امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (6)
#1
لکسوس RX350 مدل 2013

لکسوس RX350 نسل قبل یکی از اولین مدل های لکسوس بود که پس از مدت ها وارد کشور شد. RX350 به سرعت به یکی از محبوب ترین شاسی بلندهای آن دوره در کشور تبدیل شد که یکی از مهمترین فاکتورهای این موفقیت، کیفیت عالی و فهرست کامل آپشن ها، در مقابل قیمتی منطقی تر از رقبایی همچون X3 و نیسان مورانو بود. با تکیه بر موفقیت این مدل، وارد کننده تصمیم به عرضه نسل جدید یا همان مدل ۲۰۱۰ RX گرفت. که از نظر فرم کلی بدنه، راه نسل قبلی را دنبال می کند. در سال ۲۰۱۳ مدل فیس لیفت RX350 قدم به بازار گذاشت تا با ظاهری به مراتب جذاب تر از قبل جلوی رقبا قد علم کند.

[عکس: 529709_774.jpg]
طراحی لکسوس RX در نوع خود خاص و متفاوت با سایر شاسی بلندهای رایج است. طراحی ظاهری زیبا و هماهنگ است و کیفیت بالای ساخت در تمام نقاط بدنه به چشم می خورد. همچنین در مدل فیس لیفت، پوشش کرومی دستگیره درها، جلو پنجره بزرگ که به یکی از الملن‌های طراحی محصولات جدید لکسوس بدل شده، چراغ های عقب با گرافیکی جدید و اضافه شدن یک نوار LED به پایین چراغ های جلو و سپرهای جدید جلو وعقب، به شما گوشزد می کنند که با یک شاسی بلند لوکس طرف هستید. همچنین طراحی تهاجمی این مدل نیز باعث شده تا شاسی بلندی اسپرت به نظر برسد و از بیشتر جوانان را به سوی خود جذب کند.

با همین پیشنه ذهنی به داخل کابین می رویم. طراحی کابین RX همچون طراحی بدنه منحصر به فرد است، اما در مدل فیس لیفت، کابین تغییرات کمتری را به خود دیده و از مهمترین تغییرات در این قسمت می توان به فرم جدید غربیلک فرمان اشاره کرد. کابین RX در برخی نقاط همچون محل قرارگیری اهرم دنده، عجیب غریب است و طراحی منحصر به فردی دارد. کیفیت بالای متریال حرف اول را در کابین RX می زند.

استفاده از چوب و چرم طبیعی و قطعات فلزی براق در ساخت کابین، جلوه لوکسی به این قسمت بخشیده است. فرم صفحه کیلومتر شمار بسیار هیجان انگیز است و در نوع خود بسیار جالب است. صندلی ها بسیار نرم و راحت هستند و فضای سرنشینان ردیف عقب، برای دو نفر عالی و برای سه نفر نسبتا مناسب است. در کابین RX هیچ خبری از سرو صداهای اضافی نیست و همچون سایر محصولات لکسوس، عایق بندی کابین بی نظیر است و صدای پیشرانه خیلی سخت به گوش می رسد. فهرست بلند بالای آپشن ها در RX، دقیقا همان ضعفی است که در رقبایی همچون X3 و مورانو احساس می شود. فرمان و صندلی ها به صورت برقی تنظیم می شوند و به سیستم حافظه مجهز شده اند. نکته جالب اینکه،موقعیت فرمان برای سهولت در سوار و پیاده شدن، تغییر می کند.

[عکس: 529710_151.jpg]
شیشه ها به فیلتر اشعه UV مجهز شده اند و محیطی فوق العاده آرام و بی تنش، می توانید از گوش دادن به صدای موسیقی پخش شده از سیستم صوتی مارک لونیسون با ۱۹ بلندگو لذت ببرید. سواری RX فوق العاده نرم و راحت است و برخی تکان هایی که در سایر شاسی بلند ها احساس می شود را ندارد. علی رغم نرمی سیستم تعلیق، این خودرو از فرمان پذیری و هندلینگ عالی برخوردار است و از این نظر در سطح X3 قرار می گیرد. پیشرانه ۶سیلندر ۳.۵ لیتری قادر است ۲۷۵ اسب بخار قدرت تولید کند، که به خوبی پاسخ گوی نیازهای این شاسی بلند دو دیفرانسیل است. شتاب گیری با RX فراتر از حد تصور است و از این نظر خودروی تیزی به شمار می آید. جعبه دنده ۶سرعته فوق هوشمند نیز عملکرد بی نظیری دارد.درب صندوق بار به صورت برقی باز و بسته می شود و دوربین دید عقب، مشکل کمبود میدان دید عقب را مرتفع نموده است.

رقبای داخلی و خارجی

BMW X4

Toyota Prado

Nissan Murano


پیشنهاد نهایی

لکسوسRX هم در میان جوانان و هم در میان خریداران میانسال محبوب است. از این SUV شهری نمی‌توان انتظار قابلیت آفرود بالا داشت، ولی مشخصات مناسب آن برای رفت و آمدهای شهری کاملا مناسب است. از مهمترین ایرادهای RX، می توان به لوازم جانبی گران قیمت اشاره کرد و وکیوم موتور ان باعث شده تا در صورت بروز اشکال برقی یا فنی، حتما منتظر تکنسین مخصوص بمانید.

[عکس: 529711_757.jpg]

[عکس: 529712_222.jpg]

[عکس: 529713_141.jpg]

لکسوس LX570

لکسوس LX570 روی پلت‌فرم لندکروزر ساخته می‌شود و درنمای ظاهری نیز شباهت‌های زیادی با این شاسی‌بلند محبوب دارد. اما با نگاهی کلی به ظاهرش، آن را بسیار لوکس‌تر و با پرستیژتر از لندکروزر خواهید یافت. فرم جلو پنجره استیل که مدتی است به یکی از المان‌های طراحی خودروهای لکسوس تبدیل شده، در کنار چراغ‌های مجهز به لامپ‌های LED روز روشن، نمای جذابی برای قسمت جلو رقم زده‌اند.

[عکس: 529715_806.jpg]
ارتفاع دماغه خودرو بر خلاف پورشه کاین زیاد است و پروژکتورهای بزرگ روی سپر، حس قدرت را به خوبی منتقل می‌کنند. نمای جانبی و طراحی قسمت عقب لکسوس دقیقا نقاطی هستند که شباهت‌ها با لندکروزر، در این نقاط به اوج خود می‌رسد. در نمای جانبی سعی شده با کروم کاری دور شیشه‌ها و استفاده از یک نوار پهن براق روی درها، سادگی این قسمت کمرنگ‌تر شود. قسمت عقب اما، جایی است که LX570 را بسیار لوکس و چشم نواز می‌یابید. چراغ‌های LED در کنار قطعات فلزی و سپر ورم کرده عقب، نمای جالبی برای این قسمت رقم زده‌اند.

درب صندوق عقب به صورت دو تکه باز می‌شود و فضای فوق‌العاده بزرگی را در اختیار قرار می‌دهد. در مرکز سپر عقب نیز پکیج تریلر بال نصب شده است. به لطف وجود این پکیج کاربردی، لکسوس غول‌پیکر این قابلیت را دارد که ۳۱۷۵کیلوگرم را به دنبال خود بکشد. این آپشن در مسافرت‌ها، هنگام بیرون کشیدن یک خودرو دیگر و یا حمل کاروان یا قایق، به خوبی خود را نشان می‌دهد.

وقت آن رسیده به داخل این هتل لوکس قدم بگذاریم. با نگاهی به کابین این خودرو، در می‌یابیم که بی دلیل نیست لکسوس رتبه اول رده‌بندی کیفیت را به خود اختصاص داده و گوی سبقت را از آلمانی‌ها ربوده است. روی کنسول جلو، پنل در‌ها و صندلی‌ها، پوشش چرم طبیعی و فوق‌العاده با کیفیت به چشم می‌خورد. هم‌چنین چوب استفاده شده در تریم داخلی لکسوس LX570، چوب درخت اقاقیای آفریقایی است که در دکوراتیو جت‌های شخصی و قایق‌های تفریحی به چشم می‌خورد. دکمه‌ها و قطعات فلزی استفاده شده روی کنسول جلو نیز جلوه‌ای اسپرت به کابین بخشیده‌اند.

میان دو صندلی یک زیر آرنجی بزرگ با پوش چرمی ‌قرار دارد که با باز کردن آن به یخچال ۸ لیتری این خودرو دسترسی پیدا خواهید کرد. فضای کابین LX570 بسیار جادار است و گنجایش ۷ سرنشین را دارد. صندلی‌های جلو به صورت برقی تنظیم می‌شوند و به سیستم گرمایش و سرمایش نیز مجهز شده‌اند. هم‌چنین LX570 یکی از معدود شاسی‌بلندهایی است که صندلی‌های عقب آن نیز مجهز به گرمکن هستند.

دو صندلی اضافه در فضای پشت ردیف دوم نیز به صورت برقی باز و بسته می‌شوند تا راحتی در کابین این خودرو به اوج خود برسد. تمام شیشه‌ها و سانروف برقی LX570 به فیلتر جذب اشعه مضر خورشید مجهز شده‌اند. و در این فضای ایمن که ۱۲ عدد ایربگ آن را احاطه کرده‌اند، می‌توانید به نوای موسیقی پخش شده از سیستم صوتی مارک‌لوینسون گوش فرا دهید. این سیستم صوتی قدرتمند به ۱۹ بلندگو در سراسر کابین مجهز شده است و 2 عدد مانیتور پشت صندلی‌های جلو و هدفون بلوتوث، سرگرمی ‌سرنشینان ردیف عقب را مهیا می‌کنند. مانیتور ۸اینچی جلو نیز اطلاعات خودرو، اطلاعات رهیاب ماهواره‌ای و تصاویر ارسالی از دوربین‌های نصب شده در بدنه را نشان می‌دهد.

هم‌چون پورشه کاین، دکمه‌های مربوط فنرها و سیستم‌های حرکتی خودرو، در قابی استوانه‌ای کنار هم قرار گرفته‌اند. نرمی‌ یا خشکی فنرها در 3 حالت کامفورت، معمولی و اسپرت تنظیم می‌شوند. ارتفاع خودرو نیز به صورت اتوماتیک قابل تنظیم است. میزان گشتاور وارد شده به چرخ‌ها نیز از این قسمت و در 2 حالت سبک و سنگین قابل کنترل است.

موتور V8 این خودرو که با کد FE_UR شناخته می‌شود، توسط دکمه استارت روشن می‌شود. این موتور حجیم7/5لیتری به تکنولوژی VVTI یا زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز شده است. از دیگر سیستم‌های موجود در موتور570 LX می‌توان به سامانه کنترل هوشمند دریچه گاز و سیستم کنترل هوای ورودی اشاره کرد. با چرخیدن یک دور فرمان، دوربین‌های کنار آینه‌ها تصویر فضای اطراف خودرو را در نمایشگر نشان می‌دهند تا هیچ نقطه کوری وجود نداشته باشد. اکوستیک کابین LX570 عالی انجام شده و فقط در دورهای بالا صدای غرش موتور ۸سیلندر گوش را نوازش می‌دهد.

[عکس: 529716_526.jpg]
فراموش نکنید که با راحت‌ترین شاسی‌بلند بازار طرف هستید. به لطف وجود کمک فنرهای ضد شوک و سیستم تنظیم ارتفاع خودکار، کمتر تکانی در مسیر حرکت به کابین وارد می‌شود. این سیستم پیشرفته فنربندی، حالت رانندگی را با سنسورهای مختلف سنجیده و بهترین وضعیت را انتخاب می‌کند. در این میان سیستم تنظیم ارتفاع فعال یا X_AHC نیز بی‌تاثیر نیست.

واکنش موتور ۳۳۶ اسب بخاری LX570 به پدال گاز، جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد، و در هر سرعتی که اراده کنید، شتاب فوق‌العاده این غول 7/2 تنی سرنشینان را در صندلی‌ها فرو خواهد برد. البته این پیشرانه پرقدرت خیلی هم پر اشتهاست و در هر ۱۰۰ کیلومتر، به طور ترکیبی ۱۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند. با وجود ارتفاع زیاد از سطح زمین و جثه بزرگ، LX570 از هندلینگ فوق‌العاده‌ای برخوردار است و در پیچ‌ها و سرعت‌های بالا، اعتماد به نفس راننده را برای فشردن پدال گاز بالا می‌برد.

اگر لکسوس LX570 را به عنوان خودرو خود انتخاب کرده اید، حتما اهل آفرود و پیمودن مسیرهای خارج جاده‌ای هستید. این غول دودیفرانسیل یکی از بهترین و مجهزترین شاسی‌بلندهای آفرود موجود در بازار است. از سامانه‌های حرکتی این خودرو می‌توان به سیستم HAC (کنترل حرکت اولیه در شیب‌ها)، VSC(کنترل پایداری)، TRC(کنترل لغزش در پیچ‌ها) و سیستم‌های کمکی دیگر نظیر قفل دیفرانسیل اشاره کرد. هم‌چنین سامانه CONTROL CRAWL در کنار سیستم ترکشن کنترل، هنگام بالا رفتن و پایین آمدن از تپه‌ها سرعت حرکت را کنترل می‌کند.

در کل LX570 را می‌توان یک شاسی‌بلند فوق‌العاده با درجه‌ای بالا از راحتی، کیفیت، امکانات و قابلیت‌های حرکتی دانست که در عین لوکس بودن، هر وقت که اراده کنید قابلیت‌های اسپرتی نیز از خود نشان می‌دهد. از تنها مشکلات این خودرو می‌توان به ابعاد بسیار بزرگ که با مسیرهای پرترافیک شهری ناسازگار است و مصرف سوخت بالای آن اشاره کرد.

رقبای داخلی و خارجی

BMW X5

Benz ML350

Porsche Cayenne


پیشنهاد نهایی

اگر لکسوس LX570 را به عنوان خودرو خود انتخاب کرده‌اید، حتما اهل آفرود و پیمودن مسیرهای خارج جاده‌ای هستید.‌این غول دو دیفرانسیل یکی از بهترین و مجهزترین شاسی بلندهای آفرود موجود در بازار است. همچنین اگر به دنبال انتخابی برای رفت و آمد در مسیرهای شلوغ شهری هستید،LX570 با مصرف بالا و ابعاد بزرگش،گزینه مناسبی به نظر نمی رسد. بهتر است بگوییم کسانی که پول 2 یا حتی 3 لندکروزر را می دهند و 1 لکسوس LX570 می خرند حتما دلیل خود را این گونه بیان می کنند: یک شاسی بلند تمام عیار می خواهیم که هیچ آپشنی در آن از قلم نیفتاده باشد.

[عکس: 529717_583.jpg]

[عکس: 529718_427.jpg]

[عکس: 529719_293.jpg]

پورشه کاین S

شاسی‌بلندی اسپرت با یک دنیا جذابیت. خودرویی که بر خلاف LX570 هم قیمت، ذاتی کاملا اسپرت دارد و مهم‌ترین فاکتوری که آن را نسبت به لکسوس متمایز می‌کند، اصالت این خودرو است. تولید یک شاسی‌بلند از سوی پورشه، حرکت ماجراجویانه‌ای به حساب می‌آمد. چون تا قبل از کاین، تمام محصولات پورشه را کوپه‌های اسپرت موتور عقب تشکیل می‌دادند.

[عکس: 529720_262.jpg]
اما پورشه بالاخره این ریسک را پذیرفت و برای اولین بار، کاین را در سال ۲۰۰۲ به عنوان تنها شاسی‌بلندش معرفی کرد. نسل پیشین کاین، اولین محصول پورشه بود که پس از مدت‌ها وارد ایران شد. استقبال عالی از این خودرو باعث شد تا نسل جدید نیز مدت کوتاهی پس از معرفی به ایران راه پیدا کند. کاین ۲۰۱۱ برای اولین بار در سال ۸۹ وارد ایران شد. ابتدا این خودرو تنها در مدل‌های ۶سیلندر و ۸سیلندر(کاین S) وارد ایران شد.

اما این روزها شاهد تردد نمونه‌های GTS و توربو نیز در کشور هستیم. در این میان اما، کاین Sبیشترین طرفدار را در ایران دارد و با وجود افزایش قیمت، هنوز هم از فروش مناسبی در کشور برخوردار است. طراحی کاین کاملا اسپرت و جوان‌پسند است. هم‌چنین اصالت در طراحی این خودرو موج می‌زند و با نگاهی گذرا به بدنه کاین، به یاد کوپه‌های اسپرت پورشه، منتهی با قد و قواره‌ای بلندتر خواهید افتاد. گلگیرهای جلو و عقب حالتی ورم کرده دارند و آینه‌های جانبی همانند خودروهای اسپرت، توسط پایه‌ای روی درها قرار گرفته‌اند. که این مساله دید اطراف را بهتر از قبل کرده است. طراحی قسمت عقب کاین، نسبتا ساده است.

اما چراغ‌های LEDطیفی عقب و سراگزوزهای دوبل، به همراه اسپویلر بالای شیشه عقب، زیبایی خاصی را برای این قسمت رقم زده‌اند. اولین حسی که با بازکردن درب کاین به بیننده دست می‌دهد، شلوغی بیش از حد کابین و تجمل گرایی طراحان پورشه است. کابین کاین به طور هنرمندانه‌ای طراحی شده و کیفیت فوق‌العاده قطعات کابین کاملا قابل لمس است. کنسول میانی جلو ذهن را به سوی سدان اسپرت پورشه، یعنی پانامرا می‌برد. دریچه‌های تهویه هوا حالت کلیشه‌ای سایر خودروها را نداشته و به صورت عمودی طراحی شده‌اند. هم‌چنین سرنشینان ردیف عقب از چهار دریچه مجزا به همراه تنظیمات مستقل سیستم تهویه بهره می‌برند.

[عکس: 529721_254.jpg]
صندلی‌های بزرگ کاین بسیار راحت و دربرگیرنده هستند و تنظیمات آنها به صورت برقی در ۱۲ جهت انجام می‌شود. هم‌چنین گرمکن صندلی‌های جلو و عقب و سردکن صندلی‌های جلو، به همراه سیستم حافظه یکپارچه با فرمان و آینه‌ها قابل سفارش هستند.

فرمان خوش‌دست کاین ترکیبی هنرمندانه از چرم و چوب و آلومینیوم است. شیفترهای تعویض دنده بر خلاف سایر خودروها روی فرمان قرار دارند، اما با سفارش فرمان اسپرت دیزاین این شیفترها به پشت فرمان منتقل می‌شوند. هم‌چنین اگر اهل پیست و مسابقه هستید، با سفارش شما سیستم کرنوگراف جایگزین قطبنمای دیجیتالی روی داشبورد می‌شود. یکی دیگر از المان‌های جالب طراحی داخل کابین کاین، دستگیره‌های خوش فرم نصب شده روی درها و کنسول وسط است که در مسیرهای پرتکان و ناهموار به کمک سرنشینان می‌آیند و به حفظ تعادل آنها کمک شایانی می‌کنند.

سراسر کابین با چرم مصنوعی پوشانده شده است و پوشش چرم طبیعی فقط برای رنگبندی‌های قهوه‌ای و اسپرسو قابل سفارش است. هم‌چنین سفارش پوشش جیر برای سقف و ستون‌ها، و سقف پانوراما، جلوه لوکس کابین را دوچندان می‌کند. سیستم صوتی BOSE به هراه ۱۴بلندگو، ساب و امپلی فایر به صورت استاندارد روی کاین عرضه می‌شود. اما در صورت پرداخت مبلغی بیشتر می‌توانید از سیستم صوتی BRUMSTER که فقط روی خودروهای گران قیمت بوگاتی و مرسدس نصب می‌شود لذت ببرید. ارتفاع کاین در ۷ حالت مختلف تنظیم می‌شود. در حالت عادی ارتفاع کف خودرو تا سطح زمین ۲۱ سانتی متر است.

در کمترین حالت این ارتفاع به ۱۶ سانتی متر و در بیشترین حالت به ۲۷ سانتی متر می‌رسد و نکته جالب اینکه کاین می‌تواند در عمق نیم متری آب حرکت کند. سیستم LCA ، خودروهایی که از عقب در حال سبقت گرفتن هستند را شناسایی کرده و رادارهای گوشه سپر از انحراف به اطراف جلوگیری می‌کنند و به راننده هشدار می‌دهند. هم‌چون لکسوس LX570، کاین نیز می‌تواند وزنی حدود5/3تن را به دنبال خود بکشد، که این قابلیت با توجه به فرم اسپرت کاین، عجیب به نظر می‌رسد.

به بررسی فنی کاین S می‌رسیم، بخشی که هر کسی را متحیر می‌کند. موتور8/4لیتری این خودرو مجهز به سیستم DFI است و بدون بهره گرفتن از سیستم پرخوران قادر است ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متری به هرچهار چرخ منتقل می‌شود. کاین از سیستم دو دیفرانسیل با نسبت ۶۰ به ۴۰ بین محور عقب و جلو برخوردار است و همین تقسیم گشتاور، رفتارهای حرکتی کاین را به سمت اسپرت بودن سوق داده است. هم‌چنین سیستم PTV PLUSS گشتاور را در چرخ‌ها مدیریت می‌کند. سیستم PSM یا همان کنترل پایداری پورشه از هرزگردی چرخ‌ها جلوگیری می‌کند.

ترمز اتوماتیک دیفرانسیل(ADB)، مدیریت کشش پورشه (PASM) و کنترل دینامیک شاسی ( ABD) قابلیت عالی حرکتی را برای کاین، چه در مسیرهای آفرود و چه در مسیرهای شهری به ارمغان آورده‌اند. البته روح کاین به خیابان نزدیک‌تر است تا بیابان! کاین اسپرت‌ترین سواری و اسپرت ترین هندلینگ را میان شاسی‌بلندهای بازار ایران دارد. سیستم تعلیق در سه حالت نرمال، کامفورت و اسپرت تنظیم می‌شود. گیرباکس ۸سرعته کاین فوق‌العاده پیشرفته است.

البته جای خالی گیربکس PDK در کاین احساس می‌شود. با فشردن دکمه اسپرت گیرباکس، ضرایب دنده کوتاه می‌شود و تعویض دنده‌ها در این حالت ذهن را به سوی خودروهای مسابقه‌ای می‌برد. این بوکسور سنگین وزن قادر است ظرف9/5 ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و نهایت سرعت آن به ۲۵۸کیلومتر در ساعت می‌رسد. مصرف ترکیبی کاین S طبق اعلام کارخانه عدد ۱۰. ۵ لیتر را نشان می‌دهد، که با توجه به تنظیمات ECU این خودرو و شرایط کشور، این مصرف در حالت عادی به ۱۴لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

رقبای داخلی و خارجی

Lexus LX570

Benz ML

BMW X5


پیشنهاد نهایی

کاین S در رقابت با ب ام و X5 و لکسوس LX570 قطعا پیروز است. مجموعه کاملی از آپشن ها در کنار قابلیت‌های حرکتی اسپرت،‌به کاین ماهیتی منحصربه‌فرد داده است. انتخاب آن در محدوده قیمتی 1 میلیارد تومان، توجیه پذیر است.

[عکس: 529722_228.jpg]

[عکس: 529723_520.jpg]

[عکس: 529724_504.jpg]

پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خودروی نوستالژیک دهه ۶۰ با قیافه جدید صنم بانو 2 283 ۱۵-۰۱-۲، ۱۱:۱۵ ق.ظ
آخرین ارسال: زینب سلطان
  خودروی بسیار متفاوت و جدید سیتروئن صنم بانو 0 499 ۱۲-۰۴-۱، ۰۶:۲۳ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو
  ساخت جدیدترین خودروی رنو با مواد باورنکردنی! صنم بانو 0 269 ۰۶-۰۳-۱، ۰۶:۱۱ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان