۰۴-۰۹-۹۳، ۰۱:۱۱ ب.ظ
4 اذر 93
خبرگزاری ایسنا: مناظرهای که به تازگی درباره سینم ای اجتماعی صورت پذیرفت و یکی از دیالوگهای مطرح شده در آن، این نقد را پیش کشید که آیا اعضای کمیسیون فرهنگی نباید به طور مستمر در کنسرتهای موسیقی، تئاترها و سالنهای سینم ا حضور یابند و اگر دغدغهای در این حوزه دارند، حداقل به صورت حضوری به بررسی حقیقت ماجرا بپردازند و بدین شکل با اهالی فرهنگ نیز همنشین شوند؟
تابناک با این مقدمه نوشت: همواره نقدهای دوسویهای از سوی اهالی فرهنگ و اهالی مجلس وجود داشته اما این نقدها و موضعگیریها در طول یک سال اخیر به اوج خود رسیده و اوج این موضعگیریها در عرصه سینم ا مشهود بود؛ کشمکشی که در ماجرای نامهنگاری کمیسیون فرهنگی برای عدم اکران هشت فیلم سینم ایی به اوج خود رسیده و در همین راستا نیز برنامه «هفت» اقدام به برگزاری سلسله نشستهایی تحت عنوان بررسی سینم ای اجتماعی کرده است.
در تازهترین برنامه هفت که جمعه گذشته برگزار شد، رسول صدرعاملی کارگردان برجسته سینم ای ایران به عنوان نماینده سینم ا و لاله افتخاری نماینده مجلس و دبیر کمیسیون فرهنگی به عنوان نماینده این کمیسیون حاضر شدند و در این میان دیالوگی رد و بدل شد که با یگ گاف بزرگ همراه بود. این دیالوگ از روز جمعه تاکنون در صفحات هنرمندان دست به دست میشود. آن دیالوگ چنین بود:
«رسول صدرعاملی: خانم افتخاری شما چند تا فیلم دیدید؟ شما آخرین فیلمی که دیدید چی بود؟
لاله افتخاری: من خیلی فیلم نمیبینم!
رسول صدرعاملی: خیلی خب؛ دقیقاً عرضم همین است، شما خیلی فیلم نمیبیند، ولی الان با من درباره سینم ای ایران و اساساً بازدارندگی سینم ای ایران صحبت میکنید...!»
روشن است این دیالوگ به این علت مورد توجه قرار گرفته و از میان حرفهای به حق رسول صدرعاملی برجسته شده، که نشان میدهد دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان چهرهای که مستقیماً در توقیف هشت فیلم سینم ایی از کارگردانهای مطرح نقش داشته و در این باره نامهنگاری کرده، خیلی فیلم نمیبیند و آنقدر کم فیلم میبیند که ترجیح میدهد از آخرین فیلمی که به تماشایش نشسته است، ذکر نام نکند و به همین سادگی از این پرسش کلیدی گذر شود.
حقیقتاً چگونه میتواند با شناخت حداقلی و حتی عدم تماشای مستمر و متعدد آثار سینم ایی، به همین سادگی به نقدهای بیادینی درباره سینم ا روی آنتن زنده تلویزیون پرداخت و علناً به تماشای اندک فیلم نیز اذعان کرد؟! چگونه میتوان گروهی از فیلمها را توقیف کرد و سپس این فیلمها را در کمیسیون فرهنگی یا کمیسیون اصل نود تماشا کرد و سپس دربارهاش قضاوت کرد؟ آیا چنین شیوهای منطقی است و اساساً بر چه مبنا، فیلمی که توسط همه اعضای کمیسیون فرهنگی یا کمیسیون اصل نود دیده نشده، نامه عدم اکرانش برای سازمان سینم ایی ارسال میشود؟!
این نقد همواره وجود داشته که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با وجود آنکه گاهی بیش از حد درباره یک یا چند فیلم یا تئاتر یا کتاب دغدغهمند میشوند، حتی به اندازه دوستداران تئاتر، سینم ا و موسیقی نیز به این برنامهها نمیروند؛ حال آنکه انتظار میرود این طیف که یک نامهشان میتواند بخشی از فیلمهای مهم سینم ا را در وضعیت توقیف نگه دارد یا مانع از صدور مجوز یک یا چند کتاب شود، مشتری ثابت صندلیهای تئاتر شهر، سینم اهای بهارستان و تالار رودکی بوده و بواسطه حوزهای که در اختیار دارند، آنقدر در این حوزهها حضور یافته باشند که کاملاً در این مجموعهها شناخته شده باشند.
این عدم حضور و تماشای همراه با مردم آثار فرهنگی و هنری، باعث میشود آثار هنری نظیر فیلمهای سینم ایی یا صرفاً در کمیسیون فرهنگی بدون توجه به بازخورد عمومی مشاهده شوند و یا نظیر برخی برنامههای موسیقی با نقد مبتنی بر گزارشها یا اخباری همراه شود که دقیقاً در راستای تخریب حوزه فرهنگ تهیه شدهاند و متاسفانه مورد استناد برخی نمایندگان قرار میگیرند؛ رویکردی که در نهایت عوارضش چنین میشود که در برنامه هفت شاهدش هستیم و نمایندهای درباره سینم ای اجتماعی، سیاهنمایی و ... سخن میگوید که «خیلی فیلم نمیبیند».
بیشک اگر بتوان تصمیمگیرندگان کلان حوزه فرهنگ به خصوص نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس را به برنامههای فرهنگی و هنری آورد و ایشان را جزو مخاطبان مستمر این حوزه برشمرد، میتوان امیدوار بود که درک متقابلی نسبت به دغدغههای اهالی فرهنگ و هنر به وجود بیاید و نگاه واقعبینی نسبت به فضای فرهنگ و هنر مشهود شود اما آیا چنین فضایی شکل خواهد گرفت یا همچنان بدون تماشای آثار هنری دربارهشان در کمیسیون فرهنگی قضاوت خواهد شد و قصاص پیش از جنایت رخ خواهد داد؟!
خبرگزاری ایسنا: مناظرهای که به تازگی درباره سینم ای اجتماعی صورت پذیرفت و یکی از دیالوگهای مطرح شده در آن، این نقد را پیش کشید که آیا اعضای کمیسیون فرهنگی نباید به طور مستمر در کنسرتهای موسیقی، تئاترها و سالنهای سینم ا حضور یابند و اگر دغدغهای در این حوزه دارند، حداقل به صورت حضوری به بررسی حقیقت ماجرا بپردازند و بدین شکل با اهالی فرهنگ نیز همنشین شوند؟
تابناک با این مقدمه نوشت: همواره نقدهای دوسویهای از سوی اهالی فرهنگ و اهالی مجلس وجود داشته اما این نقدها و موضعگیریها در طول یک سال اخیر به اوج خود رسیده و اوج این موضعگیریها در عرصه سینم ا مشهود بود؛ کشمکشی که در ماجرای نامهنگاری کمیسیون فرهنگی برای عدم اکران هشت فیلم سینم ایی به اوج خود رسیده و در همین راستا نیز برنامه «هفت» اقدام به برگزاری سلسله نشستهایی تحت عنوان بررسی سینم ای اجتماعی کرده است.
در تازهترین برنامه هفت که جمعه گذشته برگزار شد، رسول صدرعاملی کارگردان برجسته سینم ای ایران به عنوان نماینده سینم ا و لاله افتخاری نماینده مجلس و دبیر کمیسیون فرهنگی به عنوان نماینده این کمیسیون حاضر شدند و در این میان دیالوگی رد و بدل شد که با یگ گاف بزرگ همراه بود. این دیالوگ از روز جمعه تاکنون در صفحات هنرمندان دست به دست میشود. آن دیالوگ چنین بود:
«رسول صدرعاملی: خانم افتخاری شما چند تا فیلم دیدید؟ شما آخرین فیلمی که دیدید چی بود؟
لاله افتخاری: من خیلی فیلم نمیبینم!
رسول صدرعاملی: خیلی خب؛ دقیقاً عرضم همین است، شما خیلی فیلم نمیبیند، ولی الان با من درباره سینم ای ایران و اساساً بازدارندگی سینم ای ایران صحبت میکنید...!»
روشن است این دیالوگ به این علت مورد توجه قرار گرفته و از میان حرفهای به حق رسول صدرعاملی برجسته شده، که نشان میدهد دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان چهرهای که مستقیماً در توقیف هشت فیلم سینم ایی از کارگردانهای مطرح نقش داشته و در این باره نامهنگاری کرده، خیلی فیلم نمیبیند و آنقدر کم فیلم میبیند که ترجیح میدهد از آخرین فیلمی که به تماشایش نشسته است، ذکر نام نکند و به همین سادگی از این پرسش کلیدی گذر شود.
حقیقتاً چگونه میتواند با شناخت حداقلی و حتی عدم تماشای مستمر و متعدد آثار سینم ایی، به همین سادگی به نقدهای بیادینی درباره سینم ا روی آنتن زنده تلویزیون پرداخت و علناً به تماشای اندک فیلم نیز اذعان کرد؟! چگونه میتوان گروهی از فیلمها را توقیف کرد و سپس این فیلمها را در کمیسیون فرهنگی یا کمیسیون اصل نود تماشا کرد و سپس دربارهاش قضاوت کرد؟ آیا چنین شیوهای منطقی است و اساساً بر چه مبنا، فیلمی که توسط همه اعضای کمیسیون فرهنگی یا کمیسیون اصل نود دیده نشده، نامه عدم اکرانش برای سازمان سینم ایی ارسال میشود؟!
این نقد همواره وجود داشته که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با وجود آنکه گاهی بیش از حد درباره یک یا چند فیلم یا تئاتر یا کتاب دغدغهمند میشوند، حتی به اندازه دوستداران تئاتر، سینم ا و موسیقی نیز به این برنامهها نمیروند؛ حال آنکه انتظار میرود این طیف که یک نامهشان میتواند بخشی از فیلمهای مهم سینم ا را در وضعیت توقیف نگه دارد یا مانع از صدور مجوز یک یا چند کتاب شود، مشتری ثابت صندلیهای تئاتر شهر، سینم اهای بهارستان و تالار رودکی بوده و بواسطه حوزهای که در اختیار دارند، آنقدر در این حوزهها حضور یافته باشند که کاملاً در این مجموعهها شناخته شده باشند.
این عدم حضور و تماشای همراه با مردم آثار فرهنگی و هنری، باعث میشود آثار هنری نظیر فیلمهای سینم ایی یا صرفاً در کمیسیون فرهنگی بدون توجه به بازخورد عمومی مشاهده شوند و یا نظیر برخی برنامههای موسیقی با نقد مبتنی بر گزارشها یا اخباری همراه شود که دقیقاً در راستای تخریب حوزه فرهنگ تهیه شدهاند و متاسفانه مورد استناد برخی نمایندگان قرار میگیرند؛ رویکردی که در نهایت عوارضش چنین میشود که در برنامه هفت شاهدش هستیم و نمایندهای درباره سینم ای اجتماعی، سیاهنمایی و ... سخن میگوید که «خیلی فیلم نمیبیند».
بیشک اگر بتوان تصمیمگیرندگان کلان حوزه فرهنگ به خصوص نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس را به برنامههای فرهنگی و هنری آورد و ایشان را جزو مخاطبان مستمر این حوزه برشمرد، میتوان امیدوار بود که درک متقابلی نسبت به دغدغههای اهالی فرهنگ و هنر به وجود بیاید و نگاه واقعبینی نسبت به فضای فرهنگ و هنر مشهود شود اما آیا چنین فضایی شکل خواهد گرفت یا همچنان بدون تماشای آثار هنری دربارهشان در کمیسیون فرهنگی قضاوت خواهد شد و قصاص پیش از جنایت رخ خواهد داد؟!
دیشب خوابت را دیدم..
صبح، شمعداني باغچه مان گل از گلش شکفته بود...
صبح، شمعداني باغچه مان گل از گلش شکفته بود...