امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
#1
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی تبریز یکی از دانشگاه های شهر تبریز است.
این دانشگاه دارای 9 دانشکده پزشکی، پیراپزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، بهداشت و تغذیه، توانبخشی، داروسازی و علوم نوین پزشکی و دانشکده مراغه می باشد.
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#2
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی تبریز یکی از دانشگاه های شهر تبریز است.
این دانشگاه دارای 9 دانشکده پزشکی، پیراپزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، بهداشت و تغذیه، توانبخشی، داروسازی و علوم نوین پزشکی و دانشکده مراغه می باشد.
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#3
توانمندیها
توانمندی های پژوهشی دانشگاه شامل:
1. راه اندازی آزمایشگاه جامع تحقیقات
2. راه اندازی مرکز تحقیقات سلولهای بنیادی
3. راه اندازی اولین و تنها آزمایشگاه مجهز به اندازه گیری غیر تهاجمی التهاب راه های هوایی
4. دارای بزرگترین فضا و امکانات تحقیقاتی در مراقبت های ویژه ( ICU )
5. دارای توانمندی اندازه گیری کنترل مسمویت ها با منواکسید کربن
6. راه اندازی بخش طب سنتی
7. اقدام به ساخت کلین روم در جهت تولید آنتی بادی مونوکلونال
8. راه اندازی مرکز EBM و همکاری بین المللی با مراکز دانشگاهی وتحقیقاتی جهان
5. ایجاد و راه اندازی دکتری تخصصی پژوهشی در یازده مرکز تحقیقاتی دانشگاه و صدور مجوزبرای 45 نفر از اساتید محترم دانشگاه بعنوان استاد راهنما




موفقیت های پژوهشی
1. کسب بیش از 32 عنوان در جشنواره رازی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
2. انتخاب مرکز تحقیقات کاربردی دارویی جزء ده آزمایشگاه برتر کشوری و رتبه اول در سطح وزارت بهداشت و درمان در شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو
3. . موفق به تولید صنعتی قرص دیگوکسین با استفاده از تکنولوژی Solid Dispersion برای نخستین بار در کشور توسط محقق جوان دانشگاه آقای دکتر هادی ولیزاده
4. تولید پایلوت قرص سیرو لیموس با استفاده از فناوری نانو توسط آقای دکتر هادی ولی زاده
5. تشکیل اولین شرکت دانش بنیان در مرکز رشد واحد های دارویی
6. کسب رتبه برتر جشنواره پژوهشی رازی توسط مراکز تحقیقاتی کار بردی دارویی ، نانوتکنولوژی و بیو تکنولوژی طی سنوات متوالی
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#4
مراکز تحقیقاتی دانشگاه

دانشگاه علوم پزشکی تبریز دارای ۱۵ مرکز تحقیقاتی است:


  1. NPMC مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
  2. مرکز تحقیقات کاربردی علوم دارویی
  3. مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی
  4. مرکز تحقیقات سل و بیماری های ریوی
  5. مرکز تحقیقات ریز فناوری دارویی (نانو تکنولوژی)
  6. مرکز تحقیقات گوارش و کبد
  7. مرکز تحقیقات علوم تغذیه
  8. مرکز تحقیقات قلب و عروق
  9. مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری
  10. مرکز تحقیقات هماتولوژی، انکولوژی
  11. مرکز تحقیقات علوم اعصاب
  12. مرکز تحقیقات سلامت زنان
  13. مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی
  14. مرکز تحقیقات ایمونولوژیک
  15. مرکز رشد واحدهای فناور فراورده های دارویی
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#5
معرفی دانشکده پزشکی

درباره دانشکده


تاريخچه :
دانشكده پزشكي تبريز در سال 1326 بعنوان دومين دانشكده در سطح كشور و اولين دانشكده در دانشگاه تبريز تاسيس شد . بدنبال توسعه دانشگاه تبريز و تشكيل ساير دانشكده ها در رشته هاي مختلف ، با تشكيل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي به استناد مصوبه 9/5/1364 مجلس شوراي اسلامي ، دانشكده پزشكي از دانشگاه تبريز منفك شده و بطور مستقل فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي و درماني خود را تحت عنوان دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني تبريز ادامه داد .



شرايط فعلي دانشكده پزشكي :
در حال حاضر اين دانشكده با زيربناي تقريبي 12415 متر مربع با فضاهاي فيزيكي جديد الاحداث در حال توسعه ، در مجموع داراي 333 نفر عضو هيات علمي كه 77 نفر در 7 گروه آموزشي علوم پايه و 256 نفر در 17 گروه آموزشي باليني پزشكي تخصصي فعاليت دارند ، كه فعاليتهاي آموزشي باليني در 8 مركز آموزشي و درماني تحت پوشش اين دانشگاه انجام مي پذيرد . همچنين تعداد 300 نفر دانشجو در مقطع رزيدنتي ، 1050 نفر در مقطع دكتري ، 20 نفر در مقطع PHD و 34 نفر در مقطع كارشناسي ارشد مشغول آموزش حرفه پزشكي مي باشند .
ساختمان در حال توسعه اين دانشكده فعلاً چهار طبقه با دو ورودي مجزا از محوطه به داخل ساختمان بوده ، كه در طبقه هم كف معاونت آموزش باليني و پايه و مركز كامپيوتر بسيج و تالار اجتماعات شهيد شايانمهر با ظرفيت 360 نفر قرار دارد . در طبقه اول : كلاسهاي 2 ، 3 ، 4 ، 5 و مخابرات و در طبقه دوم : اداره آموزش ، كلاس شماره 1 ، كتابخانه ، سمعي و بصري ، امور اداري و مالي و رياست دانشكده و گروه ميكروب و ويروس شناسي و اتاق سرور و در طبقه سوم گروه آموزشي انگل شناسي و بيوشيمي و در طبقه چهارم ، معاونت پژوهشي دانشگاه و گروه آموزشي پزشكي اجتماعي و علوم تشريح مستقر مي باشند . كتابخانه اين دانشكده با 2092 كتاب فارسي ، 4467 كتاب لاتين ، 235 مجله فارسي ، 94 مجله لاتين ، 85 CD آموزشي ، 4325 پايان نامه فارسي ، 31 پايان نامه لاتين ، 77 مورد طرحهاي تحقيقاتي در اوقات صبح و عصر ضمن ارائه مراجع معتبر در اختيار مراجعين مي باشد .
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#6
معرفی دانشکده بهداشت و تغذیه

دانشكده بهداشت و تغذيه در سال 1370 با تلفيق گروههاي بيوشيمي و تغذيه از دانشكده داروسازي ، گروه بهداشت از دانشكده پزشكي و گروه بهداشت محيط و مبارزه با بيماريها از دانشكده پيراپزشكي تأسيس گرديد. اين دانشكده چندين سال در دانشكده داروسازي، توانبخشي و دندانپزشكي مستقر بود تا اينكه از سال 1380 در محل ساختمان اصلي خود فعاليت هاي آموزشي را آغاز نمود.
هدف كلي اين دانشكده تعليم و تربيت دانشجويان در زمينه های مختلف علوم تغذيه ، علوم بهداشتي و علوم مديريت جهت بهبود وضعيت تغذيه، بهداشت (بهداشت محيط ، آب ، هوا ، فاضلاب ، زباله ) و سيستم هاي ارائه خدمات بهداشتي مي باشد.
جهت نيل به اهداف فوق علاوه بر ارتباطات با ساير گروهها در ساير دانشكده ها ، دانشكده در جهت همكاري با ساير موسسات دانشگاهي و آموزشي و نهادهاي دولتي و غير دولتي فعال است.
دانشكده فعلا" در 5 رشته مختلف در مقاطع مختلف كارداني ، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري Ph.D پذيرش دانشجو دارد. مساحت كل دانشكده 12 هزار و 151 متر مربع شامل كتابخانه ، 10 كلاس درسي ، آمفي تئاتر و آزمايشگاهها است.



[عکس: images.aspx?id=23&w=400&h=300]


علوم تغذیه
در رشته كارشناسي تغذيه در سال 1353 در دانشكده داروسازي شروع به پذيرش دانشجو در مقطع کاردانی شد. از سال 1361 تا 1373 پذیرش دانشجو در مقاطع كارداني ، كارشناسي و کارشناسی ناپیوسته بود و سپس از سال 1373 تنها دانشجو در مقطع کارشناسی پذیرفته شد. درخصوص تحصیلات تکمیلی، از سال 1371 مقطع کارشناسی ارشد تغذیه و از سال 1374 در مقطع دکترای تخصصی (Ph.D) تاسیس و دانشجو پذیرش گردید. ظرفیت سالیانه پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد 9 نفر و دکترا (Ph.D) 3 نفر در حال حاضر می باشد. دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 2 سال و دکترا 4 سال می باشد. در طی دوره آموزشی دانشجویان علاوه بر واحدهای اصلی واحدهایی در زمینه های مرتبط با تغذیه چون: بیوشیمی، فیزیولوژی، اپیدمیولوژی و ... نیز می گذرانند. این مقطع بالاترین مقطع در زمینه تغذیه بوده و دانشجویان آن از طریق آزمون سراسری انتخاب می شوند. دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی علاوه بر طی دوره آموزشی، موظف به انجام کار تحقیقاتی در قالب پایان نامه دوره خود در این مقطع می باشند و درخصوص دانشجویان Ph.D پس از قبول در امتحان جامع می باشد. علوم تغذیه شامل محدوده گسترده ای از علوم مرتبط با مصرف مواد غذایی بوده و شامل رشته های مختلف در ارتباط با بررسی مصرف، نقش ریزمغذیها در سلامت و بیماری، وضعیت ریز مغذیها در جامعه و ... است.
علوم و صنایع غذایی
در سال 1380 با افتتاح ساختمان جدید دانشکده بهداشت و تغذیه گروه علوم و صنایع غذایی در طبقه اول قست B ضلع جنوب غربی به صورت گروه مستقل مستقر گردید. خوشبختانه در آذرماه 1387 با تصویب تاسیس دوره کارشناسی ارشد علوم و صنایع غذایی توسط وزارت بهداشت و درمان گروه علوم و صنایع غذایی عملاً فعالیت خود را به صورت رسمی از مهرماه 1388 با پذیرش پنج نفر دانشجو شروع خواهد کرد. گذشته از این با توجه به اهمیت صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی و لزوم کنترل کیفی و بهداشتی محصولات تولیدی و نیاز به کارشناسان مربوط در رابطه با تاسیس دوره کارشناسی علوم و صنایع غذایی یا نیز اقدامات لازم به عمل آمده و پس از تصویب وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در این دوره نیز اقدام به پذیرش دانشجو در آینده خواهد شد.
بهداشت محیط
گروه بهداشت محیط فعالیت خودش را از سال 1351 با پذیرش کاردان بهداشت محیط جهت اشتغال بکار در آذربایجان شرقی،آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و گیلان آغاز نموده است.
در سال 1366 این مقطع به کارشناسی تغییر داده شد و آموزش آن به دانشگاه علوم پزشکی محول گردید. در زمان حال دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرفته می شود. دانشجویان این رشته در طی تحصیل واحدهای مختلف مرتبط با بهداشت، بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای- را می گذرانند. اهمیت بهداشت محیط و پاکسازی و سالم سازی محیط، تامین آب آشامیدنی سالم، هوا و آب سالم، سلامت مواد غذایی اماکن عمومی، شناسایی عوامل ناپاک و غیر بهداشتی در محیط، مبارزه با حشرات ناپاک موذی و ناقلین، نیاز شدید به تعداد زیادی متخصص در زمینه بهداشت محیط را ایجاب می نماید.
بهداشت عمومی و مدیریت
گروه آموزشی مدیریت و بهداشت عمومی در رشته های کارشناسی بهداشت عمومی، کاردانی بهداشت خانواده، کاردانی مبارزه با بیماریها، کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی پذیرش دانشجو داشته و بزودی پذیرش دانشجو در مقطع Ph.D را نیز آغاز خواهد کرد. گسترش چشمگیر نظام بهداشتی و درمانی میهن اسلامی و نیاز روزافزون مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و در نتیجه توسعه سازمان های بهداشتی و درمانی کشور، بعلاوه بهبود عملکرد و اقتصادی تر اداره کردن این سازمانها، تربیت و بکارگیری مدیران متخصص را در سطوح مختلف لازم می سازد. بویژه سازمانهای بهداشتی و درمانی به لحاظ جایگاه حساس و اهمیت خاصی که برای جامعه دارند می باید از برنامه ریزی، سازمان دهی، بکارگماری، بودجه بندی، هدایت و رهبری، کنترل و نظارت، انگیزش کارکنان، ارتباطات درون بخشی و برون بخشی، نوآوری و ارزیابی علمی برخوردار باشند. مطالب فوق ضرورت آموزش افراد در زمینه های مهارتی فوق را روشن تر می نماید.
تجهیزات و امکانات دانشکده
دانشکده بهداشت و تغذیه دارای آزمایشگاههای بیوشیمی، تغذیه، شیمی مواد غذایی، شیمی مواد غذایی، شیمی آب و فاضلاب، میکروبیولوژی آب و فاضلاب، آزمایشگاه تحقیقات تغذیه ای و اتاق نقشه کشی است.
دانشکده در فعالیتهای پژوهشی و آموزشی مختلف شرکت دارد. مرکز تحقیقات تغذیه و مرکز تحقیقات دانشجویی در دانشکده مستقر است. دارای کتابخانه و سایت کامپیوتری برای استفاده همکاران و دانشجویان بوده و تمامی اعضای هیئت علمی در محل کار دسترسی به اینترنت دارند.
امکانات کتابخانه و سایت دانشکده
1) 1245 جلد کتاب به زبان خارجی
2) 2851 جلد کتاب به زبان فارسی
3) 76 مجله خارجی
4) 56 مجله داخلی
5) 78 پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد و 18 پایان نامه دوره دکترا
6) دسترسی online به سایت های مختلف چون Ovid, JAMA, Black well, Elsevier و...
7) کامپیوتر و پرینتر
در این دانشکده از سال 1377 سیستم LAN فعال بوده و تمامی دانشجویان و همکاران قادر به استفاده از امکانات کامپیوتری و اینترنت برای کارهای آموزشی و پژوهشی هستند.
دانشجویان دسترسی به امکانات رفاهی چون خوابگاه، کمک هزینه تحصیلی، وام، خدمات درمانی- بهداشتی، امکانات ورزشی داند.

افتخارات کسب شده:
دانشکده سعی و تلاش در جهت برگزاری کنگره ها و سمینارهای داخلی داشته و تا حال چندین مورد کنگره داخلی دانشکده در زمینه های مختلف برگزار نموده است.
دانشکده در زمینه های مختلف آموزش و پژوهش فعال بوده و جزو یکی از 3 دانشکده برتر در رشته تغذیه در کشور
می باشد. در آزمونهای ارشد و Ph.D درصد قابل توجهی از دانشجویان این دانشکده در مقاطع بالاتر پذیرفته می شوند.
در جشنواره های پژوهشی داخلی اعضای هیئت علمی دانشکده موفق به کسب رتبه گردیده و
دانشکده در سال 1386 به عنوان دانشکده برتر در جشنواره پژوهشی دانشگاه
و
در سال 1388 دانشکده با بيشترين درصد رشد پژوهشي در دانشگاه
معرفی گردید.


خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#7
معرفی دانشکده پرستاری و مامایی

معرفی : اين دانشكده در سال 1295 شمسي با عنوان آموزشگاه علمي پرستاري وابسته به بيمارستان ميسيون آمريكايي تاسيس گرديد و تا 1349 به فعاليت ادامه داد. در همان سال آموزشگاه مزبور در دانشگاه تبريز ادغام مي گردد.
در سال 1344 آموزش رشته مامايي در دانشكده پزشكي دانشگاه تبريز شروع گرديد كه بعدها تبديل به آموزش رشته پرستارماما شد. در سال 1347 آموزشگاه عالي پرستاري با پذيرش دانشجو در رشته پرستاري در محلي جدا از دانشكده پزشكي به فعاليت خود ادامه داد و در سال 1355 نظام واحدي جايگزين نظام قبلي گرديد. ادامه از سال 1362 آموزشگاه عالي پرستاري به محل جديد منتقل و تحت عنوان آموزشكده و دانشكده پرستاري و مامايي فعاليت نمود . پذيرش دانشجو در مقاطع كارداني و كارشناسي پيوسته با نظام آموزشي جديد از همان سال انجام گرفت. در سال 1365 رشته اتاق عمل از دانشكده پزشكي منفك و به آموزشكده جديد منتقل گرديد. دانشجويان و كادر آموزشي آموزشگاه مجتمع رازي نيز همزمان با جدا شدن رشته هاي علوم پزشكي از دانشگاه تبريز و تاسيس دانشگاه علوم پزشكي تبريز به اين مركز منتقل گرديدند و دانشكده پرستاري و مامايي تشكيل يافت .امروزه ، این دانشکده در مقاطع کاردانی ، کارشناسی، کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی و دکتری تخصصی پرستاری دانشجو تربیت می نمایدو اولین دانشکده ای است که توانست دوره PhD پرستاری را در سال 1374 در ایران راه اندازی نماید.


امكانات دانشكده
دانشکده پرستاری مامایی تبریز از نظر امکانات ساختمانی دارای چهار تالار برای اجرای مراسم های مختلف( تالار تشریح ، تالا علامه طباطبایی ، تالار کنفرانس و ) ، دو سالن آزمایشگاهها ( آزمایشگاه بیوشیمی ، آزمایشگاه میکروب شناسی ) ، سه سالن پراتیک ها ( پراتیک داخلی جراحی - پراتیک اتاق عمل و پراتیک مامایی) ، یک سالن لابراتوار زبان با تجهیزات مربوطه ، سه تالارهای رایانه( تالار رایانه دانشجویان کاردانی و کارشناسی ،تالار رایانه دانشجویان ارشد و تالار رایانه دانشجویان دکتری) و سالن کتابخانه می باشد .
گروه هاي آموزشي : گروه مامائی و گروه های پرستاری: داخلی - جراحی و اتاق عمل، کودکان ، بهداشت جامعه ، روانپرستاری
کسب افتخار و مقام دانشکده


عناوین و فرآیندهای برتر کسب شده در سال 1391



1) ((گروه داخلی جراحی)) به عنوان گروه برتر دانشکده در جشنواره شهید مطهری
2) فرایند برتر «ارتقای فرایند نظام استاد راهنما با تدوین قانون مقررات و ارزشیابی در حیطه قوانین مقررات و ساختارهای آموزشی» مجری دکتر سوسن ولیزاده و همکاران طرح خانمها جبرائیلی، صدری مهر، ویرانی، بهشید و آقای دکتر ابراهیمی، در جشنواره شهید مطهری
3) «ارتقاء آموزش با طراحی و ارزشیابی فرمهای تکالیف بالینی در آموزش دوره های بالینی و دانشجویان پرستاری در حیطه سنجش، ارزشیابی و اثربخشی آموزشی» مجری دکتر لیلا ولیزاده و همکاران طرح دکتر زمان زاده – ویرانی در جشنواره شهید مطهری
4) « ارزشیابی تکوینی دوره کارشناسی اتاق عمل در ایران و مقایسه این برنامه با سایر دانشگاههای معتبر جهان » مجری دکتر مژگان لطفی و همکاران طرح دکتر وحید زمانزاده، دکتر لیلا ولیزاده، دکتر سوسن ولیزاده، دکتر اسکندر فتحی آذر، دکتر هادی حسنخانی، مژگان بهشید، فرحناز عبدالله زاده، زهرا شیخ علیپور و فاطمه رایگان در جشنواره شهید مطهری
5) انتخاب سركارخانم فرشباف به عناوین ماماي نمونه کشوری

عناوین و فرآیندهای برتر کسب شده در سال1390

1)کسب رتبه توسط دانشکده پرستاري و مامائي با عنوان ((دانشکده برتر دانشگاه با بيشترين ضريب رشد پژوهشي)) در دهمين جشنواره پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي تبريز
2) انتخاب سرکار خانم دکتر مژگان بهشيد و فرانک جبارزاده را در دهمين جشنواره پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي تبريز، با عنوان ((مخترع برگزيده دانشگاه))
3)انتخاب سرکار خانم عزيزه فرشباف خليلي را در دهمين جشنواره پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي تبريز، با عنوان ((کارمند پژوهشگر برتر دانشگاه))
4) سرکار خانمها مژگان بهشید عضو هیات علمی و دانشجوی PhD و فرانک جبارزاده با عنوان مخترعین "تکنیک آموزش پروسیجرهای پرستاری با استفاده از شبیهسازی کامپیوتری" و کسب مدال طلا از Cyber international genius inventor fair 2011 برگزار گردیده در سئول، کره
5) انتخاب فرایند طراحی و اجراء و ارزشیابی الگوی مهارت اموزش به مددجویان ارائه شده توسط دکتر حسین ابراهیمی به عنوان فرایند برتر در چهارمین جشنواره شهید مطهری
6) برگزیده شدن گروه مامایی دانشکده به عنوان گروه برتر در چهارمین جشنواره شهید مطهری
7) انتخاب فرایند نرم افزاری خود آموز مراقبت از نوزاد توسط دکتر سوسن ولی زاده به عنوان فرایند برتر در چهارمین جشنواره شهید مطهری
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#8
معرفی دانشکده داروسازی

درباره دانشکده


این دانشکده در سال 1328 هجری شمسی بعنوان دومین دانشکده داروسازی ایران، بعد از دانشکده داروسازی تهران دراولین محل خود واقع در تقاطع خیابان امام خمینی و آیت الله طالقانی شهر تبریز به منظور تامین نیاز کشور به داروساز تاسیس شد. این تحول مهم در شهر تبریز در حالی رخ داد که تا آن زمان هیچ مدرسه آموزش عالی جهت رشته داروسازی در تبریز وجود نداشت و افراد شاغل در داروخانه بصورت تجربی آموزش دیده و به مرحله نسخه پیچی می رسیدند. به این افراد با گرفتن امتحانی مجوز تاسیس داروخانه داده می شد و شرط قبولی در این امتحان سواد خواندن و نوشتن، تسلط به زبان لاتین و نسخه پیچی بود.

تاسیس دانشکده داروسازی تبریز با آگهی پذیرش دانشجو در رشته داروسازی آغاز گردید. در اولین پذیرش، تعداد دانشجویان به حد نصاب نرسید. اما بالاخره دانشکده با 25 نفر دانشجو اولین دوره تربیت دانشجو را آغاز نمود. در برنامه آموزشی دوره علوم پایه 2 ساله وجود داشت و سپس به مباحث تخصصی داروسازی پرداخته می شد. زهرشناسی، داروشناسی و فراورده های جالینوسی از جمله دروس دوره تخصصی بودند.

بعدها به همت ریاست وقت دانشکده جناب آقای دکتر اسمعیل انگجی، گام های اساسی در پيشرفت دانشکده برداشته شد. دانشکده داروسازی در بطن دانشکده پزشکی فعالیت جدید خود را آغاز نمود و در سال 1345 از دانشکده پزشکی جدا شد و استقلال یافت. در شهریور سال 1347 بدنبال انحلال دانشکده های داروسازی سراسر کشور، دانشکده جدید علوم دارویی و علوم آزمایشگاهی با ایجاد رشته علوم آزمایشگاهی در داخل دانشکده داروسازی شروع به فعالیت کرد. دانشکده علوم دارویی با هدف تربیت داروساز و کارشناسان دارویی برای اداره داروخانه ها، صنایع داروسازی و اقتصاد دارویی کشور و همچنین تربیت کارشناس جهت خدمت در آزمایشگاه های تشخیص طبی و نیز تحقیق در امور دارویی و آزمایشگاهی تاسیس گردید. در سال 1351 رشته علوم آزمایشگاهی از این دانشکده جدا و به دانشکده پزشکی منتقل گردید. در سال 1353 رشته تغذیه با 39 نفر دانشجو از بطن دانشکده داروسازی تبریز فعالیت آموزشی خود را آغاز نمود و در سال 1370 با ایجاد دانشکده بهداشت و تغذیه از دانشکده داروسازی جدا گردید. از سال 1386 احداث ساختمان جدیدی برای دانشکده داروسازی به مساحت 17000 متر مربع آغاز شده است. دانشکده داروسازی تبریز تاکنون بیش از 3000 فارغ التحصیل رشته داروسازی به کشور عزیزمان تحویل داده است که بسیاری از این عزیزان افراد کارآمد و تاثیر گذار در داروسازی کشور بوده اند.

دانشکده داروسازی تبریز در حال حاضر متشکل از 7 گروه آموزشی شامل فارماسیوتیکس، فارماکولوژی و توکسیکولوژی، فارماکوگنوزی، شیمی دارویی، بیوتکنولوژی دارویی، داروسازی بالینی و کنترل دارو و غذا می باشد. گروه های آموزشی دانشکده با استفاده از توان بالای اعضای هیات علمی و امکانات فیزیکی خود در تلاش می باشد تا از طریق برنامه ریزی آموزشی، پژوهش های بنیادی و کاربردی و ارائه خدمت، دانش مدرن داروسازی را در جهت حل مشکلات کشوری بکار گیرند و سهم چشمگیری در توسعه و شکوفایی علمی کشور به خود اختصاص دهند.

تربیت دانشجویان در دوره های دکترای تخصصی PhD از سال 1369 در دانشکده داروسازی تبریز با ایجاد رشته فارماکوگنوزی آغاز گردید. در حال حاضر 62 دانشجو در دوره های PhD در رشته های فارماکوگنوزی، فارماسیوتیکس، فارماکولوژی، شیمی دارویی، توکسیکولوژی، بیوتکنولوژی دارویی و کنترل دارو و غذا در دانشکده داروسازی تبریز مشغول به تحصیل می باشند.

دانشکده داروسازی در قلب شهر تبریز که میعادگاه اهل علم و هنر است قرار گرفته است. حفظ بافت قدیمی شهر در مجاورت بافت توسعه یافته مدرن، نزدیکی آن به کوه همیشه پر برف سهند و دریاچه ارومیه و ... این شهر را برای دانشجویانی که دوره تحصیل خود را در آن می گذرانند فراموش ناشدنی می نماید.
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#9
[عکس: images.aspx?newsid=31&w=300&h=250]
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:


چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
1 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
~ MoOn ~ (۲۱-۰۵-۹۴, ۰۸:۳۱ ب.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان