امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
خودرو کاسپین، سريع ترين خودروي فرمول يك ايراني به شمار مي رود
#1








[عکس: IMG10265518.jpg]





تيم طراحي و ساخت خودروي فرمول يك دانشجويي دانشگاه فردوسي مشهد با نام "كاسپين"، در مسابقات طراحي و ساخت خودروي فرمول يك دانشجويي روسيه در فاصله 13 الي 16 شهريور كه با حضور 21 تيم از 8 كشور برگزار شد، موفق به كسب مقام نايب قهرماني با 282 امتياز پس از تيم دانشگاه گلاسكو شد. اين خودرو به عنوان سريع ترين خودروي فرمول يك ايراني در حال حاضر به شمار مي رود.



به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد، رضا مختاري سرپرست اين تيم 9 نفره در گفتگو با خبرنگار مهر در ارتباط با طراحي خودرو فرمول يك گفت: خودرويي كه ما طراحي كرديم سومين خودرو دانشجويي در سطح ايران كه تمام مراحل طراحي و ساخت قطعات آن توسط خود ما انجام شده است.



شركت هاي معتبر دنيا به دنبال استعدادهاي جوان

سرپرست گروه طراحي خودرو فرمول يك كاسپين در ارتباط با مسابقات طراحي خودرو گفت: عنوان مسابقاتي كه ما در آن شركت كرده ايم فرمول دانشجويي يا (Formula Student) است كه در حال حاضر جزو معتبرترين مسابقات دنيا در سطح دانشجويي قرار دارد كه معمولا توسط كشورهاي آمريكا، انگليس، آلمان، ايتاليا برگزار مي شود كه مجريان آنها هم شركت هاي خودرو سازي از جمله بنز، تويوتا، بي ام و، هستند. آنها در اين مسابقات بيشتر به دنبال جذب استعدادها در ميان دانشجويان مهندسي و مكانيك هستند.



وي با اشاره به بومي ساختن دانش طراحي و ساخت سيستم تعليق و فرمان اين خودرو افزود: در توليدات ماشين داخلي معمولا از سيستم هيدروليك براي فرمان از جمله پرايد استفاده مي كنند اما سيستم فرمان اين خودرو را از صفر تا صد طراحي كرديم و به دانش بومي اي در اين زمينه دست يافتيم كه هيچ نمونه مشابهي در ايران ندارد.



سرپرست گروه طراحي خودرو فرمول يك كاسپين در مورد ويژگي هاي اين خودرو بيان كرد: در حال حاضر اين خودرو در مقياس صفر تا صد با سرعت كمتر از 4 ثانيه در رديف سريع ترين ماشين هاي ساخت ايران قرار گرفته كه اين سرعت 220 كيلومتر بر ساعت است كه قابليت تنظيم شدن براي سرعت هاي كمتر يا بيشتر رانيز داراست.



طراحي بومي سيستم تعليق خودرو
وي در ادامه در بحث ابعاد ظاهري اين خودرو افزود: طول اين خودرو 2.80، عرض آن 1.40، و ارتفاع آن 1.20 متر است.

مختاري ضمن بيان اينكه موتور استفاده شده در اين خودرو از نوع LG بوده كه ويژه مسابقات است، گفت: سيستم ديفرانسيل موتور از جنس ليميت اسپيد است كه معمولا بر روي موتورهاي هندا CBR3600 جهت جلوگيري و محدود ساختن لغزش موتور خودرو استفاده مي شود، در ارتباط با طراحي آن ما نيمي از آن را به صورت خام از كشور آمريكا خريداري كرديم و مابقي آن را خود طراحي كرديم.


وي در ارتباط با سيستم تعليق موتور نيز اشاره كرد: تمام مراحل طراحي و ساخت آن را خودمان انجام داديم كه نسبت به موتورهاي معمولي كه در خودروهاي فرمول يك استفاده مي شود نسبت 3 به يك دارد و از نظر سبك بودن ما از آلومينيوم استفاده كرديم تا وزن كمتري را به خود اختصاص دهد، همچنين شاسي هايي كه ما طراحي و ساختش را انجام داده ايم به صورت لوله اي فضايي بوده است.


مختاري درارتباط با ايمني خودرو گفت: ما جهت بالا بردن ايمني خودرو از سيستم جاذب انر‍ژي در ماشين استفاده كرده ايم كه در سپر ماشين قرار مي گيرد، كار اصلي اين سيستم زماني است كه خودرو دچارسانحه يا تصادف مي شود، اين سيستم با جذب ضربه به خود مانع از انتقال ضربه به ساير اجزاي بدنه خودرو و راننده مي گردد كه گفتني است نمونه اين محصول در هيچ يك از خودرو هاي ساخته شده دانشجويي يا غير دانشجويي در ايران وجود ندارد.


وي در ادامه تصريح كرد: ما تمام قوانين را در ساخت و طراحي خود رو رعايت كرديم، شاسي خودرو را به وسيله لوله هايي كه ساختيم تست و همچنين قبل از شروع مسابقه تست كشش را جهت مقاومت خودرو تست كرديم، در بخش جاذبه انرژي از طراحي ديناميك و شبه ديناميك استفاده شده است.
خودروي كاسپين با رعايت استانداردهاي بين المللي توليد شد

سرپرست گروه طراحي خودرو فرمول يك كاسپين با بيان اينكه طرح هاي ساخته شده را به پارك علم و فناوري نيز داده اند گفت: ما طرح هاي ساخته شده تيم را به پارك علم و فناوري داديم كه در آن تمام استانداردهايي كه براساس انجمن مهندسي مكانيك آمريكا بايد رعايت شود را لحاظ كرده ايم. اين در حالي است كه ساير خودرو هاي توليد داخلي طبق استاندارد هاي داخلي ساخته مي شوند.


مختاري با بيان اين كه مدل هاي خودرويي كه توسط دانشجويان طراحي يا ساخته مي شوند معمولا بيشتر الكترونيك يا هيدروليك هستند، گفت: اين دسته از خودرو بيشتر قابليت شهري دارند اما خودرو طراحي شده ما با ويژگي هاي مسابقه طراحي شده ضمن اينكه ويژگي هاي خودرو شهري را با شتاب بيشتر و درسطح بالاتري دارد.

مصر طي هفت سال تيم هاي دانشجويي خود را به 13 تيم افزايش داد

وي ادامه داد: وزن خودرو طراحي شده همراه با راننده كمتر از 300 كيلو است. جنس بدنه ماشين كامپوزيت است كه شكل و شمايل زيباتري به خودرو داده است.


مختاري در ارتباط با مصرف سوخت اين خودرو افزود: ما براي كاهش مصرف سوخت خودرو طراحي شده از برنامه ريزي ECU استفاده كرده ايم و توانستيم مصرف سوخت را بسيار كمتر از حد معمول كنيم، چرا كه يكي از تست هاي مسابقه اختصاص به مصرف سوخت دارد، در اين مسابقه از مجموع 1000 امتياز، 100 امتياز آن به سوخت كمتر ماشين تعلق مي گيرد.


سرپرست گروه طراحي خودرو فرمول يك كاسپين در پايان در خصوص بحث مالي گفت: متاسفانه در ايران از مباحث علمي و دانشجويي زياد حمايت و تشويق نمي شود. متاسفانه اين گونه مباحث علمي معمولا در سطح دانشگاه ها نيز فعال نيست به طوريكه ما در سال 2007 كه اولين سال برگزاري اين مسابقات بود با يك تيم آن هم از دانشگاه اصفهان حاضر شديم و تا الان هم هنوز همان يك تيم فعال است در حالي كه كشوري مثل مصر يك تيم خود را به 13 تيم افزايش داده است.


گفتني است تيم 9 نفره خودروي كاسيپين متشكل از رضا مختاري، علي سالاري نژاد، علي خسروآبادي، كيومرث آريانا، ميثم خطيبي، فرهاد باغ ياري، عليرضا حجت خواه، امين فرزانه نيا و رضا شريف مقدم است.
آمدن ' بودن ' شدن ' رفتن
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Brick سیارکی به اندازه یک خودرو از کنار زمین رد شد صنم بانو 2 112 ۳۰-۱۰-۹۶، ۰۸:۳۳ ب.ظ
آخرین ارسال: d.ali
Bug 80 درصد بالغين و كودكان ايراني دچار كمبود ويتامين D هستند !! صنم بانو 1 110 ۲۴-۰۷-۹۶، ۰۴:۴۵ ب.ظ
آخرین ارسال: taranomi
  اولین خودرو اسپرت تمام خورشیدی جهان +عکس hedy 0 213 ۱۳-۰۶-۹۴، ۰۱:۵۴ ب.ظ
آخرین ارسال: hedy

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان