11ـ مراقبه(مدی‌تیشن) : كه عبارت
است از توجه و تمركز بدون تلاش بر یك موضوع خاص دیداری، شنیداری، گفتاری،
فكری و قلبی به عنوان ابزاری برای درك و احساس جهان هستی و رهایی موقت و
محدود از دنیای فیزیكی و مسائل و مشكلات آن و سوق دادن توجه و تمركز به
درون.



12ـ مراقبة دیداری: كه عبارت است از قرار گرفتن جسم در یك وضعیت
بی‌حركت و تمركز بر یك منظره و یا تصویر و ثبت آن در ذهن و سپس بستن چشم و
تجسم آن منظره و یا تصویر و تداوم این كار به منظور رها شدن از دنیای
فیزیكی و فراموش كردن آن و درك و احساس تمام جهان هستی.



13ـ مراقبة گفتاری: كه عبارت است از قرار گرفتن جسم در یك وضعیت
بی‌حركت و تكرار یك كلمه و یا عبارت مقدس به زبان و یا به دل همراه با
تمركز برآن.



14ـ مراقبة شنیداری: كه عبارت است
از قرار گرفتن جسم در یك وضعیت بی‌حركت و تمركز بر حس شنوایی و گوش دادن
به یك صدا و یا صوت طبیعی و یا گوش دادن به یك نوار موسیقی مجاز.(منظور از
مجاز: دارای مجوز انتشار از وزارت ارشاد می‌باشد.)



15ـ مراقبة فكری: كه عبارت است از
قرار گرفتن جسم در یك وضعیت بی‌حركت وتمركز بر یك موضوع خاص فكری و
اندیشیدن در مورد آن. این موضوع فكری می‌تواند مربوط به دنیا و یا عقبی
باشد. مثلاً اندیشیدن در مورد علوم مختلف مرسوم در دانشگاهها و اندیشیدن در
مورد علت خلقت، خودشناسی، مرگ، حساب و كتابِ آخرت و…



16ـ مراقبة احساسی: كه عبارت است
از قرار گرفتن جسم در یك وضعیت بی‌حركت و تمركز بر قلب و ایجاد یك احساس
خوب و مطلوب در آن و تداوم تمركز برآن حس.



17ـ روح و روح شناسی: كه عبارت
است از تحقیق و تفحص درمورد ماهیت روح، منشاء و مرجع آن، خصوصیات و
ویژگی‌های آن، غایت و مقصد آن، تشابه و تفاوت‌های آن با جسم و روان.



18ـ روح پزشكی: كه عبارت است از
شناسایی و درمان بیماری‌های روحی.



19ـ ارتباط با ارواح: كه شامل
تلاش برای ایجاد ارتباط با ارواح زندگان و مردگان به صورت مستقیم و یا با
واسطهابزار و وسایل بوده و این ارواح می‌توانند متعلق به افراد معمولی یا
افراد تكامل یافته و پاك باشند.



20ـ جن شناسی: كه عبارت است از
تحقیق و مطالعه در مورد جن، خصوصیات و ویژگی‌های فردی و اجتماعی آن،
تفاوت‌ها و شباهت‌های آن با انسان.



21ـ ارتباط با جن: كه عبارت است
از تلاش جهت برقراری ارتباط با جن به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم بااستفاده
از ابزار و وسایل.



22- خودشناسی: خودشناسی غایت و
نهایت شناخت‌هاست كه به شناخت خداوند حكیم منتهی می‌شود. هر كس خود را
بشناسد، خدای متعال را خواهد شناخت. خودشناسی برترین حكمت‌ها و
سودمندترینشناخت‌هاست.



23- خداشناسی: شناخت خداوند عزوجل
آغاز دین‌داری، از جمله بالاترین شناخت‌ها و عامل كامل شدن معرفت است.
شناخت حضرت حق تعالی سبب دوستی با او و بی‌نیازی از خلق و دل كندن از دنیا
می‌شود. كسی كه خدا را بشناسد تنها نخواهد ماند(هو معكم این ما كنتم) هر
چند به ظاهر از خلق دور ماند، چرا كه خداشناسی مونس هر تنهایی و یار و یاور
هر بی‌كسی است. خداشناسی نیروی هر ناتوانی، روشنایی هر تاریكی و شفایهر
بیماری است(یا من اسمه دوا و ذكره شفا(.

حضرت امام صادق(ع) می‌فـرمایند:«خودشنـاسی انسـان این است كه خویشتن را به
چهـار طبـع و چهار ستون و چهـار ركن بشناسد، چهار طبعش خـون است و صفرا و
بـاد وبلغم، ستون‌هایش خرد است كه از خرد، فهم و حافظه مایه می‌گیرد و
اركانش نور است و آتش و روح و آب.»
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تقابل فیزیک با متافیزیک ~ MoOn ~ 6 382 ۱۵-۰۵-۹۴، ۱۱:۵۸ ق.ظ
آخرین ارسال: ~ MoOn ~

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
1 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
~ MoOn ~ (۰۴-۰۶-۹۴, ۰۷:۰۵ ب.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان