۰۸-۱۱-۹۷، ۰۲:۵۹ ب.ظ
سیمرغ بلورین، مهمترین و مشهورترین جایزه سینم ایی ایران است. اگر آن رویای آغشته به تصور و خیالبافی رسیدن به اسکار را کنار بگذاریم که برخی سینم اگران ما چه شبها که با آن سر نمیکنند، این مرغ شیشهای کمی دستیافتنیتر است و اگر سینم اگران حرفهای کمی خلاق باشند و هدفمند پیش بروند، چهبسا بتوانند به این رویای صادقه دست یابند. سخنی گزاف نیست اگر بگوییم بسیاری از بازیگران و کارگردانان و دیگر سینم اگران کشور، سودای رسیدن به آن را در سر میپرورانند.
با اینکه در سالهای اخیر جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینم ای ایران کمی وارد حاشیه و برخی سیمرغهای آن حرف و حدیثدار بوده و برخی سینم اگران هم با انصرافهای دقیقه آخری و اعتراضات گاه و بیگاه، تا حدی اهمیت و اعتبار این جشنواره و جایزههایش را زیر سؤال بردند، اما با این حال همچنان جایگاه این رویداد و سیمرغهای بلورینش به قوت خود باقی است و طرفداران پرشماری میان اهالی سینم ا دارد.
هرچند معتقدیم جوایز سینم ایی از جمله سیمرغ بلورین، تضمینکننده بزرگی بازیگران، کارگردانها و دیگر سینم اگران نیست، اما میتوان آن را به عنوان اماره کوچک و نشانه اهمیت و شایستگی آنها درنظر گرفت و البته منکر هنر و تواناییهای دیگرانی هم نیست که به دلایل مختلف گاه سلیقهای، نامزد و برنده جوایز رقابتهای مختلف نمیشوند.
به هر روی ما اینجا عجالتا با مردان بازیگری کار داریم که جشنواره فیلم فجر روی خوش به آنها نشان داده و بخت این را داشتهاند که بیش از همکارانشان سیمرغ بلورین در دستهای ایشان قرار بگیرد. این شما و این هم رکوردداران سیمرغ بلورین بهترین بازیگران نقش اول و نقش مکمل مرد.
پیشتازی پرویز پرستویی
پرستویی با دریافت چهار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، میان مردان بازیگر سینم ای ایران رکورددار است؛ او همانقدر که محبوب مردم است، به همان میزان هم توسط جشنواره فیلم فجر و در دورههای مختلف، قدر دیده و بر صدر نشسته است.
این رویداد از همان فیلم اول، یعنی دیار عاشقان روی خوش به پرستویی نشان داد و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره را به او اهدا کرد. بازی خوب پرستویی به نقش صادق مشکینی، رزمندهای ترسان از خط مقدم جنگ در لیلی با من است، این بازیگر را به دیپلم افتخار بازیگری رساند.
اما مهمترین نقشآفرینی پرستویی یعنی حاجکاظم در آژانس شیشهای، باعث شد او به نخستین سیمرغ بلورین نقش اول کارنامهاش دست یابد؛ سیمرغی بدون حرف و حدیث اما سیمرغهای بعدی که به پرستویی رسید، شاید چندان موافقت جمعی مخاطبان را به همراه نداشت.
پرستویی تقریبا در نقشهای جدی دیگرش به نوعی پرسونای حاجکاظم را ادامه داد و هر قدر و قیمتی که دید، وامدار آن خاطره اولین و مهمترین همکاری با ابراهیم حاتمیکیا بود؛ به نام پدر و بادیگارد که پرستویی را برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در دورههای بیست و چهارم و سی و چهارم کرد، شباهتهای آشکاری با شمایل حاجکاظم داشت.
سیمرغ بلورین پرستویی برای بید مجنون در دوره بیست و سوم هم بیشتر مدیون خاص بودن نقش مرد نابینایی است که پس از سالها بینایی خود را بازمییابد و به نظر میرسید اعطای سیمرغ کمی فراتر از تلاش پرستویی بود.
با این همه این بازیگر خوب که همچنان قابلیت ایفای نقشهای مختلف و متنوع را در بالاترین سطح دارد، با چهار سیمرغ بلورین نقش اول مرد، یک سیمرغ بلورین نقش مکمل، یک سیمرغ ویژه هیات داوران برای بازی در مارمولک، یک دیپلم افتخار و 11 نامزدی تا اندازهای در این زمینه دست نیافتنی به نظر میرسد.
برای هر دردی دو درمان است:
سکوت و زمان
سکوت و زمان