۱۵-۱۱-۹۶، ۰۷:۰۷ ب.ظ
روزنامه شهروند: «در کانال یکی از درسهای تخصصی، معلمان در به در دنبال نمونه سوالات آزمون ضمن خدمت هستند. یک نفر میگوید یک فعالیت هم باید طراحی کنیم و دیگری میگوید همان نمونه سوالات نیمترم دانشآموزان را بفرستیم، کافی است. یک نفر شمارهای گذاشته که هر کسی میخواهد امتحان بدهد، ٣٠هزار تومان واریز کند تا جایش امتحان بدهد. ٣٠ نفر پول واریز میکنند. چند روز بعد زمان امتحان میرسد، هیچکدام امتحان ندادهاند و گوشی فرد امتحاندهنده هم خاموش است. توی گروه ولوله شده. یکی دیگر میگوید لطفا جواب امتحانات درس... را بفرستید.
شین از همه معلمها زرنگتر است. همیشه جواب همه امتحانها را دارد. همیشه در گروه آنلاین است، نمونه سوال میگذارد و راهنمایی میکند. یک نفر پرسیده اگر درصدهایم در امتحانات پایین باشد چه؟ شین جواب داده ملاک ثبت ساعت هر دوره کسب حداقل نمره ١٢ است، پس اگر همکاری در هر چهار آزمون یا حتی سه آزمون نمره کامل بگیرد، برای ثبت ساعت دوره نیازی به این درصدها نیست. یکی از معلمها میگوید: شغل دوم همکارم امتحان دادن جای دیگران است.» یک عمر معلمها زمان امتحان جای دانشآموزان را عوض کردند و برگه را از زیر دست شاگردان متقلب کشیدند اما آزمونهای مجازی ضمن خدمت ثابت کردند که خودشان هم گاهی با همین شیوه امتحانهایشان را از سر میگذرانند.
بهمن پارسال، دو سال بعد از آنلاین شدن دورههای ضمن خدمت معلمان، احمد دانشفر، رئیس وقت اداره آموزشهای کوتاهمدت وزارت آموزشوپرورش گفت فعالیت در فضای مجازی باعث رشد بستر تقلب شده است. او از شرکتکنندگانی گفت که جای یکدیگر امتحان میدهند یا چند شرکتکننده به یک نفر پول میدهند تا در آزمون به جای آنها شرکت کرده و نمره قبولی بگیرد. در مواردی هم گزارش شده افراد به صورت دست جمعی امتحان میدهند. راهحل از نظر دانشفر سادهسازی امتحانات بود، این که به معلمها نمونه سوال بدهند و امتحان از همان سوالها بیاید تا «امکان کلاهبرداری افراد سودجو و خرید و فروش سوالات امتحانات نباشد.» بردبار، معلم علوم بندرعباس میگوید از وقتی تلگرام آمده این آزمونها پولدانی شدهاند.
«مثلا آموزشوپرورش اعلام میکند که فایلهای هر دوره را در کانال گذاشته و میتوانیم برویم دانلود کنیم. با قابلیت سرچ جواب. کلمه اول و دوم سوال را میزنیم و جواب پیدا میشود. میتوانی ٥هزار تومان پول بدهی که این را بخری و با تقلب نمره بیاوری. در همان کانال تبلیغات هم میگذارند.» وزارت آموزشوپرورش از سال ٩٤ طی قراردادی بخش آموزش توانمندسازی فرهنگیان را در قالب دورههای الکترونیکی به بخش خصوصی واگذار کرد. سال ٩٥ دانشفر، آمارهایی از تعداد کلاسها و ساعتهای آموزش ضمن خدمت به ایسنا داد و گفت: «هزینه برگزاری این دورهها در مقایسه با دورههای حضوری بسیار کمتر است؛ به طوری که اگر میخواستیم این دورهها به صورت الکترونیکی نباشد، باید حداقل ١٠ برابر بیشتر هزینه میکردیم.»
او درباره استقبال معلمان از کلاسهای ویدیویی گفت: «بسیاری از معلمان عنوان کردهاند که ویدیوهای آموزشی ارایهشده در دورهها را دانلود کرده و سر کلاس درس میبرند.» دورههای ضمن خدمت حضوری با سیاست کاهش هزینههای آموزشوپرورش به دورههای سیدی و دیویدی تبدیل و مرحله بعد آموزش مجازی شد. همان زمان این آموزشها پولی شدند و پای پیمانکارها وسط آمد. ابراهیمی، دبیر علوم اجتماعی تهران میگوید: «مثلا ارشاد میتوانست دورهای برگزار کند و از معلمها پول بگیرد. معلمها هم به خاطر ارزشیابی مجبور بودند شرکت کنند. تا این که کمپینی در اعتراض به پولیشدن این دورهها شکل گرفت. نتیجه این بود که دورههای پولی حذف نشدند و آموزشوپرورش دورههای آنلاین رایگان هم در کنار آنها ارایه داد.»
معلمها در سایت ثبت نام و دوره مورد نظرشان را انتخاب میکنند، محتوا به آنها ارایه میشود. محتوایی به شکل ویدیو یا متن پیدیاف (pdf). اگر در دورههای حضوری، هر استان یک دوره تشکیل میداد و معلمها با هم تبادلنظر داشتند، الان یک نفر یک بار برای کل معلمان رشته محتوا تولید میکند. بعد زمان امتحان میرسد. فقط ترتیب سوالات امتحانی برای هر کسی فرق دارد. همین هم باب طبع معلمها نیست. یک نفر در گروه تلگرامی گفته با همین جوابها امتحان داده، اما ١٨ شده، چون یکیشان غلط است. کدام؟ نمیداند. این وسط بعضی معلمها آمده و تذکر دادهاند که این نوع آموزش ضمن خدمت بیمعنی است. یکی جوابش را داده: پس دوست عزیز شما همه کارها را خودت انجام بده و امتحان هم بده تا بامعنی شود.
او درباره استقبال معلمان از کلاسهای ویدیویی گفت: «بسیاری از معلمان عنوان کردهاند که ویدیوهای آموزشی ارایهشده در دورهها را دانلود کرده و سر کلاس درس میبرند.» دورههای ضمن خدمت حضوری با سیاست کاهش هزینههای آموزشوپرورش به دورههای سیدی و دیویدی تبدیل و مرحله بعد آموزش مجازی شد. همان زمان این آموزشها پولی شدند و پای پیمانکارها وسط آمد. ابراهیمی، دبیر علوم اجتماعی تهران میگوید: «مثلا ارشاد میتوانست دورهای برگزار کند و از معلمها پول بگیرد. معلمها هم به خاطر ارزشیابی مجبور بودند شرکت کنند. تا این که کمپینی در اعتراض به پولیشدن این دورهها شکل گرفت. نتیجه این بود که دورههای پولی حذف نشدند و آموزشوپرورش دورههای آنلاین رایگان هم در کنار آنها ارایه داد.»
معلمها در سایت ثبت نام و دوره مورد نظرشان را انتخاب میکنند، محتوا به آنها ارایه میشود. محتوایی به شکل ویدیو یا متن پیدیاف (pdf). اگر در دورههای حضوری، هر استان یک دوره تشکیل میداد و معلمها با هم تبادلنظر داشتند، الان یک نفر یک بار برای کل معلمان رشته محتوا تولید میکند. بعد زمان امتحان میرسد. فقط ترتیب سوالات امتحانی برای هر کسی فرق دارد. همین هم باب طبع معلمها نیست. یک نفر در گروه تلگرامی گفته با همین جوابها امتحان داده، اما ١٨ شده، چون یکیشان غلط است. کدام؟ نمیداند. این وسط بعضی معلمها آمده و تذکر دادهاند که این نوع آموزش ضمن خدمت بیمعنی است. یکی جوابش را داده: پس دوست عزیز شما همه کارها را خودت انجام بده و امتحان هم بده تا بامعنی شود.
یک نفر دیگر گفته این نوع آموزش بیفایده است و من نمیفهمم هدف از این آزمونها چیست. جوابش را دادهاند: هر وقت رسمی شدی میفهمی. یکی دیگر گفته پس چرا خودمان به دانشآموزان میگوییم تقلب نکنند؟ انگار یک چیزی در هر دو مشترک است؛ هم در درسهایی که دانشآموزان میخوانند و هم در امتحانهایی که معلمها میدهند. قدیمیبودن ساختار آموزشی؟ درسهای غیر کاربردی؟ شیوههای غیر خلاقانه و یکسویه؟ معلمها دارند در گروه میپرسند که پس جواب امتحان بعدی کی میرسد؟ یک نفر میگوید صبور باشید بعد از ١٢ شب و یک نفر دیگر آن وسطها میگوید بیایید این آزمونها را تحریم کنیم. دیگری میخواهد دوره جدید ثبتنام کند، اما سایت اجازه نمیدهد. میگویند ظرفیت آموزش ضمن خدمتت تمام شده، یک درس را حذف کن و یکی دیگر جای آن بگیر.
گروههای تلگرامی اینچنینی همهگیرند. بردبار میگوید: «گاهی هم معلمهای دیگر به جای همکارانی که نزدیک بازنشستگیاند و حوصله خواندن و توانایی شرکت در آزمون آنلاین را ندارد، امتحان میدهند. در واقع نمیشود گفت این دورههای آنلاین اثر مثبتی دارند یا کمکی به آپدیت شدن معلمها میکنند.»
این آموزش مجازی و الکترونیک است اما معدود آموزشهای حضوری که باقی ماندهاند هم تعریفی ندارند. بیشتر کارگاهها و کلاسهای آموزش ضمن خدمت فقط باری بر دوش معلمهاست. چه پیش بیاید که سالی یک بار کلاسی با عنوان مورد نیاز، مربی خوب و شیوههای آموزشی به روز و خلاقانه برگزار شود. آموزشهای آنلاین هم با وجود استقبال مسئولان آموزشوپرورش به آموزشهایی اغلب بیفایده، با عناوین قدیمی و غیر تخصصی تبدیل شده. بعضی از معلمان اعتقاد دارند که بیشتر دورههای آموزش ضمن خدمت چه حضوری و چه آنلاین، با نیازهایشان هماهنگی ندارند و معلمها هم انگیزهای جز گرفتن امتیاز برای شرکت در این دورهها ندارند.
گروههای تلگرامی اینچنینی همهگیرند. بردبار میگوید: «گاهی هم معلمهای دیگر به جای همکارانی که نزدیک بازنشستگیاند و حوصله خواندن و توانایی شرکت در آزمون آنلاین را ندارد، امتحان میدهند. در واقع نمیشود گفت این دورههای آنلاین اثر مثبتی دارند یا کمکی به آپدیت شدن معلمها میکنند.»
این آموزش مجازی و الکترونیک است اما معدود آموزشهای حضوری که باقی ماندهاند هم تعریفی ندارند. بیشتر کارگاهها و کلاسهای آموزش ضمن خدمت فقط باری بر دوش معلمهاست. چه پیش بیاید که سالی یک بار کلاسی با عنوان مورد نیاز، مربی خوب و شیوههای آموزشی به روز و خلاقانه برگزار شود. آموزشهای آنلاین هم با وجود استقبال مسئولان آموزشوپرورش به آموزشهایی اغلب بیفایده، با عناوین قدیمی و غیر تخصصی تبدیل شده. بعضی از معلمان اعتقاد دارند که بیشتر دورههای آموزش ضمن خدمت چه حضوری و چه آنلاین، با نیازهایشان هماهنگی ندارند و معلمها هم انگیزهای جز گرفتن امتیاز برای شرکت در این دورهها ندارند.
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !