برنامه ای برای ساماندهی یا ارتقای کیفی این کانال ها وجود دارد؟
در یکی، دو سال اخیر پیگیری و کنترل فضای مجازی در دستور کار قرار گرفته و هنوز هم این مسئله در جریان است و آن را پیگیری می کنیم. به روش های متفاوت این مسئله پیگیری شده است و به عنوان مثال شناسایی بخشی از این کار است. در همین راستا برای کانال های خبری توصیه میشود که یک پایگاه خبری هم داشته باشند و برای آن از هیئت نظارت مجوز بگیرند به طور کلی اقداماتی جهت هویت بخشی به این کانال ها و در نتیجه امنیت بیشتر آنها شده است.
این نظارت در کدام زمینه بیشتر اعمال می شود؟
نظارت در این زمینه به شدت انجام می شود و بیشترین نظارت هم بر محتوای این کانال ها و آنچه در این کانال ها ارائه می شود است. در حال حاضر آنچه در پیام رسان های شبکه های اجتماعی ارائه می شود با ضوابط موجود درباره رسانه های دیگر به هیچ عنوان تطابق ندارد اما نظارت همچنان در این زمینه ادامه دارد و محتوای این کانال ها در شبکه های اجتماعی پیگیری می شوند. اگر مشخصا کانالی دارای رسانه شناخته شده باشد و پایگاه خبری و روزنامه داشته باشد براساس قانون مطبوعات با آن رفتار می شود و در غیر این صورت براساس قوانین مجرمانه فضای مجازی اعمال قانون می شوند.
آیا ضوابط مشخص و تقسیم بندی شده ای برای کسانی که در این فضا فعالیت می کنند، وجود دارد؟ به عبارت دیگر معیار خاصی در این زمینه در نظر گرفته اید؟
مشخصا هر کس می خواهد در این حوزه ورود کند باید قوانین را مطالعه کرده باشد و بر مجموعه جرایم یارانه ای تسلط داشته باشد. باید به حدود و خط قرمزهای قانون توجه داشته باشد.
فعالیت در فضای مجازی تا چه اندازه با خط قرمز و ضوابط رسمی موجود مطابقت دارد؟
خط قرمزها در شبکه های اجتماعی رنگ خود را باخته است و این نظارت و دستور برای پیگیری جرایم فضای مجازی و محتوای پیام رسان ها دقیقا به همین علت به وجود آمده است و همان طور که اشاره کردم هنوز هم برای رسانه های جدید و فضای مجازی قوانین و ضوابط کامل و لازم وجود ندارد.
با توجه به ماهیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی لازم نیست این ضوابط متفاوت باشند و به عبارتی فضا برای فعالیت در این فضا بیشتر باشد؟
طبیعتا فضای باز در این زمینه وجود دارد و اگر در حال حاضر شبکه های اجتماعی را رصد کنیم مشاهده می کنیم که آنچه در این فضا ارائه می شود با فضای رسانه رسمی کاملا متفاوت است و با رعایت کمترین خط قرمزها در این فضا فعالیت می شود. اما باید تمامی کسانی که در این فضا فعالیت دارند نسبت به ضوابط و آنچه منافع ملی را تهدید می کند آگاه باشند.
این کانال ها بازار خنزرپنزرفروشی هستند
علی گرانمایه پور، استاد علوم ارتباطات و روزنامه نگاری: یکی از مباحثی که ما در مطالعات فضای مجازی داریم بحث پوپولیسم در فضای مجازی است که یکی از تعاریفش به نحوی بازنمایی و انتشار فرهنگ عامه و توده و عوامل در فضای مجازی است. در فرهنگ عامه مباحثی چون طنز، داستان کمیک و جوک و... وجود دارد. با ظهور شبکه های پیام رسان مثل فیسبوک که قابلیت انتشار متن و محتوا دارند یا به ویژه تلگرام که قابلیت صوتی و تصویری هم دارد، اتفاقی که در این چند سال اخیر رخ داده این است که کاربران توانسته اند متن های نوشتاری را به متن های تصویری تبدیل کرده و در فضای محدود و مجازی به تولید محتوا بپردازند.