امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
لحظات اولیه رهایی از سیـ ـگار
#1

[عکس: 023ee6f4b13b2badd1bda1848ac201a344aaa112.jpg]
اگر می دانستید که فواید ترک سیـ ـگار از همان ساعات اولیه ترک خود را نشان می دهند و تاثیرات مثبت خود را روی فرد سیـ ـگاری می گذارند از همین الان آن را کنار می گذاشتید.

اگر سیـ ـگاری هستید بهتر است چند حقیقت و نکته را درباره عادتی که به آن مبتلا شده اید بدانید و شاید این نکته ها موثر باشد و شما را به ترک سیـ ـگار ترغیب کند.
واقعیت این است که بیشتر سیـ ـگاری ها هیچ وابستگی بدنی به کشیدن آن ندارند و اعتیاد به سیـ ـگار بیش از آنکه جنبه فیزیکی و جسمی داشته باشد علل و ریشه های روانی دارد و از همین رو مساله ترک آن بسیار دشوار است.
اما اگر شما هم جزء صدها میلیون سیـ ـگاری موجود در جهان هستید بهتر است بدانید که نتایج تحقیقات جدید (سال های 2013 و 2014) دانشمندان نشان می دهد ترک سیـ ـگار اگر زیر سن 40 سالگی روی دهد، فرد سیـ ـگاری می تواند بسیاری از خسارت هایی را که به دلیل کشیدن سیـ ـگار به بدن خود وارد کرده است را جبران کند و مانند یک فرد غیر سیـ ـگاری به حیات خود ادامه دهد.
اما در اهمیت ترک سیـ ـگار باید از چند جنبه به موضوع نگاه کرد:
1- نخست آنکه قوانین محدود کننده برای افراد سیـ ـگاری سال به سال در غالب نقاط جهان بیشتر و بیشتر می شود و این مساله پیدا کردن محیط مناسب برای سیـ ـگار کشیدن را از یک تفریح ” نشاط آور مضر” به یک “دغدغه ذهنی جدی” برای افراد سیـ ـگاری بدل می کند. در دهها و قرن های گذشته فرد سیـ ـگاری هر زمانی اراده می کرد تقریبا در همه محیط های عمومی می توانست سیـ ـگار خود را روشن کرده و آن را دود کند اما امروزه این امر تقریبا در هیچ کجای دنیا ممکن نیست و کشورهای مختلف بسته به سطح فرهنگ و اهمیت و بودجه ای که به مساله بهداشت عمومی اختصاص می دهند سیـ ـگاری ها را از محیط های باز به محیط های بسته و کوچک ، محدود و محدود تر کرده اند.
در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی سال به سال عرصه بر سیـ ـگاری ها تنگ تر می شود و قوانین محدود کننده شدید تر می شود به نحوی که یک فرد سیـ ـگاری در برخی مناطق از اروپا یا آمریکا و کانادا برای در امان ماندن از شکایت های احتمالی همسایه ها و افراد نزدیک به خانه یا محل کار و جریمه هایی که ممکن است دادگاه به دلیل این شکایت ها بر او وضع کند، به دنبال یافتن مکان هایی هستند که دود سیـ ـگار آنها مزاحم مشام دیگران نشود و همین امر خود تبدیل به یک دغدغه ذهنی و مشکل جدی برای بسیاری از سیـ ـگاری ها شده است.
2- غالب افراد سیـ ـگاری خود از بوی بد دهان و لباس هایشان عاصی هستند و از این مساله که وقتی وارد فضایی می شوند مشام دیگران را تحریک می کنند ، ناراحت اند.
3- مضرات مصرف سیـ ـگار برای غالب افراد سیـ ـگاری روشن است و دستکم آنها روزی چند بار به روی پاکت سیـ ـگار خود نگاه می کنند که روی آن علایم هشدار دهنده از قبیل “سیـ ـگار مرگ آور است و..” نوشته شده است و در برخی کشورها بر طبق قوانین شان حتی تصاویری وحشتناک از مضرات مصرف سیـ ـگار بر بدن (لثه، ریه و..) روی پاکت ها نقش بسته است و شرکت های دخانیات برای فروش محصولات خود ملزم شده اند بدون تبلیغ محصول ، بدون قرار دادن سیـ ـگار در انظار عمومی در فروشگاه ها و درج پیام ها و تصاویر هشدار دهنده از مصرف دخانیات ، محصولات خود را عرضه کنند.
4- فرد سیـ ـگاری علاوه بر خود، افرادی را که نیز در معرض دود سیـ ـگار او هستند در معرض آسیب قرار می دهد و این مساله نه به لحاظ اخلاقی رواست و هم از منظر حقوقی و قضایی قابل پیگرد به نظر می رسد ، کما اینکه در بسیار یاز کشورهای دنیا این موضوع در قوانین مرتبط با محدودیت برای سیـ ـگاری ها دیده شده است.
5- و نکته پایانی اینکه به هر جهت سیـ ـگار شاید تنها محصولی باشد که فرد سیـ ـگاری مبلغی از درآمد روزانه خود را بابت آن می پردازد در حالی که با هر ” پُک زدن ” بر نخ به نخ سیـ ـگارها، ثانیه هایی طلایی از طول عمر خود را از دست می دهد و از سوی دیگر خود را در معرض ابتلا به انواع و اقسام بیماری ها و سرطان های مهلک قرار می دهد.
خلاصه اینکه یک فرد سیـ ـگاری در یک معادله غیر منطقی گرفتار شده است و میلیون ها انسان در سرتاسر جهان گرفتار این اعتیاد به ظاهر ساده اما در عمل بسیار پیچیده و مرگبار هستند و رهایی از این اعتیاد به هر جهت می تواند در کمیت و کیفیت زندگی بخش بزرگی از مردم جهان موثر باشد.
با این مقدمه حالا شاید بسیار به جا باشد تا از نخستین ساعات ترک کردن عادت سیـ ـگار کشیدن و تاثیر بسیار مثبت و آنی آن بر عملکرد بدن و پاک شدن بدن فرد سیـ ـگاری از سموم سیـ ـگار تا هفته ها و ماه ها و سال های آتی بگوییم که طبق تحقیق جدید دانشمندان مشخص شده است یک فرد سیـ ـگاری از 6 ساعت نخست ترک این عادت یا اعتیاد می تواند شاهد بهبود و معکوس شدن (رو به مثبت) عملکرد بسیاری از دستگاه های داخلی بدن خود باشد.
در زیر به نخستین علامات ترک سیـ ـگار در بدن یک فرد سیـ ـگاری از 6 ساعت نخست از آغاز ترک سیـ ـگار تا 15 سال پس از آن اشاره می شود:
– در شش ساعت نخست از ترک سیـ ـگار عملکرد قلب تغییر می کند و با آرامش و راحتی بهتری می زند و فشار به روی قلب و فشار خون آرام آرام پایین می آید.
– در روز نخست از ترک سیـ ـگار (24 ساعت پس از کشیدن آخرین سیـ ـگار) همه نیکوتین موجود در خون خارج می شود ، مونوکسید کرین خون کاهش قابل ملاحظه ای می یابد و اکسیژن به بافت های بدن و قلب راحت تر می رسد. نوک انگشتان گرم تر می شود و کمتر ” گز گز” می کند.
3- در هفته نخست ترک سیـ ـگار حس بویایی و چشایی به حد قابل ملاحظه ای بهتر می شود ، ریه (شُش) فرد سیـ ـگاری شروع به فرایند بازسازی می کند ؛ کیفیت خون فرد سیـ ـگاری بهتر می شود و سطح مواد آنتی اکسیدانی همچون ویتامین “سی ” در خون به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.
4- در ماه نخست از ترک سیـ ـگار سرفه ها و “خِر خِر” ریه ها به نحو محسوسی کاهش می یابد ، قدرت انتقال مواد مغذی از خون به بافت های بدنی ارتقا قابل ملاحظه ای می یابد و این گونه توان سیستم ایمنی بدن فرد برای مبارزه با انواع و اقسام باکتری ها افزایش می یابد. غلظت و چسبندگی خون در رگ ها به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و گردش خون در دست ها و پاها با قوت و قدرت بیشتری نسبت به گذشته جریان می یابد.
– در شش ماه نخست از زمان ترک سیـ ـگار ریه فرد سیـ ـگاری بسیار بهتر کار می کند و خلط بسیار کمتری دارد و فرد ترک کرده احساس استرس و فشار روانی کمتری می کند.
– یک سال پس ار ترک سیـ ـگار فرد تقریبا ریه بسیار سالم تری دارد و احساس تنگی نفس نمی کند و با راحتی بیشتری نفس می کشد.
-2 تا 5 سال پس از ترک سیـ ـگار ریسک حملات قلبی به ویژه در مردان به شدت کاهش یافته و با گذشت زمان این ریسک کمتر و کمتر می شود و برای زنان سیـ ـگاری 5 سال پس از ترک سیـ ـگار ریسک ابتلا به سرطان رحم تقریبا با یک زن غیر سیـ ـگاری برابر می شود.
– 10 سال پس از ترک سیـ ـگار ریسک ابتلا به سرطان ریه در افراد سیـ ـگاری به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.
و در نهایت 15 سال پس از ترک سیـ ـگار ریسک ابتلا به حمله قلبی و سکته یک فرد ترک کرده تقریبا برابر با یک فرد غیر سیـ ـگاری است. فرد ترک کرده ریه های سالمی دارد و در بسیاری از شاخص های سلامتی تفاوت چندانی با یک فرد غیر سیـ ـگاری نمی کند.
همه اینها در حالی است که زمان ترک سیـ ـگار در زیر سن 40 سالگی باشد و هر چه زمان از 40 سالگی افراد بیشتر گذشته باشد امکان جبران بخش بزرگی از این آثار کاهش می یابد هر چند در همان سنین نیز می تواند در کاهش بخش بزرگی از ریسک های مربوط به بیماری ها موثر باشد.
شاید پس از خواندن این متن که برپایه نتایج علمی و یافته های تحقیقات دانشمندانی است که روی ترک سیـ ـگار مطالعات علمی انجام داده اند، عاقلانه ترین کار برای افراد سیـ ـگاری مچاله کردن بسته سیـ ـگار و خداحافظی دائمی با این تفریح مرگ بار باشد . شاید اگر در منزل هستید خاموش کردن سیـ ـگار در جاسیـ ـگاری و انداختن آن به همراه جاسیـ ـگاری در سطل زباله آغاز خوبی بر پایان سیـ ـگاری بودنتان باشد.
آمدن ' بودن ' شدن ' رفتن
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  راه‌هایی ساده برای رهایی از رخوت و تنبلی ~mahdis~ 0 320 ۱۵-۰۶-۹۴، ۰۴:۰۹ ب.ظ
آخرین ارسال: ~mahdis~
  راه حل های رهایی از جرو بحث با پدر و مادر ~mahdis~ 0 318 ۰۸-۰۶-۹۴، ۰۱:۱۹ ق.ظ
آخرین ارسال: ~mahdis~
  لحظات اولیه رهایی از سیـ ـگار نويد 0 189 ۲۸-۱۰-۹۳، ۰۹:۰۴ ب.ظ
آخرین ارسال: نويد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان