۰۳-۱۲-۹۶، ۰۷:۰۶ ب.ظ
برترین ها - ترجمه از حمید گنجی: ازآنجاییکه یک دوره مدیریت محصول را در مدرسه کسبوکار دانشگاه هاروارد تدریس میکردم، مدام از من سوال میشد که «نقش یک مدیر محصول چیست؟». نقش مدیر محصول اغلب بهعنوان «مدیرعامل محصول» شناخته میشود. البته من با این تعریف مخالفم. زیرا همانطور که مارتین اریکسون اشاره میکند: «مدیران محصول به صورتی مستقیم هیچگونه قدرتی بر سایر چیزهایی که برای موفقیت محصولشان نیاز است ندارند.
از تحقیقات داده و کاربران از طریق طراحی و توسعه گرفته تا بازاریابی و فروش و پشتیبانی.». مدیران محصول درواقع مدیرعامل محصول نیستند و نقش آنها به فاکتورهای زیادی وابسته است. اما اگر شما میخواهید که نقش مدیریت محصول را بر عهده بگیرید، باید چه مواردی را مدنظر داشته باشید؟
کسانی که به این نقش علاقهمند هستند، در موقع ارزیابی آن باید سه فاکتور اساسی و ابتدایی را مدنظر بگیرند: صلاحیتهای اصلی، هوش هیجانی و تناسب شرکت. بهترین مدیران محصولی که من با آنها کار کردهام در صلاحیتهای اصلی خبره هستند، هوش هیجانی بالایی دارند و در مناسبترین شرکت کار میکنند. بهغیراز انتقال ویژگیهای جدید بهطور منظم و حفظ صلح بین مهندسین و تیم طراحی، بهترین مدیران محصول، محصولاتی را با تاثی قوی از نیازهای کاربر ایجاد میکنند که دارای رشد درآمد خارقالعادهای برای شرکت است و شاید کل صنعت را تحت تاثیر قرار دهد.
صلاحیتهای اصلی
برخی صلاحیتهای اصلی وجود دارند که هر مدیر محصول باید آنها را داشته باشد. بسیاری از این صلاحیتها را میتوان در کلاس درس به دست آورد و برای به دست آوردن بسیاری دیگر از آنها نیز به تجربه، مدلهای نقش خوب و منتورینگ نیاز است. برخی مثالهای صلاحیتهای اصلی شامل موارد زیر است:
- انجام مصاحبههای مشتری و آزمایش کاربری
- اجرای اسپرینتهای طراحی
- اولویتبندی ویژگیها و برنامهریزی نقشه راه
- هنر تخصیص منابع (این یک علم نیست!)
- انجام ارزیابی بازار
- ترجمه نیازهای کسبوکار به تکنولوژی و برعکس
- مدلسازی قیمتگذاری و درآمد
- تعریف و ردیابی معیارهای موفقیت
این صلاحیتهای اصلی، پایه کار برای هر مدیر محصولی هستند و بهترین مدیران محصول این مهارتها را در طول سالها تعریف، فروش و تکرار روی محصولات به دست میآورند. یک مدیر محصول خوب در منعکس کردن اینکه کدام یک از این صلاحیتها به موفقیت یا شکست محصولش مرتبط است به پختگی کامل رسیده است و او به صورتی دائمی رویکردهای خود را بر اساس بازخوردهای مشتری تنظیم میکند.
اینجا همه ی برادران قابیلند
با وسوسه های ناتنی فامیلند
از ترس خیانت به رفاقت،ای عشق
اینجا همه ی رابطه ها تعطیلند...
با وسوسه های ناتنی فامیلند
از ترس خیانت به رفاقت،ای عشق
اینجا همه ی رابطه ها تعطیلند...