۰۶-۱۲-۹۶، ۱۱:۱۰ ق.ظ
۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
کامبیز دیرباز معتقد است: تلویزیون حتی بیشتر از سینم ا روی لبه تیغ راه میرود و اتفاقا خیلی خطرناکتر است و اگر بازیگری در تلویزیون خوب بازی نکند، در این هنر سقوط خواهد کرد.
خبرگزاری ایسنا: دیرباز که این روزها سریال «زیر پای مادر» با بازی او در حال پخش از کانال فارسی آیفیلم است، در گفتوگوی خود با این شبکه، با بیان این که نقشهایی را بازی میکند که به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه شبیه چیزی است که آرزو دارد در زندگی شبیه آن نقشها باشد، گفت: بیش از 12 ـ 13 سال است که نقش منفی بازی نکردهام. نه اینکه به من پیشنهاد ندادند، اتفاقا پیشنهادات زیادی داشتم اما این نقشها ایدهآل من نیستند. همیشه دوست دارم کامبیز دیرباز در نقش شخصیتی ظاهر شود که حداقل ۴ یا ۵ ماه در کاغذها و دنیای نویسنده فیلمنامه آن را دنبال کرده و تجربه کرده باشد.
این بازیگر سینم ا و تلویزیون با تاکید بر اینکه تلویزیون را خیلی دوست دارد، توضیح داد: تلویزیون برای من جایگاه ارزشمندی دارد و این بدان معنا نیست که تمام کارهای سینم ایی که به من پیشنهاد میشود را رد کردم. در این دو سه سال گذشته قهرمانانی که دوست داشتم بازی کنم را در تلویزیون پیدا کردم. قهرمانانم را در قلم «سعید نعمت الله» پیدا کردم. سلیقه شخصی من در بازیگری، با فیلمنامههای قهرمان محور منطبق است و در دو سه سال گذشته کمتر در سینم ا فیلمنامه قهرمان محور دیدم. دلیل دیگر این است که ما شهرهایی را داریم که حتی اگر مردمش توانایی مالی سینم ا رفتن داشته باشند، سینم ایی ندارند که بروند. آنها هم حق دارند کار و بازی خوب و همچنین قصه خوب و هیجان انگیز ببینید. این واژه «قاب جادویی» برای تلویزیون خیلی مناسب است زیرا شما در ۴۵ دقیقه مهمان ۷۰ میلیون خانه میشوید و این جادویی است.
بازیگر سریال «در چشم باد» تصریح کرد: همین جا باید بگویم که بعضی از اظهار نظرات درباره تلویزیون را نه میفهمم و نه خوشم میآید که مثلا بعضی از دوستان میگویند من اصلا تلویزیون را نمیپسندم و الان نمیخواهم در آن کار کنم و ...؛ این صحبتها اصلا مناسب نیست. چون تلویزیون به نظر من حتی بیشتر از سینم ا روی لبه تیغ راه میرود و اتفاقا خیلی خطرناکتر است و اگر بازیگری در تلویزیون خوب بازی نکند، در این هنر سقوط خواهد کرد.
دیرباز در پایان درباره تازه ترین تجربه سینم اییاش به نام فیلم «سوء تفاهم» در جشنواره سی و ششم فیلم فجر اظهار کرد: وقتی بازی در فیلم سینم ایی «سوتفاهم» به من پیشنهاد شد، سعی کردم این فرصت را به اصطلاح «بقاپم»، زیرا با هنرمندان بزرگی در این فیلم بازی کردم. به همین خاطر قطعا این نقش را میپذیرفتم. مدتها بود دنبال چنین تجربهای بودم و اساسا یکی از فلسفههای بازیگری این است که بازیگر به دنبال تجربه کردن دنیاهای مختلف و فضای متفاوت است. اگر میبینید که یک هنرمند هم در نقشهای مختلف زیادی بازی نمیکند به این دلیل است که مدیریت این قضیه دست ما نیست و بضاعت سینم ای ما محدود است.
او افزود: این که شخصیتهای مثبت را انتخاب میکنم، شاید اینگونه تعبیر شود که محکوم به تکرار میشوم و آن را میپذیرم، اما من اسم این مسئله را تکرار نمیگذارم، بلکه تکمیل راهی میدانم که باید آن را رفت. آگاهم که راهی را شروع کردم که استارت آن با شخصیت «مجید سوزوکی» فیلم اخراجیها زده شد. یکی از کاراکترهای ایدهآل من که آدم محکمی است و حقش را خودش میگیرد و نمیگذارد کسی حقش را بدهد. حالا هم به دنبال تکمیل همان راه هستم. شاید «غیاث» در «پشت بام تهران» تبدیل به «خلیل کبابی» در «زیر پای مادر» شده است و من احساس میکنم که نقشهایم در حال تکمیل شدن است. من اسم این را تکرار نمیگذارم بلکه تکمیل پروندهام است.
این بازیگر سینم ا و تلویزیون که نقشهای کمدی نیز در کارنامه خود دارد، در ادامه گفت: در این میان اگر نقش متفاوتی مثل نقشم در سریال «نابرده رنج» که کمدی هم بود، یا مثل نادر ایرانی «در چشم باد» پیشنهاد شود، از آن نقش استقبال میکنم اما در مسیر بازیگری خیلی کم پیش میآید که مدام نقش متفاوت بازی کنیم. من ادای چیزی را درنمیآورم و خودم هستم. سعی کردم در نقشهایم و انتخاب نقشهایم این را لحاظ کنم و اگر چند فیلمنامه در دستم باشد، حتما خودم را جای بیینده میگذارم و میسنجم که بیننده دوست دارد من را در نقش شخصیت مورد نظر کدام فیلمنامه ببیند و انتخابم بر همان اساس رقم میخورد.
دیرباز با اعتقاد بر اینکه بازیگری قله ندارد تا روزی بتواند بگوید به قله دست یافته و در آن پرچم زده است، اظهار کرد: همیشه وقتی کارهای خودم را تماشا میکنم، فقط ایرادات خودم را میبینم. هیچ وقت برای اولین بار از کار خودم خوشم نمیآید و این نظر لطف دوستان است اگر تعریفهایی از کار بازیگریام میشود. با اینکه بازیگری قله ندارد و میدانم که شاید هیچ وقت نتوانم به اوج برسم، اما این رفتن و صعود عاشقانه را دوست دارم حتی با این وجود که احساس میکنم هیچ وقت به نقطهای نخواهم رسید که بتوانم بگویم به جایگاه خودم رسیدهام یا نه.
برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۸۲ برای بازی در فیلم «دوئل» احمدرضا درویش، از حضورش در سینم ا با این تعابیر یاد کرد: با این که اولین فیلمم در سینم ای حرفهای به سیمرغ بازیگری رسید ولی سیمرغ سلیقهای است و من افتخاری بزرگتر از سیمرغ دارم و آن اینکه مردم من را میخواهند و اگر این مردم من را نخواهند امکان ندارد که بتوانم بازی کنم و من را از سینم ا و تلویزیون بیرون میاندازند.
او اضافه کرد: مستقیما مردم هستند که حتی دستمزد هنرپیشه را برای تهیهکننده تعریف میکنند.
دیرباز به برنامه «سه ستاره» اشاره کرد و گفت: اتفاق برنامه «سه ستاره» برای من خیلی ارزش داشت به خاطر اینکه ۶۰ میلیون داور من را داوری کرده بودند و این برای من خیلی دوست داشتنی تر است.این بازیگر سینم ا و تلویزیون با تاکید بر اینکه تلویزیون را خیلی دوست دارد، توضیح داد: تلویزیون برای من جایگاه ارزشمندی دارد و این بدان معنا نیست که تمام کارهای سینم ایی که به من پیشنهاد میشود را رد کردم. در این دو سه سال گذشته قهرمانانی که دوست داشتم بازی کنم را در تلویزیون پیدا کردم. قهرمانانم را در قلم «سعید نعمت الله» پیدا کردم. سلیقه شخصی من در بازیگری، با فیلمنامههای قهرمان محور منطبق است و در دو سه سال گذشته کمتر در سینم ا فیلمنامه قهرمان محور دیدم. دلیل دیگر این است که ما شهرهایی را داریم که حتی اگر مردمش توانایی مالی سینم ا رفتن داشته باشند، سینم ایی ندارند که بروند. آنها هم حق دارند کار و بازی خوب و همچنین قصه خوب و هیجان انگیز ببینید. این واژه «قاب جادویی» برای تلویزیون خیلی مناسب است زیرا شما در ۴۵ دقیقه مهمان ۷۰ میلیون خانه میشوید و این جادویی است.
بازیگر سریال «در چشم باد» تصریح کرد: همین جا باید بگویم که بعضی از اظهار نظرات درباره تلویزیون را نه میفهمم و نه خوشم میآید که مثلا بعضی از دوستان میگویند من اصلا تلویزیون را نمیپسندم و الان نمیخواهم در آن کار کنم و ...؛ این صحبتها اصلا مناسب نیست. چون تلویزیون به نظر من حتی بیشتر از سینم ا روی لبه تیغ راه میرود و اتفاقا خیلی خطرناکتر است و اگر بازیگری در تلویزیون خوب بازی نکند، در این هنر سقوط خواهد کرد.
دیرباز در پایان درباره تازه ترین تجربه سینم اییاش به نام فیلم «سوء تفاهم» در جشنواره سی و ششم فیلم فجر اظهار کرد: وقتی بازی در فیلم سینم ایی «سوتفاهم» به من پیشنهاد شد، سعی کردم این فرصت را به اصطلاح «بقاپم»، زیرا با هنرمندان بزرگی در این فیلم بازی کردم. به همین خاطر قطعا این نقش را میپذیرفتم. مدتها بود دنبال چنین تجربهای بودم و اساسا یکی از فلسفههای بازیگری این است که بازیگر به دنبال تجربه کردن دنیاهای مختلف و فضای متفاوت است. اگر میبینید که یک هنرمند هم در نقشهای مختلف زیادی بازی نمیکند به این دلیل است که مدیریت این قضیه دست ما نیست و بضاعت سینم ای ما محدود است.
برای هر دردی دو درمان است:
سکوت و زمان
سکوت و زمان