امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دانشگاه علوم پزشکی همدان
#1
تاریخچه

اولین گامهای ایجاد دانشگاه علوم پزشکی در اسفند ۱۳۵۱ بر اساس معاهده مشترک دولتهای ایران فرانسه برداشته شد که با نام دانشگاه بوعلی سینا در زیر مجموعهای به نام مجتمع آموزشی علوم تندرستی در سال ۱۳۵۴ در مجموعه دانشگاه بوعلی سینا با رشتههای پزشکی، پرستاری و بهداشت شروع بکار کرده و با این امکانات هسته اولیه گروه پزشکی را پایه گذاری شد و پس از جداشدن دانشکدههای پزشکی ایران از وزارت علوم تحقیقات و فن آوری به صورت مستقل و با تحت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۶۵ قرار گرفته است.
جلسه هیجدهم شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی در تاریخ ۲۵/۲/۱۳۶۷ مقرر گردید دانشگاههای علوم پزشکی هر استان به نام همان استان نامگذاری شوند و نهایتاً اینکه در اجرای مصوبه شماره ۷۴۴۷/ د/ ش مورخ ۱۴/۱۲/۷۲ شورای عالی اداری کشور مبنی بر ادغام سازمان منطقه بهداشت و درمان در دانشگاههای علوم پزشکی و تشکیل دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سازمان منطقهای بهداشت و درمان استان همدان و دانشگاه علوم پزشکی همدان در یکدیگر ادغام گردیدند و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان همدان تشکیل گردید. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان همدان متولی اصلی تامین و ارتقاء و اعاده سلامتی در سطح استان میباشد . رسالت عمده این دانشگاه بطور کلی در راستای تربیت نیروی انسانی متخصص بهداشتی درمانی و تاسیس و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی در سطوح مختلف شامل خانه بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستائی، پایگاه بهداشتی، بیمارستان، کلینیک و مراکز تحقیقاتی میباشد. این دانشگاه به منظور تحقق اهداف بهداشتی درمانی و آموزشی فعالیتهای خود را در قالب ۶ معاونت آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمان و دارو، دانشجوئی و فرهنگی و پشتیبانی انجام میدهد.همچنین این دانشگاه دارای 7 دانشکده که شامل دانشکدههای، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازي، توانبخشي، پرستاری و مامائی، بهداشت و پیراپزشکی با فضای آموزشی به مساحت ۴۴۲۴۱ متر مربع بوده و ۲۹۶ نفر عضو هیئت علمی می باشد.

سر در دانشکده
تاریخچه

اولین گامهای ایجاد دانشگاه علوم پزشکی در اسفند ۱۳۵۱ بر اساس معاهده مشترک دولتهای ایران فرانسه برداشته شد که با نام دانشگاه بوعلی سینا در زیر مجموعهای به نام مجتمع آموزشی علوم تندرستی در سال ۱۳۵۴ در مجموعه دانشگاه بوعلی سینا با رشتههای پزشکی، پرستاری و بهداشت شروع بکار کرده و با این امکانات هسته اولیه گروه پزشکی را پایه گذاری شد و پس از جداشدن دانشکدههای پزشکی ایران از وزارت علوم تحقیقات و فن آوری به صورت مستقل و با تحت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۶۵ قرار گرفته است.
جلسه هیجدهم شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی در تاریخ ۲۵/۲/۱۳۶۷ مقرر گردید دانشگاههای علوم پزشکی هر استان به نام همان استان نامگذاری شوند و نهایتاً اینکه در اجرای مصوبه شماره ۷۴۴۷/ د/ ش مورخ ۱۴/۱۲/۷۲ شورای عالی اداری کشور مبنی بر ادغام سازمان منطقه بهداشت و درمان در دانشگاههای علوم پزشکی و تشکیل دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سازمان منطقهای بهداشت و درمان استان همدان و دانشگاه علوم پزشکی همدان در یکدیگر ادغام گردیدند و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان همدان تشکیل گردید. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان همدان متولی اصلی تامین و ارتقاء و اعاده سلامتی در سطح استان میباشد . رسالت عمده این دانشگاه بطور کلی در راستای تربیت نیروی انسانی متخصص بهداشتی درمانی و تاسیس و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی در سطوح مختلف شامل خانه بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستائی، پایگاه بهداشتی، بیمارستان، کلینیک و مراکز تحقیقاتی میباشد. این دانشگاه به منظور تحقق اهداف بهداشتی درمانی و آموزشی فعالیتهای خود را در قالب ۶ معاونت آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمان و دارو، دانشجوئی و فرهنگی و پشتیبانی انجام میدهد.همچنین این دانشگاه دارای 7 دانشکده که شامل دانشکدههای، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازي، توانبخشي، پرستاری و مامائی، بهداشت و پیراپزشکی با فضای آموزشی به مساحت ۴۴۲۴۱ متر مربع بوده و ۲۹۶ نفر عضو هیئت علمی می باشد.

سر در دانشکده
تاریخچه

اولین گامهای ایجاد دانشگاه علوم پزشکی در اسفند ۱۳۵۱ بر اساس معاهده مشترک دولتهای ایران فرانسه برداشته شد که با نام دانشگاه بوعلی سینا در زیر مجموعهای به نام مجتمع آموزشی علوم تندرستی در سال ۱۳۵۴ در مجموعه دانشگاه بوعلی سینا با رشتههای پزشکی، پرستاری و بهداشت شروع بکار کرده و با این امکانات هسته اولیه گروه پزشکی را پایه گذاری شد و پس از جداشدن دانشکدههای پزشکی ایران از وزارت علوم تحقیقات و فن آوری به صورت مستقل و با تحت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۶۵ قرار گرفته است.
جلسه هیجدهم شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی در تاریخ ۲۵/۲/۱۳۶۷ مقرر گردید دانشگاههای علوم پزشکی هر استان به نام همان استان نامگذاری شوند و نهایتاً اینکه در اجرای مصوبه شماره ۷۴۴۷/ د/ ش مورخ ۱۴/۱۲/۷۲ شورای عالی اداری کشور مبنی بر ادغام سازمان منطقه بهداشت و درمان در دانشگاههای علوم پزشکی و تشکیل دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سازمان منطقهای بهداشت و درمان استان همدان و دانشگاه علوم پزشکی همدان در یکدیگر ادغام گردیدند و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان همدان تشکیل گردید. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان همدان متولی اصلی تامین و ارتقاء و اعاده سلامتی در سطح استان میباشد . رسالت عمده این دانشگاه بطور کلی در راستای تربیت نیروی انسانی متخصص بهداشتی درمانی و تاسیس و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی در سطوح مختلف شامل خانه بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستائی، پایگاه بهداشتی، بیمارستان، کلینیک و مراکز تحقیقاتی میباشد. این دانشگاه به منظور تحقق اهداف بهداشتی درمانی و آموزشی فعالیتهای خود را در قالب ۶ معاونت آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمان و دارو، دانشجوئی و فرهنگی و پشتیبانی انجام میدهد.همچنین این دانشگاه دارای 7 دانشکده که شامل دانشکدههای، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازي، توانبخشي، پرستاری و مامائی، بهداشت و پیراپزشکی با فضای آموزشی به مساحت ۴۴۲۴۱ متر مربع بوده و ۲۹۶ نفر عضو هیئت علمی می باشد.

[عکس: Umsha.jpg]
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#2
دانشکده بهداشت دانشگاه هاي علوم پزشکي براي تربيت نيروي انساني بهداشتي شايستة مورد نياز در سطح استان، کشور و در صورت ضرورت خارج از کشور، همچنين مشارکت در توسعة تندرستي، حفظ و ارتقاء کيفيت محيط زيست، انجام پژوهش هاي کاربردي و بنيادي براي حل مسائل و توسعة علوم بهداشتي در سطح استان و کشور، ايجاد شده است.
دانشکده بهداشت خود را متعهد به ايجاد زمينة لازم براي تعليم و پرورش دانشجويان و توليد دانش جديد متناسب با نيازهاي جامعة خود و جامعة جهاني مي داند.
به ارتقاء سطح بهداشت جامعه حساس بوده و علاوه بر ارائه خدمات آموزشي، مشاوره اي و سنجش مداوم شاخص هاي بهداشتي به ارائه راهکارهاي مناسب اقدام مي کند.

[عکس: dan2_927.jpg]

اهداف دانشكده بهداشت

1- ارتقاء کيفيت خدمات آموزشي و پژوهشي
2 - توسعه دوره هاي آموزشي خصوصاً تحصیلات تکمیلی با تاکید بر نیازهای کشور
3- تکميل نيروي انساني و ارتقاء سطح تخصصي و مرتبه اعضاء هيئت علمي و كاركنان دانشكده
4- تربيت نيروي انساني متخصص در حوزه علوم بهداشتي متناسب با نيازهاي جامعه
5- مشارکت فعال در اجرای نقشه جامع علمی کشور
6- توسعه همکاري هاي بين بخشي
7- بهبود ساختار فيزيكي و تجهيزات آموزشي و پژوهشي

وضعیت موجود دانشکده بهداشت
n فضای فیزیکی: 5000 متر مربع اعیان
n تعداد عضو هیئت علمی 29 نفر شاغل، یک نفر همتراز، و 5 نفر بورسیه، فراخوان استخدام 6 نفر
n تعداد گروههای آموزشی 6 گروه ( بهداشت حرفه ای، بهداشت محیط، آمار زیستی، بهداشت عمومی، ارگونومی و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی)
n تعداد کارشناسان آموزشی استخدامی 10 نفر
n تعداد کارشناسان و کارکنان استخدامی دیگر 12 نفر ، تعداد 3 نفر کارشناس مشمول طرح نیروی انسانی
n تعداد دانشجو 751 نفر شامل 125 نفر کارشناسی ارشد، 35 نفر دکترای تخصصی و مابقی دانشجویان کارشناسی )
n دوره های کارشناسی ارشد 6 رشته شامل: مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی بهداشت محیط، آمار زیستی، اپیدمیولوژی، آموزش بهداست و ارگونومی
n دوره های دکترای تخصصی PhD موجود: مهندسی بهداشت حرفه ای، آمار زیستي و آموزش بهداشت.
n تعداد مقالات چاپ شده در سال 2010 شامل 62 مقاله و 29 مقاله در همایشهای داخل و خارج از کشور. در سال 2011 شامل 95 مقاله و 66 مقاله در همایشها بوده است. بنا بر این نسبت سرانه مقاله چاپ شده از 3 عبور نموده است.
n طرح های پژوهشی در سال 2011 تعداد 56 طرح
n وجود مرکز تحقیقات علوم بهداشتی
n وجود مجله علمی JRHS با گستره انتشار جهانی و ایندکس SCOPUS

برنامه های کلی دانشکده بهداشت
برای ایفای نقش در راستای نقشه جامع علمی کشور
n افزایش و بهبود فضای فیزیکی به 8500 متر مربع از طریق احداث ساختمان مستقل جدید
n افزایش تعداد گروههای آموزشی به 10 گروه ( اضافه نمودن گروههای اپیدمیولوژی، آموزش بهداشت، مدیریت HSE، بیوتکنولوژی محیط زیست)
n افزایش تعداد اعضای هیئت علمی به 60 نفر
n اصلاح مرتبه اعضای هیئت علمی به نسبت 30% استاد , 30% دانشیار و 40% استادیار.
n افزایش تعداد دور های کارشناسی ارشد از 6 رشته موجود به 9 رشته ( مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مدیریت HSE و MPH )
n افزایش دوره های PhD از سه رشته موجود به 6 رشته (اضافه نمودن رشته های مهندسی بهداشت محیط، اپیدمیولوژی و ارگونومی)
n حفظ تعداد دانشجوی کارشناسی در حداقل 360 نفر ( برای 3 رشته موجود)
n افزایش تعداد دانشجوی کارشناسی ارشد از 125 نفر موجود به به 300 نفر
n افزایش دانشجوی دوره PhD از 35 نفر موجود به 100 نفر
n پذیرش دانشجوی PhD by research حداقل 20 نفر
n ایجاد واحد بین الملل و پذیرش 80 دانشجوی کارشناسی ارشد و 20 دانشجوی PhD
n افزایش تعداد طرح های مصوب پژوهشی به 100 طرح در سال
n ثبت حداقل 2 پتنت علمی در سال
n افزایش تعداد مقالات لاتین ایندکس شده به 100 در سال
n افزایش تعداد مقالات فارسی مجلات مصوب از به 100 در سال
n ایجاد حداقل یک مجله تخصصی به زبان فارسی
n ایجاد دو مرکز تحقیقاتی جدید
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#3
دانشكده پرستاري و مامائي همدان با برخورداري از نيروي انساني متخصص، متعهد و كارآمد به منظور تعليم و تربيت دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلي رشتههاي پرستاري و مامايي و فوريتهاي پزشكي، اجراي پژوهش، برگزاري بازآموزيها و همايشهاي علمي تخصصي و ارايه ي خدمات مشاوره اي در راستاي ارتقاي سلامت جسمي و رواني آحاد جامعه تاسيس گرديده است. اين دانشكده مصمم است با پايبندي به برنامههاي كلان كشوري و احترام به حقوق فردي و اجتماعي فراگيران، اعضاي هيئت علمي و كاركنان با رعايت استانداردهاي اخلاقي و به كارگيري مديريت مشاركتي جهت ارتقاي كيفيت خدمات خود همواره تلاش نمايد.

گروه های آموزشی:

گروه هوشبری
گروه رادیولوژی
گروه اتاق عمل
گروه علوم آزمایشگاهی
گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی






خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#4
تاریخچه:
اولين گام در جهت تشكيل دانشكده دندانپزشكي همدان در سال 1366 با تاسيس آموزشكده بهداشتكاران دهان و دندان برداشته شد .دانشجويان از ميان داوطلبان كنكور سراسري انتخاب شده و متعهد ميشدند كه پس از گذراندن 166 واحد نظري و عملي و فراغت از تحصيل در خانههاي بهداشت خدمات اوليه دندانپزشكي را ارئه دهند. در طي دوره تحصيل آموزشهاي لازم را در بخشهاي تشخيص ، راديولوژي ، پروتز كامل ، ترميمي ، اطفال ، جراحي و پريو كسب ميكردند . آموزش دانشجويان توسط مربياني كه يك دوره تكميلي را در دانشكدههاي بزرگ طي كرده بودند ، صورت ميگرفت. با تغيير سياستهاي وزارتخانه و بر اساس راي صادره توسط چهل و دومين شوراي گسترش دانشگاههاي علوم پزشكي كشور در تاريخ 21/1/70 آموزشكده بهداشتكاران دهان و دندان به دانشكده دندانپزشكي همدان تغيير كاربري پيدا كرد . اين دانشكده موظف گرديد از مهرماه همان سال با ظرفيت 35 نفر اقدام به پذيرش دانشجو نمايد . دانشكده قبلي با فضاي آموزشي حدود 2200 متر مربع به منظور آموزش دانشجوبان در سطح كارداني طراحي شده بود و به همين جهت از لحاظ فيزيكي به شدت در محدوديت بود ولي در سال 1376 ساختماني به مساحت 1250 متر مربع در 5/2 طبقه در محوطه دانشكده و در جوار آن توسط برادران نعمت زاده ساخته و به دانشكده اهداء شد كه خود بسياري از مشكلات موجود را مرتفع گردانيد . در حال حاضر دانشكده دندانپزشكي با داشتن 120 يونيت در 12 بخش آموزشي و تحت نظر 58 نفر كادر هيئت علمي متخصص و وجود امكانات جنبي چون برق اضطراري ، سيستم پمپاژ آب در هنگام قطع آب و يا افت فشار آب ، گاز شهري و آمفي تئاتري به ظرفيت 70 نفر در وضعيت مطلوبي به سر ميبرد .
بعلت كمبود فضاي آموزشي؛درماني و اداري با همياري و حمايت مسؤولين مربوطه در سال 1385 دانشكده دندانپزشكي جديد با متراژ 5600 متر مربع افتتاح گرديد و اين دانشكده در حال حاضر داراي 79 دستيار تخصصي و 300 دانشجوي دكتراي عمومي دندانپزشكي و 60 عضو هيأت علمي و 105 كارمند مي باشد.
هدف :
در حال حاضر دانشکده دندانپزشکی در رشتههای مختلف دندانپزشکی و در مقاطع تحصیلی گوناگون با همکاری اعضای هیأت علمی مجرب، ضمن استفادهاز امکانات و تجهیزات مناسب و بکارگیری آخرین روشها و تکنیکهای پیشرفته بهفعالیتهای آموزشی و درمانی مشغول میباشد. علاوه بر این، دانشکده دندانپزشکیدانشگاه علوم پزشکی همدان از جمله برجستهترین و پیشرفتهترین مراکز تحقیقات علومدندانپزشکی در غرب کشور محسوب میشود که زمینه مساعد برای فعالیتهای پژوهشیدانشجویان و اعضای هیأت علمی را فراهم مینماید.
سازمان اداری: مدیریت دانشکده برعهده رئیس دانشکده است که از طرف رئیس دانشگاه تعیین میشود. سازمان اداریدانشکده از رئیس دانشکده و معاونین او تشکیل شده که عبارتند از معاون آموزشی، معاوناداری ـ مالی، معاون پژوهشی و معاون دانشجوئی ـ فرهنگی


گروههای آموزشی:
دانشکده دندانپزشکی دارای 11 گروه آموزشی است که شامل:-آسیب شناسی فک و دهان-ارتودنسی-اندودنتیک-پروتزهای ثابت و اکلوژن-پروتزهای متحرک و فک و صورت-پریودنتولوژی-ترمیمی و مواد دندانی-تشخیص و بیماریهای دهان و دندان -جراحی دهان و فک و صورت -دندانپزشکی کودکان -رادیولوژی دهان و فک و صورت


نکات برجسته :
-فعالیت آموزشی ـ درمانی هر یک از گروههای آموزشی دانشکده در قالب یکبخش آموزشی ـ درمانی صورت میگیرد. علاوه بر این دو بخش آموزشی تخصصی ایمپلنت ومفصل گیجگاهی ـ فکی از بخشهای مهم دانشکده هستند که به گروههای آموزشی و بخشهایدیگر در تربیت متخصص کمک میکنند.


دانشکده دندانپزشکی رشته های زیر را ارائه مینماید:
رشته آموزشی: پروتز دندانی - دندانپزشکی عمومی- دندانپزشکی ترمیمی - اندودانتیکس- پاتولوژی فک و دهان - ارتودانتیکس- رادیولوژی دهان و فک و صورت- پروتزهای دندانی - دندانپزشکی کودکان- جراحی دهان و فک و صورت- پریودانتیکس- بیماریهای دهان و تشخیص


خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#5
دانشکده علوم توانبخشی همدان از سال 1387 اقدام به پذیرش دانشجو در رشته شنوایی شناسی نموده و از سال 1388 نیز در دو رشته کاردرمانی و گفتاردرماني در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد. این دانشکده در حال حاضر 167 دانشجو دارد. دانشکده فوق به منظور کارآموزی دانشجویان از 2 کلینیک شنوایی شناسی، 2 کلینیک گفتاردرمانی و 2 کلینیک کاردرمانی بهره می برد.
رسالت دانشکده:
دانشكده علوم توانبخشي ايجاد شده است تا در راستای تحقق سند استراتژيك دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني همدان در مسیر حفظ و ارتقاء سلامت جامعه، ارائه و اجرای بهترین پروتكل هاي پیشگیری، توانبخشي و بازتواني، گسترش فرهنگ پژوهش و انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی گام بردارد. اين دانشكده در صدد است تا در محيطي صميمي با اتكا بر نيروي انساني كارآمد و متخصص، توسعه دانش و مهارت اعضای هیئت علمی، ارتباط با ساير مراكز علمي، تأمين و جذب منابع دولتي و خصوصي و مشاركت جامعه و پژوهش در حیطه علوم توانبخشي، زمينه ارائه خدمات مناسب در راستای سلامت جامعه هدف فراهم آورد.

[عکس: DSC00123_7796.JPG]
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  راهنمای پذیرش رشته دندانپزشکی دانشگاه RWTH AsαNα 2 440 ۰۳-۱۱-۹۶، ۰۷:۰۲ ب.ظ
آخرین ارسال: AsαNα
  فعالیت سه دانشگاه ایرانی در افغانستان ~ MoOn ~ 1 613 ۰۵-۰۹-۹۴، ۰۴:۴۹ ق.ظ
آخرین ارسال: شقایق سرخ
  دانشگاه علوم پزشکی فسا ~ MoOn ~ 2 1,209 ۲۳-۰۵-۹۴، ۰۴:۳۷ ب.ظ
آخرین ارسال: ****Dayan****

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
1 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
~ MoOn ~ (۱۴-۰۵-۹۴, ۰۲:۵۶ ب.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان