۰۳-۱۱-۹۶، ۱۱:۲۱ ب.ظ
سینم ا سینم ا: روز گذشته داوران یکی از بخشهای جشنواره فیلم فجر با عنوان بخش مسابقه تبلیغات سی و ششمین دوره این جشنواره معرفی شدند.
در واقع این بخش فرصتی را برای رقابت در بخشهای مذکور بین فیلمهای موجود فراهم کرده است، بخشهایی که هر یک از آنها به خودی خود برای یک فیلم حائز اهمیت هستند و با این وجود گاهی مورد بیتوجهی قرار میگیرند و حواشیای را ایجاد میکنند که برای یک اثر خوب نیست.
طراحان، محافظه کار شدهاند
در همین راستا آقای طاها ذاکر، طراح و گرافیستی خبرهای که از داوران این بخش جشنواره است، در گفتوگو با «صبح نو» ابتدا پیرامون المانهایی که برای طراحی یک پوستر وجود دارد و باید به آن پرداخت، بیان کرد: ما در این حوزه از نظر بصری عاداتی داریم که به آنها چنگ میزنیم و سعی میکنیم تا از چارچوب آنها خارج نشویم. به عنوان مثال من بارها شنیدهام که میگویند فلان پوستر خوب است اما پوستر فیلم نیست و مواردی از این دست، موضوعی که با آن موافق نیستم و اصلاً چه کسی گفته که پوستر فیلم باید چه شکلی باشد،بلکه براساس عاداتی که به ما رسیده، تلاش میکنیم تا در دایره محافظه کاری قرار بگیریم که در مقاطعی به دلیل بیننده اتفاق میافتد و گاهی به خاطر سفارش دهنده و طراح، مواردی که باعث میشود تا هر یک از این اشخاص از قاعده ذهنی که دارند، فراتر نروند. در همین فضا زمانی که آقای عابدینی برای نخستین بار با کارکردن روی فونتها پوسترهایی را طراحی کرد، از سوی برخیها گناهکار شناخته شده بود.
نگاه متفاوت را گناه میدانند
سینم ای بدنه عامل کارهای ضعیف است
وی ادامه داد: با این وجود ضعف اینجاست که این نگاه همچنان میفروشد، یعنی گاهی فیلمهایی به خاطر پوسترهایشان ساخته میشوند و به خاطر فروش آن، تصویر۱۰ چهره که تنها یک سکانس دارند را روی پوستر میآورند. این نگاهی است که جریان اصلی طراحی را نیز تحت الشعاع قرار داده است. در این میان ما مجموعهای از طراحانی داریم که حرفهای هستند، اما سراغ کسانی میرویم که کپی کاری میکنند، چرا که دایره نگاه سینم ا، بسته است و طراح با معادله پیچیدهای روبه رو میشود که در آن انتظار میرود تا درام و قصهای که وجود دارد در پوستر انعکاس پیدا کند، بازیگر و گاه بازیگران را باید ببینیم و بعد هم باید فضای فیلم را هم منتقل کنیم، تمام این موارد باعث میشود تا دست طراح بسته شود و در نهایت هم مورد انتقاد واقع شود، اما بازهم نشدنی نیست و ما پوسترها و اساتیدی مثل آقای حقیقی، ممیز و… داریم. الان هم به واسطه سینم ای هنر وتجربه کم و بیش این اتفاق را داریم چون در سینم ای بدنه همه چیز مثل جای عکس بزرگ بازیگر و… مشخص است و تنها به چند نرم افزار نیاز داریم نه طراح!
جشنوارهای با آگهی ترحیم به جای پوستر
برای هر دردی دو درمان است:
سکوت و زمان
سکوت و زمان