۱۴-۱۱-۹۶، ۰۸:۲۵ ب.ظ
۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
اصرار به پرسشها و مقاومت برای پاسخ ندادن!سری چهارم برنامه «هفت» شامگاه گذشته همزمان با افتتاح سیوششمین جشنواره فیلم فجر پس از کشوقوسهای فراوان مبنی بر انتخاب مجری مناسب این ویژهبرنامه، با اجرای رضا رشیدپور به روی آنتن رفت.
خبرگزاری ایسنا: سری چهارم برنامه «هفت» شامگاه گذشته همزمان با افتتاح سیوششمین جشنواره فیلم فجر پس از کشوقوسهای فراوان مبنی بر انتخاب مجری مناسب این ویژهبرنامه، با اجرای رضا رشیدپور به روی آنتن رفت. بر این اساس اولین چالش رشیدپور در مقام مجری یک برنامه سینم ایی، با عوامل فیلم «شعلهور» شکل گرفت. برنامه «هفت» شامگاه جمعه میزبان دو منتقد سینم ایی بود و برای اولین بار از یک منتقد خانم برای حضور در این برنامه دعوت به عمل آمده بود.
همچنین دکور برنامه هفت با آرم سیوششمین جشنواره فیلم فجر چیدمان شده بود.
رضا رشیدپور در ابتدای برنامه در سخنانی با بیان اینکه آنچه در این سری از «هفت» میبینید، بازتاب سینم ا در قاب تلویزیون خواهد بود، تأکید کرد: آنچه که در این سری از «هفت» خواهید دید بازتاب شبهایی خواهد بود که در آن جشنواره بزرگ و باشکوه فیلم فجر در گوشه و کنار کشورمان در حال برگزاری است.
این مجری از همان ابتدا از فریدون جیرانی که «هفت» را آغاز کرد و همچنین محمود گبرلو، بهروز افخمی و مسعود فراستی که این برنامه را ادامه دادند، یاد کرد و توضیح داد که همه این افراد نقش پررنگی در این برنامه سینم ایی داشتند.
وی گفت: از فریدون جیرانی کارگردان عزیز، دوستداشتنی و صاحب سبک سینم ای ایران یاد میکنم که برنامه «هفت» را پرقدرت آغاز کرد و بنیان «هفت» را بسیار مستحکم گذاشت.
رشیدپور همچنین از محمود گبرلو یاد کرد و گفت: گبرلو به سبب تسلطش به نقد مطبوعاتی و فیلمشناسی فوقالعادهای که داشت، برنامه «هفت» را با متانت و وزانت و به دور از حاشیههای آزاردهنده ادامه داد.
این مجری ضمن یاد کردن از ترکیب بهروز افخمی و مسعود فراستی در سری سوم «هفت» گفت: یاد میکنم از آقای بهروز افخمی و مسعود فراستی عزیز که در برنامه «هفت» چالشهایی را به وجود آوردند و باعث شدند سینم ا در افکار عمومی به پدیده بسیار قابل لمس و جذابتر از همیشه تبدیل شود.
او گفت: قدر هر سه بزرگوار را میدانیم که برای رشد برنامه «هفت» و تبدیل آن به یک برند تلویزیونی سینم ایی بسیار زحمت کشیدند.
رشیدپور در بخش ابتدایی «هفت» از علی معلم یاد کرد و گفت: آنچه در قلبم هست اینکه امسال شاید بیش از هر کسی جای علی معلم در پشت این میز خالی است. فرد نازنین و دانشمندی که همه ما میدانیم چقدر به حوزه سینم ا مسلط بود. وقتی سخن میگفت دلسوزانه بودن حرف و نقد درستش نافذ بود به سبب سابقه روشنی که در سینم ای ایران داشت.
این مجری از مهران مدیری یاد کرد که قرار بود اجرای «هفت» را بر عهده بگیرد و در توضیحاتی گفت: مهران مدیری را که همه ما دوست داریم از جمله خود من و از دوستان نازنینمان است. قسمت نشد که در «هفت» مقابل دوربین شبکه سه سیما بنشیند. در هر صورت از مجموع همه این عزیزان قرعه به نام من دیوانه زدند و امیدوارم در این ۱۰ شبی که در خدمتتان هستم بتوانم برنامه «هفت» را به دور از حاشیههای آزاردهنده به ثمر برسانم.
وی درباره رویکرد برنامه «هفت»و حاشیههایی که ممکن است دامنگیر آن شود، تأکید کرد: طبیعتا وقتی در یک برنامه سینم ایی چالشهای کلامی به وجود میآید، حاشیهساز است، امیدوارم از حاشیههای آزاردهنده دور باشیم. تلویزیون تصمیم خودش را گرفته است تا در حمایت از سینم ای ایران و حمایت از سینم اگران نجیب ایران فعالیت کند. هنر سینم ای ایران همیشه تحت تأثیر انواع و اقسام فشار ها بوده است اعم از فشار اقتصادی که به گردونه سینم ا نیز ارتباط پیدا میکند که این گردونه در گیشه خوب نمیچرخد و تهیهکنندگان نجیبی که با چنگ و دندان این صنعت را حفظ کردند و همچنین فشار های مختلف اجتماعی و سیاسی؛ همه و همه باعث شد ما فیلمسازان بسیار آبدیده و البته سختی کشیده در سینم ای ایران داشته باشیم و حالا در سیوششمین جشنواره فیلم فجر امیدواریم همراهی تلویزیون با سینم ای ارجمند ایران پدیده رسانهای مبارکی برای چه مخاطبان سینم ا و چه مخاطبان تلویزیون باشد.
رشیدپور همچنین برنامه را با یک نقد آغاز کرد. او گفت: به طور کلی ما در برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه فیلم فجر و نه فقط در این مراسم بلکه در هیچ جشنواره و هیچ پدیده دیگری نتوانستیم استاندارد عمل کنیم و قضیه اصلی و مشکل اصلی ما اطاله کلام و طولانی بودن کلام است. اینکه چه در مراسم افتتاحیه و چه در مراسم اختتامیه ما طبق درخواست مدیرانمان باید به تمام اتفاقات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و ... واکنشهایی داشته باشیم به همراه سخنرانیهایی که عموما طول میکشند. حال در این جشنواره آقای وزیر و دبیر جشنواره خیلی کوتاه صحبت کردند ولی ما مورد داشتهایم که مقام مسئول حرف زده است مردم هم دست و سوت زدهاند و او فکر کرده که تشویقش میکنند و بیشتر و بیشتر حرف زده است.
او با بیان اینکه افتتاحیه جشنواره، افتتاحیه نجیبی بوده است، درباره جزئیات اولین قسمت از ویژهبرنامه هفت توضیح داد: در اولین «هفت» از سری جدید قرار است به یک فیلم شاخص در جشنواره و سه فیلم دیگر با حضور منتقدان بپردازیم.
در ادامه حمید نعمتالله ـ کارگردان «شعلهور» ـ به همراه هادی مقدمدوست و امین حیایی در برنامه سینم ایی هفت حاضر شدند و به بررسی این فیلم و همچنین مقایسه آن با دیگر فیلمهای حمید نعمتالله به ویژه «بوتیک» پرداختند.
حمید نعمتالله در این گفتوگو با پرسشهایی که رضا رشیدپور در مقام کارگردان از او پرسید، مخالفتهایی داشت و در پاسخ به این پرسش که آیا «شعلهور» بهتر از فیلمهای قبلیات است یا نه؟ اظهار کرد: اصلا علاقهای ندارم که به این پرسش پاسخ بگویم و بگویم که «شعلهور» از کارهای قبلیام بهتر بوده است چرا که تو میخواهی از این ماجرا استفاده جذاب ژورنالیستی کنی.
رضا رشیدپور سپس این مطلب را خطاب به نعمتالله عنوان کرد که چرا با اعتماد به نفس نمیگویید «شعلهور» از کارهای قبلیتان بهتر بوده است که این کارگردان پاسخ داد: من وقتی بگویم شعلهور از فیلم قبلیام بهتر است سعی میکنم به مردم بگویم که این فیلم خوب است پس بروید و آن را حتما ببینید. در حالی که این عبارتها نسبی است، شما حتی راجع به زیبایی هم نمیتوانید به این شکل حرف بزنید.
نعمتالله در ادامه خطاب به رضا رشیدپور گفت: تو با رفتن پشت این سنگر، میخواهی بگویی پشتم ساده است اما عاقلتر به نظر نمیآیی. نکات من را گوش کن و بعد سوال بعدیات را بپرس.
همچنین دکور برنامه هفت با آرم سیوششمین جشنواره فیلم فجر چیدمان شده بود.
رضا رشیدپور در ابتدای برنامه در سخنانی با بیان اینکه آنچه در این سری از «هفت» میبینید، بازتاب سینم ا در قاب تلویزیون خواهد بود، تأکید کرد: آنچه که در این سری از «هفت» خواهید دید بازتاب شبهایی خواهد بود که در آن جشنواره بزرگ و باشکوه فیلم فجر در گوشه و کنار کشورمان در حال برگزاری است.
این مجری از همان ابتدا از فریدون جیرانی که «هفت» را آغاز کرد و همچنین محمود گبرلو، بهروز افخمی و مسعود فراستی که این برنامه را ادامه دادند، یاد کرد و توضیح داد که همه این افراد نقش پررنگی در این برنامه سینم ایی داشتند.
وی گفت: از فریدون جیرانی کارگردان عزیز، دوستداشتنی و صاحب سبک سینم ای ایران یاد میکنم که برنامه «هفت» را پرقدرت آغاز کرد و بنیان «هفت» را بسیار مستحکم گذاشت.
رشیدپور همچنین از محمود گبرلو یاد کرد و گفت: گبرلو به سبب تسلطش به نقد مطبوعاتی و فیلمشناسی فوقالعادهای که داشت، برنامه «هفت» را با متانت و وزانت و به دور از حاشیههای آزاردهنده ادامه داد.
این مجری ضمن یاد کردن از ترکیب بهروز افخمی و مسعود فراستی در سری سوم «هفت» گفت: یاد میکنم از آقای بهروز افخمی و مسعود فراستی عزیز که در برنامه «هفت» چالشهایی را به وجود آوردند و باعث شدند سینم ا در افکار عمومی به پدیده بسیار قابل لمس و جذابتر از همیشه تبدیل شود.
او گفت: قدر هر سه بزرگوار را میدانیم که برای رشد برنامه «هفت» و تبدیل آن به یک برند تلویزیونی سینم ایی بسیار زحمت کشیدند.
رشیدپور در بخش ابتدایی «هفت» از علی معلم یاد کرد و گفت: آنچه در قلبم هست اینکه امسال شاید بیش از هر کسی جای علی معلم در پشت این میز خالی است. فرد نازنین و دانشمندی که همه ما میدانیم چقدر به حوزه سینم ا مسلط بود. وقتی سخن میگفت دلسوزانه بودن حرف و نقد درستش نافذ بود به سبب سابقه روشنی که در سینم ای ایران داشت.
این مجری از مهران مدیری یاد کرد که قرار بود اجرای «هفت» را بر عهده بگیرد و در توضیحاتی گفت: مهران مدیری را که همه ما دوست داریم از جمله خود من و از دوستان نازنینمان است. قسمت نشد که در «هفت» مقابل دوربین شبکه سه سیما بنشیند. در هر صورت از مجموع همه این عزیزان قرعه به نام من دیوانه زدند و امیدوارم در این ۱۰ شبی که در خدمتتان هستم بتوانم برنامه «هفت» را به دور از حاشیههای آزاردهنده به ثمر برسانم.
وی درباره رویکرد برنامه «هفت»و حاشیههایی که ممکن است دامنگیر آن شود، تأکید کرد: طبیعتا وقتی در یک برنامه سینم ایی چالشهای کلامی به وجود میآید، حاشیهساز است، امیدوارم از حاشیههای آزاردهنده دور باشیم. تلویزیون تصمیم خودش را گرفته است تا در حمایت از سینم ای ایران و حمایت از سینم اگران نجیب ایران فعالیت کند. هنر سینم ای ایران همیشه تحت تأثیر انواع و اقسام فشار ها بوده است اعم از فشار اقتصادی که به گردونه سینم ا نیز ارتباط پیدا میکند که این گردونه در گیشه خوب نمیچرخد و تهیهکنندگان نجیبی که با چنگ و دندان این صنعت را حفظ کردند و همچنین فشار های مختلف اجتماعی و سیاسی؛ همه و همه باعث شد ما فیلمسازان بسیار آبدیده و البته سختی کشیده در سینم ای ایران داشته باشیم و حالا در سیوششمین جشنواره فیلم فجر امیدواریم همراهی تلویزیون با سینم ای ارجمند ایران پدیده رسانهای مبارکی برای چه مخاطبان سینم ا و چه مخاطبان تلویزیون باشد.
رشیدپور همچنین برنامه را با یک نقد آغاز کرد. او گفت: به طور کلی ما در برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه فیلم فجر و نه فقط در این مراسم بلکه در هیچ جشنواره و هیچ پدیده دیگری نتوانستیم استاندارد عمل کنیم و قضیه اصلی و مشکل اصلی ما اطاله کلام و طولانی بودن کلام است. اینکه چه در مراسم افتتاحیه و چه در مراسم اختتامیه ما طبق درخواست مدیرانمان باید به تمام اتفاقات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و ... واکنشهایی داشته باشیم به همراه سخنرانیهایی که عموما طول میکشند. حال در این جشنواره آقای وزیر و دبیر جشنواره خیلی کوتاه صحبت کردند ولی ما مورد داشتهایم که مقام مسئول حرف زده است مردم هم دست و سوت زدهاند و او فکر کرده که تشویقش میکنند و بیشتر و بیشتر حرف زده است.
او با بیان اینکه افتتاحیه جشنواره، افتتاحیه نجیبی بوده است، درباره جزئیات اولین قسمت از ویژهبرنامه هفت توضیح داد: در اولین «هفت» از سری جدید قرار است به یک فیلم شاخص در جشنواره و سه فیلم دیگر با حضور منتقدان بپردازیم.
در ادامه حمید نعمتالله ـ کارگردان «شعلهور» ـ به همراه هادی مقدمدوست و امین حیایی در برنامه سینم ایی هفت حاضر شدند و به بررسی این فیلم و همچنین مقایسه آن با دیگر فیلمهای حمید نعمتالله به ویژه «بوتیک» پرداختند.
حمید نعمتالله در این گفتوگو با پرسشهایی که رضا رشیدپور در مقام کارگردان از او پرسید، مخالفتهایی داشت و در پاسخ به این پرسش که آیا «شعلهور» بهتر از فیلمهای قبلیات است یا نه؟ اظهار کرد: اصلا علاقهای ندارم که به این پرسش پاسخ بگویم و بگویم که «شعلهور» از کارهای قبلیام بهتر بوده است چرا که تو میخواهی از این ماجرا استفاده جذاب ژورنالیستی کنی.
رضا رشیدپور سپس این مطلب را خطاب به نعمتالله عنوان کرد که چرا با اعتماد به نفس نمیگویید «شعلهور» از کارهای قبلیتان بهتر بوده است که این کارگردان پاسخ داد: من وقتی بگویم شعلهور از فیلم قبلیام بهتر است سعی میکنم به مردم بگویم که این فیلم خوب است پس بروید و آن را حتما ببینید. در حالی که این عبارتها نسبی است، شما حتی راجع به زیبایی هم نمیتوانید به این شکل حرف بزنید.
نعمتالله در ادامه خطاب به رضا رشیدپور گفت: تو با رفتن پشت این سنگر، میخواهی بگویی پشتم ساده است اما عاقلتر به نظر نمیآیی. نکات من را گوش کن و بعد سوال بعدیات را بپرس.
برای هر دردی دو درمان است:
سکوت و زمان
سکوت و زمان