۲. «آرتمیزیا جنتیلسکی»
جنتیلسکی نقاش ایتالیایی باروک بود. بدون شک شهرت هنری او و شایستگیهایش در سالهای اخیر رو به افزایش بوده است و این افزایش شهرت، به دلیل کشف امضای او در بسیاری از آثار هنری که پیشتر به مردهای اطرافش نسبت داده میشد، ایجاد شده است.
فوریه اخیر بود که کارشناسان یکی از آثار این هنرمند را که پیشتر به فرد دیگری نسبت داده شده بود را شناسایی کردند. یک کارشناس هنری حین مرمت این اثر اعلام کرد امضای «آرتمیزیا» را در نقاشی پیدا کرده است. کشف هویت اصلی نقاش این تابلو چندان غافلگیرکننده نبود. در سال ۱۹۹۶، «جیانی پاپی» که یکی از کارشناسان آثار این نقاش است، در مقالهای نوشت که در این نقاشی ویژگیهای مربوط به آثار «آرتمیزیا» را دیده است. با این حال این اثر به یکی از شاگردان «اورازیو جنتیلسکی» (پدر آرتمیزیا) نسبت داده شده بود.
۳. «جودیت لایستر»
«جودیت لایستر» یک نقاش هلندی در زمینه پرتره و منظره بود. این هنرمند در قرن بیست و یکم به عنوان یکی از مشهورترین چهرههای زن عصر هنر شناخته میشود. «لایستر» در دوران زندگی خود نیز موفق بود. او عضو یک اتحایه هنری بود و از جمله نخستین هنرمندان زنی محسوب میشد که به عضویت این اتحادیه درآمدند. «لایستر» به رغم دستاوردهای هنریاش، دوران حرفهای کوتاهی داشت که با ازدواج کردنش به پایان رسید. پس از آن وارد دوران گمنامیاش شد و در اواخر قرن نوزدهم دوباره پدیدار شد.
اغلب آثار «لایستر» پس از مرگش به «فرانس هالس» یک هنرمند همدوره او نسبت داده میشد. در حقیقت از بین ۳۳ نقاشی به جا مانده از او یا به «هالس» یا به همسر «لایستر» نسبت داده شده بود. آن دسته از آثاری که توسط هیچ یک از این دو مرد امضا نشده بودند بیهویت باقی ماندند. برای ۲۰۰ سال به نظر میرسید که «جودیت لایستر» هیچگاه وجود نداشته است.
فرضیههای زیادی برای توضیح شباهت بین سبک «لایستر» و «هالس» وجود دارد. برخی از موخران معتقدند «جودیث لایستر» و «فرانس هالس» همکار بودهاند؛ این درحالی است که سایر کارشناسان معتقدند این دو آموزگار و شاگرد بودند. در هر دو صورت آثار این دو هنرمند از نظر سبک و مضمون به یکدیگر شباهت دارد و این یکی از دلایلی است که سبب شد روند نادرست تشخیص دادن هویت آثار «لایستر» مدت بیشتری طول بکشد.
۴. «ماری دنیس ویلر»
«ماری دنیس ویلر» یک پرترهنگار فرانسوی و از شاگردان «ژاک لویی داوید» بود. مورخان هنری تابلو نقاشی «زن جوانی که نقاشی میکشد» را به او نسبت دادهاند.
برای قرنهای متمادی هویت این اثر هنری مبهم بود. این اثر در ابتدا به عنوان یکی از نقاشیهای «ژاک لویی داوید» شناسایی میشد.
«
«زن جوانی که نقاشی میکشد» اثر «ماری دنیس ویلر» ۱۸۰۱
موزه هنر متروپولیتن این نقاشی را در سال ۱۹۵۱ خرید. در سال ۱۹۵۱ مدیر این موزه دریافت این نقاشی نخستینبار در سال ۱۸۰۱ در پاریس و در نمایشگاهی به نمایش گذاشته شد که «ژاک لویی داوید» آن را تحریم کرده بود. به این ترتیب «ژاک لویی داوید» از فهرست خالقهای احتمالی این اثر برای همیشه خط خورد. پس از آن بود که فرضیه خلق شدن این اثر توسط یک نقاش زن مطرح شد. اما پس از تحقیقاتی درباره شاگردان «ژاک لویی داوید» کارشناسان به نام «دنیس ویلر» رسیدند.
با این حال بحث درباره این نقاشی ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۱ یک کارشناس، فرضیه خودنگاره بودن این نقاشی را مطرح کرد. بر اساس این فرضیه نخستین خانوادهای که نقاشی را خریداری کرده بود نام آن را تغییر داده است. موضوع دیگری که فرضیه خودنگاره بودن این نقاشی را جدیتر میکند آن است که خواهرش که او هم یک نقاش بود در تابلو نقاشی تحت عنوان «دوخواهر»، «ماری دنیس ویلر» را شبیه به شخصیت زن جوان تابلو «زن جوانی که نقاشی میکشد» به تصویر کشیده است.